Recommended Posts

Hej.

Jag fick den här lista av en vän som började med LCHF och vill ha lite hjälp (punkt 1)

Hur kan dieten påverka henne med sjukdomarna framförallt SKÖLDKÖRTEL som hon har, eller vad måste hon göra? (punkt 2)

1.- Hej David här kommer min lista: illamående, trött, svårt att känna när jag är mätt, blir hungrig ganska fort, fast jag tycker att jag har ätit mkt fett.

2.- Jag har bipolär sjukdom, adhd, sköldkörtel, fibromyalgi, IBS. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej David!

Det finns många kunniga personer på detta forum, som säkert kan hjälpa din vän med goda råd. Men för att kunna ge råd måste man veta lite mer om din väns situation. Till exempel: Hur gammal är hon och hur länge har hon varit sjuk? Hur länge har hon ätit LCHF-kost? Tar hon några mediciner mot sjukdomarna?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till: Det finns väldigt mycket information på Diet Doctor, både på svenska och engelska. Jag förstår att du inte har svenska som modersmål, men hur är det med din vän? Kan hon till exempel ta del av den information som finns om biverkningar på svenska, eller på engelska?

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter som typiska omställningsbesvär. Brukar lätta efter några dagar, men för somliga så kan det vara besvär i några veckor. Mycket beroende på hur man ätit innan man växlade över till LCHF.
När det gäller illamående och trötthet låter det som typiska symptom på saltbrist. Speciellt nu när det är varm och är sommar, så måste man som nybliven LCHF:are vara noga med att tillföra mer salt än vad man är van vid. Om man tidigare ätit mycket färdigprocessad mat så har man där fått i sig mycket salt. När man via LCHF växlar över till mer "riktig mat" så är det lätt att glömma att man också behöver tillföra mer salt.

Läs mer här, https://www.dietdoctor.com/se/lchf/biverkningar#omstallningsbesvar

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant tänker jag att LCHF brukar vara bra för alla de sjukdomar som hon räknar upp. Själv har jag bara erfarenhet av IBS, och där insåg jag efter några år på LCHF att min mage faktiskt var helt lugn. Jag kan fortfarande uppleva vissa mindre symtom om jag får i mig mer kolhydrater än normalt. Men sedan blir det bra igen när jag återgår till min normala kost (LCHF alltså).

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående fibromyalgi tänkte jag tipsa om Birgitta Höglunds blogg https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/ , hon har själv fibromyalgi men har kunnat förbättra sin hälsa med hjälp av kosten.

Gällande IBS, vet du om din vän har ätit enligt FODMAP tidigare?

Sist men inte minst tänkte jag tipsa om boken 'Brain maker' av David Perlmutter, finns även på svenska med titeln 'Skydda din hjärna'. Jag har ännu inte läst klart boken men det finns ett kapitel om kost och autismspektrum, som din vän kanske skulle kunna dra särskild nytta av? Finns att låna på vissa bibliotek.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som typiska omställningsbesvär. Det tar ett tag för kroppen att ställa om sig. Dagens ultraprocessade mat är mycket beroendeframkallande och det kan ta tid att vänja av sig. Jag tror även att det hon kallar hunger är egentligen sug. Fysiologiskt borde inte människa som äter riktig mat känna riktig hunger så ofta. Hjärnan kan däremot vara rätt känslig när mängden blodsocker och/eller andra kemikalier i blodet går ner. Jag tror också att när man går över till LCHF så måste man träna in vanan att äta mindre ofta. Vill man få hälsofördelar ska man medvetet strunta i och inte försöka tillfredsställa minsta lilla sug man kan få. Det är också hälsosamt att på sikt ta bort ett av de tre ”obligatoriska” måltiderna för att få längre fasteperioder.

Vill också rekommendera Perlmutters böcker ”Grain Brain” och  ”Brain Maker”. De finns i svensk översättning.

• Gilla 2
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, morgonsol sade:

Angående fibromyalgi tänkte jag tipsa om Birgitta Höglunds blogg https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/ , hon har själv fibromyalgi men har kunnat förbättra sin hälsa med hjälp av kosten.

Gällande IBS, vet du om din vän har ätit enligt FODMAP tidigare?

Sist men inte minst tänkte jag tipsa om boken 'Brain maker' av David Perlmutter, finns även på svenska med titeln 'Skydda din hjärna'. Jag har ännu inte läst klart boken men det finns ett kapitel om kost och autismspektrum, som din vän kanske skulle kunna dra särskild nytta av? Finns att låna på vissa bibliotek.

Tack så mycket👍🏼

Ska fråga henne och se vad hon säger

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Katerina sade:

Låter som typiska omställningsbesvär. Det tar ett tag för kroppen att ställa om sig. Dagens ultraprocessade mat är mycket beroendeframkallande och det kan ta tid att vänja av sig. Jag tror även att det hon kallar hunger är egentligen sug. Fysiologiskt borde inte människa som äter riktig mat känna riktig hunger så ofta. Hjärnan kan däremot vara rätt känslig när mängden blodsocker och/eller andra kemikalier i blodet går ner. Jag tror också att när man går över till LCHF så måste man träna in vanan att äta mindre ofta. Vill man få hälsofördelar ska man medvetet strunta i och inte försöka tillfredsställa minsta lilla sug man kan få. Det är också hälsosamt att på sikt ta bort ett av de tre ”obligatoriska” måltiderna för att få längre fasteperioder.

Vill också rekommendera Perlmutters böcker ”Grain Brain” och  ”Brain Maker”. De finns i svensk översättning.

Tack för hjälpen 😊👍🏼

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg