Jump to content

5 månader med LCHF

morgonsol

Recommended Posts

Hej,

Idag firar jag att jag följt LCHF i 5 månader och därmed även fört matdagbok över det mesta jag äter. Idag består min kost mest av kött, fågel, grönsaker, mejerier och lök. Ibland äter jag fisk, korv, nötter, avocado och rotfrukter t ex morot. Har svårt för ägg, så används då jag t ex ska laga köttbullar. Mandelmjöl används också sällan, då till panering eller pajdeg.

Jag är en tjej på 20 år, ca 175 cm lång och vikten bör ligga under 68 kg, men har inte vägt mig på länge så vet inte.

I möjligaste mån har jag försökt undvika kolhydratrik mat men det har hänt att jag ätit bröd, frukt, glass, efterätter, proteinbars, chokladbollar, vetemjöl, socker, lingonsylt, potatis, kladdkaka, pasta, potatischips, muffins, kakor, choklad, godis, te med socker eller honung, nachochips, chokladpudding, smörgåstårta, popcorn, semla, ris, tuggummi, alkoholhaltiga drycker, ostbågar, tårta, wienerbröd, en donut och bullar. Det jag jobbar med är att det i den föregående listan ska förekomma allt mer sällan och då i mindre mängder, för att inte förekomma alls till slut.

Några avsteg jag är ok med är 1 äpple, 1 glas vin, mörk choklad, jordgubbar och andra bär. Men detta bör också vara sällan-mat.

Hur fördärvad kan jag förvänta mig att min kropp är efter nästan 20 år där man ätit choklad, frukt, glass, potatis, ris, mjölmat (bröd, pasta, pannkakor, våfflor, pizza, hamburgare etc), müsli, flingor, chips, bakverk, socker, efterätter, proteinbar, godis, sylt, te med socker och nudlar?

Hur ser ni på inlagda grönsaker t ex röd lök, gurka eller rödbetor? Något som är ok ibland eller som man bör undvika?

Edited by morgonsol
Tog bort ett onödigt kommatecken.
  • Like 6

Välkommen, morgonsol! Vilket underbart alias du valt! ☀️

Du är 20år, du har ganska nyligen passerat pubertetsomställningarna, din kropp har absolut bästa förutsättningarna att förbli frisk, i synnerhet om du ändrar vanorna nu. T o m så jag vågar säga att du kan äta ris eller potatis mellan varven - under förutsättning att du inte får ett ruskigt sockersug av det. För så kan det vara när man är uppvuxen på sockerhaltig föda förstås. Du skriver inget om det så det blir lite mer generellt.

Inläggningar är båda bra och gott men ha gärna lite koll på sockerinnehållet. Skulle du vilja ha lite rödbetor till maten och inte är en sockerjunkie så är det helt okej. Är du känslig men gillar inläggningar så satsa på saltlag.

• Like 5

Hej och välkommen hit! Du verkar ju att ha en bra plan och bra koll på vad du ska undvika.✨Jag personligen äter inte inlagda grönsaker, jag äter dem hellre färska eller lite wokade.( De enda grönsaker jag äter inlagda är syrade grönsaker, ibland.) De inlagda brukar innehålla socker och jag är känslig för det, men oftast så tar man väl bara lite till maten. 🙂

• Like 2

Tack MariaF och Kattuggla. :)

Jag har läst Bitten Jonssons bok "Sockerbomben i din hjärna", men sockerberoende är inte något som jag känner igen mig i, snarare riskbruk. De tillfällen jag blir sötsugen gör jag ibland LCHF-kokosbollar (kokosflingor, smör, kakao och pyttelite honung) eller får helt enkelt vänta ut det. Tuggummin har jag slutat med för det triggar mitt sötsug. Försöker även undvika mat som jag vet med mig att jag lätt äter lite för mycket av. Exempelvis ugnsbakad morot och palsternacka, potatisgratäng, vetebullar, kladdkaka, chokladpudding och tårta.

Sedan kan jag också rysa en aning när jag tänker på vissa tillfällen hur jag ätit som barn: citronte med mycket socker i och digestivekex till t ex. Av misstag åt jag en kakbit för ca 2 veckor sedan utan något till, dvs på tom mage. Kanske 2,5 - 3 timmar senare kommer lågt blodsocker och jag får huvudvärk, är gråtfärdig, vet inte vad jag ska ta mig till och vill egentligen bara gå och lägga mig. Det misstaget gör jag inte om och om jag "måste äta" något sockerhaltigt gör jag det i samband med riktig mat. Någon som kan tipsa om var man kan införskaffa en blodsockermätare? Hade varit intressant att kunna se om det finns något samband mellan blodsocker och hur man mår, t ex om man lättare blir irriterad när man har lågt blodsocker elller när blodsockret håller på att gå ner.

Jag upplever det också lättare att avstå socker och spannmål när man lär sig om vad det ställer till med i kroppen, både på kort och på lång sikt. Är inte direkt lockad att äta spannmål efter att jag läst klart boken Brödberoende.

• Like 5

Hej och välkommen först o främst.. oså har du kommit till rätt forum för att ta del av diskutioner om kost!

13 timmar sedan, morgonsol sade:

Jag är en tjej på 20 år, ca 175 cm lång och vikten bör ligga under 68 kg,

"Jag är en tjej på 20 år, ca 175 cm lång och vikten bör ligga under 68 kg,"

Vem säger det.. skall du bli en sådandär pinnsmal fotomodell?

Iallafall vore det värre och lite metabolt konstigt om du hade vägt 168 kilo vid så unga år?

I möjligaste mån har jag försökt undvika kolhydratrik mat men det har hänt att jag ätit bröd, frukt, glass, efterätter, proteinbars, chokladbollar, vetemjöl, socker, lingonsylt, potatis, kladdkaka, pasta, potatischips, muffins, kakor, choklad, godis, te med socker eller honung, nachochips, chokladpudding, smörgåstårta, popcorn, semla, ris, tuggummi, alkoholhaltiga drycker, ostbågar, tårta, wienerbröd, en donut och bullar. Det jag jobbar med är att det i den föregående listan ska förekomma allt mer sällan och då i mindre mängder, för att inte förekomma alls till slut.

Dvs du  försöker undvika främst junkfood, sådant som mättar för stunden, den riktigt knepiga grejen är att bara äta "riktig  mat"!

Hur fördärvad kan jag förvänta mig att min kropp är efter nästan 20 år där man ätit choklad, frukt, glass, potatis, ris, mjölmat (bröd, pasta, pannkakor, våfflor, pizza, hamburgare etc), müsli, flingor, chips, bakverk, socker, efterätter, proteinbar, godis, sylt, te med socker och nudlar?

Du är mest troligt inte "fördärvad", iomed dina unga år, unga friska personer brukar kunna hantera sådant, däremot kan du få lite omställningsbesvär.

Det är oftast då man blir lite äldre, träffar en partner, bildar familj, skaffar barn, villa Volvo, vovve, som man sitter i klistret,, lixom flugorna, dvs då finns varken tid, ekonomi eller ork att  göra något åt det hela.

Om man då redan har anammat "riktig mat" som man handlar, lagar till, och äter så för man iallafall med sig något in  i den situationen!

Iallafall så får man ändå hantera en social kontext, typ på jobbet, olika släktingar/kompisar.. alla vi som äter LCHF-liknande sk "riktig mat", har samma problem.. iomed  att vi "i huvudsak äter något som påminner om LCHF´", för vårt eget välbefinnande!

Iallafall du är 20, de stora problemen brukar komma när man står mitt i livet, dvs medelåldern, cirka 40-50, då är man inte lika ung längre och stora delar av ens tillkortakommanden summeras.

15 timmar sedan, Zepp sade:

Vem säger det.. skall du bli en sådandär pinnsmal fotomodell?

När jag vägde mig i julas visade vågen 68 kg. Nu den senaste månaden har vissa i min närhet påpekat att jag ser tunnare ut, och de har inte fel för det har jag på sätt och vis blivit. Vissa byxor som förra hösten satt perfekt är nu lite lösare runt midjan. @Zepp Du har rätt i att jag försöker undvika att stoppa i mig skräp, som ofta innehåller spannmål, socker eller potatis, och äta riktig mat istället.

15 timmar sedan, Zepp sade:

Det är oftast då man blir lite äldre, träffar en partner, bildar familj, skaffar barn, villa Volvo, vovve, som man sitter i klistret,, lixom flugorna, dvs då finns varken tid, ekonomi eller ork att  göra något åt det hela.

Om man då redan har anammat "riktig mat" som man handlar, lagar till, och äter så för man iallafall med sig något in  i den situationen!

Jag förstår att vissa drastiska livsstilsförändringar blir svårare att genomföra då man är mitt uppe i att ta hand om sig själv och sin familj, och att det då underlättar om man redan kommit in i LCHF-tänket. Både släkten och de närmsta vännerna har hunnit lära sig vad man äter och inte äter.

@MariaF Tack för länktipset. :)

• Like 2
  • Thanks 1