Linus Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 Hej jag jobbar långa pass om dagarna, men få dagar i veckan. utan tillgång till mikro eller kyl. Kan man köra någon form av måltidsersättning på dagarna som innehåller låga mängder kolhydrater? För annars vet inte vad jag ska kunna äta? Kom gärna med tips eller förslag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 Hej, och välkommen till forumet Linus. Du kommer säkert att få massor av bra tips, vissa passar förhoppningsvis, men andra kanske inte. Det jag tänkter på spontant är ägg, ost, smör, som ju inte blir dåligt av att förvaras i rumstemperatur några timmar. Sen kan man ju ha lite grönsaker till också. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 Funkar det med kylväska? Jag tänker på sådana där små, mjuka väskor man stoppar en kylklamp i? Eller vill du ha tips på helt kylfritt? Vilken nivå av LCHF äter du? Pyttelite kolhydrater eller lite mer, typ rotfrukter? Jag tänker (utöver SHKs förslag) torkat kött, ölkorv, mjukost på tub med frökex, grönsaker, olivoljedressing, avocado, nötter... Svårt med ”köttosmör” utan kyl. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted July 28, 2019 Share Posted July 28, 2019 Varför inte praktisera 23:1 fasta OMAD dvs äta en gång per dag? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 28, 2019 Share Posted July 28, 2019 Avocado och makrill i tomatsås kräver inte kyl. Men kanske blir lite enformigt i förlängningen? Förutom mat är det viktigt att få i sig vatten och salt. I teorin bör man väl också kunna frysa in t ex kryddsmör i portionsförpackningar, plocka fram det innan du börjar arbeta och så tinar det under tiden. Så riskerar det inte heller att bli för mjukt när det väl ska ätas. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 @MariaF Ursäkta om jag kapar tråden, men har du fler tips på LCHF-vänlig mat som inte kräver kyl utan klarar sig i rumstemperatur? Edit: Kokoschips och fläsksvålar finns också, men kanske blir för mycket snacks-känsla över det hela? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 När jag var barn åkte vi ofta tåg till sydligare breddgrader på semester . Vi hade med oss stekt kyckling som färdkost utan kyl eller kylväskan. Äter man den under dagen så hinner den inte bli dålig. Det mesta stekta eller kokta köttet klarar sig utan kyl över en dag. Detta med kylhysterin beror ju på bakteriehysterin. Smöret blir mjukare men det hinner inte härskna. Ett långt arbetspass sträcker sig väl inte över flera dagar antar jag? 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 1 timme sedan, morgonsol sade: @MariaF Ursäkta om jag kapar tråden, men har du fler tips på LCHF-vänlig mat som inte kräver kyl utan klarar sig i rumstemperatur? Inte så mycket mer... Det beror som sagt på hur strikt man vill vara. Alla grönsaker/rotfrukter/frukt/bär (utifrån nivå på LCHF) funkar ju. Det finns nåt som heter pemmikan och det kan man göra själv (se andra forum-trådar för recept) http://www.pemmikan.se/about/. Vacuumförpackade smörgåspålägg borde hålla ett tag. Ägg som SGK nämnde håller bra, även kött ett tag som Katerina skriver. Här ska man dock vara försiktig om man har problem med att reagera på histaminer vad jag förstår. Det är bakterierna i maten som producerar histaminer. Buljongtärning kan jag köra med som reserv men kräver ju att man har tillgång till varmvatten. Många äter konserver kalla men.... nja, jag vill inte ha konserver. Inte måltidsersättning heller men det är mer en fobi mot diverse kemikalier. Personligen är jag inne på Katerinas linje, att äta min matlåda även om den inte stått i kyl. Dock inte i högsommarvärme, då skulle jag nog tveka. Mjukost kör jag på amerikaflyget (10tim) till sonen som inte äter så varierat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 3 timmar sedan, Katerina sade: När jag var barn åkte vi ofta tåg till sydligare breddgrader på semester . Vi hade med oss stekt kyckling som färdkost utan kyl eller kylväskan. Äter man den under dagen så hinner den inte bli dålig. Det mesta stekta eller kokta köttet klarar sig utan kyl över en dag. Detta med kylhysterin beror ju på bakteriehysterin. Smöret blir mjukare men det hinner inte härskna. En lång arbetspass sträcker sig väl inte över flera dagar antar jag? Dessutom blir det lite lagom ätljummet utan micro. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted July 30, 2019 Share Posted July 30, 2019 Gör LCHF-pizza i matlåda och frys den. Tinar över dagen och gott kallt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted July 31, 2019 Share Posted July 31, 2019 LCHF fungerar bäst och ger de hälsovinsterna man hört talas om om man äter riktig mat. Om du med måltidsersättningar menar sådana färdiga mixar så innehåller de oftast ultraprocessade beståndsdelar. Av dem får man inte hälsovinster, tyvärr. Man kan göra matlådor, ha dem i frysen och ta med dem till jobbet. Till exempel köttbullar eller köttfärsbiffar med kryddsmör kan man äta utan att ha mikrat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted July 31, 2019 Share Posted July 31, 2019 Förresten är rumstempererat smör mycket godare att äta än kylt. Den smälter i munnen och har mer smak och arom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 10 timmar sedan, Katerina sade: Förresten är rumstempererat smör mycket godare att äta än kylt. Den smälter i munnen och har mer smak och arom. Och jag tycker precis tvärtom! Kallt smör kan jag äta massor av (fast jag blir illamående en stund efteråt...) men inte rumstempererat, det är inte lika gott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 2 timmar sedan, MariaF sade: Och jag tycker precis tvärtom! Kallt smör kan jag äta massor av (fast jag blir illamående en stund efteråt...) men inte rumstempererat, det är inte lika gott. För några år sen skulle jag nog ha tyckt som du. Men i år har jag provat äta smör till kaffet då jag höll på att avvänja mig från grädde i kaffet. Då upptäckte jag hur gott det var med rumstempererat smör. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts