lelleleo Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Efter nestan 2 veckor utan kolisar ifa grønsaker etc (utom lite vitløk i crem fraicen), altså bara kjøtt, flesk, fet fisk, egg, bacon, ost, lite grädde som sås, ej hellre alkohol, känner jag att den största faran för "helsprick", är matledsnad. Ris, pasta, grønsaker, choklad, kakor, ja allt det fyiga är inga probs, MEN!!!! Som älskare av både BRÖD och POTATIS genom 60 år, ja så är saknaden enorm efter dessa två. Och nu håller det på att bli en besättelse. Jo då, jag blir mätt, men aldrig tillfredstäld. Sötsuget finns kvar, men inte plågsamt, men saknaden av dessa två vänner är "asstor"... Så jag kämpar mer mot saknaden än mot hungeren. Och jag tror inte denna saknad går bort, ävenom jag börjar spe på med blomkål och dets lika. Finns det hopp om att detta avtar...? l Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Det där är avtändningsproblem och inget annat! Känns som något man saknar ja.. lite som om man mist en nära vän. Det kanske är som så att den vännen inte var så bra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Det där är avtändningsproblem och inget annat! Känns som något man saknar ja.. lite som om man mist en nära vän. Det kanske är som så att den vännen inte var så bra Vad gör alla lchfare när nypotatisen kommer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Man sköljer ner den med en nubbe! Altså.. jag har alldrig gillat nypotatis.. den är oftast bara omogen potatis och smakar.. jord. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Vad gör alla lchfare när nypotatisen kommer? Tja, jag har överlevt semlorna och Jansson...;-)! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Vad gör alla lchfare när nypotatisen kommer? Beroende på hur känslig man är så kan man antingen bita ihop och låta bli den helt eller så bestämmer man sig för att äta en med en stor klick smält smör på... Jag kommer nog att äta en... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 varför inte baka lchf bröd??????? så mycket godare en vanligt luftbröd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matte_a Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Har också tänkt äta en eller två nypotatisar men då utan smör eftersom kollisarna i potatisen bidrar till fettinlagring och det är inget jag sysslar med längre. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 jag säger det igen...... 4 dl mandelmjöl, 1 dl pofiber (kan uteslutas) , 1,5 msk fiberhusk, 1 dl sesamfrön, 0,5 dl kokosflingor, 100 g smör och 1-2 dl creme fraiche eller rysk youghurt. (kan ocksp uteslutas och då har man bara mer smör i.....!!!! blanda alla torra ingredienser..smällt smöret och tillsätt det och sist youghurt. knåda till en deg och platta ut på plåt runda.. in i ugnen på 180 grader i tio min! ta ut och servera med smör och ost eller annat som önskas!!! godare bröd får man leta efter!!!!1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Har också tänkt äta en eller två nypotatisar men då utan smör eftersom kollisarna i potatisen bidrar till fettinlagring och det är inget jag sysslar med längre. :-) dock utan smör lär ju blodsockret åka upp mkt snabbare? hade nog hellre ätit med mkt fett . där med mättare och man slipper blodsockret i taket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matte_a Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 dock utan smör lär ju blodsockret åka upp mkt snabbare? hade nog hellre ätit med mkt fett . där med mättare och man slipper blodsockret i taket. Tänkte inte på det. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Efter nestan 2 veckor utan kolisar ifa grønsaker etc (utom lite vitløk i crem fraicen), altså bara kjøtt, flesk, fet fisk, egg, bacon, ost, lite grädde som sås, ej hellre alkohol, känner jag att den största faran för "helsprick", är matledsnad. Ris, pasta, grønsaker, choklad, kakor, ja allt det fyiga är inga probs, MEN!!!! Som älskare av både BRÖD och POTATIS genom 60 år, ja så är saknaden enorm efter dessa två. Och nu håller det på att bli en besättelse. Jo då, jag blir mätt, men aldrig tillfredstäld. Sötsuget finns kvar, men inte plågsamt, men saknaden av dessa två vänner är "asstor"... Så jag kämpar mer mot saknaden än mot hungeren. Och jag tror inte denna saknad går bort, ävenom jag börjar spe på med blomkål och dets lika. Finns det hopp om att detta avtar...? l Mitt sötsug har alltid försvunnit av en promenad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 varför inte baka lchf bröd??????? så mycket godare en vanligt luftbröd. Har ju fått lära att det inte finns bra bröd, bara mindre dåligt... Dessutom är inte bakning nåt jag är spes duktig på. Och just nu går det mycke på tjurighet, för jag vill se om den strikta modellen funkar. Och vem vet...kanske en dag er man smal och glad..och suget är borta? Men det känns inte så nu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 jag säger det igen...... 4 dl mandelmjöl, 1 dl pofiber (kan uteslutas) , 1,5 msk fiberhusk, 1 dl sesamfrön, 0,5 dl kokosflingor, 100 g smör och 1-2 dl creme fraiche eller rysk youghurt. (kan ocksp uteslutas och då har man bara mer smör i.....!!!! blanda alla torra ingredienser..smällt smöret och tillsätt det och sist youghurt. knåda till en deg och platta ut på plåt runda.. in i ugnen på 180 grader i tio min! ta ut och servera med smör och ost eller annat som önskas!!! godare bröd får man leta efter!!!!1 Jammen det låter godt...ska prova en gång... Ge reseptet til xfrun..som ju bantar då och då he he...så får jag smaka. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Efter nestan 2 veckor utan kolisar ifa grønsaker etc (utom lite vitløk i crem fraicen), altså bara kjøtt, flesk, fet fisk, egg, bacon, ost, lite grädde som sås, ej hellre alkohol, känner jag att den största faran för "helsprick", är matledsnad. Ris, pasta, grønsaker, choklad, kakor, ja allt det fyiga är inga probs, MEN!!!! Som älskare av både BRÖD och POTATIS genom 60 år, ja så är saknaden enorm efter dessa två. Och nu håller det på att bli en besättelse. Jo då, jag blir mätt, men aldrig tillfredstäld. Sötsuget finns kvar, men inte plågsamt, men saknaden av dessa två vänner är "asstor"... Så jag kämpar mer mot saknaden än mot hungeren. Och jag tror inte denna saknad går bort, ävenom jag börjar spe på med blomkål och dets lika. Finns det hopp om att detta avtar...? l Jag förstod inte riktigt "ifa" men menar du att du inte ätit andra grönsaker än vitlök? I så fall förstår jag att du är less. Färsk nykokt broccoli tycker i alla fall jag är delikatess och ovanjordsgrönsaker är ju ok. Kokt purjolök tycker jag också är väldigt gott. Finns ju mycket mer också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Jammen det låter godt...ska prova en gång... Ge reseptet til xfrun..som ju bantar då och då he he...så får jag smaka. Tack Jaa.. när man väl har fått tag i smarrigt recept så gäller det att få tag i en fru oxå.. som bakar det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Jag förstod inte riktigt "ifa" men menar du att du inte ätit andra grönsaker än vitlök? I så fall förstår jag att du är less. Färsk nykokt broccoli tycker i alla fall jag är delikatess och ovanjordsgrönsaker är ju ok. Kokt purjolök tycker jag också är väldigt gott. Finns ju mycket mer också. ifa=i form av.. Nej bara lite vitlök. Men det är för att se hur bra det funkar helt uta kolisar.. Kan nog va att jag börjar igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Jaa.. när man väl har fått tag i smarrigt recept så gäller det att få tag i en fru oxå.. som bakar det! He he Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Lelleleo, finns det inget LCHF mat som du verkligen gillar och älskar. Börja med att äta det istället för bröd och potatis ? Jag trodde också att jag aldrig skulle kunna släppa brödet. Jag åt bröd både till lunch och middag... dubbelt upp jämfört med Livsmedlesverkets rekommendationer. Men inte saknar jag det numera. Jag äter istället den maten jag älskar, dvs. jag har hittat nya favoriter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Jag hörde igår att det tar c:a två veckor för alla smaklökar att bytas ut. Vet inte hur sant det är men för egen del tog det ungefär tre veckor innan jag började tycka att fisk var såååå gott och paprika nästan för sött. Håll ut! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Lelleleo, finns det inget LCHF mat som du verkligen gillar och älskar. Börja med att äta det istället för bröd och potatis ? Jag trodde också att jag aldrig skulle kunna släppa brödet. Jag åt bröd både till lunch och middag... dubbelt upp jämfört med Livsmedlesverkets rekommendationer. Men inte saknar jag det numera. Jag äter istället den maten jag älskar, dvs. jag har hittat nya favoriter. Jo det finns sånn mat Limp...men jag alltid tyckt brytningen från potatis/inngridienserna i hop er bäst/godast, annars blir det för "starkt", tycker jag. Har en polare som hatar grønsaker och potatis. Han undrar ju var problemet ligger Teks ska jag snart börja fiska torsk nu på våren. Men det blir inge fulländad fiskmiddag för mig utan potatis. Smakerna hör i hop. Så veldigt många av mina älsklingsrätter måste vika. Men jag jobbar på. Försöker hitta på nya grejer. Är som sagt inte hungrig, men ej hellre tillfredställd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Jag hörde igår att det tar c:a två veckor för alla smaklökar att bytas ut. Vet inte hur sant det är men för egen del tog det ungefär tre veckor innan jag började tycka att fisk var såååå gott och paprika nästan för sött. Håll ut! Det är kanske sant, med smakslökarna i munnen...men tror det är värre med dom i huvudet. Tror det är lite psykisk också. Men tack för stödet Sandra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Jo det finns sånn mat Limp...men jag alltid tyckt brytningen från potatis/inngridienserna i hop er bäst/godast, annars blir det för "starkt", tycker jag. Har en polare som hatar grønsaker och potatis. Han undrar ju var problemet ligger Teks ska jag snart börja fiska torsk nu på våren. Men det blir inge fulländad fiskmiddag för mig utan potatis. Smakerna hör i hop. Så veldigt många av mina älsklingsrätter måste vika. Men jag jobbar på. Försöker hitta på nya grejer. Är som sagt inte hungrig, men ej hellre tillfredställd. Du är ju i Norge.. och de äter torsk med stekt fläsk.. jättegott tycker de iallafall! Du vet, det finns så många maträtter man aldrig smakat och så mycket att upptäcka, så mycket gott kvar att bli favoritmaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jo det finns sånn mat Limp...men jag alltid tyckt brytningen från potatis/inngridienserna i hop er bäst/godast, annars blir det för "starkt", tycker jag. Har en polare som hatar grønsaker och potatis. Han undrar ju var problemet ligger Teks ska jag snart börja fiska torsk nu på våren. Men det blir inge fulländad fiskmiddag för mig utan potatis. Smakerna hör i hop. Så veldigt många av mina älsklingsrätter måste vika. Men jag jobbar på. Försöker hitta på nya grejer. Är som sagt inte hungrig, men ej hellre tillfredställd. Jag tycker också att det blir för "starkt" eller för mastigt med bara sovel men jag tycker faktiskt att grönsaker väger upp det bättre än bröd och potatis. Broccoli, squash och andra ovanjordsgrönsaker som är något att bita i men ändå är fattiga på energi tycker jag känns allra bäst. Jag har odlat ganska mycket gurka också och ibland ätit ett halv kilo gurka om dagen eller mer. Släcker törsten och tillför vatten i lagom takt också. Ditt sötsug kanske också till viss del beror på att hjärnan tycker att du är alltför snål med kolhydrater. Kan ju bli lite väl lite kalium också utan grönsaker speciellt om det man äter innehåller salt. Natrium och kalium balanserar varandra. Har du en trädgård kan du odla egen gurka även på friland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Och just nu går det mycke på tjurighet, för jag vill se om den strikta modellen funkar. Och vem vet...kanske en dag er man smal och glad..och suget är borta? Men det känns inte så nu Sötsuget kommer försvinna, men går du ut hårt så är det tufft i början. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christinaf Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Vad gör alla lchfare när nypotatisen kommer? äter dem 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Du är ju i Norge.. och de äter torsk med stekt fläsk.. jättegott tycker de iallafall! Du vet, det finns så många maträtter man aldrig smakat och så mycket att upptäcka, så mycket gott kvar att bli favoritmaten. Jo då..och jag kommer på grejer efter var...och ska nog tillbaka på mer grönsaker...men nu er det minimum kolisar som gäller en stund..för arr testa om vikten börjar rasa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Jag tycker också att det blir för "starkt" eller för mastigt med bara sovel men jag tycker faktiskt att grönsaker väger upp det bättre än bröd och potatis. Broccoli, squash och andra ovanjordsgrönsaker som är något att bita i men ändå är fattiga på energi tycker jag känns allra bäst. Jag har odlat ganska mycket gurka också och ibland ätit ett halv kilo gurka om dagen eller mer. Släcker törsten och tillför vatten i lagom takt också. Ditt sötsug kanske också till viss del beror på att hjärnan tycker att du är alltför snål med kolhydrater. Kan ju bli lite väl lite kalium också utan grönsaker speciellt om det man äter innehåller salt. Natrium och kalium balanserar varandra. Har du en trädgård kan du odla egen gurka även på friland. Blir nog mer gönsaker..sen...men just nu ska jag va lite tjurig..försöka "rasa" lite i vikt. Men nu har jag ju fått höra att dess jj.la statiner jag tvingas gå på höyer blodsockeret..och det är ju skit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Blir nog mer gönsaker..sen...men just nu ska jag va lite tjurig..försöka "rasa" lite i vikt. Men nu har jag ju fått höra att dess jj.la statiner jag tvingas gå på höyer blodsockeret..och det är ju skit... Om gurka kan göra att du inte går ner lika mycket i vikt vet jag inte men gurka innehåller extremt lite kolhydrater och det går dessutom åt en del energi för att bryta ner den. Det var ju trist att du måste äta statiner. Motion kan ju också sänka blodfetterna och bidra till viktnedgång. Om du sitter och mal på en träningscykel t ex. Vi har vår framför den kombinerade datorn och TV´n. Långa promenader är ju också bra, speciellt i ojämn terräng men det kan du vara jobbigt för knäna om man väger mycket. Om du passar på att träna musklerna nu när du går på fett som energikälla så kommer du att ha en bättre fettförbränning även när du ökar mängden kolhydrater. Lårmusklerna är kroppens största muskler så dom ger mest utbyte att satsa på. Går man på slät mark måste man dock ta i lite om lårmusklerna skall få jobba. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Om gurka kan göra att du inte går ner lika mycket i vikt vet jag inte men gurka innehåller extremt lite kolhydrater och det går dessutom åt en del energi för att bryta ner den. Det var ju trist att du måste äta statiner. Motion kan ju också sänka blodfetterna och bidra till viktnedgång. Om du sitter och mal på en träningscykel t ex. Vi har vår framför den kombinerade datorn och TV´n. Långa promenader är ju också bra, speciellt i ojämn terräng men det kan du vara jobbigt för knäna om man väger mycket. Om du passar på att träna musklerna nu när du går på fett som energikälla så kommer du att ha en bättre fettförbränning även när du ökar mängden kolhydrater. Lårmusklerna är kroppens största muskler så dom ger mest utbyte att satsa på. Går man på slät mark måste man dock ta i lite om lårmusklerna skall få jobba. Jo tack stammis.. Är på G med träning, men måste göra en andra utblockning av ådror kring hjärtat inna jag får "ge järnet" (efter mina mått he he). Ja nåt skit med dessa statiner. Ska på hjärtkurs torsdag och då står meisiner på och doktorns timma på schemat, och var saker på at jag ska fråga. För jag har misstanke om at det inte är koleterol som orsakat mina täta årdror (för det har aldri varit spes högt), men kortisol. Nåt man får av negativt stress/sorg mm. Något jag slitit med i MÅNGA år. Men jag vill ha bort dom (statinerna), så det får bli at ligga i med låren ha ha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Jo tack stammis.. Är på G med träning, men måste göra en andra utblockning av ådror kring hjärtat inna jag får "ge järnet" (efter mina mått he he). Ja nåt skit med dessa statiner. Ska på hjärtkurs torsdag och då står meisiner på och doktorns timma på schemat, och var saker på at jag ska fråga. För jag har misstanke om at det inte är koleterol som orsakat mina täta årdror (för det har aldri varit spes högt), men kortisol. Nåt man får av negativt stress/sorg mm. Något jag slitit med i MÅNGA år. Men jag vill ha bort dom (statinerna), så det får bli at ligga i med låren ha ha... Det är sällan bara en ensam orsak men faktum är att långa promenader har hjälpt mig att hantera stress genom åren. För fettförbränningen är långpromenader väl så bra som att ge järnet. Man behöver ju bygga upp sig sakta men säkert också efter ett uppehåll och speciellt om man har hjärtproblem. Din läkare borde kunna svara på vad som är ok när det gäller fysisk aktivitet. Annars kan du ju fråga hjärt och lungfonden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Om gurka kan göra att du inte går ner lika mycket i vikt vet jag inte men gurka innehåller extremt lite kolhydrater och det går dessutom åt en del energi för att bryta ner den. Ibland pratar man om livsmedel med "negativa kalorier". Då menar man i regel mat som har försumbara mängder energi och/eller konsumeras kalla. Vatten är ett bra exempel på detta. En av Nautilusgrundaren Arthur Jones adepter, Ellington Darden, har i något sammanhang (tror det var på 80-talet) lagt fokus på detta och även namngett det till "superhydration". Tanken då var att under en dag dricka mycket kallt vatten som därmed förbrukar energi för uppvärmning av kroppen. Sedan har vi den s.k. termiska mateffekten eller termogenes kopplat till mat. Den varierar beroende på makronutrientsammansättning där skalan går från protein via kolhydrater till, sist, fett där det senare är det om kräver minst energi för att absorberas/hanteras av kroppen. Den termiska mateffekten må vara intressant som kuriosa men är i praktiken inget att bygga upp sin energibalans kring. Detsamma gäller konceptet "negativa kalorier" och "superhydration"... Vad gäller gurkans hindrande av viktnedgång, tja vad tror ni på fullaste allvar själva? Varför skulle detta ske? Människor måste sluta att se mat och livsmedel som magiska artefakter i en magisk miljö där man får resultat beroende på hur eller vilket trollspö man viftar. Det är inte så att man går upp eller ned i vikt om man äter en viss typ av mat. Man går upp eller ned i vikt i relation till energin maten innehåller. Hur kvaliteten på denna viktförändring blir dikteras däremot, mer eller mindre, av vilken typ av mat det är och då är vi igen inne på bränslepartitionering. (Sök på det den som vill för jag har redan skrivit för mycket om det här.) LCHF-kosten har sin storhet just i dess effekter på bränslepartitionering som i sin tur, i bästa fall, leder till automatisk viktnedgång. Den automatiska effekten är enbart kombinationen av optimal bränslepartitionering vilket ger såväl kvalitativa effekter på kroppsvävnad (mindre fett/mer muskler) och optimal mättnad vilket gynnar de kvantitativa effekterna, dvs ger effekter på energibalansteorin. Om du passar på att träna musklerna nu när du går på fett som energikälla så kommer du att ha en bättre fettförbränning även när du ökar mängden kolhydrater. Lårmusklerna är kroppens största muskler så dom ger mest utbyte att satsa på. Går man på slät mark måste man dock ta i lite om lårmusklerna skall få jobba. En petitess bara, men muskelns största muskler är allt jämt gluteuskomplexet (rumpan). Däremot är benmuskulaturen absolut stor och denna är ju även nära ansluten/beroende av nyssnämnda muskel vilket gynnar de effekter du tar upp, ex. om man går i uppförsbackar, trappor, kuperad terräng etc. En ofta bortglömd faktor vad gäller träning av större muskler är att dessa till sin natur har systemisk effekt. Muskelmassan och dess ansträngning styr behovet av syretillförsel och det är i princip omöjligt att träna nyssnämnda muskler på bästa sätt utan effekt på hjärt- och lungsystem. Man kan också se det från omvänt håll, dvs utan någorlunda bra fart på hjärt- och lungsystemet är det svårare att träna större muskulatur hårt. En av grundanledningarna varför naturliga kroppsbyggare ofta lägger fokus på snabba men intensiva pass, super-set etc. En liten passus måhända. Det är sällan bara en ensam orsak men faktum är att långa promenader har hjälpt mig att hantera stress genom åren. För fettförbränningen är långpromenader väl så bra som att ge järnet. Man behöver ju bygga upp sig sakta men säkert också efter ett uppehåll och speciellt om man har hjärtproblem. Din läkare borde kunna svara på vad som är ok när det gäller fysisk aktivitet. Annars kan du ju fråga hjärt och lungfonden. Instämmer. Promenader är bra skit. Under senare år har man svängt en del vad gäller konditionsträning/fettförbränning. Det har blivit mer fokus på saker som metcon, löpning, intervaller etc. Allt det här är potentiellt bra och ger, givetvis, en starkare konditionseffekt eftersom aktiviteterna är mer intensiva. Problemet med ökad intensitet är att det också ställer högre krav på återhämtning. Promenader är till sin natur tvärtom ofta förbättrande för återhämtningen eftersom de optimerar blodcirkulation etc. På den tid då jag fick mer träningsvärk än numera så slog det nästan aldrig fel att jag direkt efter en längre promenad kände av träningsvärk från föregående gympass. Detta hänger ihop med ökad blodcirkulation och konkret förbättrad återhämtning. Man måste också komma ihåg att ett perspektiv också måste anammas från vilken kroppstyp det är tal om. Någon som är lätt som en bofink och byggd som densamma måste i regel ha ett helt annat fokus än någon som är tyngre och/eller har mycket mer muskelmassa. I det senare fallet så ökar förbränningen rejält samtidigt som leder och annat känsligt belastas hårdare varför det är mycket enklare att motivera "bara" promenader. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Det är sällan bara en ensam orsak men faktum är att långa promenader har hjälpt mig att hantera stress genom åren. För fettförbränningen är långpromenader väl så bra som att ge järnet. Man behöver ju bygga upp sig sakta men säkert också efter ett uppehåll och speciellt om man har hjärtproblem. Din läkare borde kunna svara på vad som är ok när det gäller fysisk aktivitet. Annars kan du ju fråga hjärt och lungfonden. Ja då jag ska fråga...måste bara bli klar först..... Och "järnet är lite för kondisen...som pt är usel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Ibland pratar man om livsmedel med "negativa kalorier". Då menar man i regel mat som har försumbara mängder energi och/eller konsumeras kalla. Vatten är ett bra exempel på detta. En av Nautilusgrundaren Arthur Jones adepter, Ellington Darden, har i något sammanhang (tror det var på 80-talet) lagt fokus på detta och även namngett det till "superhydration". Tanken då var att under en dag dricka mycket kallt vatten som därmed förbrukar energi för uppvärmning av kroppen. Sedan har vi den s.k. termiska mateffekten eller termogenes kopplat till mat. Den varierar beroende på makronutrientsammansättning där skalan går från protein via kolhydrater till, sist, fett där det senare är det om kräver minst energi för att absorberas/hanteras av kroppen. Den termiska mateffekten må vara intressant som kuriosa men är i praktiken inget att bygga upp sin energibalans kring. Detsamma gäller konceptet "negativa kalorier" och "superhydration"... Vad gäller gurkans hindrande av viktnedgång, tja vad tror ni på fullaste allvar själva? Varför skulle detta ske? Människor måste sluta att se mat och livsmedel som magiska artefakter i en magisk miljö där man får resultat beroende på hur eller vilket trollspö man viftar. Det är inte så att man går upp eller ned i vikt om man äter en viss typ av mat. Man går upp eller ned i vikt i relation till energin maten innehåller. Hur kvaliteten på denna viktförändring blir dikteras däremot, mer eller mindre, av vilken typ av mat det är och då är vi igen inne på bränslepartitionering. (Sök på det den som vill för jag har redan skrivit för mycket om det här.) LCHF-kosten har sin storhet just i dess effekter på bränslepartitionering som i sin tur, i bästa fall, leder till automatisk viktnedgång. Den automatiska effekten är enbart kombinationen av optimal bränslepartitionering vilket ger såväl kvalitativa effekter på kroppsvävnad (mindre fett/mer muskler) och optimal mättnad vilket gynnar de kvantitativa effekterna, dvs ger effekter på energibalansteorin. En petitess bara, men muskelns största muskler är allt jämt gluteuskomplexet (rumpan). Däremot är benmuskulaturen absolut stor och denna är ju även nära ansluten/beroende av nyssnämnda muskel vilket gynnar de effekter du tar upp, ex. om man går i uppförsbackar, trappor, kuperad terräng etc. En ofta bortglömd faktor vad gäller träning av större muskler är att dessa till sin natur har systemisk effekt. Muskelmassan och dess ansträngning styr behovet av syretillförsel och det är i princip omöjligt att träna nyssnämnda muskler på bästa sätt utan effekt på hjärt- och lungsystem. Man kan också se det från omvänt håll, dvs utan någorlunda bra fart på hjärt- och lungsystemet är det svårare att träna större muskulatur hårt. En av grundanledningarna varför naturliga kroppsbyggare ofta lägger fokus på snabba men intensiva pass, super-set etc. En liten passus måhända. Instämmer. Promenader är bra skit. Under senare år har man svängt en del vad gäller konditionsträning/fettförbränning. Det har blivit mer fokus på saker som metcon, löpning, intervaller etc. Allt det här är potentiellt bra och ger, givetvis, en starkare konditionseffekt eftersom aktiviteterna är mer intensiva. Problemet med ökad intensitet är att det också ställer högre krav på återhämtning. Promenader är till sin natur tvärtom ofta förbättrande för återhämtningen eftersom de optimerar blodcirkulation etc. På den tid då jag fick mer träningsvärk än numera så slog det nästan aldrig fel att jag direkt efter en längre promenad kände av träningsvärk från föregående gympass. Detta hänger ihop med ökad blodcirkulation och konkret förbättrad återhämtning. Man måste också komma ihåg att ett perspektiv också måste anammas från vilken kroppstyp det är tal om. Någon som är lätt som en bofink och byggd som densamma måste i regel ha ett helt annat fokus än någon som är tyngre och/eller har mycket mer muskelmassa. I det senare fallet så ökar förbränningen rejält samtidigt som leder och annat känsligt belastas hårdare varför det är mycket enklare att motivera "bara" promenader. Du skriver mycke bra grejer Tiny... Och jag vurmar lite för att bara gå langa promisar.. Men det är lite vejsing på chassit..så det är inte så lätt..alltid...men gå ska jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Efter nestan 2 veckor utan kolisar ifa grønsaker etc (utom lite vitløk i crem fraicen), altså bara kjøtt, flesk, fet fisk, egg, bacon, ost, lite grädde som sås, ej hellre alkohol, känner jag att den största faran för "helsprick", är matledsnad. Ris, pasta, grønsaker, choklad, kakor, ja allt det fyiga är inga probs, MEN!!!! Som älskare av både BRÖD och POTATIS genom 60 år, ja så är saknaden enorm efter dessa två. Och nu håller det på att bli en besättelse. Jo då, jag blir mätt, men aldrig tillfredstäld. Sötsuget finns kvar, men inte plågsamt, men saknaden av dessa två vänner är "asstor"... Så jag kämpar mer mot saknaden än mot hungeren. Och jag tror inte denna saknad går bort, ävenom jag börjar spe på med blomkål och dets lika. Finns det hopp om att detta avtar...? l hej! jag är brödgalen och kan inte för mitt liv släppa rutinern med "macka" och kaffe på morgonen men jag tål inte gluten har jag förstått och så är mitt blodsocker känsligt och svajjar gärna under dagen i vanliga fall jag började igen med lchf på inrådan av min homeopat som tipsade om fröbröd..... jag gör bröd av frön och vatten, kör i ugnen och så har man något som liknar hårt bröd dessa lägger jag på ett lager hyvlat smör, två skivor ost, en skiva rostbiff samt majonäs på toppen 'mack'känslan finns där och jag inbillar mig att detta är ett vanligt bröd och på så sätt slipper jag känna suget efter det testa med det vet jag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirjohelena Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 JUN 022009 Så här lätt är det att baka gott bröd.... Detta blir två portioner eller två tjocka skivor, 1 g kolhydrat per skiva! (247 kcal, 7 g protein, 23 g fett) 1 dl mandelmjöl 1 äggnypa salt25 g smält smör Smält smöret i en skål med plan botten i mikron, vispa i 1 ägg och blanda i mandelmjölen.Rör runt och in i micron på full effekt i 2 minuter! KLART!!!! Bred lite Bregott på och en tjock skiva Gouda. MUMSFILIBABBA!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Ja då jag ska fråga...måste bara bli klar först..... Och "järnet är lite för kondisen...som pt är usel... Det är ju viktigt att börja försiktigt. Egentligen är det konstigt att du inte fått några råd redan. Jag vet ju inte så mycket om operationerna du går igenom men jag antar att du inte ligger till sängs i alla fall och då innebär ju det dagliga livet någon form av fysiskt aktivitet. I det perspektivet vore det väl rimligt att läkaren gav information om vad som är ok att göra för att inte tappa mer kondition än nödvändigt. Ju mer man förlorar i kondition ju jobbare blir det ju att komma igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Blir nog mer gönsaker..sen...men just nu ska jag va lite tjurig..försöka "rasa" lite i vikt. Men nu har jag ju fått höra att dess jj.la statiner jag tvingas gå på höyer blodsockeret..och det är ju skit... Bladgrönsaker innehåller så väldigt lite kolhydrater så dom kan du äta även om du kör strikt. Gröna blad innehåller ämnen som underlättar viktnedgången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Bladgrönsaker innehåller så väldigt lite kolhydrater så dom kan du äta även om du kör strikt. Gröna blad innehåller ämnen som underlättar viktnedgången. Kan du utveckla det där? Vad då för ämnen och hur underlättar de? Länkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Kan du utveckla det där? Vad då för ämnen och hur underlättar de? Länkar? Exempelvis alfaliponsyra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Exempelvis alfaliponsyra Så att äta en massa sallad skulle kunna öka förbränningen, alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Så att äta en massa sallad skulle kunna öka förbränningen, alltså? Ja det är mitt sammanlagda intryck av allt jag läst genom åren. Mörkgröna blad är snäppet bättre och då är ju t ex ruccola ett exempel. Det kan du odla i köksfönstret om du har lust. Dom blir mildare och mjällare inomhus. Förutom de ämnen som finns i gröna blad så kommer maten inte ut i tarmen lika snabbt heller om du inleder en måltid med en sallad. Lite olja och vinäger kan också vara bra. Vinäger är surt och det är också bra. Gröna blad är nog det mest hälsosamma du kan äta. K-vitamin och antioxidanter innehåller dom också. Jag har odlat basilika inomhus med stor framgång och nu skall jag prova amarant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Ja det är mitt sammanlagda intryck av allt jag läst genom åren. Mörkgröna blad är snäppet bättre och då är ju t ex ruccola ett exempel. Det kan du odla i köksfönstret om du har lust. Dom blir mildare och mjällare inomhus. Förutom de ämnen som finns i gröna blad så kommer maten inte ut i tarmen lika snabbt heller om du inleder en måltid med en sallad. Lite olja och vinäger kan också vara bra. Vinäger är surt och det är också bra. Gröna blad är nog det mest hälsosamma du kan äta. K-vitamin och antioxidanter innehåller dom också. Jag har odlat basilika inomhus med stor framgång och nu skall jag prova amarant. OK, intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts