Jump to content

Köpa grass-fed beef

Martin36

Recommended Posts

Hej, jag tänkte kolla med er om ni vet någonstans där man kan köpa "grass-fed" kött i närheten av Stockholm.

Hittade några ställen online där man kan beställa, men då måste man beställa stora mängder och min nuvarande frys har inte kapacitet för 10 kg kött. 

Vet inte hur köttet som säljs på t.ex. ICA är uppfött men antar att det inte är grass-fed då det är mycket billigare än om man skulle beställa online. 

18 timmar sedan, morgonsol sade:

Gröna gårdar har även köttboxar i lite olika storlekar, 4-10 kg. Man verkar även kunna beställa enskilda styckdetaljer. https://www.gronagardar.se/sv

Jag har dock aldrig beställt från dem själv. Mitt tips är att jämföra dem och Gårdssällskapet som @Tureborgaren tipsade om innan du bestämmer dig.

Jag ska testa att beställa online och se hur det fungerar. Borde få plats med 5 kg i min lilla frys i allla fall

• Like 1

10 minuter sedan, Martin36 sade:

Vet ni om ekologiskt kött är "grass-fed"? Eller vad är det för skillnad på det och vanligt?

Det kan vara det men behöver inte vara det. KRAV tillåter kraftfoder (spannmål) men det ska vara ekologiskt odlat. Tror det finns visst krav på inslag av gräs/hö/ensilage också. Gräsbeteskött är helt enkelt kött från djur som betat gräs och örter (och vintertid ätit hö/ensilage).

• Like 2

1 timme sedan, MariaF sade:

Gräsbeteskött är helt enkelt kött från djur som betat gräs och örter (och vintertid ätit hö/ensilage).

Många av de referenser till gräsbeteskött som redovisats här äter kossan även spannmål och är inte enligt min mening inte gräsbeteskött, utan fusk med namnet gräsbetesdjur. Avsikten är naturligtvis ekonomisk då kossan växer mer av spannmål och får därmed en högre vikt som genererar mer pengar till ägaren. Nackdelen för konsumenten är ett högre pris på kött med dålig balans på O6-O3.

Guest Tureborgaren

Gårdssällskapet: https://www.gardssallskapet.se/vara-djur

"Gårdssällskapets kor och lamm är helt uppfödda på gräs och örter precis som de är ämnade att göra. På vinterhalvåret när det inte finns färskt gräs i hagarna får de gräs i form av ensilage. Vid vissa tillfällen som när kon har kalvat och är i behov av snabb energipåfyllning kan ekologiskt och KRAV-märkt foder ges.

Grisar är dock allätare precis som vi och mår bra av att äta grönt, men kan inte överleva på bara det och får även KRAV-märkt foder odlat utan bekämpningsmedel och konstgödsel.

Kycklingarna behöver få picka i sig frön och får ekologiskt foder odlat på den egna gården, fodret är helt utan fiskbensmjöl och odlat utan bekämpningsmedel och konstgödsel.

Att djuren får vara ute och äta föda som är naturligt för dem gör att de växer i en lugnare takt. Självklart säger vi nej till GMO.

Det viktigaste i vår verksamhet är att vi erbjuder kött från djur som har haft ett bra liv."

Guest Tureborgaren
On ‎2019‎-‎07‎-‎19 at 19:10, jala sade:

Beträffande gårdssälskapet så har jag ringt och pratat med dem och de får visst spannmål.

Ja, det får de. Trodde det framgick av mitt citat ovan. 😉