kickilotta

Problem med oxalatinlagring i kroppen

Recommended Posts

Har börjat fundera allt mer på det här med antinutrienter. Kom nyligen att lyssna på ett samtal på Youtube där ämnet var oxalater i kosten och hur skadligt det kan vara för vår hälsa. Många har värksjukdomar och annan återkommande smärta som man inte kommer till rätta mer. Kan oxalater vara boven idramat? 

Man menar att fibromyalgi, andra myalgisjukdomar, utmattninssyndrom mm kan förbättras om man försöker rensa ut inlagring och sluta att äta Oxalatrik mat.Man ger råd hur man ska gå till väga för att inte få besvärliga utrensningssymtom och ger tips på tillskott som kan hjälpa.

Man påpekar att utrensning/minskning av oxalater som är bundna i kroppen kan ta tid. För en del går det fortare men många behöver flera månader för att börja uppleva positiva effekter. Författaren uppmanar att innan man börjar så ska man tänka igenom och skriva ner alla symtom o obehag man har - både fysiska och psykiska. Detta för att man lättare ska kunna jämföra och se om man blir bättre. Det är lätt att glömma hur illa man fakiskt har mått.

Jag som lider av fibromyalgi - som är mycket bättre av glutenfri kost - men fortfarande ger sig till känna, är nyfiken på att prova de råd man ger. Alla värk- och utmattningssjukdomar är ju stora mysterier som den konventionella sjukvården o forskningen inte alls har några svar på. Eller inte heller kan hjälpa de som lider med. Man står helt handfallen och de flesta läkare är inte heller så intresserade av att träffa den typen av patienter eftersom de inte har några kunskaper om dessa tillstånd.

Så här säger man bl a:

Djur kan skydda sig från fara genom att ha skarpa tänder (som vargen), giftig brodd (som getingen), vassa klor (som katten) och så vidare. Plantor kan skydda sig genom att vara giftiga. De kan t.ex. innehålla stora mängder oxalat. Det gör att många skadeinsekter undviker dem. Särskilt är nivåerna av oxalat höga i spenat, mangold, rödbetor och andra betor samt rabarber. Även nötter (särskilt mandel) och te har riktigt höga nivåer av oxalat. Alla sorter säd ligger på höga nivåer, och äter man mycket bröd och pasta ger det ett stort daglig bidrag. Då oxalater skall skydda plantor mot att bli skadade (ätna av skadeinsekter), är oftast halten oxalat störst i skalet. Potatisskal innehåller mer än skalat potatis, fullkornsprodukter innehåller mer än vitt mjöl och så vidare. "

En brittisk läkare med fibromyalgi som minskade intaget av oxalater och blev mycket bättre:

https://www.dailymail.co.uk/health/article-2174474/The-GP-gave-fruit-veg-cure-aches-pains.html   I artikeln förordar hon tyvärr att man ska äta viss högprocessad mat - vilket jag anser är helt felaktigt. Man kan hitta en lågkolhydratkost med låga oxalatnivåer utan problem.

Hittade den här bloggen där man kan finna mycket information och även råd för att komma till rätta med och minska ev oxalatinlagring i kroppen.

https://glutenochmjolkfri.se/att-borja-med-lag-oxalat-diet-lod/

https://glutenochmjolkfri.se/oxalater-plantornas-eget-bekampningsmedel/

Youtubefilmen (på engelska).   

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Har också börjat läsa in mig på oxalaternas negativa påverkan på kroppen. Läste en artikel där författaren förde fram hypotesen om att de omställningsbesvär som man får när man går över till LCHF eller Carnivore kan bero på oxalatfrisättningen från vävnaderna som blir när man plötsligt drar ner på oxalatintaget. Det rekommenderas att man sakta drar ner på intaget över tid för att inte få så stora omställningsbesvär, som tydligen för en del kan bli nästan livshotande. Är medlem i FB-gruppen Trying Low Oxalate och där står mycket nödvändig info. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyss gått med i gruppen.  Det är en hel del att sätta sig in i och mycket att läsa. Helt nytt för mig men jag är intresserad och tänker dra ner på oxalatintaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, kickilotta sade:

tänker dra ner på oxalatintaget.

Men när man söker på oxalatrika livsmedel så... får åtminstone jag upp sånt jag äter lite av..? Skulle vara okran då...? :P Skämt åtsido, finns det fler, "vanliga" livsmedel man bör dra ner på? 

  • Spinach
  • Rhubarb
  • Almonds and cashews
  • Miso soup
  • Grits
  • Baked potatoes with skin
  • Beets
  • Cocoa powder
  • Okra
  • Bran cereals and shredded wheat cereals
  • French fries
  • Raspberries
  • Stevia sweeteners
  • Sweet potatoes
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Största problemet är tydligen metylering, detox och tarmhälsa. Stöttande tillskott lär vara kalciumcitrat tillsammans med mat. B6. Svavel tex MSM eller broccoligroddar. 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.