Nyfiken

Hur introducera LCHF-tankar till någon som tror att pasta är guds gåva till människan?

Recommended Posts

Jag äter inte själv LCHF men min kost är mer lik LCHF än den kolhydratkost som många äter. Jag älskar kött i alla former utom fläsk, äter inte pasta om det går att undvika och älskar smör, grädde och kokosolja.  Är ingen större smörgåsätare och är uppfostrad med att socker är helt onödigt. Nu har jag börjat umgås med en man som är ganska lång ifrån mina kostvanor. Han är nästan helt tvärtemot mig förutom att han äter kött och kan tänka sig en liten skvätt grädde i såsen. Ni förstår att det blir problem... Så vitt jag kan se så tror jag att han skulle må bättre på min diet och han skulle nog bli av med sin stora mage också. Tror faktiskt att LCHF skulle passa honom perfekt men det kan ju inte jag bestämma något om. 

Så hjälp mig gärna med lite smarta tips, just nu krockar vi ibland då han tycker att jag äter på tok för lite kolhydrater och att jag kommer att få en hjärtinfarkt av smör och grädde då både livsmedelsverket och socialstyrelsen inte alls rekommenderar det jag äter.  Och inte läkare heller. Minsann!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minsann?! För att svara på trådens grundfråga: jag tror inte det går... Om man själv gör förändringar och får resultat blir det lättare hänt att nån blir nyfiken. För det är nyfikenheten som måste till. Om man som du redan är där och redan äter så och inte förändras så mycket medan man umgås finns det ju inga resultat att visa upp.

Nu utgår jag från att du med "umgås" menar nån form av närmare relation på nåt vis (kan ju vara yrkesrelaterat eller dejting eller...). Accepterar han hur du äter? Accepterar du hur han äter? Fine. Om inte, varför ens umgås? Låter hårt, jag vet, men är man väldigt olika och försöker ändra på varandra redan i början, blir de sakerna bara större med tiden. Tror det var Deepak Chopra som en gång uttryckte att det är bättre att välja en partner som är ganska nära ens önskemål än att försöka förändra, för det går inte. Gäller även yrkespartners. Sen kan det ju vara lite udda att dumpa nån för att vederbörande äter pasta... :P

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att han äter kött, så bör det inte gå att satsa på kött som huvudrätt och sedan lägga till mer grönsaker, någon trevlig sås och så minska på kolhydratdelen, t ex potatis eller ris? Tror du att du kan övertyga honom att äta mer rotfrukter istället för pasta och annan mat gjord på spannmål? Wokad mat är också ett ganska enkelt sätt att smyga ner mer grönsaker i maten, man behöver inte ha nudlar i eller ris till. Om du också kan få honom att undvika socker, vilket du själv redan verkar göra, så har du redan tagit ett bra steg på vägen.

Gällande herrar som kan må bra av att gå ner i vikt tycker jag Sten Sture Skaldemans böcker är trevliga att läsa. Har du läst någon av hans böcker?

47 minuter sedan, Nyfiken sade:

Så hjälp mig gärna med lite smarta tips, just nu krockar vi ibland då han tycker att jag äter på tok för lite kolhydrater och att jag kommer att få en hjärtinfarkt av smör och grädde då både livsmedelsverket och socialstyrelsen inte alls rekommenderar det jag äter.  Och inte läkare heller. Minsann!

Vad jag vet så är lågkolhydratkost rekommenderat för viktnegång av socialstyrelsen sen ca 2013, kan någon hjälpa mig med källa eller länk, tack?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som flera redan har skrivit är det inte lätt att ändra på någon om den inte vill det.

Jag har dock ett tips som säkert kan fungera någorlunda för vissa personlighetstyper, och det är lurendrejerimetoden 😋

Den går ut på att man bjuder på mat utan att säga att det är LCHF. Man kanske bjuder på tjälknöl och till det en falsk potatissallad. Och dessutom en olivoljedrypande grönsallad. Efterrätten kan bestå av jordgubbar med grädde. Får man kommentarer och frågor så besvarar man naturligtvis dem. Min gissning är att en sådan middag skulle få beröm av vem som helst (som äter kött). Och den skulle kunna vara ett sätt att demonstrera att LCHF inte är någon konstig diet, utan helt enkelt vanlig mat, som smakar mycket gott, om samtalet hamnar där.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, morgonsol sade:

Vad jag vet så är lågkolhydratkost rekommenderat för viktnegång av socialstyrelsen sen ca 2013, kan någon hjälpa mig med källa eller länk, tack?

Menar du denna? Mat vid fetma https://www.sbu.se/sv/publikationer/SBU-utvarderar/mat-vid-fetma-/

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog kört. En skeptiker är alltid en skeptiker. Kanske kan en läkare få honom på andra tankar...men det lär dom aldrig göra om dom är mån om sina karriärer och legitimationer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på vilken typ av person det är. Om det är en nyfiken och kunskapstörstig sådan kan man fälla kommentarer som till ex: ”Visste du att man hittade tecken på ådersförkalkning hos faraonmumierna i gamla Egypten? Nu tror vissa forskare och läkare att det kan bero på att man började odla spannmål däromkring, sisådär 10000 år sedan. Innan dess åt inte människorna så mycket spannmål.”

”Visste du att underhudsfettet hos oss och andra deggdjur innehåller en hel del näring i form av fettlösliga vitaminer och annat nyttigt och kan vara den mest nyttiga styckdetaljen? Medan vi i västvärlden har skytt fettet som pesten eftersom en överambitiös forskare hade en idé på 50-talet om att just fettet, speciellt kolesterolet orsakar hjärt- och kärlsjukdomar. Men ingen lyckades bevisa den teorin på över ett halvsekel. Ändå fortsätter mejeriindustrin att envist avfetta mjölken och förvandla det till vitfärgad läsk.” ”Visste du att cancer lever på socker?” Osv osv beroende på vad som kan intressera personen i fråga. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Katerina sade:

Osv osv beroende på vad som kan intressera personen i fråga

Finns det intresse är det bara kul att informera. Men skeptikern går inte att nå med information oavsett vem den kommer från, jag garanterar....det är helt kört. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju låtsas att du är glutenintolerant. Att du har just upptäckt det och vill inte köpa hem pasta och bröd. Dessutom är de så kallade glutenfria alternativ är dyra, overksamma och man kan utveckla allergi mot dem. Det är mycket vanligt i dessa ätstörda bröd-och-pasta-ätar-tider. Dessutom är det väldigt många fler som är glutenkänsliga. Med tanke på vad gluten och eventuellt andra närbesläktade växtproteiner ihop med spannmålets oxalat kan ställa till med i våra kroppar så är det inte ens en halvlögn utan kan vara en ren och skär sanning. Du kan förklara att diffusa magbesvär (som jag säker på att han har om han känner efter) kan bero på samma sak och styr honom över till annat tillbehör. Låt er testa andra tillbehör tillsammans. Broccolimos med mycket smör är mumma. Det är bara så att det inte är en självklar del av husmanskosten, vilket är ju synd.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-07-20 at 14:51, MariaF sade:

Minsann?! För att svara på trådens grundfråga: jag tror inte det går... Om man själv gör förändringar och får resultat blir det lättare hänt att nån blir nyfiken. För det är nyfikenheten som måste till. Om man som du redan är där och redan äter så och inte förändras så mycket medan man umgås finns det ju inga resultat att visa upp.

Nu utgår jag från att du med "umgås" menar nån form av närmare relation på nåt vis (kan ju vara yrkesrelaterat eller dejting eller...). Accepterar han hur du äter? Accepterar du hur han äter? Fine. Om inte, varför ens umgås? Låter hårt, jag vet, men är man väldigt olika och försöker ändra på varandra redan i början, blir de sakerna bara större med tiden. Tror det var Deepak Chopra som en gång uttryckte att det är bättre att välja en partner som är ganska nära ens önskemål än att försöka förändra, för det går inte. Gäller även yrkespartners. Sen kan det ju vara lite udda att dumpa nån för att vederbörande äter pasta... :P

Stämmer att det är en närmare relation och vi båda accepterar det den andre äter och hur den andre är. Jag vill inte göra om honom för han duger bra som han är 🙂  

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-07-20 at 15:29, SGK sade:

lurendrejerimetoden 😋

Den går ut på att man bjuder på mat utan att säga att det är LCHF. Man kanske bjuder på tjälknöl och till det en falsk potatissallad. Och dessutom en olivoljedrypande grönsallad. Efterrätten kan bestå av jordgubbar med grädde. 

Jag säger inte att jag äter LCHF eftersom jag inte gör det.  Gillade din metod 😛  och undrar över ditt recept på falsk potatissalllad?  I övrigt  kör jag  också alltid på oljesallad och ser till att ta med om jag blir bjuden på mat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-07-21 at 14:10, Katerina sade:

Det beror på vilken typ av person det är. Om det är en nyfiken och kunskapstörstig sådan kan man fälla kommentarer som till ex: ”Visste du att man hittade tecken på ådersförkalkning hos faraonmumierna i gamla Egypten? Nu tror vissa forskare och läkare att det kan bero på att man började odla spannmål däromkring, sisådär 10000 år sedan. Innan dess åt inte människorna så mycket spannmål.”

”Visste du att underhudsfettet hos oss och andra deggdjur innehåller en hel del näring i form av fettlösliga vitaminer och annat nyttigt och kan vara den mest nyttiga styckdetaljen? Medan vi i västvärlden har skytt fettet som pesten eftersom en överambitiös forskare hade en idé på 50-talet om att just fettet, speciellt kolesterolet orsakar hjärt- och kärlsjukdomar. Men ingen lyckades bevisa den teorin på över ett halvsekel. Ändå fortsätter mejeriindustrin att envist avfetta mjölken och förvandla det till vitfärgad läsk.” ”Visste du att cancer lever på socker?” Osv osv beroende på vad som kan intressera personen i fråga. 

Japp en sådan 🙂 Tackar för tipsen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-07-20 at 14:53, morgonsol sade:

Du skriver att han äter kött, så bör det inte gå att satsa på kött som huvudrätt och sedan lägga till mer grönsaker, någon trevlig sås och så minska på kolhydratdelen, t ex potatis eller ris? Tror du att du kan övertyga honom att äta mer rotfrukter istället för pasta och annan mat gjord på spannmål? Wokad mat är också ett ganska enkelt sätt att smyga ner mer grönsaker i maten, man behöver inte ha nudlar i eller ris till. Om du också kan få honom att undvika socker, vilket du själv redan verkar göra, så har du redan tagit ett bra steg på vägen.

Gällande herrar som kan må bra av att gå ner i vikt tycker jag Sten Sture Skaldemans böcker är trevliga att läsa. Har du läst någon av hans böcker?

Tack för tips, tror på dem.

Nej, jag har inte läst någon av dem.  Någon speciell du rekommenderar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-07-22 at 21:09, Katerina sade:

Du kan ju låtsas att du är glutenintolerant. 

🙂 Min mage mår inte bra på för mycket gluten säger jag ärligt. Broccolimos med smör lät underbart gott!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Nyfiken sade:

undrar över ditt recept på falsk potatissalllad?

Jag har använt Åse Falkman Fredrikssons recept från hennes blogg 56kilo:

Falsk potatissallad

Den tycker jag är jättegod.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det bästa sättet att introducera LCHF liknande kost är genom fakta och upplysning. Varför högfett? Varför lågkolhydrat? Högfett eftersom fettet är nyttigt, eftersom den nuvarande dogma om fett och hjärt- och kärlsjukdom är felaktig. Lågkolhydrat eftersom det är då du får i dig minimalt med kh din kropp kan komma åt och börja använda fettförråden. Om det aldrig händer kommer man rulla fram efter ett tag samt dra på sig en del kroniska sjukdomar före eller senare.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Nyfiken sade:

Tack för tips, tror på dem.

Nej, jag har inte läst någon av dem.  Någon speciell du rekommenderar?

De böcker som jag tycker har varit roligast att läsa är nog 'LCHF-kokboken' och 'Ät dig ner i vikt'. Har även läst 'GI-noll!' men den var inte lika rolig. Kan dock inte uttala mig om övriga då jag ej läst dem. Mitt förslag är att du själv läser någon av Skaldemans böcker innan du visar dem för honom. Min tanke är att vad en f.d tjock och sjuk gubbe har skrivit kanske biter lite bättre än vad vi redan "frälsta" LCHF-förespråkare skriver/säger. Men om vetenskaplig evidens biter bättre finns det andra böcker att rekommendera. Vad tror du?

I förlängningen tror jag att gradvis minska på kolhydraterna och förbättra kolhydratkällorna kan vara något som fungerar. Mer grönsaker, rotfrukter i måttliga mängder och att pasta, ris, bröd etc förekommer allt mer sällan. Du har redan tagit två bra kliv i rätt riktning genom att inte äta socker och gluten. Om det framförallt är smör och grädde som får honom att höja på ögonbrynen kan man byta fettkälla. Fetare styckdetaljer av kött, fet fisk, nötter, avokado, feta ostar, ägg t ex. Man kan baka LCHF-bröd utan att säga att det är LCHF eller göra pannkakor med mandelmjöl. Om man äter mat som från början är fet behöver man inte tillsätta lika mycket fett i form av sås eller kryddsmör.

För egen del har gradvis tillvänjning hjälpt. Ett exempel: 1) Byta ut den sockrade frukostyoghurten mot en naturell med 3% fett. 2) Byta ut de köpta flingorna mot egen müsli med russin. 3) Byta till  turkisk yoghurt. 4) Byta den egna müslin mot hackade nötter. 5) Äta rysk yoghurt istället för turkisk. Idag äter jag knappt yoghurt till frukost. Kan tillägga att denna förändring började förra hösten, några månader innan jag började med LCHF.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg