Sonia Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Kan LCHF vara skadligt om man vissa dagar äter husmanskost och vissa dagar äter LCHF. Har svårt i min bekantskapskrets äta strikt LCHF. Ett glas vin förespråkas vara positivt för hjärta och kärl men hur förhåller sig detta till LCHF? Hörde en läkare på radion inför julhelgen prata om att det var fördelktigt att inmundiga en snaps ihop med den feta julmaten. Min fundering är hur förhållningssättet till alkohol skall förhållas vid LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Tror att ju fler dagar med LCHF desto bättre. Alltså all minskning av socker och vete är till godo. De flesta med LCHF har märk de blir ca dubbelt så påverkade av alkohol som innan. Så logiskt sett borde de max dricka häften så mycket. Varför vi blir mer påverkade vet ingen säkert än verkar det som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Tror det är svårt att äta både enligt "tallriksmetoden" och att ibland äta LCHF. Det blir lätt för mkt fett + kolhydrater och då ökar vikten.... Dessutom går man misste om hälsoförbättringar. Själv har jag inte märkt någon skillnad på viktminskningen, om jag tar ett glas vin till maten eller inte (har prövat utan vin någon vecka då o då utan någon effek, normalt dricker jag oftast vin till maten) Jag blir inte påverkad av spriten heller Önskar jag hade råd att köra en period med ketonstickor, vore spännande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag tror det är helt förödande, och att det bara leder till viktuppgång. Då är det bättre att försöka hålla sig till GI. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zondell Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Hur mycket kolhydrater man tål är nog väldigt individuellt. Jag bör ligga runt 20 gram för att få viktminskning, slippa sug och få hälsofördelar. Vissa kan säkert äta mer. Det är ju bra att tänka sig för lite. Satsa på långsamma kolhydrater, ta lite lite av ris, potatis, pasta etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Egentligen är det väl ett helt normalt sätt att äta blandat. Ena dagen mycket kolhydrater och en annan knappt något, men med ett högt snitt av kolisar. Jag skulle vilja säga att försöka äta LCHF varvat med sockermättat, gör att effekten av LCHF försvinner in bland kolhydraterna. Kanske dags och upplysa och berätta för bekanstskapskretsen vad som kommer gälla framledes. Låt inte dem styra ditt välmående... åtminståne inte till en negativ riktning ! Undra om inte LCHF som sådan är nyttigare för hjärta och kärl, än vinet eller supen. Nu har jag iofs inga erfarenheter av vin, men vitt sprit ska man kunna tydligen dricka. Det är liksom kolhydratfattigt. Fast på andra sidan lär man tåla mindre sprit som LCHF:are. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts