Bapura Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Har haft problem efter en tid med att "komma igång" igen efter semestern. Och även tidigare under året. Vet själv om att det blir mycket enklare ju starkare ketosis jag är i, men har problem med att bli av med carbsuget/sötsuget den första veckan/första dagarna. Funderar på att fasta i 48 timmar med start klockan 16:30 (och äta en riktigt fet måltid) (idag, eftersom jag skriver detta tidigt på måndag morgon) och inte käka igen förräns onsdag eftermiddag kombinerat med crosstrainer 15 minuter 10km/h timmen med resistens på runt 10-15 på maskinen, samt lite allmän stretching, (så ofta jag kan). Hur fort tror ni det går att komma in i ketosis på detta? Eller kommer kroppen ta för mycket stryk av detta? För det hjälper mig uppenbart inte att bara äta. För några år sen då jag försökte på LCHF första gången gick det skitbra att få bort sötsuget. Men nu funkar det inte med att bara äta. Är tamefan värre än alkoholberoende med kolhydrater som det är nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Om kroppen tar stryk eller inte... beror ju på i vilket skick den är när du börjar. Jag kan inte säga så mycket om hur man snabbast kommer in i ketos men jag är expert på Sug. Allt som dödar suget så man inte ger efter för det anser jag är bra. Om du inte är sjuk och om fasta + träning är din väg, bara kör! Och jo, det är värre än sug efter cigaretter och alkohol för de behöver man inte utsätta sig för. Maten måste man ha. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Jag skulle rekommendera fasta. Min erfarenhet är att när man äter blir man sugen på mer mat egentligen oavsett vad man äter. När jag inte äter får jag en härlig känsla av frihet från sug och man får energi i överflöd. Den känslan vill man tillbaka till därav periodisk fasta är så bra. Javisst måste man äta, men kanske inte tre gånger per dag, varje dag. Man måste också ge kroppen chansen att göra underhållsarbete och utrensning då och då. Just nu följer jag en fasteprotokol från IDM, tre ca 42 timmars fastor per vecka. Får man i sig tillräckligt med salt under fastedagarna så är man som en Duracel-kanin och inget sug. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Fasta med träning är som Maria säger det snabbaste sättet. Men det kan vara jobbigt att fasta länge om man inte är i ketos. Så det minst smärtsamma sättet att snabbt hamna i ketos är att äta strikt LCHF en vecka och sen göra en vattenfasta på ca 3 dagar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dejsi61 Posted July 23, 2019 Share Posted July 23, 2019 Slutade med alkohol för 8 månader sedan. Vet att det är värre att sluta med socker. Började med lchf i april och keto i maj. Jag fuskar inte och mot sockersug kan man ta kokosfett som mellis, det har hjälpt mig och ökar ketosen. Kan inte motionera då jag har ryggbesvär (bara träning mot dessa). Jag har minskat 10 kg sedan maj. Kör 16:8 eller 18:6- fasta. Jag är 58 år. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bapura Posted July 23, 2019 Author Share Posted July 23, 2019 Blev lite fel med sömnen. Så fastan började igentligen söndag kväll typ 19:00. Aja hur som haver så kommer jag fortsätta med planen. Bryter fastan imorgon eftermiddag. Tog och tränade idag som planerat fast blev bara 6 minuter drygt. Trodde jag skulle kollapsa och få en hjärtattack på studs så jag avbröt. Bättre än inget. Kan nog bero på fuskandet + att det är över 1 månad sen jag tränade sist konturnerligt. Tog även två nypor (typ en halv tesked) salt och blandade i en flaska vatten efter träningen. Ska väl hjälpa lite för elektrolyterna eftersom jag lär tappa mycket vatten framöver. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 23, 2019 Share Posted July 23, 2019 36 minuter sedan, Bapura sade: Tog även två nypor (typ en halv tesked) salt och blandade i en flaska vatten efter träningen. Ska väl hjälpa lite för elektrolyterna eftersom jag lär tappa mycket vatten framöver. Det skadar nog inte att fylla på lite då och då. Nu minns jag inte hur mycket man ska ta och hur ofta men sök på The Salt Fix (boken/websidan men även här i forumet) så kan du nog hitta nåt om nivåer. Vill minnas att jag sett det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts