Keruben

Lite över en vecka in, några frågor

Recommended Posts

Hejsan!

Lite över en vecka in med LCHF. Har inte riktigt mätt exakt hur strikt jag varit, men tror jag varit relativt strikt ändå. Har hållit mig till sallad / blomkål / broccoli utöver olika protein + fett, och inget fuskande. Relativt små portioner, är rätt liten och således inte särskilt stor i maten (gör inte detta för viktnedgång). Hur som helst: 

I början fick jag en hel del biverkningar: trötthet, huvudvärk, yrsel, hjärtklappning och högre puls. Nu har de flesta gått över, förutom den högre pulsen - läste någonstans att det kan handla om natrium och/eller magnesiumbrist, så har köpt lite tillskott för att se om det kan hjälpa. Kan det dock vara en idé att dra upp på kolhydratintaget lite? Känner inget sug efter det egentligen men vore ju skönt med normal puls. 

Jag köpte även Ketostix på apoteket för att testa ketonhalten. Färgen på stickan var lite svårtolkad, men skulle säga någonstans mellan 4 och 8. Vilket är väldigt högt om jag förstått det rätt? Kan det bli extra högt under omställningsfasen och tanken är att det ska gå ner och stabiliseras? Jag antar att det också kan vara så att jag helt enkelt har diabetes utan att veta om det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och välkommen till forumet :)

Om du tittar på senaste inlägget (Nybörjarbsvär?) på DietDoctor-bloggen så tas det bland mycket annat upp ökad puls. Tipset där är att dricka vatten och ta extra salt.

Lycka till!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den högre pulsen kan man få leva med ett tag om den inte är väldigt förhöjd så är det inget man behöver tänka så mycket på, den kommer att gå ner förr eller senare. :)

Ketostixen säger inte så mycket mer än att du uppenbarligen äter LCHF. Vill du mäta mera noggrant måste man mäta "blodketoner" eller möjligtvis "utandningsketoner".

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Keruben sade:

Hejsan!

Lite över en vecka in med LCHF. Har inte riktigt mätt exakt hur strikt jag varit, men tror jag varit relativt strikt ändå. Har hållit mig till sallad / blomkål / broccoli utöver olika protein + fett, och inget fuskande. Relativt små portioner, är rätt liten och således inte särskilt stor i maten (gör inte detta för viktnedgång). Hur som helst: 

I början fick jag en hel del biverkningar: trötthet, huvudvärk, yrsel, hjärtklappning och högre puls. Nu har de flesta gått över, förutom den högre pulsen - läste någonstans att det kan handla om natrium och/eller magnesiumbrist, så har köpt lite tillskott för att se om det kan hjälpa. Kan det dock vara en idé att dra upp på kolhydratintaget lite? Känner inget sug efter det egentligen men vore ju skönt med normal puls. 

Jag köpte även Ketostix på apoteket för att testa ketonhalten. Färgen på stickan var lite svårtolkad, men skulle säga någonstans mellan 4 och 8. Vilket är väldigt högt om jag förstått det rätt? Kan det bli extra högt under omställningsfasen och tanken är att det ska gå ner och stabiliseras? Jag antar att det också kan vara så att jag helt enkelt har diabetes utan att veta om det.

Välkommen först o främst.. och du verkar ha koll hur som helst!

Dvs du drar rätt slutsatser, det är omställningsbesvär som du beskriver!

Iallafall nu när det gått en vecka, vänta iallafall 3 till innan du är ute ur den första fasen!

Oså kommer jag osökt in på ett av det vanligaste råden för Newbies på LCHF, drick två koppar hemmakokad benbuljong per dag iallafall första månaden!

Allvarligt talat, gott råd för de som har all tid i världen, utan det handlar till stora delar om blodtryck/puls, dvs vanligt bordsalt, så de flesta tar saltshotts, saltar extra på maten.

Dvs kroppen använder salt för att reglera blodvolymen, vatten följer med via Osmos.. dvs vanligt bordsalt!

Mineralsalter samt magnesiumsalt använder man för andra saker, typ mer kalium/magnesium!

Förutom Epsomsalt (en variant av magnesium) som säljs som laxermedel/vätskedrivande/pulshöjande!

Dvs blodtryck/blodvolym är komunicerande kärl med puls!

I början så kissar man ut ett överskott av ketoner, ett gott tecken på en ny start i livet, men så småningom så använder kroppen dessa ketoner och då kissar du inte ut lika mycket längre.

Dvs det tar iallafall tre veckor för hjärnan och hjärtat  att acceptera ketoner i stället för glukos.. när den tiden är förbi så får du garanterat mindre utslag på ketostixen, fasten att du är mer stadigt i ketos.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen! Undrar varför du tror att du har diabetes🤔? Högt med ketoner och högt blodsocker är inte samma sak. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Kring diabetes: jag läste någonstans att en hög ketonhalt kan innebära typ 1 diabetes, så därför blev jag lite orolig när jag fick sådant extremt utslag på stickan. Men jag låter det gå några veckor och se att den sjunker, då kroppen lär sig hantera keton. 

Hjärtklappningarna har lagt sig nu, kan vara så att magnesiumtillskottet hjälpte. Känner mig inte lika matt heller. Alternativt så börjar övergångsfasen helt enkelt gå över. Känns skönt i alla fall! 

Dags att börja gå på gymmet igen tror jag, och köra lättare pass. Som jag förstått det så underlättar det för att lära musklerna att använda ny energikälla. 

Tack igen. :)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Keruben sade:

Kring diabetes: jag läste någonstans att en hög ketonhalt kan innebära typ 1 diabetes, så därför blev jag lite orolig när jag fick sådant extremt utslag på stickan. Men jag låter det gå några veckor och se att den sjunker, då kroppen lär sig hantera keton. 

Nja... det är inte riktigt så. Ett högt ketonvärde i kombination med ett mycket högt blodsocker kan vara livsfarligt om man har typ 1 diabetes. Om man inte har typ 1 diabetes (eller insulinberoende typ 2) behöver man inte oroa sig för höga ketonvärden överhuvudtaget. Det är bara ett tecken på att man äter strikt LCHF (Ketogent).

 

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/farhagor#ketoacidos

  • Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Keruben sade:

Tack för alla svar!

Kring diabetes: jag läste någonstans att en hög ketonhalt kan innebära typ 1 diabetes, så därför blev jag lite orolig när jag fick sådant extremt utslag på stickan. Men jag låter det gå några veckor och se att den sjunker, då kroppen lär sig hantera keton. 

Hjärtklappningarna har lagt sig nu, kan vara så att magnesiumtillskottet hjälpte. Känner mig inte lika matt heller. Alternativt så börjar övergångsfasen helt enkelt gå över. Känns skönt i alla fall! 

Dags att börja gå på gymmet igen tror jag, och köra lättare pass. Som jag förstått det så underlättar det för att lära musklerna att använda ny energikälla. 

Tack igen. :)

Typ 1 karaktäriseras av högt blodsocker, höga ketonhalter och att man rasar i vikt!

Newbies på LCHF karaktäriseras av normalt blodsocker, höga halter urinketoner (man kissar ut överskottet), samt smak av död råtta i munnen och riddarrustning!

Iallafall, typ 1 har förlorat förmågan att producera insulin, newbies på LCHF har inte hunnit uppreglera sina ketolysensymer.. så det är typ ett limpotillstånd.

Träning är bra.. för nästan allt som har med hälsa att göra i princip och på rimliga nivåer.

Hur som helst, det är främst stora delar utav hjärnan och hjärtat som accepterar ketoner i stället för glukos.

Hjärnan kan ta upp mot 70% ketoner och hjärtat cirka 99%, men det tar vanligtvis 3 veckor för att uppreglera ketolysensymerna som krävs för de cellerna skall skall bli omställda.

Oså till musklerna, de är inte lika bra på att bilda ketolysensymer, (riddarustningen), utan de är bättre på gå över till betaoxidation, dvs fettförbräning.

Muskler är iallafall en ansenlig del av din kropp, så även om de inte använder särskildt hög procent ketoner så iomed deras volym så blir det en del iallafall.

En grej man bör ta hänsyn till är att all betoxidation/fettförbräning i muskler tarvar syre,  dvs vi pratar om aerob förbräning.. så man startar lugnt/värmer upp, innan man tar till storsläggan.

Det är hur lätt som helst att gå in på gymmet.. lägga på de värsta vikterna eller köra värsta tempot direkt, men då blir det anaerob träning med laktatöverskott.

Börja med att värma upp i minst 15-20 minuter det är vad det tar för att dra igång fettförbränningen.

Oså när vi ändå är inne på träning o sådant, olika fördelar, dvs att använda sina muskler skickar signaler om att jag vill behålla mina muskler/ökad proteinsyntes, muskler som inte används försvinner.

Bättre syreupptag/fler mitocondrier i främst musklerna.. sammanfattat .. bättre kondition och styrka.

En ökad betaoxidation/fettförbräning ger ökad uthållighet!

Man får fler GLUT4 och GLUT1.. dvs man får en  ökad insulinkänslighet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.