Jump to content

Filmer om att förebygga demens

Guest Tureborgaren

Recommended Posts

Guest Tureborgaren

Filmer om Alzheimer och förebyggande (på engelska). Fri tillgång under 24 timmar. Registrera dig på: Alzheimer’s – The Science of Prevention https://scienceofprevention.com/

"David Perlmutter, MD, along with leading experts in the field of brain health, reveals the powerful ways you can decrease your chances of developing Alzheimer’s disease."

July 17th – July 28th for the World Premiere of Alzheimer’s – The Science of Prevention as the top experts in brain health uncover the secrets about what triggers brain disease and how you can help protect yourself and your loved ones from developing Alzheimer’s.

Featuring interviews with 20+ experts in the field including Dr. Dale Bredesen, Dr. Lisa Mosconi, Dr. Mark Hyman, Dr. Michael Merzenich, Dr. Sara Gottfried, and Dr. Jeffrey Bland, this documentary series will give you cutting-edge information revealing how to maintain brain health into old age and live a long, healthy, fulfilling life."

7 timmar sedan, MariaF sade:

David Perlmutter är överhuvudtaget jättebra

Jepp! Han är bra, dock vill jag ge en känga åt honom för hans överdrivna benägenhet att rekommendera alla möjliga slags kemiska kosttillskott. Har han månne ett uppgör med industrin där?

• Haha 1

Dr Rostenberg rekommenderar också tillskott, dock vet jag inte om de är kemiska (om man nu inte räknar allt dit). "...but supplements really makes the difference." är hans devis. Jag får dock intrycket att dessa herrar ser tillskotten som hjälp på vägen snarare än lösningen. 

• Like 2

Guest Tureborgaren

Dale Bredesen (med boken Slutet för alzheimer) förespråkar också en massa tillskott. Hans protokoll med mat, motion, med mera har hjälpt människor att vända sin kognitiva nedgång. I alla fall enligt boken. https://www.bokus.com/bok/9789163616143/slutet-for-alzheimer-hur-vi-kan-forebygga-och-motverka-hjarnans-nedbrytning/

• 4 weeks later...

Dagens Alzheimer. Tupplurar och TAU.

"Vårt arbete visar på definitiva bevis för att det är de delar av hjärnan som främjar vakenhet som degenererar på grund av ansamling av tau i sjukdomsutvecklingens allra första fas", säger Lea Ginberg, verksam vid University of California, San Francisco, USA, i ett pressmeddelande.

I den aktuella forskningen har forskarna mätt nivåerna av tau i tre olika hjärnregioner som alla är involverade i att främja vår förmåga att hålla oss vakna dagtid, var av ett är påverkat vid sjukdomen narkolepsi som också resulterar i svårigheter att hålla sig vaken dagtid. De mycket precisa mätningarna ägde rum hos 13 avlidna alzheimerpatienter samt hos sju friska kontroller.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nbexG/tupplurar-tidigt-tecken-pa-demens

• Like 3

Av alla fördelar som jag har fått av min LCHF resa är det vakenheten dagtid som har ökat avsevärt. Den här klarheten i hjärnan som många har vittnat om kan jag också skriva under på. Jag undrar i mitt stilla sinne när våra forskare ska börja ägna tid och pengar på att förstå hur det kommer sig att dessa tau bildas och vad påverkar tillväxten av dem istället för att slösa pengar på att bekämpa och "tvätta bort" dem. Eller är det kanske redan klarlagt men inte publicerat?

Jag skulle i alla fall vilja veta vilka faktorer gör att de bildas. Jag är övertygad om att kosten: gluten, socker och kolhydrater samt fel fetter ligger i grunden.

• Like 3

3 hours ago, Katerina said:

Jag skulle i alla fall vilja veta vilka faktorer gör att de bildas. Jag är övertygad om att kosten: gluten, socker och kolhydrater samt fel fetter ligger i grunden.

Och vilken betydelse har insulinet för att man vill ta tupplurar mitt på dagen ...

• Like 1

35 minuter sedan, Erik 2 sade:

Och vilken betydelse har insulinet för att man vill ta tupplurar mitt på dagen ...

Kanske kan man vrida på resonemanget och säga att det är bristen på tupplurar, eller sömn i stort, som är den direkta orsaken till demens. Att kroppen försöker ta igen och komma tillrätta med de gryende skadorna genom att få kroppen i sömn.

1 timme sedan, Erik 2 sade:

Som jag har förstått det hela efter att ha lyssnat och läst en hel del om hur hjärnan tar skada av vår industritillverkade sockriga kost så är problemet insulinressistens. Det kommer in en massa glukos men hjärnceller kan inte ta in dem eftersom de är insulinresistenta. På hjärnskanner kan man se partier av hjärnan som är är mörka (döda?) för glukosens påverkan. Men om man gör liknande test med ketoner så lyser dessa partier upp. De cellerna som inte kan ta in glukos kan ta in ketoner och använda dem. En insulinresistent hjärna svälter om den matas med glukos. Så glukosen måste bort och fett in för att kunna föda insulinresistenta hjärnceller.

Dock har jag inte läst eller hört hur det kommer sig att det bildas plack i hjärnan, dessa tau. Det vore intressant att veta.

41 minuter sedan, Ekner sade:

Kanske kan man vrida på resonemanget och säga att det är bristen på tupplurar, eller sömn i stort, som är den direkta orsaken till demens. Att kroppen försöker ta igen och komma tillrätta med de gryende skadorna genom att få kroppen i sömn.

En långvarig sömn eller fasta skulle faktiskt kunna hjälpa att råda bot på insulinresistens. Sover man så äter man inte. Undrar om man ger glukosdropp till de som är i koma... och hur hjälpsamt är det att glukosnivåer höjs i blodet när man är i koma...

• Like 3

David Perlmutter har mycket intressant att förtälja om den mänskliga hjärnan. Det verkar ju finnas en del sätt att motverka Alzheimers. Förutom det som skrivits ovan så finns det också en del att läsa om Magnesium L- threonate, det enda magnesium som kan korsa blod- och hjärnbarriären och förbättra minne, koncentration och andra kognitiva förmågor. Därigenom kan det också minska ångest och depression. 

https://universityhealthnews.com/daily/memory/the-best-magnesium-supplement-for-reversing-memory-loss-in-alzheimers/

• Like 1

1 timme sedan, DRAKULLA sade:

David Perlmutter har mycket intressant att förtälja om den mänskliga hjärnan. Det verkar ju finnas en del sätt att motverka Alzheimers. Förutom det som skrivits ovan så finns det också en del att läsa om Magnesium L- threonate, det enda magnesium som kan korsa blod- och hjärnbarriären och förbättra minne, koncentration och andra kognitiva förmågor. Därigenom kan det också minska ångest och depression. 

https://universityhealthnews.com/daily/memory/the-best-magnesium-supplement-for-reversing-memory-loss-in-alzheimers/

Mycket intressant! Jag har på senaste tiden botaniserat mycket i olika magnesuimsalter som finns att köpa på burk. Jag har inte sett Magnesium L- threonate nämnas någonstans där. Finns den att köpa?

• Like 1

1 timme sedan, Katerina sade:

Mycket intressant! Jag har på senaste tiden botaniserat mycket i olika magnesuimsalter som finns att köpa på burk. Jag har inte sett Magnesium L- threonate nämnas någonstans där. Finns den att köpa?

Javisst det finns att köpa. Jag har köpt i kapselform(se länk) men det finns även i pulverform.

https://www.ebay.com/itm/Clean-Magnesium-L-Threonate-640mg-Veg-Capsules-British-Supplements-1-Month-Suppl/123268108252?epid=7019616243&hash=item1cb35a0fdc:g:zvMAAOSwLMtbVkvB

• Like 2