Jump to content

Viktplatå

Recommended Posts

Hej!

Jag började med lchf i jan. 2018 och tills i april i år har det gått väldigt bra. Gått ner 32 kg. Men efter april har vikten stått still. Jag väger ca 15 kg mer än bmi rekommender för min längd och ålder. Skulle behöva gå mer 15 kg till alltstå. Jag har kopierat vad jag ätit idag. Ligger lite högt på kolhyderater ser jag. 

Det som jag ändrat i kosten är mändgen sallad den har minskat under våren.Jag har börjat med en del kosttillskott B1 och thyrosine bla. kan de påverka vikten?

Jag vill inte ha rådet att fasta jag har en ätströning och ska inte fasta överhuvudtaget. 

Man ska ju inte tänka på kalorierna men jag äter ju inte jätte mycket kan jag ha ätit för lite så jag dragit ner förbränningen?

Min man säger att jag luktar illa vilket jag gjort av och till. Jag trodde inte att jag varit i ketos nu men tydligen. 

Några bra tips på var jag börjar checka vad som gör att jag står till. 

Ingrediens Energi Protein Fett Kolhydr. Fibrer Alkohol
  Totalt 1 825 kcal 330 kcal 1 376 kcal 91 kcal 29 kcal 0 kcal
     i gram 81 g 156 g 22 g 15 g 0 g
     i energiprocent 18 % 75 % 5 % 2 % 0 %
  2 msk chiafrön 106 kcal 5 g 7 g 1 g 8 g 0 g
  1,5 dl kokosmjölk 235 kcal 2 g 24 g 4 g 0 g 0 g
  2 st ägg 173 kcal 15 g 12 g 1 g 0 g 0 g
  1 st ägg 87 kcal 8 g 6 g 0 g 0 g 0 g
  30 g paprika 7 kcal 0 g 0 g 1 g 1 g 0 g
  30 g svamp 8 kcal 1 g 0 g 1 g 0 g 0 g
  30 g bacon 103 kcal 4 g 10 g 0 g 0 g 0 g
  20 g sparris 5 kcal 1 g 0 g 0 g 0 g 0 g
  3 msk mandelmjöl 147 kcal 5 g 14 g 1 g 1 g 0 g
  0,5 dl vispgrädde 185 kcal 1 g 20 g 1 g 0 g 0 g
  1 dl ost 135 kcal 9 g 11 g 0 g 0 g 0 g
  1 st tomat 27 kcal 1 g 0 g 4 g 2 g 0 g
  25 g ost 97 kcal 7 g 8 g 0 g 0 g 0 g
  100 g kyckling 115 kcal 22 g 3 g 0 g 0 g 0 g
  100 g kålrot 35 kcal 1 g 0 g 6 g 3 g 0 g
  50 g smör 360 kcal 0 g 41 g 0 g 0 g 0 g

image.png

Hej,

Jag vet inte hur bra det är att gå ner ca 2 kg/vecka, för det är det som du verkar ha gjort. Om du inte har det än finns det en viss sannolikhet att du senare får överflödig hud, titta på t ex My Westerdahl (LCHF Ingenjören) eller Sten Sture Skaldeman. Jag tror att kroppen i nuläget är "rädd" och därför inte vill släppa de sista kilona. Först när du får den att känna sig trygg kommer den släppa de sista. Så du kanske behöver tillföra mer fett i kosten, eftersom kroppen redan förbrukat mer än 2/3 av de lager du hade tidigare, eller hur? Och kanske får räkna med att viktnedgången går något långsammare än vad den har gjort nu i vår. Annars ser fördelningen rätt så bra ut. Sen kanske du och din kropp inte är överens om vad som är din målvikt? Så sluta inte med LCHF bara för att du har hamnat på en platå, kämpa på!

Gällande B1 och thyrosine vet jag inte själv, men förhoppningsvis kan någon annan på forumet svara.

Kul att se dig igen, @Bokmalen70!

Platåer är till för att testa tålamodet. Typ... :( Förstår om du är frustrerad. Jag tyckte när jag hamnade på en platå att det hjälpte att rucka igång systemet, dvs göra något helt annorlunda (utom att äta glass eller så). Kanske ta en dag med enbart grönsaker men äta lite oftare? 

En annan sak jag tror stenhårt på är MAF; lågpulsträning. Är man helt otränad upplever man det lätt, det krävs dock en pulsklocka, helst ett bröstband för de är mer tillförlitliga (men man tager vad man haver). Min erfarenhet är att det dessutom formar om kroppen, gör den slankare. Principen är enkel, man ska träna på en puls så nära siffran 180 minus ålder. I mitt fall, snart 50, så blir det 130 bpm (beats per minute). För en otränad räcker en promenad, ibland behövs stavar och sen kan man börja jogga. Att träna på den låga nivån ger fettförbränning och uthållighet. Fettförbränning är bra... 

• Like 1

Kanske dra ner/ta bort chiafrön och mandelmjöl. Öka lite på det rena proteinet, lite mer kött fisk skaldjur. Minska osten,  öka smör/kokosolja. Minska på rotfrukten, öka med gröna grönsaker-broccoli, vitkål, sparris, lök. Kanske?🤔

• Like 6

11 timmar sedan, Bokmalen70 sade:

Vad menar du till vardags jag äter det givetvis inte varje dag.

Precis, med 'till vardags' menar jag sånt som man äter varje dag eller några gånger varje vecka. Jag kan nog inte vara till så mycket mera hjälp just nu, än kanske pepp? Ha tålamod! Kämpa på! Ge inte upp!

• Like 3

Det är många av oss som har problem under klimakterieåren, så det kan absolut spela roll som du är inne på @morgonsol, men eftersom nedgången gått så bra hittills så tror jag att det inte behöver vara just det. Att istället för fasta (eftersom det finns binjureproblematik med i bilden) ta en dag med enbart grönsaker kan hjälpa lever och lymfa att hinna med sina uppgifter. De har flera uppgifter och måste prioritera avgiftning före nedbrytning. Lymfan tar upp fettet  och finfördelar det ännu mer innan det används, utöver att fånga in diverse inkräktare som ska bitas ihjäl innan de åker ut och levern gör ju typ (nästan) allt annat - avgiftar, tillverkar diverse olika ämnen som glukos, ketoner, galla mm, är med i proteinnedbrytning osv. Att göra något sådant kan hjälpa till att rucka igång viktminskningen igen.

• Like 3
  • Thanks 1