Recommended Posts

Hej, Jag har nu ätit strikt LCHF i 2,5 månader och jag använder mig av veckoplaneraren så jag inte tar för stora portioner. Jag mår bra har inte haft några speciella biverkningar, mitt socker sug har minskat kraftigt, jag känner mig mätt så jag har inget behov av att äta mer än två till tre måltider om dagen. Jag har inte gått ner speciellt mycket i vikt. Jag vägde 102,5 när jag började nu 101,2. Detta känns jobbgt. Jag åt innan jag började mycket smörgås, pasta , godis, så jag tycker att min kropp borde reagera mera och vilja minska i fett. 

Eva

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen Eva!

Kul att du har hittat hit. Ursäkta om jag frågar, men hur gammal är du? Tänker spontant att det kanske är något som bidrar till att du inte har gått ner så mycket i vikt som du har velat. Vad använder du för fettkällor? Smör, grädde, kokosolja, lax eller kanske något annat? För vissa hjälper det att minska på eller utesluta mejerier. Äter du mest riktig mat eller händer det att du äter bär med vispgrädde, nötter, mörk choklad etc som förvisso är ok inom LCHF men det lätt kan bli för mycket av? Kanske är det en fråga om tid? Om kroppen är känner sig otrygg, dvs den tror att det snart blir svält, släpper den helst inte på reserverna. Men om du kan övertyga kroppen om att mat fortfarande finns kanske den släpper taget lite. Ber om ursäkt på förhand om det låter aningens flummigt.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen! :)

Om du känner dig mätt i princip hela tiden så kan du försöka med att äta mindre. Det går inte att veta exakt hur mycket mat en unik människa behöver så alla verktyg och hjälpmedel är anpassade  för ett genomsnitt av människor. 

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för era svar. Eftersom jag inte har gått ner i vikt så äter jag inte nötter eller chocklad. Grädde kanske i någon måltid i veckan , men väljer oftast en vecko plan utan grädde. Jag äter smör ellet olivolja. Om jag är mätt speciellt när jag inte arbetar så äter jag två måltider. Lax kanske två ggr i veckan. Jag är 49 år och vet att åldern kan vara ett problem men eftersom det är en sådan stor kontrast mot vad jag åt innan så borde det hända nått. När jag har provat lågt kalori intag ex 800 / 8, med lågt fett och kolhydrat så är jag hungrig hela tiden och sugen på sött, då är det svårt att hålla en diet. Jag vill kunna leva och må bra vilket jag gör, men jag behöver också gå ner i vikt för hälsans skull. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, evaekvalllarsson@gmail.com sade:

Hej, Jag har nu ätit strikt LCHF i 2,5 månader och jag använder mig av veckoplaneraren så jag inte tar för stora portioner. Jag mår bra har inte haft några speciella biverkningar, mitt socker sug har minskat kraftigt, jag känner mig mätt så jag har inget behov av att äta mer än två till tre måltider om dagen. Jag har inte gått ner speciellt mycket i vikt. Jag vägde 102,5 när jag började nu 101,2. Detta känns jobbgt. Jag åt innan jag började mycket smörgås, pasta , godis, så jag tycker att min kropp borde reagera mera och vilja minska i fett. 

Eva

 

Tycker ju oxå att det borde synts mer/mindre på vågen.. såvida du inte är jättelång och musklig.

Framförallt för att de flesta överviktiga brukar tappa några kilo vatten den första månaden!

Så låt oss utgå från att det mesta är vatten?

Iallafall låt oss säga att du inte lider utav den ovanliga åkomman "metabolt frisk" utan har lite uppförsbacke därvidlag, då kan det tänkas att du har "metabolt syndrom" då är det en upphill battle, först att bli av med insulinresistensen, sen att landa på 1-2 måltider per dag, mindre portioner/kalorier medans vikten reduceras?

Ibland är det inte ens säkert att det bara är kroppen som spökar utan även knoppen.. dvs det är lite som att treva sig fram, ny kostmodell, ny homeostas, nya måltidsrutiner, nya signaler om aptit och hunger/mättnad!

Hur som helst om nu inte allt är vatten så har du förbrukat cirka 200 Kcal kroppseget fett per dag!

Och hur ser det ut förutom vattnet när folk går ner väldans fort, jo kroppen verkar gilla cirka 500 Kcal per dag.. initialt, för de som är extra överviktiga/insulinresistenta!

Dvs översatt till kilon, cirka ett halvt kilo per vecka, som kroppen max verkar vilja släppa frivilligt, innan den anser att det är världens svält på gång och slår om homeostasen för att bevara vikten.

Så mitt råd är att fortsätta, twerka lite på mängden fett (kalorierna) samt antalet måltider per dygn, testa någon dag även en (1) måltid, utifall du har en kontext där sådant accepteras?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du bekväm med att fasta? Isåfall skulle jag föreslå en eller två dagars helfasta i veckan. Det kan kännas lite konstigt i början, men numera tänker jag inte ens på att jag fastar. När jag fastar dricker jag vatten med lite salt och ett par små koppar kaffe utan något i. Fasta är inte för alla, men för mig funkar det fint och jag går sakta ner i vikt.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har som du ätit strikt LCHF och har vant kroppen vid det så kan periodisk fasta vara det steget du behöver ta för att minska i fettvikt. Den enklaste och kortaste typen är 16:8 då man hoppar över frukosten och på det sättet förlänger nattfastan. Äta lite tidigare på kvällen innan kan också göra fastan längre.

Det kan vara så att genom vad du äter, hur ofta eller mängden av mat lyckas du inte sänka ditt insulin tillräckligt lågt så att kroppen börjar ta av det sparade fettet. Insulinresistensen kan också vara en faktor. Kolhydrater höjer insulinet mest men protein och fett gör det också fast inte like mycket. Äter man inget så höjs inte insulinet heller och då kan kroppen läka och återställa den insulinkänsligheten du kanske saknar. Men nu gissar jag förstås. Dock brukar fasta rent logiskt fungera för de flesta som har inre fettresurser att ta av.  

Jag har ätit LCHF i 5 år och på senaste tiden har vikten börjat krypa uppåt. Jag har just passerat 50 så det kan vara klimakteriet i antågande som gör det. Men klimakteriet eller inte så går man ner i vikt om man fastar. Kroppen tar av fettet om den inte får något. Man får bara inte glömma saltet när man fastar så slipper man vara trött och orkeslös eller få huvudvärk. Nu har jag periodiskt fastat i 4 veckor och är inne på min femte vecka. Jag fastar 3 dagar i veckan, nästan varannan dag och hoppar alltid över frukosten så att jag får ut 3 40-42 timmars fastor varje vecka beroende på hur sent jag äter middag. 5 kg har försvunnit sedan starten. Jag kan tydligt se att dessa kilon försvann från rumpan och låren, de mest envisa ställen där jag har svårast att bli av med fett. 

Det kanske låter skrämmande att inte äta en hel dag och man tror att man inte kan göra mycket den dagen. Det var precis tvärtom för mig. Jag fastade genom min semester och under tiden har vi byggt vår altan, två nya höga staket, bytt ut ett annat staket och tvättat fasaden på huset och garaget. En del nya planteringar har vi också hunnit med. Jag var lugn i kroppen, kunde fokusera på det jag gjorde och hade energi i överflöd. På kvällen efter allt jobb kunde jag sätta igång att tvätta fönster eller ta en lång promenad. En lång promenad tog jag nästan varje dag. Jag åt ju inte så jag hade tid för annat. Som du förstår rekommenderar jag varmt att man fastar ibland. 😜

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer om fasta. Megan Ramos som tillsammans med den kanadensiske njurspecialisten Jason Fang driver IDM = Intensive Dietary Management programmet har skrivit rätt många blogginlägg om kvinnor och fasta. Till exempel följande blogginlägg:
https://idmprogram.com/women-and-fasting-part-1/
https://idmprogram.com/losing-weight-for-women-and-men-women-and-fasting-part-2/
https://idmprogram.com/women-and-fasting-top-tips-for-women-going-through-menopause-part-2/
Kvinnors viktnedgång ser annorlunda ut än männens. Den kan vara trög i starten men om man har tålamod och fortsätter följa metoden så kommer det igång efter ett tag och man kan tappa mer fett i ett senare läge. 

Citerat från den andra blogginlägget i listan: "Most non-diabetic men experience significant success following a 16:8 fasting regimen daily or fasting intermittently for 24 hours.  Women don’t appear to have the same success with either of those regimens.  Most women, especially at the start, achieve success doing 36 or 42 hours of intermittent fasting. It isn’t a significant amount more than men, but it’s just enough to have a significant impact on our waistlines.  In my experience, a 42 hour fast done three times a week has been the most successful fasting protocol for women looking to lose weight."

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2019-08-07 at 08:21, Katerina sade:

Men klimakteriet eller inte så går man ner i vikt om man fastar.

Nja ... det verkar inte gälla mig av någon anledning. 🙄 Nu var det några månader sen jag fastade i några dagar. Ska göra ett nytt försök när jag börjar jobba igen. Kör 23:1 till vardags.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.