Jump to content

Blodsocker

Carita

Recommended Posts

Hej. Det är första gången jag skriver här och har ingen aning om det blir rätt. Jag är lite undrande om prediabetes, jag har börjat kolla mitt socker och jag vet inte om jag ska vara orolig. Efter vanlig husmanskost är sockret runt 9 och då har jag märkt att jag mår jättedåligt, darrig tunnelseende. Men rent siffermässigt säger alla att det är ok?  På morgonen ligger jag mellan 5-6 och alltid något högre än kvällen innan. Jag tycker det är högt?  Jag fastade i 5 dygn och sockret hamnade runt 3.5, men steg direkt efter intro av strikt LCHF. 

Jag är 42, kvinna, BMI 27

Före detta alkoholist (fri 4 år). 

Jag har en gnagande oro men överallt hamnar jag inom 'normalt' men.... Kan jag vara insulinresistent trots så snälla värden?  Att jag är orolig handlar om att jag nästan ständigt har dimsyn, två tår som domnar, kissar mycket på nätterna... Och med tanke på min historia... Innan alkohol var det galna mängder socker..... Oerhört tacksam för svar. 

Mvh Carita 

Edited by Carita
Glömde viktig info
  • Like 2

Välkommen till forumet, Carita!

Kolla Tureborgarens länk och sök på det som kallas gryningsfenomenet, både här på forumet och utanför. Jag är osäker på om det drabbar alla eller bara diabetiker...? Men det finns säkert andra som kan reda ut begreppen.

• Like 2

Mina kommentarer:
* Ett blodsocker runt 9 efter måltid husmanskost låter aningen högt kanske, men kan för vissa individer, vid viss typ av mat, fortfarande anses vara "normalt". Hur långt efter måltid har du testat? Ditt blodsocker bör vara tillbaka till samma nivå ca 2 timmar efter måltid, som det var innan måltid. Så "ät och mät" några gånger för att se om det finns ett mönster.

* Icke-diabetiker anses ska ha ett fasteblodsocker i intervallet 4,5-6,5 mmol/l, även om det finns individuella skillnader (både nedåt och uppåt) som får anses "normalt".

* Gryningsfenomenet är inte bara relevant för diabetiker; det är mer eller mindre påvisbart hos alla människor. Hur stor blodsockerstegring som kan uppmätas skiljer sig dock åt. Att tänka på är att de vanliga blodsockermätare som man som privatperson använder har en begränsad mätsäkerhet. Mätvärdesfel mellan +/- 5-10% är standard.

* Det finns ett relativt billigt blodtest som heter "C-peptid" som man kan be att få ta, antingen via sin VC eller betala själv hos en privat provcentral. Det ger en indikation på hur stor insulinutsöndring man har. Typ 1-diabetiker har normalt sett väldigt lågt värde (nära noll), några år efter att diagnosen är satt. Prediabetiker, och nya typ 2-diabetiker har ofta väldigt högt värde pga av att kroppen tvingas utsöndra mycket insulin då dessa personer oftast har en viss insulinresistens. Referensintervall för c-peptid för friska, icke-diabetiker anses vara 0,30-0,80 nmol/l.
Om du får ett resultat inom referensintervallet, så kan du nog känna dig lugn med dina värden. Gör ett nytt test om några år för att kolla att inget radikalt har ändrats.

Om däremot resultatet ligger över 0,8 bör du fortsätta att göra en mer detaljerad undersökning hos din vårdcentral. Du kan behöva göra ett glukosbelastningstest (drick en glukoslösning och ta upprepade blodsockerprover under några timmar efteråt). Viktigt att tänka på att om du äter LCHF, så måste du äta mer kolhydrater några dagar innan glukosbelastningen för att "vänja kroppen" vid en stor och snabbt intagen mängd kolhydrater. Annars kan testet visa falskt negativt, och visa på ett sämre resultat än vad som faktiskt är fallet.

• Like 4

• 2 months later...

Hej! Vet inte var eller i vilket forum jag kan ställa den här frågan. Finns det en vårdcentral i Sverige (Stockholm kanske) som har kunskap om insulin och lågkolydrat diet för diabetiker typ 1? Jag behöver råd när det gäller mitt basinsulin och insulin för protein. Det måste finnas någon läkare som har kunskap om detta! Tack

• Like 1

On 2019-10-12 at 11:17, Pamela Hallén Rizzo sade:

Hej! Vet inte var eller i vilket forum jag kan ställa den här frågan. Finns det en vårdcentral i Sverige (Stockholm kanske) som har kunskap om insulin och lågkolydrat diet för diabetiker typ 1? Jag behöver råd när det gäller mitt basinsulin och insulin för protein. Det måste finnas någon läkare som har kunskap om detta! Tack

Du kanske hittar någon på Smarta Diabetikers karta? https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1iv4E3h2dM3BDbN6zlzLGQ_LPyas&ll=61.72444659306796%2C18.082384699218778&z=6

Eller så kan du få råd i Facebookgruppen Smarta Diabetiker (Gruppen).

• Like 1