morgonsol

Redningar a la LCHF

Recommended Posts

Den senaste 1,5 månaden har jag varit en del med familjen som inte äter LCHF. Som följd av har en del grytor, stuvningar, såser etc blivit redda med vetemjöl och mellanmjölk, vilket inte är optimalt för egen del. Vilka ingredienser kan man reda med istället? Var går dessa att köpa? Alla förslag mottages med undantag för ägg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det räknas till redning, men jag brukar blanda i neutral färskost, typ Philadelphia (finns ju andra märken också).

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man använder tillräckligt med fett behöver man inte reda.

All redning går bort tycker jag, det är bara kolhydrater. 

Om det är för vattnigt koka hårdare längre och använd vida grytor och pannor. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gräddsås som kokar en stund tjocknar bra. 

Vet inte om man kan använda pofiber? Fiberhusk tenderar att ge äcklig konsistens men kanske om man dammar i det? Båda köps på vanlig livsmedelsaffär. 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Vet inte om man kan använda pofiber? Fiberhusk tenderar att ge äcklig konsistens men kanske om man dammar i det? Båda köps på vanlig livsmedelsaffär. 

Fiberhusk är något jag aktar mig för, kommer fortfarande ihåg första försöket att tillaga LCHF-pannkakor. Blev inte speciellt lyckat eller gott.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, morgonsol sade:

Fiberhusk är något jag aktar mig för, kommer fortfarande ihåg första försöket att tillaga LCHF-pannkakor. Blev inte speciellt lyckat eller gott.

Ja herrejösses!! :D

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

johannesbröd kärnmjöl det är dyrt men användes ganska lite. koka up såsen sät en tsk mjöl och vispa kraftigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-07-27 at 08:53, vivi sade:

johannesbröd kärnmjöl det är dyrt men användes ganska lite. koka up såsen sät en tsk mjöl och vispa kraftigt

Var köper du detta i så fall? Ser att du befinner dig i Malmö, någon speciell butik du vet som säljer varan? Adress? Pluggar i Lund, så går att åka dit. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köpa på nätet 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enklaste är väl att använda lite maizena, precis så mycket som behövs för att såsen ska reda sig och räkna på hur många kolhydrater det innebär för dig. Ofta borde man väl också kunna ta undan en del av maten innan man reder så får du en lite "rinnigare" variant, då kan du passa på att lägga i en extra smörklick i "din" mat.

( Mest korrekta LCHF redningen är nog Fiberhusk men då måste man ta mycket mindre mängd än man tror, annars kan det bli ganska geggigt som ni konstaterat tidigare i tråden. 😉 )

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En äggula per dl vätska (grädde), funkar bra. Kommer det lite äggvita med kan det bli lite vita prickar i men det kanske inte gör något.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som bas i såser brukar jag kombinera smör och chream cheese (typ Philadelphia) som får smälta samman, sedan häller jag i grädde. Detta kan bli vilken sorts sås som helst - brunsås, vinsås, dillsås, senapssås etc. Och jag tänker att om man först gör en gryta där det hela får puttra i vatten (eller vin eller vad man nu vill) så kan man mot slutet tillföra den reducerade smör/cream cheese/grädd-blandningen så blir nog alla, LCHF:are som blandkostare, glada.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder riven ost eller/och philadelphiaost där det passar annars blir det maizena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr fanns Redix. Har nu lyckats hitta Konjacrot som verkar vara samma sak. Hittade det på nätet. Det funkar jättebra, men reder så bra att man får ta det lite försiktigt. Jag är jättenöjd.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Vivisfaxarn sade:

Förr fanns Redix. Har nu lyckats hitta Konjacrot som verkar vara samma sak. Hittade det på nätet. Det funkar jättebra, men reder så bra att man får ta det lite försiktigt. Jag är jättenöjd.

Och jag som har massor med konjacrot i skafferiet... Har testat det för tarmfloran. Verkligen svårt att dosera så det inte bara blir en gegga. Hur lite tar du?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg