lenajohansson Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 hej! har börjat med lchf igen efter några års uppehåll som kom sig av olika situationer då det var svårt att äta på det sättet upptäcker att jag redan efter ett par dagar utan socker och gluten mår mycket bättre samt är jämnare mentalt (har autism/adhd) har då gjort oopsies, samt hårt bröd på frön, ägg och ost...(det senare ganska knaprigt o gott, men oopsies gillade jag inte) nu är det så att denna smak tycks växa i min mun och igår köpte jag hem finn crisp att växla med. - min fråga är hur dessa kolhydrater av två finncrisp stör magen, då jag helst vill undvika gluten, socker och kolhydrater helt? - är lite känslig mot ägg och nötter mm (har urtikaria+angioödem), så vad kan man baka på då? gillar frön och ost funkar bra.. tacksam för tips! lena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Det beror ju på hur strikt du vill vara. En finn crisp innehåller cr 4 g kollisar. Dock äter jag liberal och jag skulle inte äta finn crisp endå därför att det innehåller mjöl.. Ratar ALLT med mjöl! Bättre med rotfrukter. Men tests fröknäcke! Det är sjukt gott . Sen finns det ett bröd jag varmt kan rekommendera. Recept: 4 dl mandelmjöl, 1 dl pofiber, 1,5 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1 dl sesamfrön, 0,5 dl kokosflingor , 100 g smält smör och 2 dl rysk yoghurt. Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret och i med det och sist i med yoghurt. Blanda till deg och klicka ut på en plåt runda platta in i ugn i 180 grader i 10 min! Ta ut skär i mitten och servera med äkta snör och ost eller vad du vill mums!!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Det godaste bröd jag smakat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Jag skulle nog undvika allt med vete i, men har ingen aning om vad det är i finn crisp, kanske bara råg? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 tack för era svar! ja, jag vet inte.....ska jag få lite allerig av äggbrödet eller få i mig kolhydrater.... det där pofiber läste jag var lite tveksamt tack vare att det är potatis....=kolhydrater.... har tänkt på vanligt glutenfritt från affären att växla fröbröd (med ägg) men de bröden verkar innehålla socker av någon anledning.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Jag skulle nog undvika allt med vete i, men har ingen aning om vad det är i finn crisp, kanske bara råg? det är 94% fullkornsrågmjöl + vatten, salt o jäst i finncrisp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Håller med Melliz på alla punkter Kolhydratsmässigt gå det säkert att rymma ett par finncrisp i Lchf-kosten men nog tusan får man bra mycket bättre valuta för kolhydraterna näringsmässigt sett om man tex lägger dom på grönsaker Dessutom har vi nackdelarna med gluten problematiken som helt är borta med ett annat val som tex Melliz brödvariant ovan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Jag äter Finn Crisp eller Kavli Flatbröd i perioder, båda är bakade på råg. Det fungerar fint för mig som inte är särskilt känslig. Jag har heller inga problem att hålla mig till bara två skivor. Ofta bakar jag också Moniques fröknäcke från lifezone.se, verkligen jättegott, det brukar även "icke-lchfare" tycka. Själv har jag aldrig lyckats baka något gott mjukt bröd, det blir alltid på tok för äggigt för min smak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 tack för era svar! ja, jag vet inte.....ska jag få lite allerig av äggbrödet eller få i mig kolhydrater.... det där pofiber läste jag var lite tveksamt tack vare att det är potatis....=kolhydrater.... har tänkt på vanligt glutenfritt från affären att växla fröbröd (med ägg) men de bröden verkar innehålla socker av någon anledning.... Pofiber är ganska harmlöst Det är helt utan gluten/gliadin problemen Dessutom är alltid potatis ett mindre dåligt val än mjöl/frön Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Håller med Melliz på alla punkter Kolhydratsmässigt gå det säkert att rymma ett par finncrisp i Lchf-kosten men nog tusan får man bra mycket bättre valuta för kolhydraterna näringsmässigt sett om man tex lägger dom på grönsaker Dessutom har vi nackdelarna med gluten problematiken som helt är borta med ett annat val som tex Melliz brödvariant ovan ja...men då kanske jag kan ta finn crisp en gång per dag = 2 stycken och det fröbröd jag har den andra vändan....... tål ej nötter och kokos heller gluten och socker känns direkt....provade finn crisp imorse....ägggrejer ger lite rektion men inte så mycket....däremot känns det som att kroppen ej vill ha det typ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Pofiber är ganska harmlöst Det är helt utan gluten/gliadin problemen Dessutom är alltid potatis ett mindre dåligt val än mjöl/frön okej...kanske är så små mängder... hittade ett annat recept med pofiber och tänkte jag kunde byta kokosfett mot smör istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Jag äter Finn Crisp eller Kavli Flatbröd i perioder, båda är bakade på råg. Det fungerar fint för mig som inte är särskilt känslig. Jag har heller inga problem att hålla mig till bara två skivor. Ofta bakar jag också Moniques fröknäcke från lifezone.se, verkligen jättegott, det brukar även "icke-lchfare" tycka. Själv har jag aldrig lyckats baka något gott mjukt bröd, det blir alltid på tok för äggigt för min smak. ja...gjorde oopsies, men det tyckte jag var för mkt äggsmak det fröbröd jag gjorde med ägg ost linfrön o sesamfrön smakar mer ost...men kändes uggigt efter ett par dagar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Det beror ju på hur strikt du vill vara. En finn crisp innehåller cr 4 g kollisar. Dock äter jag liberal och jag skulle inte äta finn crisp endå därför att det innehåller mjöl.. Ratar ALLT med mjöl! Bättre med rotfrukter. Men tests fröknäcke! Det är sjukt gott . Sen finns det ett bröd jag varmt kan rekommendera. Recept: 4 dl mandelmjöl, 1 dl pofiber, 1,5 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1 dl sesamfrön, 0,5 dl kokosflingor , 100 g smält smör och 2 dl rysk yoghurt. Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret och i med det och sist i med yoghurt. Blanda till deg och klicka ut på en plåt runda platta in i ugn i 180 grader i 10 min! Ta ut skär i mitten och servera med äkta snör och ost eller vad du vill mums!!!! hur menar du rotfrukter? tar du pålägg på någon skivad rotfrukt eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 ja...gjorde oopsies, men det tyckte jag var för mkt äggsmak det fröbröd jag gjorde med ägg ost linfrön o sesamfrön smakar mer ost...men kändes uggigt efter ett par dagar Men prova det knäcket jag rekommenderade! Bara frön och fiberhusk, ingen ost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Men prova det knäcket jag rekommenderade! Bara frön och fiberhusk, ingen ost. ja! tack! ska kolla det nu...glömde bort och frön o fiberhusk har ja hemma också....bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 lilla anna! jag hittade inte det receptet... kan du klistra in en länk.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 http://www.lifezone.se/recept/mellanmal-snax-fika/lchf-knackebrod/ Jag tar de fröer jag har hemma, inte alltid exakt som i receptet. Och jag tycker att det absolut räcker med 2 msk fiberhusk, 4 är för mycket. Låt inte smeten stå för länge innan du brer ut den, det blir två plåtar. Ha inte för hög värme. Jag brukar låta det stå kvar och torka en stund till på eftervärme. Supergott med bregott och ost. Nästan för gott för mig... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 hur menar du rotfrukter? tar du pålägg på någon skivad rotfrukt eller? haha nej nej! Men tänklte i kolhydrat väg att dem är bättre.. äter rotfrukter till middagen eller lunchen.. eftersom jag tränar så mkt.. men det brödet jag tipsade om kan man skippa pofiber om man vill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 http://www.lifezone.se/recept/mellanmal-snax-fika/lchf-knackebrod/ Jag tar de fröer jag har hemma, inte alltid exakt som i receptet. Och jag tycker att det absolut räcker med 2 msk fiberhusk, 4 är för mycket. Låt inte smeten stå för länge innan du brer ut den, det blir två plåtar. Ha inte för hög värme. Jag brukar låta det stå kvar och torka en stund till på eftervärme. Supergott med bregott och ost. Nästan för gott för mig... tack!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 haha nej nej! Men tänklte i kolhydrat väg att dem är bättre.. äter rotfrukter till middagen eller lunchen.. eftersom jag tränar så mkt.. men det brödet jag tipsade om kan man skippa pofiber om man vill då är jag med..... äter gärna blomkål o broccoli till maten... och istället för som innan byter jag typ potatis mot fettgrejer tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 http://www.lifezone.se/recept/mellanmal-snax-fika/lchf-knackebrod/ Jag tar de fröer jag har hemma, inte alltid exakt som i receptet. Och jag tycker att det absolut räcker med 2 msk fiberhusk, 4 är för mycket. Låt inte smeten stå för länge innan du brer ut den, det blir två plåtar. Ha inte för hög värme. Jag brukar låta det stå kvar och torka en stund till på eftervärme. Supergott med bregott och ost. Nästan för gott för mig... jamen detta var ju lite det jag sökte faktiskt...varken ägg eller ost....ost gör inget man bra aatt ha ett 'renare' alternativ....ska testa detta idag med linfrö o sesamfrön samt husk tack igen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 ja! vill man gå ner i vikt ska man nog vara försiktig med rotfrukter.. men vill man inte så tycker jag inte man sa undvika palsternacka, morötter ibland lite sötpotatis m.m.... MEn du gör ju helt rätt! Blomkål och broccoli mos är ju bara för gott... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Åh men vad gott det där knäcket låter. Tror jag tar och bakar det redan idag Tack Lilla Anna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 http://www.lifezone.se/recept/mellanmal-snax-fika/lchf-knackebrod/ Jag tar de fröer jag har hemma, inte alltid exakt som i receptet. Och jag tycker att det absolut räcker med 2 msk fiberhusk, 4 är för mycket. Låt inte smeten stå för länge innan du brer ut den, det blir två plåtar. Ha inte för hög värme. Jag brukar låta det stå kvar och torka en stund till på eftervärme. Supergott med bregott och ost. Nästan för gott för mig... Tack, jag har två plåtar i ugnen nu Fast jag har alltid svårt att låta recept vara som de är, så jag blandade i oregano för att få lite smak på det hela och så ett par msk rapsolja. Edit: Supergott!!! En tjock skiva smör och ett par ostskivor på - det är ju bättre än godis...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Jag halverade receptet (och drog ner på fiberhusken litegrann) och bytte ut pinjenötterna mot pumpafrön och strödde lite havssalt ovanpå . Swosh in i ugnen.. får rapportera senare om det var ätbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Flingsalt och pumpakärnor har jag också kört med. Liksom olivolja, kummin, rosmarin, fänkålsfrö och lite annat. Inte på samma gång förstås... Berätta gärna hur det blev! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Åh det blev galet gott! Fixade ett blogginlägg åt det.. http://salmiakskok.blogspot.se/2013/02/galet-gott-froknacke.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 24, 2013 Author Share Posted February 24, 2013 Jag halverade receptet (och drog ner på fiberhusken litegrann) och bytte ut pinjenötterna mot pumpafrön och strödde lite havssalt ovanpå . Swosh in i ugnen.. får rapportera senare om det var ätbart. ska testa med det nästa gång.....hade bara linfrön o sesamfrön men det blev okej....men salt gör nog susen för mig...testar nog pumpakärnor också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts