Pling

Överäter efter bryt av fasta

Recommended Posts

Tack för alla tips och idéer! Tacksam för att så många ger av sin tid för att hjälpa mig! Det kan ev vara så att vissa saker triggar mer i längden men upplever ändå att mättnadskänslan inte infinner sig riktigt. Så känns som att antingen är det dags att skaffa lite pannben eller kanske skippa fasta ett tag. Ett problem kan nog också vara fettmängden. Har ibland svårt att få till tillräckligt med fett i maten när det ibland bara blir kolhydratsnålt. Att bara äta protein och fett är säkert jättebra och nyttigt men det funkar inte i mitt liv. Jag vill ha variation och grönsaker. Även ost och mejerier kan jag inte vara helt utan. Ska testa att minska protein som någon av er nämnde samt mer grönsaker. Ev avvakta med fasta ett tag eller byta tid till att äta tidigare och sluta tidigare. Bästa tipsen för öka fettmängden? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte testa att ta typ en 3-dagars fasta (med få eller inga kalorier) varannan vecka (då får man köra med lite pannben). Att köra 16-8 och köra det med pannben är inte en hållbar metod (för de flesta), man kan inte gå omkring och vara hungrig varje dag.

"Ett problem kan nog också vara fettmängden. Har ibland svårt att få till tillräckligt med fett i maten när det ibland bara blir kolhydratsnålt."

Man kan inte äta fettsnålt och kolhydratsnålt, kalorierna man får i sig måste komma från kolhydrater, fett eller protein. Det finns i princip inget annat att få sin energi ifrån! Man får alltid en fördelning av energin, äter man LCHF vill man gärna få  ca  70% från fett, 20% från proteineroch 10% från kolhydrater (vid strikt LCHF, ännu mindre kolhydrater, typ högst 5%, vilket automatiskt innebär mer fett och protein)

Om man t ex kan tänka sig att äta ägg och bacon är det bra sätt att få i sig mycket fett. Ett annat kan vara lax med avocado och olivolja..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Pling sade:

Bästa tipsen för öka fettmängden?

Geggor tycker jag funkar. T ex Birgitta Höglunds supergoda zucchinisallad: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/02/03/falsk-potatissallad-pa-zucchini/ eller hennes räksallad, enligt mig nätets bästa recept: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/07/10/hemgjord-raksallad-till-grillkorv/

Andra varianter är mer fett vid ungsrostning av kål, smör i kaffet/teet (vispas med lattevisp eller stavmixer, annars flyter smöret uppepå - godare än det låter), kryddsmör....

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg