Jump to content

Sproud Barista OK inom LCHF?

Recommended Posts

Sproud Barista! Är den godkänd inom LCHF?  Jag ser att kolhydrater/socker är lågt, och därför borde den vara ok? Det är jättesvårt för mig att dricka svart kaffe nämligen :( Men jag ser också att den är gjord på ärtor och havre vilket INTE är lchf.. Vad tycker ni? är det OK att dricka denna? förhindrar den viktnedgång och förstör min LCHF kost?

INGREDIENSER

Vatten, rapsolja, ärtprotein 2,5%, agavesirap, glutenfri havreolja, salt, vitaminer D3 (kolekalciferol), B2 (riboflavin), B12 (kobalamin).

NÄRINGSVÄRDE Per 100ml

Energi 42 kcal
Protein 2 g
Fett 3,0 g
varav mättat fett 0,3 g
Kolhydrater 1,8 g
varav sockerarter 1,8 g
Salt 0,2 g

Vitamin D 20%*
Riboflavin 15%*
Vitamin B12 15%*
Kalcium 15%*

• Like 1

Asså, de här mjölksubstituten, de är i och för sig mest vatten så kolhydraterna blir inte så många, däremot är de söta, de smakar och luktar sött så ditt insulin går igång i alla fall och då stannar din fettförbränning bla. Men gör du en latte på den 3 ggr per dag då blir det några kolhydrater.

Sen innehåller de ju bara skräp.

Dåliga fetter, syntetiska vitaminer (dock plus för D3) och fruktosbomben agavesirap. Kan du inte använda grädde och smör? 

• Like 4

43 minuter sedan, Richardlchf sade:

rapsolja är väll bra fett? 

Nja.... det är den minst dåliga av fröoljorna om den framställts på rätt sätt. Nu tänker jag ur perspektivet ”helhetshälsa” och ”giftfritt”. Det är mycket bättre med rapsolja än margarin. Olivolja är den hälsosammaste oljan. 

I kaffet är det jättegott med smör och grädde (vispat, tex med liten lattevisp). Många använder eko-kokosfett också, men för magens skull kan man behöva dosera försiktigt i början. Om man inte bor på toa ändå, alltså. 😉 Har du svårt att förvara smör och grädde är en slät kopp svart kaffe egentligen det bästa. Det blir lätt föööör gott med smör och grädde... :ph34r:

• Like 6

18 minuter sedan, jala sade:

Kokosolja kallpressad är hälsosammast.

Definitionsfråga. Eftersom kokosfett är fast under 24*C kallar jag det ”fett” och inte olja. Sen är jag personligen inte övertygad om att kokos är bättre än oliv... men bra är de, båda två. 

• Like 3

26 minuter sedan, MariaF sade:

Definitionsfråga. Eftersom kokosfett är fast under 24*C kallar jag det ”fett” och inte olja. Sen är jag personligen inte övertygad om att kokos är bättre än oliv... men bra är de, båda två. 

Det säljs som olja och har helt klart fler fördelar än olivolja.

Det är inte säkert att den förstör för din viktnedgång, men jag ser det som så, att det är en väldigt manipulerad produkt. Därför går den bort för mig. Jag dricker kaffe på morgonen med lite smör och ett par uppvispade äggulor i kokande vatten (plus lite salt). Blir väldigt gott med ett krämigt skum.

• Like 6

Produkten ser härligt artificiell ut. 😉

Men dricker du 1-3 dl av den dagligen så spelar det nog ingen större roll om vi enbart pratar viktnedgång. Jag skulle rekommendera att du tar den i anslutning till en måltid så att det inte blir ett extra mellanmål.

(Tänk på att det är lätt att få i sig mycket av vätska och tar man en liter av det där under dagen så får man i sig 18 gram kolhydrater och det är ganska mycket eftersom du antagligen inte fått i dig några vettiga näringsämnen i övrigt (även om de tillsatt lite grand för att det inte ska se alltför illa ut. 😉 )

• Like 5
  • Thanks 1

Ser ut att vara en härlig vegomix med massa kemiskt framställda vitaminer och agave-socker som smaksättning. Nä, för min del ska det fettbort. Smakar den sött så höjer den insulinet. Om hälsoförbättringarna är målet så skulle jag inte dricka den.

• Like 3

On 2019-07-27 at 12:22, Richardlchf sade:

Sproud Barista! Är den godkänd inom LCHF?  Jag ser att kolhydrater/socker är lågt, och därför borde den vara ok? Det är jättesvårt för mig att dricka svart kaffe nämligen :( Men jag ser också att den är gjord på ärtor och havre vilket INTE är lchf.. Vad tycker ni? är det OK att dricka denna? förhindrar den viktnedgång och förstör min LCHF kost?

INGREDIENSER

Vatten, rapsolja, ärtprotein 2,5%, agavesirap, glutenfri havreolja, salt, vitaminer D3 (kolekalciferol), B2 (riboflavin), B12 (kobalamin).

NÄRINGSVÄRDE Per 100ml

Energi 42 kcal
Protein 2 g
Fett 3,0 g
varav mättat fett 0,3 g
Kolhydrater 1,8 g
varav sockerarter 1,8 g
Salt 0,2 g

Vitamin D 20%*
Riboflavin 15%*
Vitamin B12 15%*
Kalcium 15%*

Du dricker väl inte sörjan?

Ser man bara till kolhydraterna så är den iallafall inte värre än grädde, vilket inte skall drickas den heller, i stället för att äta riktig mat.

Så då kommer frågan varför du inte använder grädde eller mjölk i kaffet?

Rent LCHF-mässigt för de som behöver något i kaffet, så rekommenderas 40% grädde,  smör eller cocosfett, (sk MBC).. en variant är äggmjölk!

https://www.alltomlchf.se/maten/recept/aggmjolk/

• Like 4