Lelle Posted August 4, 2019 Share Posted August 4, 2019 Om jag håller ett jämnt blodsocker mellan 5-6 hjälper det mig att gå ner i vikt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 4, 2019 Share Posted August 4, 2019 Välkommen hit Lelle! Har du ett jämnt blodsocker utan några toppar på över 7 är det ett tecken på att du äter ganska strikt LCHF. Många går ner i vikt på LCHF. Men jag tror att det blir lite bakvänt att utgå från att mäta blodsockret. Ett bättre sätt att mäta om man verkligen äter LCHF på "rätt" sätt är att kontrollera om man har en ketonproduktion. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/keto#vetaHar du ett högt blodsocker trots att du äter LCHF är det mer ett tecken på att något annat är fel ( sannolikt diabetes). 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 4, 2019 Share Posted August 4, 2019 7 timmar sedan, Lelle sade: Om jag håller ett jämnt blodsocker mellan 5-6 hjälper det mig att gå ner i vikt? Nej det hjälper dig inte ett dugg! För din kropp strävar efter att hålla cirka 5-6 oavsett vad du äter. Dvs det är snarare som så att alla avvikelser för utom postprandiala värden direkt efter måltid skulle kunna vara ett hot? Dvs vi pratar då om hyperinsulinemi,, dvs man kan ha normalt blodsocker i 20-30 år medans den kroniska hyperinsulinemin blir allt mer kronisk! Iallafall.. när de 20-30 åren är förbi så får man diagnosen Diabetes typ 2! Oså till viktminskning o sådant vilket är populärt tema, om man verkligen behöver detta så krävs en extremt radikal diet/regim; 1, man får bara äta riktig mat från färska råvaror som man lagat till själv. 2, man bör max äta två gånger per dag. 3, man bör inte äta fler kalorier än vad man behöver och stora delar utav dessa bör bestå utav fett. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted August 5, 2019 Share Posted August 5, 2019 @Lelle Prova att följa de råd som HelgeK, Peter B och Zepp gett dig. Om det inte hjälper dig att gå ner i vikt kan du prova att minska på mejerier. @Zepp, om man nu är ung och vill hålla blodsockret stabilt i 20-30 år och slippa utveckla diabetes typ 2, bör man då fortfarande hålla det under 7? Vilka nivåer (mmol/l) är det som gäller över lång tid för att man ska bli insulinresistent och slutligen utveckla diabetes typ 2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 5, 2019 Share Posted August 5, 2019 1 timme sedan, morgonsol sade: om man nu är ung och vill hålla blodsockret stabilt i 20-30 år och slippa utveckla diabetes typ 2, bör man då fortfarande hålla det under 7? Vilka nivåer (mmol/l) är det som gäller över lång tid för att man ska bli insulinresistent och slutligen utveckla diabetes typ 2? Vi har haft, vi har och kommer framledes även att ha en massa trådar där det frågas om friska värden på en massa olika saker.. och det vanligaste svaret är att det beror på. Och vad beror det då på.. jo det är som så att man måste sätta enskilda värden mot alla andra värden som oxå är sk hälsoparametrar. Det finns garanterat tusentals att ta hänsyn till varav kanske 100 är väl kända och går att mäta. Iallafall så håller jag mig till Metabolt syndrom, vilket egentligen är det du undrar om.. och det är oftast detta som vi diskuterar här på forumet. Då finns det 5 tecken; "Det finns flera definitioner av det metabola syndromet. International Diabetes Federation väljer följande definition: Bukfetma, plus minst två av följande: Förhöjd mängd triglycerider (fett) i blodet Låg andel HDL-kolesterol i blodet Högt blodtryck Nedsatt glukostolerans eller diabetes typ 2 På det så har kvinnor ibland två extra; Ett flertal kvinnor som lider av PCOS, en hormonell obalans, lider också av ett metabolt syndrom. Metabolt syndrom kan måhända också ses vid så kallad hypoprolaktinemi. En teori är att den centrala störningen i metabolt syndrom är höga insulinvärden, eventuellt sekundärt till insulinresistens. Ett flertal studier visar effekt på de ingående komponenterna i metabolt syndrom av kolhydratfattig kost.[2] Detta sänker normalt insulinnivåer i blodet." https://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolt_syndrom Så det man bör undvika är i själva verket metabolt syndrom.. det föregås oftast utav hyperinsulinemi, vilket kan fortgå i 10-30 år innan insulinresistensen blir så allvarlig att man inte längre kan mäta ett normalt blodsocker och då har man som regel oftast minst tre av de fem kriterierna, fyra för kvinnor med PCOS! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts