Malte Ritzén Posted July 20, 2019 Share Posted July 20, 2019 Hej har en hjärntumör, oligodendrogliom grad 2. Har opererats och strålats men vill inte ha mer skador nu, la om min kost för 15 månader sen då mest bara grönsaker och frukt, har gått ner från 90 till 65 kg, ser att tumörtillväxten bromsats. Tror det beror mest på kost då det gäller min tidigare kost så var det för mycket kolhydrater och för lite fett, så har nu sen 5 veckor gått över på ketogen kost, då jag tror att min grönsakskost i perioder har tvingat kroppen till ”svältketos” och det påverkat tillväxten vill jag nu göra ett helhjärtat försök med ketogen strikt LCHF. Jag har läst på mycket om det och förstår det mesta hur det fungerar, men det är en fråga som jag inte förstår: om man nu håller kroppen i ketos så är ju teorin att kroppen använder fett som bränsle istället för glukos och t.ex hjärnan som Inter klarar att leva på fett för energi i form av ketoner istället. MEN, jag har mätt mitt blodsocker och det ligger på 5,2 , borde inte blodsockret sjunka ytterligare? Har legat ungefär här i nästan år nu, om jag tänker rent logiskt så innebär det ju att det finns glukos i blodet, vad säger att tumören inte får tillräckligt med näring även om kroppen är i ketos, och vad jag förstår så har kroppen alltid möjlighet att justera och producera blodsockret via proteiner eller de få kolhydrater jag får i mig. Som du förstår handlar inte detta alls om viktnedgång då jag helst vill gå upp i alla fall 5-7 kg, utan det handlar om att ge kroppen bästa förutsättningarna att bromsa tumören, vill förstå sambandet ketoner / glukos, vad styr prioriteringen av det blodsocker som alltid kommer att finnas i blodet, hur styr man det optimalt? mvh Malte 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted July 21, 2019 Popular Post Share Posted July 21, 2019 Hej Malte. Tråkigt att höra om din tumör. Välkommen hit. Jag är nog inte rätt person att svara men har kanske ändå lite att bidra med framför allt på peppsidan. Först. Du kommer alltid att ha blodsocker i systemet... annars dör du. Du borde däremot kunna få ner det under 4. Du får då tweeka din kost och hur du lever. Jag tror du ska äta betydligt mer fett, vara lite sparsam med proteinet och röra på dig så mycket du mäktar. Peppen då! Min äldsta väns son har två inoperabla hjärntumörer. fick dessutom tack vare dessa svår epelepsi mm. "tack vare" epelepsin gjorde även sjukvården bedömingen att han skulle äta ketogent. Så han äter en väldigt väldigt strikt ketogen diet och det tog inte lång tid efter han började med det som tumörerna slutade växa och dessutom minska i omfång. ps tycker det är för jäkligt att svenska vården inte stöder och rekommenderar ketogenkost automatiskt vid vissa sjukdomstillstånd... Håller tummarna för dig. 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Hej Malte! Hänger på Cleppa i välkomstkören! Vi har några individer som är duktigare på blodsockerreglering än vad jag är och du kommer säkert att få svar av dem men jag funderar på om du sökt runt på forumet, vi har en del äldre trådar om både blodsocker och ketos? Ibland drar vi iväg till annat men i många av trådarna finns jättebra info om man bara tar sig tid att titta igenom dem. Vår medlem the Biochemist har mycket bra att komma med, hans inlägg brukar vara värda att läsa flera gånger. Erik2 kommer ofta in på må-bra-substanser som dopamin, serotonin och oxytocin, kanske också kan vara värt att söka på? Jag tänker att om kroppen har mer av dessa så bör läkningen kunna få stöd av det. Petra183 har också en cancertråd, där kan frågan också ha kommit upp. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Hej Malte. Här kommer en förklaring om hur det fungerar. Stulen från Annikas blogg. 9 timmar sedan, Malte Ritzén sade: Som du förstår handlar inte detta alls om viktnedgång då jag helst vill gå upp i alla fall 5-7 kg, utan det handlar om att ge kroppen bästa förutsättningarna att bromsa tumören, vill förstå sambandet ketoner / glukos, vad styr prioriteringen av det blodsocker som alltid kommer att finnas i blodet, hur styr man det optimalt? " Om man äter minimalt av kolhydrater tillverkarkroppen själv glukos genom ‘glukoneogenes’. Men det blir inte mer än den basala nivån av blodsocker, och därmed den basala nivån av insulin. Det är blodsocker och insulin som göder och stimulerar cancern, och äter man lågkolhydrat får man den minsta gödningen av cancern.Glukoneogenesen sker genom nedbrytning av protein och fett från födan i första hand. Det är bara vid svält som musklerna bryts ner." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Ett jätteintressant ämne. Det är så intressant att följa teorier och riktiga berättelser runt cancerns metabolism. Det jag finner extra bekymmersamt är att cancern (vissa sorter i vilket fall) också äter aminosyran glutamin som vi får i oss när vi äter protein, inte bara glukos, och förmodligen fruktos. Det gör pusslet svårare. Strikt keto, glykogenlagren på lägsta nivå, ingen stress som ger adrenalinpåslag och glykogenutsläpp, lågt kortisol (stress) dock svårt att styra på morgonen, mycket kålväxter för detox, lågintensiv motionsaktivitet för att inte få glykogenutsläpp men ändå vädra ut mjölksyran som cancern bildar så att den inte byggs om till glukos. Tänker jag bla kring detta. Proteinintaget är svårt att nolla (mot glukoneogenesen och glutamin) utan att kroppen börjar bryta ner muskler, därför tänker jag att man kanske ska äta bara de essentiella aminosyrorna på burk istället och nolla övrigt protein. Intressant med feed-back på den. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Eric Berg intervjuar Thomas Seyfried. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Sitter tumören möjligen på samma sida som den du talar i mobilen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malte Ritzén Posted July 21, 2019 Author Share Posted July 21, 2019 Japp, fick den redan 2008 och gjorde vad man kallar radikaloperation, 2017 upptäcker pajasarna att den kommit tillbaka, ( dom missade dock att den började växa redan 2011, det var jag själv som upptäckte detta på MR inför ev. ny operation). Och jag har haft mobiltelelefon sen de kom, på slutet av 80-talet. Och de första bärbara NMT 450 och 900 var inte och leka med och många timmar om dagen blev det då jag jobbar som resande säljare. Försökte redan 2008 hävda det som arbetsskada, fanns inte någon som vågade ta tag i det, den enda i Sverige då var en läkare i Örebro, Lennart nånting. Som var klarsynt men dessvärre ensam. Mina läkare vägrade att ens göra en anmälan om arbetsskada för alla studier (finansierade av mobilbranchen sa att det fanns inga bevis som kunde tolkas att det hade något samband) Men ja, jag är helt övertygad om att mobilen är skyldig här, talar sen 2008 aldrig i telefon utan högtalarfunktion eller trådheadset. Är dessvärre beroende av telefonen i mitt jobb. Tror dock att de nyare är bättre ur strålningssynpunkt, dock inte ofarliga. Malte 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malte Ritzén Posted July 21, 2019 Author Share Posted July 21, 2019 11 timmar sedan, jala sade: Hej Malte. Här kommer en förklaring om hur det fungerar. Stulen från Annikas blogg. " Om man äter minimalt av kolhydrater tillverkarkroppen själv glukos genom ‘glukoneogenes’. Men det blir inte mer än den basala nivån av blodsocker, och därmed den basala nivån av insulin. Det är blodsocker och insulin som göder och stimulerar cancern, och äter man lågkolhydrat får man den minsta gödningen av cancern.Glukoneogenesen sker genom nedbrytning av protein och fett från födan i första hand. Det är bara vid svält som musklerna bryts ner." Äter idag ca 80% fett 15% proteiner och ca 5% kolhydrater, brukar bli ca 12-15 gr kolhydrater per dygn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Ok Malte, du verkar ha fattat orsaken till dina problem. Hjärntumörer från mobiler har i USA nått epidemiska proportioner, så i mobilernas instruktionmanualer står sedan några år tillbaka att man får inte ha mobilen intill kroppen. Det innebär att man får inte ha den i fickan, inte hålla den i handen eller mot örat. Det är mobilindustrins motdrag där dom friskriver sej för att slippa stå till svars för strålskador - då främst hjärntumörer. Dessutom är mobilstrålning cancerklassad av WHO. Som normalkonsument känner man inte till något av detta. Är din tumör sprungen ur mobilstrålning har du tyvärr bara att avstå den för gott. Det är inte kommunikationen mellan basstation och mobil som skadat dej utan det är mobilens egna drivelektronik som alstrar högfrekventa magnetfält. Det innebär att du även kommer att penetreras av mobiler från personer i din närhet, man bör hålla minst 10 meters avstånd för att komma ur dessa magnetfält. Högtalarfunktion och headset är alltså ingen lösning. Nyare telefoner är ännu mer högstrålande, då är de riktigt gamla ett säkrare kort. Är du beroende av mobilen? Tänk till! Det finns alternativa sätt att kommunicera om det uppstår nödsituationer. Kostbehandling hjälper inte. Lite trist är också att cancerindustrin står som levande frågetecken i sådana här frågor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 52 minuter sedan, Malte Ritzén sade: Äter idag ca 80% fett 15% proteiner och ca 5% kolhydrater, brukar bli ca 12-15 gr kolhydrater per dygn. Kan du nolla kolhydraterna så vore det inte fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 1 minut sedan, Ekner sade: Kostbehandling hjälper inte Självklart behövs det även kostbehandling för att svälta cancern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 2 minuter sedan, jala sade: Självklart behövs det även kostbehandling för att svälta cancern Inte i det här fallet...orsaken måste elimineras helt innan man kan börja se på kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 28 minuter sedan, Ekner sade: Inte i det här fallet...orsaken måste elimineras helt innan man kan börja se på kosten. Läs vad jag skrev. " Självklart behövs det även kostbehandling för att svälta cancern " 29 minuter sedan, Ekner sade: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 5 minuter sedan, jala sade: Läs vad jag skrev. " Självklart behövs det även kostbehandling för att svälta cancern " Ok...jag förstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malte Ritzén Posted July 21, 2019 Author Share Posted July 21, 2019 1 timme sedan, Ekner sade: Ok Malte, du verkar ha fattat orsaken till dina problem. Hjärntumörer från mobiler har i USA nått epidemiska proportioner, så i mobilernas instruktionmanualer står sedan några år tillbaka att man får inte ha mobilen intill kroppen. Det innebär att man får inte ha den i fickan, inte hålla den i handen eller mot örat. Det är mobilindustrins motdrag där dom friskriver sej för att slippa stå till svars för strålskador - då främst hjärntumörer. Dessutom är mobilstrålning cancerklassad av WHO. Som normalkonsument känner man inte till något av detta. Är din tumör sprungen ur mobilstrålning har du tyvärr bara att avstå den för gott. Det är inte kommunikationen mellan basstation och mobil som skadat dej utan det är mobilens egna drivelektronik som alstrar högfrekventa magnetfält. Det innebär att du även kommer att penetreras av mobiler från personer i din närhet, man bör hålla minst 10 meters avstånd för att komma ur dessa magnetfält. Högtalarfunktion och headset är alltså ingen lösning. Nyare telefoner är ännu mer högstrålande, då är de riktigt gamla ett säkrare kort. Är du beroende av mobilen? Tänk till! Det finns alternativa sätt att kommunicera om det uppstår nödsituationer. Kostbehandling hjälper inte. Lite trist är också att cancerindustrin står som levande frågetecken i sådana här frågor. När jag säger beroende så är det först och främst i mitt jobb som beroendet är, jobbar 50%. Sen bor jag på landet så det är bara en tidsfråga tills dom klipper koppartråden,sen är man isolerad på riktigt. Sen är det ju så att man måste ju leva av något, har fysiska hadikapp efter operationer. När man blir sjuk i cancer så blir man i princip tagen som gisslan av sjukvården, du kan inte sjukskriva dig utan att underkasta dig skolmedicin, det heter att man alltid har ett val, jag har medvetet flyttat cytostatikabehandlingen framför mig ett år nu, men dom jagar en hela tiden. Har lyckats bromsa tillväxttakten, vore skönt om man kunde få den att stanna av helt eller regresion. Fortsättning följer. Är envis så jag slänger inte in handduken frivilligt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 7 timmar sedan, Malte Ritzén sade: det heter att man alltid har ett val, jag har medvetet flyttat cytostatikabehandlingen framför mig ett år nu, men dom jagar en hela tiden Det var inte din ursprungsfråga men jag blir så nyfiken - har du gjort nåt utöver koständringar? Jag är personligen väldigt intresserad av komplementärmedicin, i Sverige kallad alternativmedicin, så jag tänker åt det hållet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malte