Jump to content

är det jättedåligt att äta två finn crisp om dagen?

lenajohansson

Recommended Posts

hej!

har börjat med lchf igen efter några års uppehåll som kom sig av olika situationer då det var svårt att äta på det sättet

upptäcker att jag redan efter ett par dagar utan socker och gluten mår mycket bättre samt är jämnare mentalt (har autism/adhd) 

har då gjort oopsies, samt hårt bröd på frön, ägg och ost...(det senare ganska knaprigt o gott, men oopsies gillade jag inte)

nu är det så att denna smak tycks växa i min mun och igår köpte jag hem finn crisp att växla med.

- min fråga är hur dessa kolhydrater av två finncrisp stör magen, då jag helst vill  undvika gluten, socker och kolhydrater helt?

- är lite känslig mot ägg och nötter mm (har urtikaria+angioödem), så vad kan man baka på då? gillar frön och ost funkar bra..

tacksam för tips!

lena

Det beror ju på hur strikt du vill vara. En finn crisp innehåller cr 4 g kollisar. Dock äter jag liberal och jag skulle inte äta finn crisp endå därför att det innehåller mjöl.. Ratar ALLT med mjöl! Bättre med rotfrukter. Men tests fröknäcke! Det är sjukt gott . Sen finns det ett bröd jag varmt kan rekommendera. Recept: 4 dl mandelmjöl, 1 dl pofiber, 1,5 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1 dl sesamfrön, 0,5 dl kokosflingor , 100 g smält smör och 2 dl rysk yoghurt. Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret och i med det och sist i med yoghurt. Blanda till deg och klicka ut på en plåt runda platta in i ugn i 180 grader i 10 min! Ta ut skär i mitten och servera med äkta snör och ost eller vad du vill :) mums!!!!

• Like 1

tack för era svar!

ja, jag vet inte.....ska jag få lite allerig av äggbrödet eller få i mig kolhydrater....

det där pofiber läste jag var lite tveksamt tack vare att det är potatis....=kolhydrater....

har tänkt på vanligt glutenfritt från affären att växla fröbröd (med ägg) men de bröden verkar innehålla socker av någon anledning....

Håller med Melliz på alla punkter

Kolhydratsmässigt gå det säkert att rymma ett par finncrisp i Lchf-kosten men nog tusan får man bra mycket bättre valuta för kolhydraterna näringsmässigt sett om man tex lägger dom på grönsaker

Dessutom har vi nackdelarna med gluten problematiken som helt är borta med ett annat val som tex Melliz brödvariant ovan

Jag äter Finn Crisp eller Kavli Flatbröd i perioder, båda är bakade på råg. Det fungerar fint för mig som inte är särskilt känslig. Jag har heller inga problem att hålla mig till bara två skivor. Ofta bakar jag också Moniques fröknäcke från lifezone.se, verkligen jättegott, det brukar även "icke-lchfare" tycka. Själv har jag aldrig lyckats baka något gott mjukt bröd, det blir alltid på tok för äggigt för min smak.

• Like 1

tack för era svar!

ja, jag vet inte.....ska jag få lite allerig av äggbrödet eller få i mig kolhydrater....

det där pofiber läste jag var lite tveksamt tack vare att det är potatis....=kolhydrater....

har tänkt på vanligt glutenfritt från affären att växla fröbröd (med ägg) men de bröden verkar innehålla socker av någon anledning....

Pofiber är ganska harmlöst

Det är helt utan gluten/gliadin problemen

Dessutom är alltid potatis ett mindre dåligt val än mjöl/frön :)

Håller med Melliz på alla punkter

Kolhydratsmässigt gå det säkert att rymma ett par finncrisp i Lchf-kosten men nog tusan får man bra mycket bättre valuta för kolhydraterna näringsmässigt sett om man tex lägger dom på grönsaker

Dessutom har vi nackdelarna med gluten problematiken som helt är borta med ett annat val som tex Melliz brödvariant ovan

ja...men då kanske jag kan ta finn crisp en gång per dag = 2 stycken

och det fröbröd jag har den andra vändan.......

tål ej nötter och kokos heller :)

gluten och socker känns direkt....provade finn crisp imorse....ägggrejer ger lite rektion men inte så mycket....däremot känns det som att kroppen ej vill ha det typ...

Jag äter Finn Crisp eller Kavli Flatbröd i perioder, båda är bakade på råg. Det fungerar fint för mig som inte är särskilt känslig. Jag har heller inga problem att hålla mig till bara två skivor. Ofta bakar jag också Moniques fröknäcke från lifezone.se, verkligen jättegott, det brukar även "icke-lchfare" tycka. Själv har jag aldrig lyckats baka något gott mjukt bröd, det blir alltid på tok för äggigt för min smak.

ja...gjorde oopsies, men det tyckte jag var för mkt äggsmak

det fröbröd jag gjorde med ägg ost linfrön o sesamfrön smakar mer ost...men kändes uggigt efter ett par dagar :)

Det beror ju på hur strikt du vill vara. En finn crisp innehåller cr 4 g kollisar. Dock äter jag liberal och jag skulle inte äta finn crisp endå därför att det innehåller mjöl.. Ratar ALLT med mjöl! Bättre med rotfrukter. Men tests fröknäcke! Det är sjukt gott . Sen finns det ett bröd jag varmt kan rekommendera. Recept: 4 dl mandelmjöl, 1 dl pofiber, 1,5 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1 dl sesamfrön, 0,5 dl kokosflingor , 100 g smält smör och 2 dl rysk yoghurt. Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret och i med det och sist i med yoghurt. Blanda till deg och klicka ut på en plåt runda platta in i ugn i 180 grader i 10 min! Ta ut skär i mitten och servera med äkta snör och ost eller vad du vill :) mums!!!!

hur menar du rotfrukter?

tar du pålägg på någon skivad rotfrukt eller?

http://www.lifezone.se/recept/mellanmal-snax-fika/lchf-knackebrod/

Jag tar de fröer jag har hemma, inte alltid exakt som i receptet. Och jag tycker att det absolut räcker med 2 msk fiberhusk, 4 är för mycket. Låt inte smeten stå för länge innan du brer ut den, det blir två plåtar. Ha inte för hög värme. Jag brukar låta det stå kvar och torka en stund till på eftervärme. Supergott med bregott och ost. Nästan för gott för mig...

• Like 1

hur menar du rotfrukter?

tar du pålägg på någon skivad rotfrukt eller?

haha nej nej! Men tänklte i kolhydrat väg att dem är bättre.. äter rotfrukter till middagen eller lunchen.. eftersom jag tränar så mkt.. men det brödet jag tipsade om kan man skippa pofiber om man vill :)

Jag tar de fröer jag har hemma, inte alltid exakt som i receptet. Och jag tycker att det absolut räcker med 2 msk fiberhusk, 4 är för mycket. Låt inte smeten stå för länge innan du brer ut den, det blir två plåtar. Ha inte för hög värme. Jag brukar låta det stå kvar och torka en stund till på eftervärme. Supergott med bregott och ost. Nästan för gott för mig...

tack!!

haha nej nej! Men tänklte i kolhydrat väg att dem är bättre.. äter rotfrukter till middagen eller lunchen.. eftersom jag tränar så mkt.. men det brödet jag tipsade om kan man skippa pofiber om man vill :)

då är jag med.....

äter gärna blomkål o broccoli till maten...

och istället för som innan byter jag typ potatis mot fettgrejer :)

tack!

jamen detta var ju lite det jag sökte faktiskt...varken ägg eller ost....ost gör inget man bra aatt ha ett 'renare' alternativ....ska testa detta idag med linfrö o sesamfrön samt husk

tack igen

• Like 1

ja! vill man gå ner i vikt ska man nog vara försiktig med rotfrukter.. men vill man inte så tycker jag inte man sa undvika palsternacka, morötter ibland lite sötpotatis m.m.... :) MEn du gör ju helt rätt! Blomkål och broccoli mos är ju bara för gott... :)

Tack, jag har två plåtar i ugnen nu :)

Fast jag har alltid svårt att låta recept vara som de är, så jag blandade i oregano för att få lite smak på det hela och så ett par msk rapsolja.

Edit: Supergott!!! En tjock skiva smör och ett par ostskivor på - det är ju bättre än godis...!

Jag halverade receptet (och drog ner på fiberhusken litegrann) och bytte ut pinjenötterna mot pumpafrön och strödde lite havssalt ovanpå :). Swosh in i ugnen.. får rapportera senare om det var ätbart.

ska testa med det nästa gång.....hade bara linfrön o sesamfrön men det blev okej....men salt gör nog susen för mig...testar nog pumpakärnor också...