Jånte

Vad är det för fel på mig!?

Recommended Posts

10 timmar sedan, HelgeK sade:

Om du har ambitionen att tävla på elitnivå i dessa två sporter styrkelyft och triahtlon, så har du gett dig in på en väldigt svår uppgift. Bägge sporterna kräver mycket träning(och olika sorters träning), och mycket återhämtning. Jag känner inte till någon som lyckats tävla på elitnivå i bägge sporterna . Men om du testar det för att se vad som är möjligt, då kan du kanske ha en lärorik tid med både misslyckanden och framgångar under resans gång.

Om man har ett problem, som man vill lösa, då måste man så noga som möjligt analysera hur problemet är beskaffat.Har det att göra med överansträngning, eller är det beroende av felaktiga arbetsställningar, eller medföda fel, eller bero på en sjukdom som orsakar problemet, eller beror det på näringsbrister, eller för mycket av något näringsämne, eller beror det på överrkänslighet. (Det här är ett forum för folk som ätit så mycket kolhydrater så hälsan tagit skada, och då är naturligtvis lågkolhydratkost bra.)    Men även om man äter LCHF, så kan man ändå få brist på essentiella vitaminer, mineraler eller fetter.  Så sannolikheten att hitta en sak som löser ALLA problem är väldigt liten.

Har jag aldrig haft ambitionen till att köra på elitnivå, dock har jag vart rätt stark och snabb på sprint tävlingar (triathlon) och hyfsad på halvmaraton (löpning) och lite längre lopp. Men jag håller med dig att köra elitsatsning med båda torde vara en omöjlig satsning. 

Jag tror att du i min text kanske kan anta att jag inte lämnat något åt slumpen utan analyserat många olika parametrar och min analys har fört mig hit. Jag kan förstås ha fel, men det är iaf gratis till skillnad från alla de experter jag träffat de senaste åren, där alla har sagt olika, där INGEN har påtalat vikten av kost, allergi mot födoämnen eller mot gluten. 

Det bästa var ca 2006-7 där jag hade tråkiga magproblem (som senare visade sig vara laktosintolerans). Jag fick en tid på VC, den läkaren remitterade mig till en psykolog då hen ansåg att jag måste vara stressad och i dåligt psykiskt skick. Jag gick till psykologen som efter ett tag "friskskrev" mig då hon tycke att jag inte behövde hennes hjälp. Sedan bet jag ihop tills 2009 då jag masade mig till sjukan och gjorde ordentliga prover.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Jånte sade:

till skillnad från alla de experter jag träffat de senaste åren, där alla har sagt olika, där INGEN har påtalat vikten av kost, allergi mot födoämnen eller mot gluten. 

Visst är det för j-vligt?!!! :angry: Att man ska behöva vända sig till forum som detta eller på annat sätt till personer som upptäckt samma sak...?!! Det är ju sunt förnuft, - Det vi utsätts för påverkar oss. Sen hur man ska reversera de skador man utvecklat kan ju vara svårt att pussla ihop. 

Min sjukgymnast trodde inte det berodde på min dåliga hållning att höften inte höll för att springa. Jag fick övningar för att stärka höften men inget för att justera obalansen jag utsatte den för... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Visst är det för j-vligt?!!! :angry: Att man ska behöva vända sig till forum som detta eller på annat sätt till personer som upptäckt samma sak...?!! Det är ju sunt förnuft, - Det vi utsätts för påverkar oss. Sen hur man ska reversera de skador man utvecklat kan ju vara svårt att pussla ihop. 

Min sjukgymnast trodde inte det berodde på min dåliga hållning att höften inte höll för att springa. Jag fick övningar för att stärka höften men inget för att justera obalansen jag utsatte den för... 

vad berodde den dåliga hållningen på då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Jånte sade:

vad berodde den dåliga hållningen på då?

