Jump to content

Besviken på kolesteroltest efter 9 månader på LCHF

Bitteusa

Recommended Posts

Har nu ätit LCHF i 9 månader och på mitt kolesterolprov som jag fick svar på idag så hade allt gått åt fel håll! Trodde stenhårt på LCHF men nu vet jag inte. Jag har inte ätit någon pasta, potatis, bröd eller frukt. Ingen snabbmat eller processat. Undviker också socker så mycket jag någonsin kan. Jag bor i USA så jag har räknat om mina värden enligt doc's instruktioner. Totalkolesterolet har gått upp till 6.3 från 5.1, HDL ner till 1.6 från 1.8, LDL upp från 3.1 till 3.5 och trig. upp till .7 från .3.

Bad dem också kolla ApoB100 som hamnade på 115 mg/dL med amerikanska mått, men här hade doc ingen översättning. Det skall enligt testet ligga under 109 så även här ligger jag för högt. Min doktor sa att jag måste dra ner på socker och snabba kolhydrater och såg mycket förvånad ut när jag förklarade att sånt äter jag inte! Ingen mer kommentar, bara återtest om 6 månader. I detta läget så såg jag ingen ide att ens försöka förklara vad LCHF är, jag var så besviken på resultatet.

Så vad gör jag nu? Går tillbaka till lättprodukter och undviker ägg och kött och ber Rössner om råd? MYCKET tacksam för svar från er kloka människor på forumet. Känner mej rätt ensam med detta här i USA. Min mycket gullige man tror inte alls på LCHF så där finns inget stöd att hämta. Jag är 168 cm/64 kg.

Har nu ätit LCHF i 9 månader och på mitt kolesterolprov som jag fick svar på idag så hade allt gått åt fel håll! Trodde stenhårt på LCHF men nu vet jag inte. Jag har inte ätit någon pasta, potatis, bröd eller frukt. Ingen snabbmat eller processat. Undviker också socker så mycket jag någonsin kan. Jag bor i USA så jag har räknat om mina värden enligt doc's instruktioner. Totalkolesterolet har gått upp till 6.3 från 5.1, HDL ner till 1.6 från 1.8, LDL upp från 3.1 till 3.5 och trig. upp till .7 från .3.

Bad dem också kolla ApoB100 som hamnade på 115 mg/dL med amerikanska mått, men här hade doc ingen översättning. Det skall enligt testet ligga under 109 så även här ligger jag för högt. Min doktor sa att jag måste dra ner på socker och snabba kolhydrater och såg mycket förvånad ut när jag förklarade att sånt äter jag inte! Ingen mer kommentar, bara återtest om 6 månader. I detta läget så såg jag ingen ide att ens försöka förklara vad LCHF är, jag var så besviken på resultatet.

Så vad gör jag nu? Går tillbaka till lättprodukter och undviker ägg och kött och ber Rössner om råd? MYCKET tacksam för svar från er kloka människor på forumet. Känner mej rätt ensam med detta här i USA. Min mycket gullige man tror inte alls på LCHF så där finns inget stöd att hämta. Jag är 168 cm/64 kg.

Har du gått upp eller ner i vikt sedan du började med LCHF? Motionerar du? Var det ett morgonprov när du fastat över natten? Det är ju lite konstigt att triglyceriderna gått upp så mycket.

Det enda som verkar märkligt med dina värden är triglyceriderna tycker jag. När jag jämför med mina. Mina triglycerider sjönk som en sten när jag började med LCHF, detta i samma takt som långtidssockret (HbA1c). På ett år från 8,4 till 1,25 (triglycerider). Du kanske ska be om ett nytt prov eftersom det kan ge olika utslag. Mitt LDL ligger på 5.9, den övre gränsen är 4.7. Därför påstår de att jag bör äta statiner. Själv så tror jag att jag mår bättre utan dessa mediciner och att kroppen själv reglerar mina kolesterolnivåer på bästa sätt. Fortsätt med LCHF.

Har du gått upp eller ner i vikt sedan du började med LCHF? Motionerar du? Var det ett morgonprov när du fastat över natten? Det är ju lite konstigt att triglyceriderna gått upp så mycket.

Vikten har i stort sett stått still, ner ca 2 kg sedan jag började med LCHF. Det var ett morgonprov och jag fastade. Det har varit dåligt med motionen de senaste två månaderna eftersom jag ådrog mej en fraktur på en ryggkota och beordrades att det det mycket lugnt i 10-12 veckor. Men innan dess gick jag på gym 2-3 ggr i veckan. Jag hade ju bra världen innan LCHF så jag blev rejält chockad av resultatet när allt gick åt fel håll!

Ja det var ju trist och skumt. Berätta gärna vad du brukar äta.

Om det är ok för läkaren så skulle jag rekommendera långa promenader.

Sedan kan det ju eventuellt ha något med ryggskadan att göra. Om du varit ute för en olycka kan det ju ge stress och smärta kan ju också ge stress. Äter du några läkemedel?

Ja det var ju trist och skumt. Berätta gärna vad du brukar äta.

Om det är ok för läkaren så skulle jag rekommendera långa promenader.

Sedan kan det ju eventuellt ha något med ryggskadan att göra. Om du varit ute för en olycka kan det ju ge stress och smärta kan ju också ge stress. Äter du några läkemedel?

Till frukost äter jag Grekyoghurt, 2%, det högsta som finns här, med hemgjord "müsli" på mandel, valnötter, golden flax meal, osötade och solrosfrön samt några färska hallon och blåbär, kaffe. Eller två ägg, skinka och tomat. Lunch ofta en sallad eller ägg och skinka om jag åt yoghurt på morgonen. Middag blir det kyckling, lax eller annan fisk, biff serverat med blomkålsmos, broccolimos, sparris eller brysselkål samt ofta ett eller två glas rött! Allt organiskt och så "rent" som möjligt.

Ryggskadan var resultatet av ett fall så det var inget större stress även om folk ringde på ambulans för man trodde jag skadade huvudet eftersom jag var borta ett tag. Men det var alltså ryggen. Det är mycket bättre nu så jag funderar på att så sakteliga går till baka till gymmet. Äter inga mediciner, bara fiskolja, D-vitamin och multivitamin. Är fullt frisk i övrigt!

Du verkar ju äta en bra kost och i övrigt så verkar det som om det inte finns något som kan påverka kolesterolet. Jag tycker inte att det är så konstigt, vi alla är olika och reagerar olika på LCHF, för dig så kanske inte LCHF är den kost du ska äta, jag skulle prova äta mera likt stenålderskost alt medelhavskost för att se om ditt kolesterol går tillbaka givetvis följa upp detta med ett nytt blodprov

Du har ju bra värden som jag ser det. 0.3 i TG är nästan för lågt. 0.5 är vanligt och 0.7 är definitivt inte högt! Hade du sagt värden på över 1 och bort mot 2-3 hade jag reagerat.

Ta flera prov och räkna medelvärde mellan dem. TG värdet kan variera beroende på hur tätt man åt intill fastans start exempelvis. Samma sak med totalkolesterol, HDL, LDL och VLDL.

Det finns inte heller några belägg för att högt kolesterol gör dig sjuk, tvärtom verkar det som lågt kolesterol orsakar det mer, med höga värden av LDL och TG samtidigt. Och då pratar vi LDL på över 5-6 och TG bort mot över 2-3.

• Like 2

Mina ligger ju på 0,7 så det är ingen fara i och för sig, det konstiga är bara att de gått upp från 0,3!

Inget konstigt med det. Du kanske åt mer fett närmare inpå fastan innan blodprovet helt enkelt än gången innan. Jag hade 0.9 sist och då åt jag en hel del fett en halvtimme efter när jag egentligen skulle börjat fasta inför provet.

Om du läser på vad Triglycerider är förstår du att det kan variera fram och tillbaka en del:

http://www.ltkronoberg.se/Centrum/Medicinskt-servicecentrum/Kliniskt-kemiska-laboratoriet-Vaxjo---Ljungby/Analyssortiment---Specifika-provtagningsanvisningar-/fS-Triglycerider/

Notera referensmallen för vuxna:

Vuxna: 0,45 – 2,6 mmol/L

Som du ser har du legat till och med under intervallet till och med. Frågan är om det inte var något fel i provtagningen förra gången. Sådant sker.

Har du läst om kolesterol och triglycerider med mera här? Det förklarar rätt bra. Du behöver inte oroa dig alls tycker jag.

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/

Kolla upp dina kolesterolvärden med de gränsvärden som Doc har skrivit om, ta gärna och kika igenom materialet. Fick du veta apokvoten med?

Det fick jag och med amerikanska mått så är APO B 115 och skall vara under 100. APO värdena finns inte med i Docs översättning för utländska värden på hans Snabbkurs i kolesterol.

APO-b 100 är ett lipoprotein som bara produceras i levern och det finns bara i  LDL.. som kommer från VLDL.

Det är altså antalet LDL som räknas, då det bara finns ett av i varje LDL.

Normalt intervall för APO-B 100 ligger mellan 50-150 mg/dl

APOb-100 fungerar som en signal från levern till fettväven, den minskar lipolysen i dessa och handlar om att lagra överskott av fett.

Det är därför som APOb-100 ökar vid högkolhydratkost.

Såå.. därför tittar man på kvoten APOb100/APOa1.. för att se om det råder obalans.. vilket kan vara ett tecken på sjukligt tillstånd.. typ FH eller metabolt syndrom.

• Like 1

APO-b 100 är ett lipoprotein som bara produceras i levern och det finns bara i  LDL.. som kommer från VLDL.

Det är altså antalet LDL som räknas, då det bara finns ett av i varje LDL.

Normalt intervall för APO-B 100 ligger mellan 50-150 mg/dl

APOb-100 fungerar som en signal från levern till fettväven, den minskar lipolysen i dessa och handlar om att lagra överskott av fett.

Det är därför som APOb-100 ökar vid högkolhydratkost.

Såå.. därför tittar man på kvoten APOb100/APOa1.. för att se om det råder obalans.. vilket kan vara ett tecken på sjukligt tillstånd.. typ FH eller metabolt syndrom.

Det står ingenting om APO-A i min rapport, verkar lite underligt i och med vad du skriver. Jag har inte Metabolt syndrom. Vad är FH?

FH är Familiär Hyperkolesterolemi.. dvs en ärftlig genetisk dysfynktion som gör att man har svårt att hantera lipoproteiner.

Oftast leder det till att man har förhöjda halter av LDL.. dvs APOb.

Du har altså något förhöjda LDL/APOb100.

APOa1 är det lipoprotein som finns i HDL.

Kvoten dem emellan kan säga något om dina lipoproteiner är i balans.

Det kan man även göra med kvoten Tot/HDL.. den bör vara under 6, ännubättre om den är under 5, toppen om den är 4 eller under.

Men APOkvoten är en säkrare metod.

Hej, har inget svar men ytterligare fråga: Så, egentligen säger kolesterolprovet inget om man ej tagit Apo-kvoten vilket läkare inte tar med automatik ju. Tog själv kolesterolprov för första gången i måndags och blev också lite konfunderad: totalkolesterol 7.5 (tycker jag låter högt), HDL 3.5 (bra) och LDL 4.5 (högt tycker jag. Triglyceriner 0,83 (bra).

Sen skulle man ta totalkolesterolet delat med HDL och då blev det 2.5 vilket också ska vara bra. Men varför är LDL högre än HDL?

;) det är lite lurigt det här.......

För att LDL är det lipoprotein som transpoterar ut triglycerier och kolesterol till vävnaden, tex fettväven eller musklerna.

Medans HDL ansvarar för att städa upp om det finns ett överskott någonstans.. tex om det har satt sig i plack i kärlväggen!

Sen så.. de vanliga lipidpanelerna är satta på vad som är vanligt/normalt för kolisätare, de stämmer inte riktigt för oss som äter en ketogen diet.. vi omsätter mer fett.

Så det som kan vara ett tecken på något dåligt hos en fettskrämd kolisätare är inte nödvändigtvis något farlig för de som omsätter mer fett i metabolismen.

• Like 1

Hej, har inget svar men ytterligare fråga: Så, egentligen säger kolesterolprovet inget om man ej tagit Apo-kvoten vilket läkare inte tar med automatik ju. Tog själv kolesterolprov för första gången i måndags och blev också lite konfunderad: totalkolesterol 7.5 (tycker jag låter högt), HDL 3.5 (bra) och LDL 4.5 (högt tycker jag. Triglyceriner 0,83 (bra).

Sen skulle man ta totalkolesterolet delat med HDL och då blev det 2.5 vilket också ska vara bra. Men varför är LDL högre än HDL?

;) det är lite lurigt det här.......

LDL är väl alltid högre än HDL? Det knepiga är dock att en del som äter LCHF håller sig inom dom gängse gränsvärdena medan andra inte gör det. Vad det beror på skulle vara intressant att veta. Dom flesta här anser att bara kvoten är bra så är det ok. Jag har föreslagit en särskild avdelning för ämnen som är kopplade till sjukvården för nu ligger trådar om blodfetter lite här och där och samma ämne avhandlas i många av dom.

FH är Familiär Hyperkolesterolemi.. dvs en ärftlig genetisk dysfynktion som gör att man har svårt att hantera lipoproteiner.

Oftast leder det till att man har förhöjda halter av LDL.. dvs APOb.

Du har altså något förhöjda LDL/APOb100.

APOa1 är det lipoprotein som finns i HDL.

Kvoten dem emellan kan säga något om dina lipoproteiner är i balans.

Det kan man även göra med kvoten Tot/HDL.. den bör vara under 6, ännubättre om den är under 5, toppen om den är 4 eller under.

Men APOkvoten är en säkrare metod.

Hmm, jag har alltså förhöjd LDLAPOb100, medan min Total/HDL är 3,9, vilket alltså är toppen! Komplicerat det här!

Fel av mig.. ber om ursäkt.. du har inte förhöjt APOb100.. du ligger i mitten.. vilket oxå kvoten Tot/HDL tyder på.

Måttet för normal är 50-150.. dvs man vill att alla skall ha lågt.. annars så får man käka statiner.. för det har någon bestämt!

Statiner kan ge diabetes: nu även i FASS

http://www.kostdoktorn.se/statiner-kan-ge-diabetes-nu-aven-i-fass/