Jump to content

Att uppnå maximal ketos

Sara.R

Recommended Posts

Hej alla därute!

Jag är en kvinna på 32 år, väger 78 kg och är 156 cm lång. Har nu i två månader försökt vara strikt med LCHF, ej testat det innan, men inte fått någon effekt. Ökar inte i vikt men minskar inte heller siffran på vågen är helt fast. Jag har kört 5% regeln, att jag äter tills jag blir mätt av allt som innehåller mindre än 5 gram kolhydrater/100 gr. Detta inklusive, t ex kvarg. Nu har jag inhandlat en ketonmätare och första mätningen visade 0.9 mmol/L. Hur ofta ska man mäta sig? Stickorna är inte direkt billiga. Gör man det dagligen innan man äter eller varannan dag? Hur gör ni?

Tips på hur man kan uppnå optimal ketos? Ska man räkna och väga allt man äter så att man sammanlagt inte äter mer än 5 gr kolhydrater/dag?

Tar tacksamt emot alla praktiska tips!

/förvirrad ny LCHFare

Välkommen hit Sara!

Mät varannan dag på morgonen innan du har ätit, om du vill snåla lite.

Att äta ketogent är ingen garanti för viktnedgång. Men man ska normalt inte behöva räkna kalorier.

I och med att blodmätaren visar på 0,9 är det ett ganska tydligt tecken på att du gör det mesta rätt. :)

Men det kan absolut vara värt ett försök och se om "optimal ketos" 1,5 mmol/L+  ger resultat på vågen. 

I och med att du i princip äter rätt skulle jag nöja mig med att byta ut det du äter som innehåller minst fett, t ex Kvarg och istället försöka äta lite rent fett, t ex smör eller kokosfett i kaffe eller te. Det borde räcka. Lycka till!

• Like 4

Ja, välkommen Sara! :)

Om inte Peters förslag räcker kanske du ska fundera över lite andra saker? Har du några andra hälsoproblem? T ex problem med magen? Hur är huden och håret? Problem med mensvärk/PMS? Ibland kan sådana saker vara bra ledtrådar. Rör du på dig? Och nej, jag syftar inte på ökad förbränning, utan att det ibland behövs för hormonbalanseringen. Min erfarenhet är att när jag började träna enligt det som kallas MAF (lågintensiv träning) så blev jag slankare, dvs kroppen omformades, vilket stärkte min uppfattning om att hormonerna behöver rörelse för att fungera som de ska.
Men börja med Peters tips, det kanske är det som behövs. 

• Like 3

Eftersom kroppen för maximal prestation behöver framförallt näring så skulle jag föreslå att du äter LCHF mat som inte har en innehållsförteckning. Det brukar eliminera de livsmedel som har processats för hårt och inte innehåller mycket näring. Naturligt djurfett däremot innehåller en hel del näring eftersom det är djurens och vårt sätt att lagra näring till sämre dagar, så smör, talg, ister, bacon, feta styckningsdetaljer är näringsrika. Man kan även koka buljong på märg och broskben som är ett mycket bra sätt att få i sig både fett och salt. 

• Like 4

On 2019-07-22 at 14:43, Sara.R sade:

Hej alla därute!

Jag är en kvinna på 32 år, väger 78 kg och är 156 cm lång. Har nu i två månader försökt vara strikt med LCHF, ej testat det innan, men inte fått någon effekt. Ökar inte i vikt men minskar inte heller siffran på vågen är helt fast. Jag har kört 5% regeln, att jag äter tills jag blir mätt av allt som innehåller mindre än 5 gram kolhydrater/100 gr. Detta inklusive, t ex kvarg. Nu har jag inhandlat en ketonmätare och första mätningen visade 0.9 mmol/L. Hur ofta ska man mäta sig? Stickorna är inte direkt billiga. Gör man det dagligen innan man äter eller varannan dag? Hur gör ni?

Tips på hur man kan uppnå optimal ketos? Ska man räkna och väga allt man äter så att man sammanlagt inte äter mer än 5 gr kolhydrater/dag?

Tar tacksamt emot alla praktiska tips!

/förvirrad ny LCHFare

Grattis, du är i "Optimal ketos", dvs mellan 0,5-3,0!

Ups vad menas med det?

Jo mäter man under 0,5, så kan det bero på lite vanlig variation tex att det var länge sedan man åt.

Och mäter man över 3,0, så handlar oxå ofta om annat än kosten, typ svältbantning, träning eller något annat.

Såå, du är i "optimal keto sweet spot" med dina 0,9, mickla inte för mycket så att du slänger ut barnet med med badvattnet!

I början kan det vara kul att mäta sig oftare, sen märker man att det varierar av antagligen en massa olika naturliga orsaker, sen mäter man kanske någon gång i veckan tills de dyra stickorna tar slut?

Hej Sara

För att ge dig tips berättar jag hur jag lyckades. Min kropp ville inte in i fettförbränning särskilt lätt och jag hade svårt förstå vad som hindrade den.

1. Jag hade inget sätt att mäta om den svarade positivt el negativt på det jag åt. Jag köpte ej en dyr blodketonmätare då stickorna går på 10-15 kr styck..helt orimligt för mig. Istället köper jag ketostix från apoteket, 85kr för 50st. De är inte lika pålitliga som mäta blod men för mig fungerar det bra med lite undantag.

2. För att lyckas in i ketos, med min kropp, provade jag att fasta dvs inte äta någonting alls utom att dricka vatten med tilsatt himalayasalt ca 0.5% (? Osäker siffran) dvs vad som motsvarar kroppens egen koncentration så jag inte spär ut det som finns när jag dricker. Jag tillsatte ibland 1msk äppelcidervinäger då det inte påverkar insulin utan tom är positivt och kan sänka det några procent vad jag läst. Sista dagen tog jag 1 msk näringsjäst också med vitaminer som tillägg. Jag fastade 2 dagar och 10h, dvs 58h. Det kan låta länge och ät olika för alla, hur lätt el svårt det är att fasta utan mat. Magen kommer kurra en del i början å så tystnar den. Du kan med ev bli orolig av att inte kunna njuta av mat när du känner kroppsliga känslor. Bra är lätt cykling el promenad el umgås med andra och prata. Jag både långsamjoggade, cyklade och simmade under fastan. Gick utmärkt. Om du börjar må illa, ska du avbryta, det är ngt du saknar bara men svårt felsöka. Kan vara druckit för lite saltvatten, som du måste ha mkt mer av då tom mage och förbränning av kpmhydrater och komhydratkällor i kroppen ger vätskeförlust och fettförbränning som sakta startar ger dig energi mer och mer..på tom mage.

3. Varje gång du kissar..ta en urinketonmätsticka..kostnad..ca..1.60kr. Kissa kort på den, skaka bort överflödigt urin, räkna till 15 och jämför färg med burkens färgskala. Nedteckna datum å tid på papper el i mobilens anteckningsbok om du har..som jag. Du för logg på vad som sker och det är troligt du når dit.

4. Jag bifogar min logg så du kan se lite hur det gick och mätdatat..för att få insikt i mitt experiment.

Logg

======

(Kommer ihåg nu att jag ibland tog 1msk kokosfett, ca 1-2 ggr per dag för att uppmuntra kroppen, under fastan)

27e
16.00 äter fläskkött.hos brorsan, 2dl vitt 10% vin, nån vitlöksgrej grekisk gojig, nötter, smör, salladskål med egna blad hade med. Kokosolja
17.49 keto 0.5 (ketostix alltid)

28e
08.00 keto 0.5-1.5 börjar synas
13.00 keto 0.5. Druckit vatten. ser utspätt ut.
13.30 ut på fastad joggingtur...får se om jag e återhämtad el ej
18.00 simmat i havet med coltingbojen..funkade fint. Ca 200m.
18.57 lite hunger igen .mediterar i solen. Tänker på mat ofta..arrgh. meditation i sol blundar hjälper lugna känslan helt.
21.27 keto 1.5 börjar synas. Gött. Fastat 24h nu på saltvatten.

29e
04.25 keto >1.5, vaknade av värmeslag. Öppnade båda fönstren.
9.52 keto 4 moderat. Drack näringsjäst 1dl med ACV, samt 1st Bvit.
14.35 keto 4..8 = 6, kissar gult. Ätit vitaminer samt näringsjäst å ACV.
17.20 keto 8. Yay!!!!! Ska ut å dansa å simma å sen mäta igen. Fastat nu...24h + 21h = 35h
18.48 keto 6, 67.2kg, 23.5% kroppsfett

30e
01.00 vaknade...surfar...mig..trött..öppnar fönstret 3.22
03.23 keto 8 stor
04.00, 60h fasted whoho!
09.00 äter frukost. 3 ägg. Spenat ruccola. Olivolja. Hasselnötter. Fiskolja.
11.00 känner mig konstig...diarre känsla...öh..åt nog för mkt ägg el så..för snabbt.
11.51 toa, halvdiarre. Luktade halvdåligt.
11.53 keto 8-16..ca 12. STOR
15.57 keto >4, moderat.
17.31 keto 4-8 = 6, moderat
19.00, 100gram vattenmelon hos andreas dvs 7gr socker. Använder appen cronometer för matloggning nu.
20.25 keto 1.5-4, >liten.
21.30 burgare på black white med kompis  dansare, vatten, ej bröd, ej sockerlök, avokado istället för pommes. 🙂 extra bacon! Mums

31e
00.36 keto 6, >4, måttlig
8.28 törstig när jag vaknar. Känner mig lite "sovit ute känslan,.förkyld i lungorna ( med öppet fönster hela natten). Dricker lite..ska dricka mer...
8.30 keto 8, stor.
09.29, våg fett 22.8%, vikt 66.7kg. Oops. Magmått 91cm .minskat lite troligt. Vill till 88cm
Frukost: 
13.30 hade lunch, mkt 100gram spenatblad, 2 baconbitar,
17.43 keto 8-16, HÖG
17.44 törstig. druckit för lite idag..sluurp vatten!!! (Alltid mineralsalt i)
17.43 äta el löprunda? Är hungrig. Köp ost fet å ät för protein efte rundan...
Proteinkällor sen..kollat på google: ägg 14% , Ost 26%, turkisk yoghurt 4%, köttfärs 23%
18.10 löprunda 5km långsam (alltid)
20.35 bio med mat..ost kött vatten blåbär 75g
23.28 keto 8-16 = 10 STOR tjoho..öh...ok!
Sova!!!

1 aug
05.11 vaknade, törstig, fan mobilen igång bredvid huvudet igen,fasen! 
05.11 keto 4-8, dvs 6, moderat. Lägre vid sömn å natt.
11.30 frukost medtagen till yogastället
12.48 toa... helt ok nu..lukt å form
15.00 mat, sallad å 2 ägg?
18.00 keto 6, mellan 4-8, medel

5.

För att minska i kroppsfett använder jag appen cronometer. Där kam jag ange procent mellan fett, protein och kolhydrater. Appen räknar ut mitt basala energibehov och jag ser till att äta mindre fett än mitt behov..när jag är i ketos! Inte före ketos..(dvs du ska kunna mäta detta först med urinen..ketostix). Om du ligger på ett underskott..10% mindre fett tex..så kommer kroppen ta det från ditt kroppsfett...simsalabim..du minskar i fett över tid.

Hoppas det ger dig tips och inspiration

Johan

Ps. Jag har inte bokfört vad jag ätit och när alltid efter fastan, då jag började med appen..så det finns i den istället. Ds.

• Like 2