Pling

Överäter efter bryt av fasta

Recommended Posts

Jag äter inte förrän till lunch (dvs kör fasta enligt 16:8). Jag har inga problem med att klara mig på kaffe och vatten men när jag sen börjar äta så blir jag inte mätt. Jag går och är småhungrig/sugen hela kvällen. Det är som att ätandet triggar mig. Tips på att komma ifrån detta? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, Pling!

Vi är många med samma fenomen och hittills har vi inte hittat nån bra strategi som gäller för alla. Kan du fylla på med lite med bakgrundsinfo, t ex kön, ålder, övervikt (om sån finns), och lite om vad du äter så kanske vi kan ge förslag på saker du kan testa?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips ändra ditt ätfönster till 23:1, ät klart före 09:00, ät mera fett, ät mera energirikt, och i mängd

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Nisse sade:

Mitt tips ändra ditt ätfönster till 23:1, ät klart före 09:00, ät mera fett, ät mera energirikt, och i mängd

Det är en sak man kan testa. För mig blev det dock värre, dvs när jag väl fick äta kunde jag inte sluta, så vi är nog olika där.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fota allt du äter under ett par dagar(eller skriv upp), för ibland så har man inte koll. Du kanske äter lite för lite, behöver lite mer fett, när du äter?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

38-årig kvinna med en hel del övervikt. Som igår vart det falukorv med stekt ägg och blomkål. En ganska redig portion och falukorv med högt köttinnehåll. Jag räknar inte kolhydrater men äter endast lchf godkänd mat. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge har du ätit enligt LCHF? Hur länge har du ätit enligt 18:8? Hur hanterar du stress; vill du äta eller slutar du äta då? Har du några allergier eller är du känslig mot nåt? Har du mag/tarmproblem? Har du PMS eller sådana besvär?

Kanske konstiga frågor men av alla diskussioner av denna typ vi haft under åren, tycker jag mig märkt att suget kan triggas av olika saker. Hormoner, blodsockersvängningar, mikrobiomet i tarmen ("bukhjärnan"), kompensation för olika ämnen... Alla har vi olika erfarenheter av vad som funkar bäst, därav är det bra med lite mer info innan du får svar på vad du kan testa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit lchf i flera omgångar men hållet på nu i ett år. Jag äter enligt 16;8 på vardagarna och har gjort i kanske ett halvår. Inga allergier eller överkänsligheter. Jag skulle nog säga att jag äter mer när jag är stressad, eller iaf efteråt. Trolig IBS som är under kontroll när jag inte äter kolhydrater. Hypotyreos som behandlas med levaxin sedan 12 år tillbaka. Lite PMS gällande humörsvängningar och samlar på mig vatten. Äter eller tar inget preventivmedel sedan ett drygt halvår tillbaka. Försöker inte bli gravid utan det fanns bara inget som passade mig. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara svara för mig själv. Om jag åt falukorv så skulle jag få ett sug som skulle ta dagar att få ordning på. Ost, rökt kött, korv, grädde, allt som har fyllighet i sig triggar sug som bara den. Köttfärs med salt, Pulled pork, bara salt, en stekt köttbit med bara salt, sådana saker ger mättnad. Jag använder smör men kan bli lite för gott ibland. Tråkig mat kan vara en lösning. Sedan har jag märk att om jag börjar dagen med mat och ser till att ha ätit färdigt kl 15, så fungerar det bättre för mig att hantera överätning. Jag följde Martina Johanssons Leptinprotokoll, vilket har hjälp en del. Just nu kämpar jag mot ett ordentligt sug efter att ha trillat dit på ost igen. Så nu är det köttfärs, talg och salt som gäller, samt lite brysselkål.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Pling sade:

Hypotyreos som behandlas med levaxin sedan 12 år tillbaka. Lite PMS gällande humörsvängningar och samlar på mig vatten.

Då undrar jag om det inte är hormonspåret som gäller...? Iofs är i princip allt hormoner men humörsvängningar i samband med mens tyder på viss östrogendominans och bryter man inte ner östrogen ordentligt kan man få sug av det. Hypotyreosen kan också bidra.
Kanske kan fokus på lymfan hjälpa? Eftersom du samlar på dig vatten och har lite PMS så gissar jag att du inte renar kroppen som du ska. Lymfan ska förutom att döda inkräktare även finfördela fettet vi äter innan det går ut i blodet och eftersom lymfan prioriterar avgiftning kanske fettet inte sugs upp vilket också kan bidra till Suget. Lymfan transporterar också överskottsvätska. Om du äter mat som låter lymfsystemet vila, eller snarare hinna jobba undan, mellan varven så kan reningen fungera bättre och du bör slippa vattenansamling och förhoppningsvis sug. Att fasta lite längre nån dag är ett sätt. Att ta en grönsaksdag, ett annat. Överhuvudtaget undvika allt med tillsatser/halvfabrikat (glutamat, konserveringsmedel, citronsyra), mejerier (tillväxthormoner) och ibland även sådant som te (smaktillsatser) är bra för att lätta på trycket på reningsprocessen. Detta stöttar förresten även levern där östrogenet bryts ner.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller absolut med @MalinBÅ. Om jag fastade i 16-20 timmar och sen ställde mig och lagade något så insmickrande och processat som falukorv, så skulle jag garanterat tappa kontrollen och överäta. Den där ljuvliga fylliga sötsalta smaken i korv, i kombination med krispig flottig yta, är extremt svår att värja sig emot.  

Känns lite som en trend bland folk som inte uppnår önskat resultat från LCHF, att de inte plockat bort det göttaste som leder till sug och överätande. Tänker då främst på mejerier, nötter, chark&korv och allsköns halvfabrikat som är hyfsat inom ramen för LCHF, men ändå innehåller tillsatt socker, smakförstärkare, glutamat och annat som får en att äta för mycket. Det kan man absolut unna sig ibland när man är nöjd och viktstabil, men inte dagligen om målet är att gå ner i vikt och det redan går segt. Då är det bättre att välja fläskfilé över korvstroganoffen i vispgrädde. 

Men tror absolut på att äta mer näringstät ren mat(som inte kräver innehållsförteckning) när man bryter fastan, men kanske i större portioner? För man ska ju inte behöva gå runt och vara superhungrig när man kör 16:8, då äter man för lite. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korven verkar vara ett hett ämne! Men så ser ju inte varje måltid ut. Det är mest ren kyckling, köttbitar, pulled pork/beef och köttfärs. Oavsett vad så känner jag mig inte riktigt mätt. Det är som att själva stoppandet i munnen utlöser något. Jag skulle säkert kunna fasta i 24h utan problem utan problemet kommer när jag börjar äta. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Pling sade:

Jag skulle säkert kunna fasta i 24h utan problem utan problemet kommer när jag börjar äta. 

Samma här. Och jag tycker det lindrats lite av att försöka få systemet att rensa ut ordentligt. Och bryta ner hormoner/signalsubstanser i lagom takt. Så jag tror mig vara något på spåren.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-08-02 at 21:21, Pling sade:

Jag har inga problem med att klara mig på kaffe och vatten men när jag sen börjar äta så blir jag inte mätt. Jag går och är småhungrig/sugen hela kvällen.

Känner igen mig i det du skriver, inte roligt alls. Om du nu kör 16:8, hur sent brukar middagen intas? ca kl 19-20? Tidigare? Senare? Hur mycket fett lägger du till maten?

On 2019-08-03 at 08:50, Pling sade:

38-årig kvinna med en hel del övervikt. Som igår vart det falukorv med stekt ägg och blomkål. En ganska redig portion och falukorv med högt köttinnehåll. Jag räknar inte kolhydrater men äter endast lchf godkänd mat. 

Kan det vara så att du kanske äter för mycket protein? Har du provat att minska på proteindelen och öka lite på fettdelen för att få igång 'fettbrasan'? På något sätt bör du kunna övertyga kroppen om att det är ok att nyttja reserverna. Annars håller jag med @Kattuggla om att fotografera maten några dagar. Själv fotograferar jag nästan all mat jag äter, för att sedan skriva in i matdagboken. Man glömmer fortare än man tror, speciellt detaljer. Det underlättar också om man vill gå tillbaka och hitta samband eller mönster.

Som @Elinor och @MalinBÅ skriver, vet du med dig om det finns några specifika livsmedel som triggar ditt sug? Eller kanske hindrar dig från att äta dig mätt och belåten?

Mitt sista tips är att kika på My Westerdahls blogg LCHF-Ingenjören. Hon har själv kämpat med övervikt och sug, för att nämna två saker.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En hastig googling. Jag hittade ingen falukorv, som hade högre kötthalt än 71%, och falukorv brukar innehålla mycket mjöl, därav den bleka färgen. Enligt de gamla tyska renhetslagarna, så fick man inte kalla falukorv för korv, för att det har för lågt köttinnehåll. Så ska man äta LCHF och falukorv, så bör det nog vara lite korv, och mycket extra fett till. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, HelgeK sade:

En hastig googling. Jag hittade ingen falukorv, som hade högre kötthalt än 71%, och falukorv brukar innehålla mycket mjöl, därav den bleka färgen. Enligt de gamla tyska renhetslagarna, så fick man inte kalla falukorv för korv, för att det har för lågt köttinnehåll. Så ska man äta LCHF och falukorv, så bör det nog vara lite korv, och mycket extra fett till. 

Det finns massor av bra recept på https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, HelgeK sade:

Denna säljs på slakteriet där vi handlar så den finns nog inte att söka upp på nätet 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Pling sade:

Denna säljs på slakteriet där vi handlar så den finns nog inte att söka upp på nätet 

Fråga dem om kötthalten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden ska väl inte handla om korv, men det finns många korvar med mycket högre kötthalt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åt så tidigare, men har mer och mer gått över till att bara äta en gång om dan, till lunch. För att stå mig ser jag till att det är ordentligt med fett i måltiden. Mängden protein spelar mindre roll. Istället för potatis/pasta/ris har jag oftast broccoli som fått gå ett varv i grillen i micron med riven ost och grädde (snabbgratäng, typ). Sen äter jag också alltid efterrätt. Hallon har ett lågt påslag av kohydrater, så jag fryser in hallon i gamla Creme fraishe-burkar, en deciliter i varje. Sen tinar jag, vispar 1 dl 40% grädde och rör ihop. Det smakar himmelskt och ger måltiden en avrundning som gör att suget helt försvinner utan att jag känner mig proppmätt. (Och jag behöver ändå inte viktnedgång, utan äter keto för att förebygga återfall av cancer, så jag behöver käka en hel del). Men just avrundningen med efterrätten tror jag gör att jag står mig så bra. Gillar du inte hallon är björnbär också mycket låga i kolhydratpåslag. OBS Att den där decilitern är frusna bär, så det är 1 dl med luft mellan bären, inte packade bär, och givetvis är de infrusna helt utan socker på. Hoppas detta hjälper!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att tråden handlar om sug efter fastan eller snarare att man har svårt att känna mättnad efter fastan. Det kan mycket väl handla om vad man äter efter fastan och hur mättande det är, vilket kan vara individuellt. Med tanke på att det finns tendenser inom matindustrin att skapa mer sug än mättnad är det en relevant fråga.

Den bästa lösningen borde det vara att undvika all mat med innehållsförteckning. Men det är bara första steget sedan kommer alla individuella triggers. Jag till exempel kan väldigt lätt överäta ostar, alla ostsorter även de extra feta. Vispgrädde i kaffet gör att jag kan dricka 2-3 stora koppar i följd om jag inte passar mig. Stuvningar och gratänger på tillåtna grönsaker som t ex kål kan jag äta hur mycket som helst. De smakar sött för mig. Om man har problem med dessa triggers är det ju bra att vara medveten om det. En korv, speciellt falukorv innehåller någon form av stärkelse. Hur känslig är du @Pling för stärkelse även i små mängder, vet du det? Grädden innehåller laktos som är en kolhydrat. Den framkallar större insulinpåslag även i små mängder har jag läst hos Martina Johansson. 

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju bra att bena ut: är suget matberoende (dvs sug bara ibland, beroende på vilken mat man bryter fastan med) eller situationsberoende (alltid sug/hunger när man bryter fastan)? Det är lättare om vi slipper ge råd till fel problem...det blir bara förvirrande.

Jag har ju fått känslan att det är situationsberoende. Alltså att det inte spelar någon som helst roll hur och vad du äter. Jag känner igen det från fore LCHF, och I början av LCHF - vänta för länge med att äta, och det fanns ingen botten alls. Jag är tryggare I ätandet nu, och jag klarar att gå hungrig en stund. Jag klarar att fasta några dagar; jag äter 16:8 helt naturligt (däremot klarar jag inte 5:2). Och jag äter ordentligt när jag äter; inget småätande, och riktig mat (håller igen på mejerier). Överäter ibland om jag är hungrig, för att se om det hjälper. Riktig, lagad varm mat.

Jag tror man måste hitta sitt sätt att äta, som kroppen och man själv känner sig trygg med. Men det är min gissning

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Effie sade:

Jag har ju fått känslan att det är situationsberoende. Alltså att det inte spelar någon som helst roll hur och vad du äter.

Det vore kul att få höra vad @Pling själv anser om detta. Ämnet är ju onekligen intressant eftersom det varnas för refeeding syndrom när man ska avbryta en fasta som kan få de som verkligen behöver fasta att känna att de inte riktigt vågar. Jag kan bara tala utifrån min egen erfarenhet och jag tycker att man måste träna att fasta. Det är som att träna muskler. Man blir bättre och bättre ju mer man tränar. Och som med all träning är det lättare för vissa och svårare för andra. Nu har jag tränat en kortare periodisk fasta å 40-42 timmar tre gånger i veckan i snart 5 veckor. Jag bryter min fasta på lunchen och Ibland kan jag känna mig proppmätt efter att ha ätit lunch, ibland hade jag även svårt att äta upp det jag hade på tallriken och ibland kändes det som ett hål i magen som behövde fyllas med mer. Ibland hade jag den känslan efter lunchen och ibland efter middagen.

Jag misstänker att det man har ätit under måltiden spelade roll. Åt jag en ordentligt köttbit med fet sås eller stor portion med baconomelett så visst var jag mätt efteråt. Åt jag en portion gryta eller soppa med mindre fett och mer grönsaker och kanske lite ost till så kunde man ju tänka sig att maten höjde insulinet högre än vid andra måltider och det underhöll suget. Dessutom misstänker jag att man kan ha bra och dåliga bryta-fasta-dagar då andra faktorer påverkar och inte bara det man har på tallriken.

Dessutom är det mycket svårt att ge generella råd eftersom vi har olika genetiska anlag, vanor, tarmbakteriefloror och triggers/känslighet. Vissa av oss mår bättre av att göra längre fastor mer sällan andra av att göra kortare mer frekvent. Jag tycker att fastande har varit för mig för bra för att avstå. Det har löst problemet med en långvarig viktplatå och äntligen gett mig kontrollen över vikten och suget. Man bestämmer sig för att idag är en fastedag, man bestämmer när man ska äta nästa gång och sedan kan man fortsätta med sitt liv utan konstanta tankar på mat och vad man ska äta om 2-3-4 timmar. Hungern/suget lyser med sin frånvaro. Äter jag bara lite grann då sätter suget/hunger igång direkt därför sådana dieter som 5:2 då man får äta 500 kkal av något under fastedagarna är värdelösa för mig.

Det fantastiska med fastan är att den kan varieras i oändlighet. Man kan testa att fasta 7 dagar varannan månad eller äta bara en måltid per dag en annan månad. Man kan sporadiskt hoppa över måltider om man tycker att de inte överensstämmer med kraven man ställer på innehåll och matens kvalité. Om man till exempel jobbar natt så kan en måltid per dag vara en bra lösning. Men det förutsätter att man har testat att fasta och har lärt sig sin kropps reaktioner på till exempel saltbrist etc.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Katerina sade:

Dessutom är det mycket svårt att ge generella råd eftersom vi har olika genetiska anlag, vanor, tarmbakteriefloror och triggers/känslighet. Vissa av oss mår bättre av att göra längre fastor mer sällan andra av att göra kortare mer frekvent. Jag tycker att fastande har varit för mig för bra för att avstå. Det har löst problemet med en långvarig viktplatå och äntligen gett mig kontrollen över vikten och suget. Man bestämmer sig för att idag är en fastedag, man bestämmer när man ska äta nästa gång och sedan kan man fortsätta med sitt liv utan konstanta tankar på mat och vad man ska äta om 2-3-4 timmar. Hungern/suget lyser med sin frånvaro. Äter jag bara lite grann då sätter suget/hunger igång direkt därför sådana dieter som 5:2 då man får äta 500 kkal av något under fastedagarna är värdelösa för mig.

Det fantastiska med fastan är att den kan varieras i oändlighet. Man kan testa att fasta 7 dagar varannan månad eller äta bara en måltid per dag en annan månad. Man kan sporadiskt hoppa över måltider om man tycker att de inte överensstämmer med kraven man ställer på innehåll och matens kvalité. Om man till exempel jobbar natt så kan en måltid per dag vara en bra lösning. Men det förutsätter att man har testat att fasta och har lärt sig sin kropps reaktioner på till exempel saltbrist etc.

Jag sager nog detsamma. Jag klarar ju inte heller 5:2, oavsett om jag äter 5 mål à 100 kcal, eller 1 à 500, eller inget alls...jag blir constant hungrig efter ett tag, oavsett om jag äter eller ej. 16:8 ser jag bara som ett skönt ätmönster, och det gör inget om jag inte kommer åt att äta direct när jag är hungrig. Och fasta flera dagar, det går, oftast utan problem.

Men man måste pröva vad man själv klarar och vill.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg