Jump to content

Problem med oxalatinlagring i kroppen

kickilotta

Recommended Posts

Har börjat fundera allt mer på det här med antinutrienter. Kom nyligen att lyssna på ett samtal på Youtube där ämnet var oxalater i kosten och hur skadligt det kan vara för vår hälsa. Många har värksjukdomar och annan återkommande smärta som man inte kommer till rätta mer. Kan oxalater vara boven idramat? 

Man menar att fibromyalgi, andra myalgisjukdomar, utmattninssyndrom mm kan förbättras om man försöker rensa ut inlagring och sluta att äta Oxalatrik mat.Man ger råd hur man ska gå till väga för att inte få besvärliga utrensningssymtom och ger tips på tillskott som kan hjälpa.

Man påpekar att utrensning/minskning av oxalater som är bundna i kroppen kan ta tid. För en del går det fortare men många behöver flera månader för att börja uppleva positiva effekter. Författaren uppmanar att innan man börjar så ska man tänka igenom och skriva ner alla symtom o obehag man har - både fysiska och psykiska. Detta för att man lättare ska kunna jämföra och se om man blir bättre. Det är lätt att glömma hur illa man fakiskt har mått.

Jag som lider av fibromyalgi - som är mycket bättre av glutenfri kost - men fortfarande ger sig till känna, är nyfiken på att prova de råd man ger. Alla värk- och utmattningssjukdomar är ju stora mysterier som den konventionella sjukvården o forskningen inte alls har några svar på. Eller inte heller kan hjälpa de som lider med. Man står helt handfallen och de flesta läkare är inte heller så intresserade av att träffa den typen av patienter eftersom de inte har några kunskaper om dessa tillstånd.

Så här säger man bl a:

Djur kan skydda sig från fara genom att ha skarpa tänder (som vargen), giftig brodd (som getingen), vassa klor (som katten) och så vidare. Plantor kan skydda sig genom att vara giftiga. De kan t.ex. innehålla stora mängder oxalat. Det gör att många skadeinsekter undviker dem. Särskilt är nivåerna av oxalat höga i spenat, mangold, rödbetor och andra betor samt rabarber. Även nötter (särskilt mandel) och te har riktigt höga nivåer av oxalat. Alla sorter säd ligger på höga nivåer, och äter man mycket bröd och pasta ger det ett stort daglig bidrag. Då oxalater skall skydda plantor mot att bli skadade (ätna av skadeinsekter), är oftast halten oxalat störst i skalet. Potatisskal innehåller mer än skalat potatis, fullkornsprodukter innehåller mer än vitt mjöl och så vidare. "

En brittisk läkare med fibromyalgi som minskade intaget av oxalater och blev mycket bättre:

https://www.dailymail.co.uk/health/article-2174474/The-GP-gave-fruit-veg-cure-aches-pains.html   I artikeln förordar hon tyvärr att man ska äta viss högprocessad mat - vilket jag anser är helt felaktigt. Man kan hitta en lågkolhydratkost med låga oxalatnivåer utan problem.

Hittade den här bloggen där man kan finna mycket information och även råd för att komma till rätta med och minska ev oxalatinlagring i kroppen.

https://glutenochmjolkfri.se/att-borja-med-lag-oxalat-diet-lod/

https://glutenochmjolkfri.se/oxalater-plantornas-eget-bekampningsmedel/

Youtubefilmen (på engelska).   

• Like 4

Intressant. Har också börjat läsa in mig på oxalaternas negativa påverkan på kroppen. Läste en artikel där författaren förde fram hypotesen om att de omställningsbesvär som man får när man går över till LCHF eller Carnivore kan bero på oxalatfrisättningen från vävnaderna som blir när man plötsligt drar ner på oxalatintaget. Det rekommenderas att man sakta drar ner på intaget över tid för att inte få så stora omställningsbesvär, som tydligen för en del kan bli nästan livshotande. Är medlem i FB-gruppen Trying Low Oxalate och där står mycket nödvändig info. 

• Like 2

7 timmar sedan, kickilotta sade:

tänker dra ner på oxalatintaget.

Men när man söker på oxalatrika livsmedel så... får åtminstone jag upp sånt jag äter lite av..? Skulle vara okran då...? :P Skämt åtsido, finns det fler, "vanliga" livsmedel man bör dra ner på? 

• Spinach
  • Rhubarb
  • Almonds and cashews
  • Miso soup
  • Grits
  • Baked potatoes with skin
  • Beets
  • Cocoa powder
  • Okra
  • Bran cereals and shredded wheat cereals
  • French fries
  • Raspberries
  • Stevia sweeteners
  • Sweet potatoes
  • Like 1

• 2 years later...

Detta med oxalater… Hur vet man egentligen hur mycket det man äter innehåller… och hur mycket kalcium/magnesium man behöver tillföra..? 
Jag äter sedan länge stora mängder mörk choklad. Jag tillför också mineraltillskott, både blandmineraler och ren magnesium. Märke Holistic. Jag har stora problem med kramp och nåt utarmar mig på magnesium (kanske andra näringsämnen också?) och jag misstänker oxalaterna i den mörka chokladen. Å andra sidan äter jag inte mycket oxalater i övrigt vad jag vet.

• Like 2

Var det inte så att kalcium och magnesium bör vara i balans? Så ju mer kalcium i maten destå mer magnesium behövs väl. 

Jag har också för mig att stress, träning, alkohol, kaffe, kanske även the, ökar magnesiumbehovet. 

Ibland undrar jag om inte även lågkolhydratkosten i sig ökar magnesiumbehovet. Förr, när jag åt striktare och mer salt, behövde jag mer magnesium och hade trots det kramper. Nu med mycket liberal LCHF räcker det med 300 mg på kvällen och ändå har jag dragit ner på saltintaget. Visserligen stressar jag också mindre nu, äter mindre per dag och mindre portioner och dricker mindre kaffe och alkohol. 

Det är lite för många parametrar för att kunna dra några säkra slutsatser 🤔

Jag kände inte till att det fanns ett samband mellan oxalater och magnesium. 

• Like 2

1 timme sedan, Kahavia sade:

Jag kände inte till att det fanns ett samband mellan oxalater och magnesium. 

Lite förenklat; Om det finns tillräckligt med mineraler i födan och man inte har större problem med läckande tarm binder oxalaterna till mineralerna och bajsas ut men iom det tar de ju med sig mineralerna ut. Om man tex tittar på njurstenar är de ofta av Ca-oxalat eller Mg-oxalat men oxalater kan även binda till zink och, om jag minns rätt, kalium. Kristallerna/stenarna ser lite olika ut beroende på vilket mineral som är aktuellt. Mg ger stjärnor och zink flagor.

• Like 1