Ritzén Posted July 22, 2019 Author Share Posted July 22, 2019 Jodå det har blivit lite sånt med, chagathe, gurmeia/ingefära shot mm. Även tittat på vad som är anti angionesisk kost, dvs vad som bromsar tillväxten av nybildning av blodkärl (angionesis) runt tumörer. Det är ju känt faktum att ska en tumören växa sig större än nån mm så måste den skapa sin egen ”motorväg” av näring annars så kan den inte växa. Och angionesis i sig själv är ju inget som normalt uppstår i kroppen utom t.ex vid sårläkning mm dessvärre så är ju tolkningar av Otto Warburgs upptäckt tolkad av olika falanger åt olika håll och de är inte kompatibla, dvs, snacket om grönsaker & frukt kontra paleo, keto mm. Det som är nyttigt i vissa fall kan vara direkt onyttigt om du väl har utvecklad cancer. Så vad som är rätt eller fel här är svårt att säga. Jag gick all in på grönsaker och frukt i 15 månader, kraftig viktnedgång tvingade mig att söka energi i nötter mm Samtidigt som frukt och bär ingick i alla smoothies tillsammans med huvudpart grönsaker och rotfrukter , vilket i sin tur ger kolhydrater tillsammans med alla nyttigheter, blev också en del havregrynsgröt och supergranola (11 % kolhydrater) på slutet, tumörtillväxten är bromsad med fighten är långt ifrån över. så nu nu har jag ändrat min kost till strikt ketogen och ska kolla om jag får bättre effekt av det, men ser väl även här en del oförklarliga luckor i teorier, precis som egentligen alla alternativa ”behandlingar” oavsett om det är Gerson med jouicer eller RAW food, Budvig, canabinoider THC / CBD och allt vad de heter, dessvärre så kan man inte köra allt all in, då de krockar med varandra på olika sätt, jag har lärt mig massor senaste åren men jag är sån som person att jag måste förstå processen in i detalj, det räcker inte med att någon säger jag gjorde så här, för tar du alla success stories som finns där ute så är mycket ett motsägelsefullt mönster, här finns vissa saker som man kan utgå från som en ”bas” att det är ”rätt” och det är Bort med socker, snabba kolhydrater, mejeri, mjöl processad mat osv. In med mycket grönsaker och då framför allt ovan jord grönsaker, ät ekologiskt giftfritt, kött, fisk, kyckling mm. Nu är jag ju övertygad om att valet av råvaror här är en balansgång, ser inte logiken i varför man ska utesluta så extremt att man måste äta en näve med tabletter för att kompensera de brister som uppstår i och med kosten. Det finns massor med nyttiga micronutrienter i bär mm. Vilket då tillför kolhydrater som omvandlas snabbt till socker. Vi blir matade av de som säger att fruktsocker inte är samma sak som processat socker och att det skulle vara nyttigare, och ja definitivt nyttigare än processat och konsframställt sötningsmedel, det hanteras och lagras på olika sätt i kroppen. Men då jag faktiskt fysiskt kan känna av att jag faktiskt öppnade motorvägen av näring till min tumör, så kan jag ju säga att ett sött smaskigt Granny Smith äpple på fastande mage kan få samma effekt som en godisbit ( en pirrande känsla ca 15-20 min efter intag) inbillning trodde jag från början men insåg att jag har trimmat in min kropp så hårt att avvikelser som t.ex. för mycket socker i olika form, speciellt när man tar det på fastande mage få den effekten, om jag skulle hålla på och småäta godis mm så skulle detta fenomen förmodligen inte uppstå alls då tumören skulle ha fri tillgång till näring konstant, nu är det som att när den får ett skrovmål då får jag denna obehagliga känsla. Trist att vi som är sjuka ska behöva ”forska” själva för att se vad som fungerar, sjukvården säger rakt ut att dom försöker förlänga livet då du fått en hjärntumör, går inte ”bota”, och deras sätt är kirurgi - strålning - cellgift, alla steg ger skador, hur fan kan man kalla det för sjukvård, snarare är det ju barbariskt, alla handikappade människor som lämnas åt sina öden i sjuk”vårdens” tecken. Självklara faktorer som kost där finns ju inga oberoende neutrala studier som görs, jag säger inte att sjukvården inte gör nytta, den behövs, men så länge som det är pengar som styr så är ju girigheten den styrande faktorn. Kan man inte patentera och tjäna pengar på sina upptäckter så kommer inte den informationen att lämna det rummet. Vi har ju något som heter Folkhälsoinstitut och jag tycker att dom oberoende borde bedriva forskning utan att sitta i knäet på läkemedels och livsmedelsbranschen. För främjar folkhälsan det gör dom ju inte, utan dom sammanställer material som är finansierat av just dessa branscher. Där dessvärre ALLT går ut på att tjäna pengar. Och det är ju där pengarna finns, men att läkemedelsindustrin skulle bedriva forskning på vilken mat du ska äta för att bli frisk utan att äta mediciner, ja det lär ju aldrig hända. Cancer industrin är ju värsta mjölkkalven, den optimala sjukdomen, när man blir sjuk så är de flesta under någon typ av behandling tills dom dör och drar in miljardbelopp till läkemedelsindustrin som kan fortsätta på samma sätt, borde vara kriminellt. Nä det här blev på tok för långt, får skriva en bok istället 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 1 timme sedan, Malte Ritzén sade: Trist att vi som är sjuka ska behöva ”forska” själva för att se vad som fungerar, sjukvården säger rakt ut att dom försöker förlänga livet då du fått en hjärntumör, går inte ”bota”, och deras sätt är kirurgi - strålning - cellgift, alla steg ger skador, hur fan kan man kalla det för sjukvård, snarare är det ju barbariskt, alla handikappade människor som lämnas åt sina öden i sjuk”vårdens” tecken. Självklara faktorer som kost där finns ju inga oberoende neutrala studier som görs, jag säger inte att sjukvården inte gör nytta, den behövs, men så länge som det är pengar som styr så är ju girigheten den styrande faktorn. Kan man inte patentera och tjäna pengar på sina upptäckter så kommer inte den informationen att lämna det rummet. Min svärmor dog av behandlingen, inte av sjukdomen, därav mitt intresse för cancerfrågan. Just vårdens negligering av symptomen gjorde att de missade att hon frätts sönder av cellgifterna. Jag är övertygad om att om man bryter sig, kraschar med bilen eller nåt sånt, så har vi en fantastisk vård men allt som handlar om biokemi tycks vara utsatt för girighetens ondska. Ok, lite väl elakt kanske men nåt åt det hållet. Och där har @Vittvrak rätt, small pharma är inte nödvändigtvis bättre än big pharma även om small pharma oftast börjar utifrån nån önskan att hjälpa men också måste leva (och vill växa). Stort tack för att du berättade vad du provat! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 On 7/20/2019 at 11:27 PM, Malte Ritzén said: Hej har en hjärntumör, oligodendrogliom grad 2. Har opererats och strålats men vill inte ha mer skador nu, la om min kost för 15 månader sen då mest bara grönsaker och frukt, har gått ner från 90 till 65 kg, ser att tumörtillväxten bromsats. Tror det beror mest på kost då det gäller min tidigare kost så var det för mycket kolhydrater och för lite fett, så har nu sen 5 veckor gått över på ketogen kost, då jag tror att min grönsakskost i perioder har tvingat kroppen till ”svältketos” och det påverkat tillväxten vill jag nu göra ett helhjärtat försök med ketogen strikt LCHF. Jag har läst på mycket om det och förstår det mesta hur det fungerar, men det är en fråga som jag inte förstår: om man nu håller kroppen i ketos så är ju teorin att kroppen använder fett som bränsle istället för glukos och t.ex hjärnan som Inter klarar att leva på fett för energi i form av ketoner istället. MEN, jag har mätt mitt blodsocker och det ligger på 5,2 , borde inte blodsockret sjunka ytterligare? Har legat ungefär här i nästan år nu, om jag tänker rent logiskt så innebär det ju att det finns glukos i blodet, vad säger att tumören inte får tillräckligt med näring även om kroppen är i ketos, och vad jag förstår så har kroppen alltid möjlighet att justera och producera blodsockret via proteiner eller de få kolhydrater jag får i mig. Som du förstår handlar inte detta alls om viktnedgång då jag helst vill gå upp i alla fall 5-7 kg, utan det handlar om att ge kroppen bästa förutsättningarna att bromsa tumören, vill förstå sambandet ketoner / glukos, vad styr prioriteringen av det blodsocker som alltid kommer att finnas i blodet, hur styr man det optimalt? mvh Malte Du har helt rätt i att det fortfarande finns glukos att tillgå även på ketogen diet. Exakt hur känsliga cancerceller är för lågt blodsocker varierar men oftast räcker inte ketogen diet för att döda cancerceller men bromsa och försvaga dem. För att få ned blodglukos ytterligare på naturlig väg behöver du fasta. Exakt hur smart det är när man har cancer och behöver lägga på dig vikt vet jag inte. Det finns ytterligare åtgärder för att få ned blodglukos och eventuellt börja döda cancerceller. Men jag måste varna alla som läser detta att det är förenat med livsfara att experimentera på egen hand. Alternativ 1. Sänka blodglukos under normala (2-4 mmolar) under 1-2 veckor med hjälp av läkemedel (tex metformin) och kraftig ketos (summan BHB i blod + blod glukos bör ej understiga 4 mmolar). Alternativ 2. Akut sänkning av blodglukos (0.5-1 mmolar) med tex insulin i kraftig ketos (supplementering kan behövas av ketoner). samma här att summan BHB i blod + blod glukos bör ej understiga 4 mmolar. Vad jag känner till har ovan bara testad i provrör än så länge. Jag har ett dokument skrivet på medicinsk Engelska med referenser som kan vara lämpligt att ge till behandlande läkare (om man hittar en sådan). Skicka PM så kan jag maila det till dig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malte Ritzén Posted July 22, 2019 Author Share Posted July 22, 2019 5 timmar sedan, The Biochemist sade: Du har helt rätt i att det fortfarande finns glukos att tillgå även på ketogen diet. Exakt hur känsliga cancerceller är för lågt blodsocker varierar men oftast räcker inte ketogen diet för att döda cancerceller men bromsa och försvaga dem. För att få ned blodglukos ytterligare på naturlig väg behöver du fasta. Exakt hur smart det är när man har cancer och behöver lägga på dig vikt vet jag inte. Det finns ytterligare åtgärder för att få ned blodglukos och eventuellt börja döda cancerceller. Men jag måste varna alla som läser detta att det är förenat med livsfara att experimentera på egen hand. Alternativ 1. Sänka blodglukos under normala (2-4 mmolar) under 1-2 veckor med hjälp av läkemedel (tex metformin) och kraftig ketos (summan BHB i blod + blod glukos bör ej understiga 4 mmolar). Alternativ 2. Akut sänkning av blodglukos (0.5-1 mmolar) med tex insulin i kraftig ketos (supplementering kan behövas av ketoner). samma här att summan BHB i blod + blod glukos bör ej understiga 4 mmolar. Vad jag känner till har ovan bara testad i provrör än så länge. Jag har ett dokument skrivet på medicinsk Engelska med referenser som kan vara lämpligt att ge till behandlande läkare (om man hittar en sådan). Skicka PM så kan jag maila det till dig. Hur skickar jag ett PM i detta forum?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 4 minuter sedan, Malte Ritzén sade: Hur skickar jag ett PM i detta forum?? Det finns en liten kuvert-symbol ihop med notifieringarna. Där kan man skicka meddelanden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dejsi61 Posted July 23, 2019 Share Posted July 23, 2019 Kan karnivor diet vara något mot att cancerceller växer? Då finns noll kolhydrater med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malte Ritzén Posted July 23, 2019 Author Share Posted July 23, 2019 13 timmar sedan, MariaF sade: Det finns en liten kuvert-symbol ihop med notifieringarna. Där kan man skicka meddelanden. Hej MariaF , jag har nog missat något här men om du menar kuvertsymbolen som finns längst ner till vänster på sidan så frågar den specifikt efter emailadress och den har jag ju inte. Är jag på fel ställe, har även varit inne på ”the biochemist” sida men ser inte heller där någon möjlighet att skicka PM bara göra offentliga inlägg. Har du nån mer idé som kan få polletten att trilla på plats ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 23, 2019 Share Posted July 23, 2019 57 minuter sedan, Malte Ritzén sade: Hej MariaF , jag har nog missat något här men om du menar kuvertsymbolen som finns längst ner till vänster på sidan så frågar den specifikt efter emailadress och den har jag ju inte. Är jag på fel ställe, har även varit inne på ”the biochemist” sida men ser inte heller där någon möjlighet att skicka PM bara göra offentliga inlägg. Har du nån mer idé som kan få polletten att trilla på plats ? På datorn finns ett kuvert uppe till höger: På mobilen finns 3 streck i webläsaren (jag använder ingen app typ tapatalk eller så) där samma lilla kuvert finns. På våra sidor finns också ett kuvert: Eller så ber vi @The Biochemist helt enkelt att kontakta dig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted July 23, 2019 Share Posted July 23, 2019 Hej igen Jag lägger upp en kopia av dokumentet här så alla kan ta del av det. Skrev detta för ett antal år sedan så passade på att uppdatera en del referenser då hypotesen har stärkts baserat på senaste årens forskning (den tidigare verisionen tror jag också finns postad här på forumet för några år sedan). Novel hypothesis to cure cancer through therapeutic hypoglycemia 1. Increase ketone concentration (β-hydroxybutyrate & Acetoacetate), either endogenous (ketogenic diet/fasting) and/or exogenous (ingestion of ketone salt/ester or IV administration) 2. Induce therapeutic hypoglycemia. There are a number of existing drugs that can decrease blood glucose. Metformin might be the first choice to slowly decrease blood glucose during some weeks. For a more dramatic and acute intervention insulin can be used. Cancer starvation should lead cell apoptosis or at least a profoundly depressed metabolism. Be aware, insulin will also decrease β-hydroxybutyrate (AcAc is less sensitive to insulin). The sum of glucose and ketone bodies should to be at least 4 mmol/L to avoid brain damage. References A) Ketones suppress cancer cells Cell Death Dis. 2019 Mar p53 β-hydroxybutyrylation attenuates p53 activity Kun Liu, Fangzhou Li, Qianqian Sun, Ning Lin, Haichao Han, Kaiqiang You, Feng Tian, Zebin Mao, Tingting Li, Tanjun Tong, Meiyu Geng, Yingming Zhao, Wei Gu, and Wenhui Zhaocorresponding Int J Cancer. 2014 Oct Ketone supplementation decreases tumor cell viability and prolongs survival of mice with metastatic cancer. Poff AM, Ari C, Arnold P, Seyfried TN, D'Agostino DP. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24615175 Low glucose concentration can starve the cancer cells J Exp Clin Cancer Res. 2019 Feb Low glucose and metformin-induced apoptosis of human ovarian cancer cells is connected to ASK1 via mitochondrial and endoplasmic reticulum stress-associated pathways. Ma L, Wei J, Wan J, Wang W, Wang L, Yuan Y, Yang Z, Liu X, Ming L. J Exp Clin Cancer Res. 2019 Feb Low glucose and metformin-induced apoptosis of human ovarian cancer cells is connected to ASK1 via mitochondrial and endoplasmic reticulum stress-associated pathways. Ma L, Wei J, Wan J, Wang W, Wang L, Yuan Y, Yang Z, Liu X, Ming L Cureus. 2015 Feb The Efficacy of Ketogenic Diet and Associated Hypoglycemia as an Adjuvant Therapy for High-Grade Gliomas: A Review of the Literature. Varshneya K, Carico C, Ortega A, Patil CG Med Hypotheses. 2014 Dec 10 Starvation of cancer via induced ketogenesis and severe hypoglycemia. Kapelner A, Vorsanger M. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25579853 Nutrition. 2014 Feb Tumor cell culture survival following glucose and glutamine deprivation at typical physiological concentrations. Mathews EH, Stander BA, Joubert AM, Liebenberg L. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24262514 Cell Cycle. Mar 1, 2013 A low-carb diet kills tumor cells with a mutant p53 tumor suppressor gene The Atkins diet suppresses tumor growth Edward L. LaGory and Amato J. Giaccia* http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3610718/ PLoS One. 2013 Jun The ketogenic diet and hyperbaric oxygen therapy prolong survival in mice with systemic metastatic cancer. Poff AM, Ari C, Seyfried TN, D'Agostino DP. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23755243 Drug Resist Updat. 2012 Feb-Apr Starvation, detoxification, and multidrug resistance in cancer therapy Changhan Lee,a, Lizzia Raffaghello,b and Valter D. Longoa http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3573885/ C) The CNS can survive hypoglycemia J Clin Endocrinol Metab. 2014 Nov Systemic, cerebral and skeletal muscle ketone body and energy metabolism during acute hyper-D-β-hydroxybutyrataemia in post-absorptive healthy males. Mikkelsen KH, Seifert T, Secher NH, Grøndal T, van Hall G. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25415176 Endocr Pract. 2010 Sep-Oct Insulinoma in a patient with normal results from prolonged fast and glucagon-induced hypoglycemia. Soh AW, Kek PC. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20570814 Am J Emerg Med. 1997 May Alcoholic ketoacidosis presenting with extreme hypoglycemia. Marinella MA https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9148987 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts