Jump to content

Recommended Posts

Såg att min sjukdom inte fanns med och tänkte lämna ett bidrag. Sjögrens Syndrom (SS) tillhör de reumatiska sjukdomarna och innebär att kroppens vätskeproducerande körtlar är inflammerade. Följden blir att man är mycket torr i ögonen, munnen, underlivet och även lungorna och luftvägarna kan drabbas. Man har även mycket värk i både muskler och leder samt extrem trötthet.

När jag började med lchf i februari 2011 hade jag ingen tanke på att det skulle kunna lindra mitt SS, jag kände bara till det som en bantningsmetod och ett sätt att få bukt med sockersug. Det var just för att få kontroll över mitt sockersug jag ville prova lchf. Jag har jojobantat hela mitt liv sedan jag var 14 år, nu är jag 57. Jag vet hur jag ska gå ner i vikt och har tillräckligt mycket självbehärskning för att klara det men att sedan hålla den vikten har varit stört omöjligt just för att sockertrollet har övermannat mig. Jag var nu infernaliskt trött på detta eviga bantandet och redo att ge upp men ville inte gå upp mer i vikt. Några förhoppningar om att gå ner i vikt hade jag inte, orkade inte en gång till kände jag.

Nåväl, nu gav jag lchf en chans och det gick över förväntan! Redan efter några få dagar kände jag att sockersuget kom ner i hanterbara nivåer och det var underbart. Till min stora förvåning började vikten att ticka neråt. Efter några veckor upptäckte jag plötsligt att jag inte hade ont någonstans, inte det minsta! Och jag blev pigg! Pigg är man i princip aldrig när man har SS, vila hjälper inte. Jag märkte också min kroniska hosta (antagligen pga SS) blev bättre samt att torrhetssymtomen lindrades. Nu är jag normalviktig, har betydligt mindre besvär av SS och väldigt lite sockersug under förutsättning att jag är strikt och inte gör avsteg annat än vid högst sällsynta tillfällen, :)

Edited by jojo
  • Like 6

Själv kopllar jag inflammationerna tydligast till margariner. När jag slutade med Lätta, lätt och lagom och milda i köket och ersatte med smör och grädde, fick jag helt annan status på mina luftrör (jag är astmatiker) och nu är det sällan jag får anfall och det går över fort. Dvs, det enda jag har kvar är den allergiska astman. Den kroniska inflammationen är borta!

• Like 1

• 4 weeks later...

Jag har tyvärr inte upplevt några positiva förändringar med mina ss symptom. Det kanske är skillnad om man har Sjögren primärt eller sekundärt? Jag har primärt.... eller så är det som det brukar - att det är olika från person till person.

Alla andra positiva effekter jag får av en strikt lchf kost gör att jag ändå fortsätter.

Själv kopllar jag inflammationerna tydligast till margariner. När jag slutade med Lätta, lätt och lagom och milda i köket och ersatte med smör och grädde, fick jag helt annan status på mina luftrör (jag är astmatiker) och nu är det sällan jag får anfall och det går över fort. Dvs, det enda jag har kvar är den allergiska astman. Den kroniska inflammationen är borta!

Ja  och  definitvt  till  socker  , kolisar !  Många  får  inte  några  allvarliga  biverkningar  av  kolisar  men tror  dom  flesta  får  på ett  eller  annat  sätt  om dom  äter  mest  kolisar åven  om  man inte  märker  det ..  jag själv hade  dålig  mage ( IBS  ? )  och  jämt  förkyld ..  nu  efter  2  år på LCHF  inga  förkylningar och magen  lugn !! SS  visste  jag  inte  nåt  om  förrens  jag  läste  om  nyligen .. men  är  övertygad  om  att  margarin  +  kolisar  är  boven till många  sjukdomar ! 

• 4 months later...