Lång historia: Jag har haft dålig hållning i hela mitt liv, eller i alla fall sedan tonåren för jag var hos sjukgymnast första gången när jag var 14år. I den vevan fick jag en hälseneinflammation också och den har jag dragits med fram till nu (fast det heter inte så längre). I 20-årsåldern, det är 30år sen nu alltså, gick jag i "kroppskännedomsträning" och sen har jag på olika sätt försökt med sjukgymnastik när jag haft ont. Nåväl, för att korta ner storyn lite, efter att Cleppa här i forumet hjälpt mig hitta Maffetone, som pratar mycket om "gait" och "posture" och därefter Romanov (POSE method of running) som också pratar om vikten av att belasta kroppen rätt, återkom tankarna på detta och det blev en trasig höftböjare våren 2017 (halvmara) som fick mig att börja leta "proffs" som kunde hjälpa mig. Först vanlig sjukgymnast enligt ovan men jag insåg att jag behövde nåt annat. Då hamnade jag hos Optimum för postural träning. Började med det i september i fjol. Sprang nästan inget hösten/vintern men nu blandar jag. 
Rätt kul faktiskt att jag såg ett kort på mig själv i förra veckan där jag INTE retar mig på gamnacken... T o m så jag satt och tittade flera gånger och zoomade kortet i mobilen för jag ser nästan helt normal ut. :) Dessutom kunde jag 3 dagar i rad springa 5km barfota på Sandhammarens strand på Österlen utan att få ont nånstans .:wub:
För att återknyta till din inledande fundering om inflammation i kroppen har jag grunnat mycket kring det för egen del också. Under våren/sommaren har jag (på inrådan från Optimum-killen) träffat en kinesiolog för att komma tillrätta med värk i kroppen som inte rättats till av bra kost. Det har blivit en hel del kosttillskott för tarmen och tarmfloran och idag på förmiddagen hade jag en avstämning med henne; Just nu ser det stabilt och bra ut. Inte riktigt i mål vad gäller värk i kroppen men på rätt väg. Hon hittar inga egentliga tecken på obalanser som de jag började hos henne för. 

Har du hittat Martina Johansson än? Big biohacker - ketoqueen: https://martinajohansson.se/vad-ar-inflammation/
Hon skrev boken Inflammation tillsammans med Docent Ralf Sundberg hösten -18. Jätteintressant! https://www.bokus.com/bok/9789188429711/inflammation-roten-till-sjukdom-och-vad-du-sjalv-kan-gora-for-att-laka/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Lång historia: Jag har haft dålig hållning i hela mitt liv, eller i alla fall sedan tonåren för jag var hos sjukgymnast första gången när jag var 14år. I den vevan fick jag en hälseneinflammation också och den har jag dragits med fram till nu (fast det heter inte så längre). I 20-årsåldern, det är 30år sen nu alltså, gick jag i "kroppskännedomsträning" och sen har jag på olika sätt försökt med sjukgymnastik när jag haft ont. Nåväl, för att korta ner storyn lite, efter att Cleppa här i forumet hjälpt mig hitta Maffetone, som pratar mycket om "gait" och "posture" och därefter Romanov (POSE method of running) som också pratar om vikten av att belasta kroppen rätt, återkom tankarna på detta och det blev en trasig höftböjare våren 2017 (halvmara) som fick mig att börja leta "proffs" som kunde hjälpa mig. Först vanlig sjukgymnast enligt ovan men jag insåg att jag behövde nåt annat. Då hamnade jag hos Optimum för postural träning. Började med det i september i fjol. Sprang nästan inget hösten/vintern men nu blandar jag. 
Rätt kul faktiskt att jag såg ett kort på mig själv i förra veckan där jag INTE retar mig på gamnacken... T o m så jag satt och tittade flera gånger och zoomade kortet i mobilen för jag ser nästan helt normal ut. :) Dessutom kunde jag 3 dagar i rad springa 5km barfota på Sandhammarens strand på Österlen utan att få ont nånstans .:wub:
För att återknyta till din inledande fundering om inflammation i kroppen har jag grunnat mycket kring det för egen del också. Under våren/sommaren har jag (på inrådan från Optimum-killen) träffat en kinesiolog för att komma tillrätta med värk i kroppen som inte rättats till av bra kost. Det har blivit en hel del kosttillskott för tarmen och tarmfloran och idag på förmiddagen hade jag en avstämning med henne; Just nu ser det stabilt och bra ut. Inte riktigt i mål vad gäller värk i kroppen men på rätt väg. Hon hittar inga egentliga tecken på obalanser som de jag började hos henne för. 

Har du hittat Martina Johansson än? Big biohacker - ketoqueen: https://martinajohansson.se/vad-ar-inflammation/
Hon skrev boken Inflammation tillsammans med Docent Ralf Sundberg hösten -18. Jätteintressant! https://www.bokus.com/bok/9789188429711/inflammation-roten-till-sjukdom-och-vad-du-sjalv-kan-gora-for-att-laka/

Ok, jag har också var och dränerat kontot hos optimum kliniken, 5 månader körde jag det utan någon bättring. Nu efteråt känner jag mig bara dum som gick dit. I min mening kunde jag lika gärna skickat pengarna till bättre behövande. 

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det några av sidans "experter", typ läkare som läser dessa trådar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, Jånte sade:

Ok, jag har också var och dränerat kontot hos optimum kliniken, 5 månader körde jag det utan någon bättring.

De första 3ggr:na träffade jag en tjej, men det mesta hände efter jag träffat ägaren, totalt blev det 5 besök. Höll på i princip varje dag i ca 5mån, nu blandar jag som sagt. Och på mig har det hänt massor, efter i alla fall närmare 40års problem men det är säkert olika beroende på orsak till problemen och vilket grundskick man var innan man började... 

Vi får väl se om du dömer ut LCHF snart också då eller om du kan skönja ett ljus i tunneln även om det tar tid.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

De första 3ggr:na träffade jag en tjej, men det mesta hände efter jag träffat ägaren, totalt blev det 5 besök. Höll på i princip varje dag i ca 5mån, nu blandar jag som sagt. Och på mig har det hänt massor, efter i alla fall närmare 40års problem men det är säkert olika beroende på orsak till problemen och vilket grundskick man var innan man började... 

Vi får väl se om du dömer ut LCHF snart också då eller om du kan skönja ett ljus i tunneln även om det tar tid.

Ja den tjejen träffade jag också en gång. Jag tror att det kanske ligger till så här (för många, inte dig inräknat). 1. Många betalar förhållandevis mycket pengar och vågar då inte säga annat än att det är bra 2. Många som kommer dit har inte rört sig så mycket innan, nu när man har betalat mycket pengar så följer man deras träningsprogram slaviskt dvs jag tror att man kanske skulle ha fått samma resultat om de under punkt 2 tränade lika helhjärtat med något annat också så som gym/promenader tex.

För, man kan inte sticka under stolen med att dom tjänar GRYMMA pengar, och skulle dom vara så bra så kanske fler skulle haka på den träningsfilosofin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Jånte sade:

För, man kan inte sticka under stolen med att dom tjänar GRYMMA pengar, och skulle dom vara så bra så kanske fler skulle haka på den träningsfilosofin.

Har du kollat årsredovisningen, så bra tycks det inte ha gått? Och lustigt nog är det med dem som med Maffetone; eliten lyssnar och lär, hobbyeliten mer tveksamt. 

Nu har du fått massor av tips och idéer från flera kunniga personer (vi som hängt här länge vet ju vilka vi vågar tro på), välj själv vad du vill titta vidare på. Jag gissar att du sågar det mesta för inget kommer låta dig köra på med önskad livsstil. Varmt lycka till i ditt fortsatta kämpande!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du pratar om stela muskler. Ett av de vanligaste näringsmässiga orsakerna till stela muskler är magnesium brist, om du inte redan provat det så är det definitiv värt att prova. Man bör också komma ihåg att magnesium är näring och inte medicin. Alltså har du nytta av det så bör du få in det i din normal kost. Man kan prova med kosttillskott, och hjälper det så bör du öka inslaget av mat som innehåller magnesium. Vad det gäller allergier, så blir en del allergiker bättre av att öka zinkintaget. Det verkar inte som du är stressad, men om man är stressad så kan det öka behovet av b-vitaminer, så att behovet är större än vanligt, och då kan man prova med ett allmänt b-vitamin tillskott. Sedan bör man fundera om man är överkänslig mot något, och där har du tydligen kommit en bit på väg.

Sedan vad det gäller manuella behandlingar, så tycker jag det skall vara en hjälp att hitta metoder för att själv kunna ändra sin "livsstil". Vad det gäller "kinesiologi", så är inte muskeltestninga ett pålitligt sätt, att testa fram näringsbrister.Det finns för många möjliga felkällor. Dess utom är namnet fel. Kinesioogi betyder rörelselära, men de försöker bota folk från allt möjligt.Främsta skälet att jag inte gillar dem är att de så ofta råkar testa fram att du  skall köpa en massa vitaminer och mineraler av dem, som tyvärr inte hälper ett dugg.Men det betyder inte att de medvetet är bedragare. 

Det finns drygt 8000 medlemmar på forumet, så har du tur så kanske du hittar några tips som är till nytta för dig.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, MariaF sade:

Har du kollat årsredovisningen, så bra tycks det inte ha gått? Och lustigt nog är det med dem som med Maffetone; eliten lyssnar och lär, hobbyeliten mer tveksamt. 

Nu har du fått massor av tips och idéer från flera kunniga personer (vi som hängt här länge vet ju vilka vi vågar tro på), välj själv vad du vill titta vidare på. Jag gissar att du sågar det mesta för inget kommer låta dig köra på med önskad livsstil. Varmt lycka till i ditt fortsatta kämpande!

Nu låter det som jag har dissat allt, men så är det ju förstås inte. Jag är oerhört tacksam till alla tips jag fått här i denna tråd. ❤️

Jag är faktiskt ganska ödmjuk med vad som fungerar och inte i min livsstil, jag vill ju förbättra min fysik och betala egenskaper! Är det någon som inte funkar försöker jag ju analysera vad det beror på. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, HelgeK sade:

Du pratar om stela muskler. Ett av de vanligaste näringsmässiga orsakerna till stela muskler är magnesium brist, om du inte redan provat det så är det definitiv värt att prova. Man bör också komma ihåg att magnesium är näring och inte medicin. Alltså har du nytta av det så bör du få in det i din normal kost. Man kan prova med kosttillskott, och hjälper det så bör du öka inslaget av mat som innehåller magnesium. Vad det gäller allergier, så blir en del allergiker bättre av att öka zinkintaget. Det verkar inte som du är stressad, men om man är stressad så kan det öka behovet av b-vitaminer, så att behovet är större än vanligt, och då kan man prova med ett allmänt b-vitamin tillskott. Sedan bör man fundera om man är överkänslig mot något, och där har du tydligen kommit en bit på väg.

Sedan vad det gäller manuella behandlingar, så tycker jag det skall vara en hjälp att hitta metoder för att själv kunna ändra sin "livsstil". Vad det gäller "kinesiologi", så är inte muskeltestninga ett pålitligt sätt, att testa fram näringsbrister.Det finns för många möjliga felkällor. Dess utom är namnet fel. Kinesioogi betyder rörelselära, men de försöker bota folk från allt möjligt.Främsta skälet att jag inte gillar dem är att de så ofta råkar testa fram att du  skall köpa en massa vitaminer och mineraler av dem, som tyvärr inte hälper ett dugg.Men det betyder inte att de medvetet är bedragare. 

Det finns drygt 8000 medlemmar på forumet, så har du tur så kanske du hittar några tips som är till nytta för dig.  

Ja, här är ju forskningen lite tvetydig. Vad ÄR stela muskler egentligen?, är dom stela för att kroppen säger att något är fel och att dom drar i hop sig för att skydda oss? Artikeln som jag länkade till i på sida 1, utgår från hypotesen att stela, ömma muskler kan vara inflammerade. Denna hypotes är ju riktigt intressant. Man kan ju anta att man som i den genomsnittliga befolkningen i sverige/europa åt mindre spannmål och socker för 100-200 år sedan. Från är om dom hade lika ont i ryggarna som vi har nu? Alla verkar ju ha drabbats av ont i ryggar och korta muskler hit och dit.

Men magnesium tar jag, dock ej B-tillskott.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, MariaF sade:

Jag tänker så här, blir jag inte bättre i mina muskler så har jag ändå fått en vinst i att jag levt hälsosammare! ☺️

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, MariaF sade:

Nu är jag visserligen självutnämnt hyfsat kunnig men jag skickar med dig en grej till, med fokus stress. 4e - 5e punkterna till höger kanske är intressanta?

218170132_Skrmavbild2019-07-15kl_20_19_23.thumb.png.aeffda2cd84beb11ecffdc73123e89d7.png

Bilden kommer från: http://www.addisongruppen.se/vetamer_pdfer/stressreaktionernas_biologi.pdf

Jo, jag har tänkt i dessa banor också, konstigt nog så är det nog inte mitt jobb (livsfarligt bitvis, mycket action) jag känner mig stressad av utan det är mer villa, småbarn, hinna att träna, hinna att vara pappa och allt därtill :) 

Tack för att du belyser det ännu mer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Jånte sade:

Jo, jag har tänkt i dessa banor också, konstigt nog så är det nog inte mitt jobb (livsfarligt bitvis, mycket action) jag känner mig stressad av utan det är mer villa, småbarn, hinna att träna, hinna att vara pappa och allt därtill :) 

Stress är stress, rent biokemiskt alltså. Har INGET att göra med hur man känner sig i olika situationer. Stresspåslag innebär att ett antal kemiska substanser skickas ut i kroppen, inte minst kortisol, adrenalin, noradrenalin (finns fler). Kroppen reagerar på samma sätt OAVSETT orsak till stressen. Dr. Andrew Rostenberg (kolla youtube eller hans böcker) pratar mycket om hur lång tid det tar för kroppen att återhämta sig.
Att jobba skift och störa den cirkadiska rytmen=stresspåslag. Att ha mycket att göra=stresspåslag. Att äta processad mat som kroppen evolutionärt inte känner igen=stresspåslag. Att träna hårt=stresspåslag. Att göra hushållsmåsten man inte vill=stresspåslag. Att utsättas för olika moderna kemikalier, avgaser och sånt=stresspåslag.
När kemikalierna/stresshormonerna ligger kvar för länge på grund av att stresspåslagen kommer tätt (de hinner inte brytas ner) så reagerar kroppen med... tada! Inflammation. (Första videon jag länkade till Dr. John Cambell). Och så sitter man där med sin låggradiga inflammation och värk i kroppen.

Läs gärna Maffetone i ämnet. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-08-17 at 14:21, Jånte sade:

Ja, här är ju forskningen lite tvetydig. Vad ÄR stela muskler egentligen?, är dom stela för att kroppen säger att något är fel och att dom drar i hop sig för att skydda oss? Artikeln som jag länkade till i på sida 1, utgår från hypotesen att stela, ömma muskler kan vara inflammerade. Denna hypotes är ju riktigt intressant. Man kan ju anta att man som i den genomsnittliga befolkningen i sverige/europa åt mindre spannmål och socker för 100-200 år sedan. Från är om dom hade lika ont i ryggarna som vi har nu? Alla verkar ju ha drabbats av ont i ryggar och korta muskler hit och dit.

Näringsbrister spelar roll för funktionen, men också överansträngning ,trauma. Men artikelförfattaren trodde att stretching kunde vara kontraproduktiv och göra skada istället för tvärtom. Det  har jag inte sett några som helst belägg för. Tvärtom  finns det många belägg på att det är till hjälp vid överansträngning och muskelbristningar.Yoga är en gammal träningsform där man intar positioner under en vis tid, och är effektivt vad det gäller att öka mjukhet och rörlighet. Men vad det gäller stretching ,så måste man veta vilken muskel som behöver stretchas, och att inte felet sitter i en led i stället för i muskeln.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, HelgeK sade:

Men artikelförfattaren trodde att stretching kunde vara kontraproduktiv och göra skada istället för tvärtom.

Det är många elit-coacher som lyfter detta. Jag har konstaterat att de är för flexibilitetsträning men mot gängse statisk stretch med motiveringen att det naturliga för en muskel är att dra ihop sig och slappna av, den varken kan eller ska hållas i ytterläge under längre stund. Idag gör jag min stretch så, jag gungar i ytterläge men håller inte kvar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, MariaF sade:

Det är många elit-coacher som lyfter detta. Jag har konstaterat att de är för flexibilitetsträning men mot gängse statisk stretch med motiveringen att det naturliga för en muskel är att dra ihop sig och slappna av, den varken kan eller ska hållas i ytterläge under längre stund. Idag gör jag min stretch så, jag gungar i ytterläge men håller inte kvar.

Jag vet inte hur man avgör  vilka som  är "elit-coacher", Men Stretching går ut på att minska spänningen och förlänga muskeln, för att få resultat bör man håla en lagom spänning i muskeln en halv minut eller mer.. Inom Yoga håller de positionerna mycket längre. Det blir ganska mycket som är "onaturligt" med de resonemanget. Men 

Jag undrar om de har försökt belägga de ståndpunkten med hjälp av vetenskapliga undersökningar, om så skulle jag gärna ta del av det .Påståenden om vad som är naturligt och vad som inte är onaturligt  har varierat mycket över tid. Jag tycker resultaten är mer intressanta än spekulationer om vad som är naturligt. Stretching är en formar rehabiliterings träning, som syftar till att normalisera muskulära problem. Men människor får naturligtvis göra som de vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, HelgeK sade:

Jag vet inte hur man avgör  vilka som  är "elit-coacher",

Jag undrar om de har försökt belägga de ståndpunkten med hjälp av vetenskapliga undersökningar, om så skulle jag gärna ta del av det .

Med "elit-coach" avser jag dem som coachar elitidrottsmän. Mina favoriter är väl inte helt oväntat Dr. Maffetone och Dr. Romanov. Fast vissa kanske definierar dem som tyckare, vad vet jag. Inte alla följer deras råd, i alla fall. Jag är som jag tidigare sagt rätt ointresserad av studier, eftersom de sällan har verklighetsförankring när de bara tittar på vissa parametrar, vilket jag vill påstå blir missvisande t ex som när "fett är farligt "och testet utförts med pommes frites (och studier sponsras därtill oftast av någon som får tycka till om resultatet).
Maffetone coachade bl a Mark Allen, 6-faldig vinnare av Hawaii Ironman, en hyfsat välkänd triatlon-tävling. Romanov har träning av sovjetiska landslaget i löpning på sin meritlista (numera boende i USA). Han är dock mer diskret med sina nuvarande adepters namn. 
Maffetone har hänvisningar till flera studier om man letar på hans websida, som ett exempel:
As studies on stretching increased over the years, another type of evaluation — one that assesses a large group of studies and the subjects used for them — was performed. Ian Shrier, M.D., a past president of the Canadian Society of Sports Medicine, published such a study in the Clinical Journal of Sports Medicine in 1999 titled “Stretching Before Exercise Does Not Reduce the Risk of Local Muscle Injury.” Among his conclusions were that stretching can produce damage in muscles, and that stretching can mask muscle pain.
Romanov har det mesta av sitt material i böcker så de är inte lika lättsökta. Får återkomma i ämnet när jag kollat om han nämnt några specifika studier i ämnet. Däremot har han i sin videoserie flexibilitetsövningar som är snarlika gängse stretching men just med justeringen att inte hålla kvar.
Båda dessa herrar är positiva till yoga. Yoga är inte samma sak som statisk stretch eftersom det är så mycket balans i det. Man låser inte fast ett ben mot väggen för att tvinga det i ett visst läge eller liknande övningar utan kroppen får återta sin flexibilitet i sin takt. 
Jacob Gudiol har också skrivit om stretching, han har säkert länkat till en massa studier, han brukar ju det. Även han nämner att stretch kan skada förmågan att skapa kraft men också att strech för fleibilitet kan vara värdefullt. Ex. https://traningslara.se/om-vetenskapens-varld-traning-myter-och-sanningar/

Kanske betyder "stretch" olika saker för olika personer? Då är vi tillbaka på detta med definitioner. Som t ex när low carb-studier med LCHF-mått är high carb-studier. Man kan inte bara hänvisa till studier, det gäller att kolla definitionerna också. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, MariaF sade:

“Stretching Before Exercise Does Not Reduce the Risk of Local Muscle Injury.” Among his conclusions were that stretching can produce damage in muscles, and that stretching can mask muscle pain.

Om man använder stretching före träning, så är väl syftet att värma upp muskeln inför övningen. Det skiljer sig ifrån stretching där syftet är att öka/återställa muskelns rörelseomfång. Om sedan man blir skadad under träningen beror väl främst på vad man gör under träningen. Den typ av stretching som jag använder mig är den som  dr  Jern Hamberg och fysioterapeuten Olaf Evjenth beskriver i deras bok Auto stretching. Men med visa variationer från andra böcker om stretching som jag också läst. Säkerligen finns det många definitioner på stretching.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant snack om stretching! 

Är det någon som testat Werlabs!? Eller kan man få samma svar av den lokala vårdcentralen!? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Werlabs har jag använt ett par gånger. Det går säkert att få samma prover tagna på vårdcentralen. Om man har någon anledning att misstänka att det är något fel. Om man lyckas övertyga läkaren om detta. Det brukar jag aldrig lyckas med.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också anlitat Werlabs och var nöjd. Funderar dock på Blodkollen nästa gång, de har något prov Werlabs inte har som jag var intresserad av (fast nu minns jag inte vilket).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det ett tag sedan jag skrev något. Har nu kört paleo strikt men inte AIP kost i ett par veckor, rygg ontet ÄR bättre, jag har nu vart piggare också dock så åkte jag på dotterns baciller nu igår tror jag. För nu är jag hängig och kroppen känd konstig och dottern och sambon är hängiga också :(

Men på det stora hela känns det som jag är på bättringsvägen.

Men, nästa vecka har jag bokat en tid hos en läkare. Jag vill påvisa min teori om en långrandig inflammation som jag tror jag har för att sedan få honom ta en massa prover. Men vilka ska jag ta?

Sköldkörtel? Vitaminbrist? Hormonrubbningar? Förhöjda inflammationsmarkörer?

Jag skulle ju vilja ta ta alla prover som Werlabs erbjuder...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-08-29 at 15:20, Jånte sade:

Nu var det ett tag sedan jag skrev något. Har nu kört paleo strikt men inte AIP kost i ett par veckor, rygg ontet ÄR bättre, jag har nu vart piggare också dock så åkte jag på dotterns baciller nu igår tror jag. För nu är jag hängig och kroppen känd konstig och dottern och sambon är hängiga också :(

Men på det stora hela känns det som jag är på bättringsvägen.

Men, nästa vecka har jag bokat en tid hos en läkare. Jag vill påvisa min teori om en långrandig inflammation som jag tror jag har för att sedan få honom ta en massa prover. Men vilka ska jag ta?

Sköldkörtel? Vitaminbrist? Hormonrubbningar? Förhöjda inflammationsmarkörer?

Jag skulle ju vilja ta ta alla prover som Werlabs erbjuder...

Du bör göra tvärt om, dvs först gå till Werlabs, ta XL plus för bara 1995 kronor!

https://werlabs.se/halsokontroll-xl-plus/

Det är småpengar i sammanhanget.. utifall man vill ha reda på "Vad är det för fel på mig"!

Oså utgår jag från din övertext, dvs du känner att det är något fel.. de flesta sunda personer känner det!

Iallafall, på Werlabs så kikar en läkare på dina provresultat, då får du iallafall kommentarer om sådant som avviker samt om sådant finns, ta kontackt med din vårdcentral om detta så de får utreda det vidare/behandla dig om det behövs!

Dvs jag misstänker starkt att du får göra om hela processen, du börjar i fel ända, ta XL-plus, läs och begrunda/fråga gärna här.. men notera främst det som deras egen läkare skriver!

Osen, när du börjar få lite mer kött på tråden om "Vad som kan vara fel på mig", det är då du skall uppsöka din läkare på vårdcentralen med ditt provsvar från Werlabs!

Aså det är fucking dödfött att komma tomhänt till en vårdcentralsläkare   med lite allmänna symptom, de har ingen aning!

Du har en kvart på dig att beskriva dina symptom.. ta då hellre med dig Werlabs provsvar.. jag garanterar att de är bättre på att utvärdera detta än du och jag är, dvs de är fena på och utbildade på sådant!

Iallafall så har jag någon gång nästan haft föredrag för någon AT- läkare.. på min kvart, för att förklara det här med Lipoproteiner, APO-lipoproteiner, Triglycerider, allmän kolesterol screening, gissa att det var både bortkastad tid och pengar!

Inte nog med det, min ordinarie läkare, som är typ ungefär lika gammal som mig ser på det hela lite samma som mig.. dvs jag har ingen aning om han äter LCHF, utan han säger, man kan medicinera men det hjälper sällan med mediciner utan det handlar oftast om allt annat!

Men han erbjuder mig mediciner om jag vill, och som han är rekommenderad att skriva ut, fast han säger att han inte tror att det hjälper.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg