MKJ Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Jag äter blandkost men har slutat äta det mesta som är sött. Nu har jag även slutat med bananer eftersom det känns som om jag lätt får blodsockersvängningar av dom. Nu tycker jag det verkar som om det är bättre att äta en söt frukt till efterrätt än att äta en på fastande mage. Ni som har diabetes och har mätt ert blodsocker, hur var det när ni åt blandkost? Vilken skillnad blev det om man åt något sött på fastande mage eller som efterrätt? Det förutsätter ju förstås att det inte blir för mycket kalorier sammanlagt. En banan till efterrätt blir nog för mycket men en liten söt frukt eller lite bär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Jag äter blandkost men har slutat äta det mesta som är sött. Nu har jag även slutat med bananer eftersom det känns som om jag lätt får blodsockersvängningar av dom. Nu tycker jag det verkar som om det är bättre att äta en söt frukt till efterrätt än att äta en på fastande mage. Ni som har diabetes och har mätt ert blodsocker, hur var det när ni åt blandkost? Vilken skillnad blev det om man åt något sött på fastande mage eller som efterrätt? Det förutsätter ju förstås att det inte blir för mycket kalorier sammanlagt. En banan till efterrätt blir nog för mycket men en liten söt frukt eller lite bär. Finns det någon som vet något om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Banan är väldigt "uppskattat" av typ 1 diabetiker att häva hypoglykemi (för lågt blodsocker orsakat av för mycket injicerat insulin) och verkar fungera nästan lika bra som druvsockertabletter. Av det drar jag slutsatsen att de höjer blodsockret tydligt. Hypoglykemi sker av naturliga skäl oftast, men inte alltid, på fastande mage. Äter man en banan i slutet av en måltid, diabetiker eller inte, påverkar den säkert blodsockret betydligt mer långsamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Banan är väldigt "uppskattat" av typ 1 diabetiker att häva hypoglykemi (för lågt blodsocker orsakat av för mycket injicerat insulin) och verkar fungera nästan lika bra som druvsockertabletter. Av det drar jag slutsatsen att de höjer blodsockret tydligt. Hypoglykemi sker av naturliga skäl oftast, men inte alltid, på fastande mage. Äter man en banan i slutet av en måltid, diabetiker eller inte, påverkar den säkert blodsockret betydligt mer långsamt. Tack för att du svarade! Jag har funderat länge på att skaffa en blodsockermätare. Får nog göra det i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Tack för att du svarade! Jag har funderat länge på att skaffa en blodsockermätare. Får nog göra det i alla fall. Här kan du beställa blodsockermätare - om man är diabetiker betalar man inget. Där finns lite olika rutor att kryssa i, du kan ju pröva att få en utan att betala. Tror dock inte de är dyra. https://www.abbott-diabetes.se/?id_item=178 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Här kan du beställa blodsockermätare - om man är diabetiker betalar man inget. Där finns lite olika rutor att kryssa i, du kan ju pröva att få en utan att betala. Tror dock inte de är dyra. https://www.abbott-diabetes.se/?id_item=178 Aha, jag har ju hört att man kan få en gratis men jag visste inte att man måste vara diabetiker för att få det. Det är väl som med bläckstråleskrivarna, det är förbrukningsvaran dom drar in pengarna på och är man inte diabetiker så får dom inte sålt så många stickor. Är det speciella stickor till varje mätare eller är dom standard? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Aha, jag har ju hört att man kan få en gratis men jag visste inte att man måste vara diabetiker för att få det. Det är väl som med bläckstråleskrivarna, det är förbrukningsvaran dom drar in pengarna på och är man inte diabetiker så får dom inte sålt så många stickor. Är det speciella stickor till varje mätare eller är dom standard? Jag tycker du ska testa att få en utan att betala, finns ju andra kryss än att man själv har diabetes, i startkitet ingår 10 teststickor och annat man behöver. Fler kan man köpa på apoteket, det är olika till olika mätare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Jag tycker du ska testa att få en utan att betala, finns ju andra kryss än att man själv har diabetes, i startkitet ingår 10 teststickor och annat man behöver. Fler kan man köpa på apoteket, det är olika till olika mätare. Är det samma nål man använder hela tiden eller byter man den också? Om man inte byter måste den ju rengöras noga antar jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Man kan använda den ett antal gånger, kanske 10-20. Tror inte man behöver rengöra om du rengör fingret innan du sticker, och du är den enda som använder nålen. Den blir slö efter ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts