Jump to content

LCHF förkortar livet

Sonia
 Share

Recommended Posts

I nr 3 i tidningen Tidskrift för Hälsa uttalar livsstilsprofessorn Maj-Lis Hellénius vid Karolinska institutet att medelhavsmat förlänger livet och att den populära LCHF-dieten däremot förkortar livet.

Det anförs i texten att den mesta forskningen har gjorts på medelhavsmat, med baljväxter, grönsaker, frukt, nötter, fisk och olivolja, men bara lite kött och mejerivaror. "De som äter så får en minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Detta ger ett längre liv. Även japansk kost verkar vara bra, japanerna lever längst  världen. Gemensamt för båda dieterna är att de innehåller lite mättat fett". Men att LCHF kan göra att vi dör i förtid, säger Maj-Lis Hellénius. 

I reportaget finns ingen hänvisning till vilket forskningsmaterial som ligger till grund för hennes uttalande. Det är djupt beklagligt att inte Eva Olsson, som skrivit texten, avkrävt  vilken vetenskaplig studie som ligger till grund för Maj-Lis Hellénius uttalande. Och hur kan hon ha någon uppfattning om LCHF om ingen forskning om den mathållningen är gjord.

Jag kommer att tillskriva Tidskrift för Hälsa och anmärka på reportaget.

• Like 2

Maj-Lis Hellénius, visst är det hon som vill att vi ska bli smala genom att köpa hennes bantningspiller gjorda på spenat? Hon som var med i Debatt innan jul?

Som akademiker tycker man ju att man ska vara intresserad av att läsa nya studier och forskning inom "sitt" ämne och hålla sig uppdaterad, men hon verkar inte ha den seriositeten eller nyfikenheten överhuvudtaget. Det enda hon kan säga är att det finns inga studier på lchf... Det må ju vara att hon inte håller med studierna som är gjorda, det är helt och hållet hennes rättighet, men när hon förnekar att de ens existerar - ja då förlorar jag fullständigt förtroendet för henne. Det är som den där reklamen för några år sen: *håller för öronen* och ropar BINGO...

Maj-Lis Hellénius, visst är det hon som vill att vi ska bli smala genom att köpa hennes bantningspiller gjorda på spenat? Hon som var med i Debatt innan jul?

Som akademiker tycker man ju att man ska vara intresserad av att läsa nya studier och forskning inom "sitt" ämne och hålla sig uppdaterad, men hon verkar inte ha den seriositeten eller nyfikenheten överhuvudtaget. Det enda hon kan säga är att det finns inga studier på lchf... Det må ju vara att hon inte håller med studierna som är gjorda, det är helt och hållet hennes rättighet, men när hon förnekar att de ens existerar - ja då förlorar jag fullständigt förtroendet för henne. Det är som den där reklamen för några år sen: *håller för öronen* och ropar BINGO...

Paradigmskiften i vetenskapen sker ofta när en generation professorer byts ut mot den nästa. Det är en plågsamt långsam process, men långsamheten är en väldigt viktig skyddsmekanism. En konservativ hållning till nya ideer är en av hörnstenarna inom vetenskapen. Det är väldigt viktigt att hålla falsarium borta från accepterad vetenskap. Maj-Lis gör sitt jobb som djävulens advokat väldigt bra.

Det var i stort sett samma historia när Albert Einstein kämpade emot den (då) nya kvantfysiken.

Japansk kost är verkligen inte brist på mättat fett. Det är rätt mycket fet kost i japansk kost från fisk, rätter med fågel. De älskar dessutom när kött är VÄLDIGT marmorerat med FETT. Dessutom har japaner tempura, dvs friterad mat sedan längre på menyn. Men då har jag för mig att de ofta friterar i ister eller liknande, men även i sesamolja och bomullsfröolja (samt även camellia olja)

Men diabetes typ 2 har exploderat i japan på senare år. Orsaken är att yngre generationen har börjat överäta vitt ris, men störst är den socker och skräpmatsinvasion som skett genom godis men främst sockrade drycker och McDonalds. Även söta nudlar och färdigprocesserad mat är orsaken. De äter alltså mindre av egenlagad mat bestående av fisk, kött, ägg, grönsaker med mera. Ris är visserligen heligt i japan, men de äter inte så värst mycket av det. Sushi är förresten inte någon vardagsmat man äter ofta. Det äter man endast när man har något att fira. Som något med jobbet, deal som gått genom eller tillställningar. Som folk äter Sushi här i Sverige är det skamligt missbruk av en annars mycket sofistikerad kultur och dessutom inte alls nyttigt i de mängder folk äter per måltid ofta.

Hur det än är så är trenden att mer kolhydrater och mindre fett är lika med diabetes typ 2 och fetma. Sedan kan Maj-lis dilla hur mycket hon vill. Faktumet kvarstår att mindre kolhydrater och mer äkta fett gör folk smalare, lättare och friskare.

• Like 2

Men hur motsägelsefulla är de inte då dessa tallriksmodell och medelhavs förespråkare. De påstår ständigt att det inte finns några långtidsstudier på LCHF men ändå så kan de säga att just denna kosten gör att vi dör i förtid? Är deet bara jag som tycker att för att kunna säga det så måste man ha en långtidsstudie där "testpersonerna" har ätit LCHF en längre tid? 

Grejen är att det inte finns några kvalitativa studier på kost med hög kvalitet alls, då det är omöjligt att genomföra!

För det första så skall sådan studier vara dubbelblinda.. dvs varken de som äter eller de som mäter skall veta vad de äter.. hur gör man sådant??

Jag bryr mig inte om ifall jag blir 95 år på tallriksmodellen eller medelhavskosten men bara lever till jag blirt 90 år på LCHF kosten..

Hellre 90 år och med den här hälsosamma och välmående kroppen än den hälsa jag hade innan och leva fem år till.

Fast om sanningen ska fram så känner jag starkt att det blir tvärtom. Så sjuk som jag var innan så har jag nog förlängt mitt liv med minst fem år till i stället.

Jag tackar min lyckliga stjärna att jag läste om LCHF på ett annat forum för fyra år sen och vågade satsa.

Träffar gärna Maj-Lis Hellénius och de andra likasinnade på "ålderdomshemmet" där jag säkert kommer att vara den friskaste av oss om de över huvud taget är kvar där när jag kommer dit.

• Like 3

Blir hur som helst svårt att få folk att äta slurrys i två år!

De som finns är oftast sk observationsstudier, där folk får fylla i frågeformulär.. först ett vid studiens början, sedan ett till efter två år.. sen räknar man ut hur de har ätit hela tiden.. dvs gissar!

Varför måste en nutritions-studie vara dubbelblind? Räcker det inte att personerna får äta kontrollerade måltider under en viss tidsrymd? Även detta blir dock såklart svårt då jag är tveksam att någon skulle vilja vara instängd och få alla sina måltider kontrollerade under en 15 årig långtidsstudie. 

Antar att matstudier alltid kommer att vara trixigt eftersom man aldrig kan veta huruvida någon "fuskar" eller inte om de inte är under övervakning 24/7. 

I nr 3 i tidningen Tidskrift för Hälsa uttalar livsstilsprofessorn Maj-Lis Hellénius vid Karolinska institutet att medelhavsmat förlänger livet och att den populära LCHF-dieten däremot förkortar livet.

Det anförs i texten att den mesta forskningen har gjorts på medelhavsmat, med baljväxter, grönsaker, frukt, nötter, fisk och olivolja, men bara lite kött och mejerivaror. "De som äter så får en minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Detta ger ett längre liv. Även japansk kost verkar vara bra, japanerna lever längst  världen. Gemensamt för båda dieterna är att de innehåller lite mättat fett". Men att LCHF kan göra att vi dör i förtid, säger Maj-Lis Hellénius. 

I reportaget finns ingen hänvisning till vilket forskningsmaterial som ligger till grund för hennes uttalande. Det är djupt beklagligt att inte Eva Olsson, som skrivit texten, avkrävt  vilken vetenskaplig studie som ligger till grund för Maj-Lis Hellénius uttalande. Och hur kan hon ha någon uppfattning om LCHF om ingen forskning om den mathållningen är gjord.

Jag kommer att tillskriva Tidskrift för Hälsa och anmärka på reportaget.

Lite smått tragiskt. Hon verkar ju uppenbarligen träffa på en hel del människor som borde vara idealkandidater för en LCHF-kosthållning. Enligt KI:s hemsida:

http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Hjartkliniken/Livsstilsmottagningen/

"Vi tar, efter remiss från läkare, emot vuxna med hjärtkärlsjukdomar eller med s.k. ”riskfaktorer” som t ex  övervikt, bukfetma, höga blodfetter, rökning, typ 2 diabetes, fysisk inaktivitet, felaktiga matvanor eller stress."

Om man ska ta upp något positivt så är det ju att hon ser potentialen med fysisk aktivitet och även verkar ha ett preventivt/förebyggande perspektiv. Hon verkar även ha varit först i landet med FAR (Fysisk Aktivitet på Recept) så viss kreativitet tycks det ju finnas. Lite synd bara att hon missar det väsentliga ur perspektivet hennes primära målgrupp:

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39924&a=144245&l=sv

Det här är för övrigt ett typexempel på hur gamla vanor sitter i:

"Under 35 år har den röda tråden i mitt arbete varit just livsstilfrågor. Tursamt nog är det samma slags råd om kost och motion som förebygger all slags ohälsa, oavsett om det handlar om cancer, demens, typ 2-diabetes eller hjärtkärlsjukdom, säger Mai-Lis Hellénius."

Spolar man tillbaka 35 år så hamnar man ju precis i kölvattnet på lipidteorins fotfäste...och på den vägen tycks det alltjämt vara i hennes värld.

• Like 1

Lite smått tragiskt. Hon verkar ju uppenbarligen träffa på en hel del människor som borde vara idealkandidater för en LCHF-kosthållning. Enligt KI:s hemsida:

http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Hjartkliniken/Livsstilsmottagningen/

"Vi tar, efter remiss från läkare, emot vuxna med hjärtkärlsjukdomar eller med s.k. ”riskfaktorer” som t ex  övervikt, bukfetma, höga blodfetter, rökning, typ 2 diabetes, fysisk inaktivitet, felaktiga matvanor eller stress."

Om man ska ta upp något positivt så är det ju att hon ser potentialen med fysisk aktivitet och även verkar ha ett preventivt/förebyggande perspektiv. Hon verkar även ha varit först i landet med FAR (Fysisk Aktivitet på Recept) så viss kreativitet tycks det ju finnas. Lite synd bara att hon missar det väsentliga ur perspektivet hennes primära målgrupp:

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39924&a=144245&l=sv

Det här är för övrigt ett typexempel på hur gamla vanor sitter i:

"Under 35 år har den röda tråden i mitt arbete varit just livsstilfrågor. Tursamt nog är det samma slags råd om kost och motion som förebygger all slags ohälsa, oavsett om det handlar om cancer, demens, typ 2-diabetes eller hjärtkärlsjukdom, säger Mai-Lis Hellénius."

Spolar man tillbaka 35 år så hamnar man ju precis i kölvattnet på lipidteorins fotfäste...och på den vägen tycks det alltjämt vara i hennes värld.

Det är nog där skon klämmer, tänk att ha arbetat i 35 år med någonting som visar sig vara helt galet. 

Fast, har man stått och stampat på samma ställe i 35 år utan någon förbättring kanske det är dags att försöka finna lösningen till vad man gör för fel. 

Det är nog där skon klämmer, tänk att ha arbetat i 35 år med någonting som visar sig vara helt galet. 

Fast, har man stått och stampat på samma ställe i 35 år utan någon förbättring kanske det är dags att försöka finna lösningen till vad man gör för fel

Precis. Alternativt så slår man sig till ro med att felet ligger hos den stora massan. Vilket den väl på sätt och vis också gör...men det är verkligen inte hela sanningen, inte minst med tanke på att de rådande kostrekommendationerna försvårat istället för underlättat för gemene man att praktisera god kosthållning. Och man kommer ju aldrig ifrån ansvaret att ge människor som är i behov av verklig expertis för att i princip överleva/ha någon slags livskvalitet råd som inte på bästa sätt kan förbättra deras situation och helst göra dem friska.

Medelhavsvarianten är väl inte helt usel om man eliminerar frukten?

Fisk, olivolja, grönsaker, nötter är vanligt inom LCHF också. Hennes motstånd mot rött kött och mättat fett köper jag däremot inte.

Jag tror det är motståndet till naturligt mättat fett som är problemet med medelhavskosten. Jag känner flera som har gått ner i vikt med det, men fettskräcken ligger fortfarande som ett moln över dem.

Likt förbannat så äter de mer mättat fett än vi.. trots bagetterna!

http://en.wikipedia.org/wiki/French_paradox

Nu tror jag inte för en sekund att det beror på att de äter mättat fett.. utan snarare på vad de inte äter!

Frankrike har ett av världens mest berömda kök med massor av bra matvaror/råvaror, de äter inte lika mycket matkullisser!

Och väljer man bra råvaror och gärna närodlat så blir det av naturliga skäl både fetare och näringsrikare.. framförallt så slipper man en massa konstgjorda transfetter och E-nummer.

Man äter sig inte mätt på bröd, det är ett tillbehör.

• Like 1

Som Zepp så underhållande påpekar det här ovan så är ju själva definitionen på medelhavskost egentligen rätt haltande. Det finns många områden kring Medelhavet där man äter hyfsade mängder kött etc. Jag menar souvlaki och tsatsiki är grekiskt, i Balkanområdet äter man mycket grillat lamm etc etc.

Tyvärr börjar snabbmaten bli populär i Frankrike också, med de vanliga följderna av en sån diet. De flesta fransmän har fortfarande 2 timmars lunch, och det har nog större betydelse än man tror.  Senast jag hade en arbetsgivare var min "lunchtimme" 30 minuter!

Jag har just avslutat Dr Malcolm Kendricks bok "The great cholesterol con" där han också nämner vikten av att trivas. Han menar att orsaken till hjärtsjukdom är stress, både fysisk och psykisk stress. Han hävdar att anledningen till att t ex indier får en enormt ökad risk för hjärtsjukdom när de flyttar till Amerika, är "social dislocation", stressen av flytten i sig själv. Han ger flera exempel på stora folkomflyttningar då folk blir sjukare efter ett antal år. Dr Robert Lustig och Gary Taubes säger att det beror på att de anammar västerländsk kost. Jag säger att det är en kombination. Dålig kost samtidigt med en stor omställning i livet, med "social dislocation" som följd är ett recept för katastrof! Som en utlänning bland många andra har jag själv sett hur illa folk kan må, även om de flyttat av egen vilja. Om man tappar fotfästet i tillvaron spelar det nog inte så stor roll om man äter medelhavskost, LCHF eller skräpmat - man kommer att må dåligt iallafall. Det är nog också en av anledningarna till ökat alkoholintag. Däremot kommer man må mindre dåligt om man äter bra mat, eftersom man får mer ork att ta sig igenom dagen och stressituationer. Tränar man regelbundet ökar chansen för att man ska klara omställningstiden. Jag träffar ofta folk som ångrar sin flytt till ett annat land, och som bara längtar "hem". De har mat för dagen, kläder och ett fint hem, men det hjälper inte. De ser varken särskilt glada eller friska ut, och då tänker jag på flyktingar som flytt utan nåt mer än de kläder de hade på sig, till en helt annan värld. Jag undrar hur deras hälsa ser ut efter ett par år? Även jag som själv valt att bo utomlands kan bli superstressad när jag måste ta mig an den franska byråkratin, och det sammanfaller med perioder då jag "sväller", så visst spelar psykiskt välbefinnande in på vikten, och vice versa! Har jag en "smal" dag, en dag då självförtroendet är gott, håret ligger rätt, kläderna passar och solen skiner, ja då drämmer jag näven i bordet och tar inget tjafs! 

Sammanfattning (för er som inte ids ödsla tid på mina utvikningar) Man blir smal av riktig mat, men utan Ying och Yang, balans i livet, kost och mental hälsa osv, så blir man inte lycklig ändå.

• Like 3

Pathfinder, jag håller helt med om att stressobalans är en viktig faktor. Om inte annat så äter ju många i relation till detta.

Just det där du tar upp med hur folk som migrerar till andra "civiliserade" delar av världen tenderar utveckla den typen av sjukdomar och problem är ju något man ofta missar att fästa vikt vid i studier av ursprungsbefolkningar. Det mesta krut läggs på kosten känns det som. Men att man har psykosociala miljöer som i regel är ideala det glöms bort bara så där. Människan är en social varelse med allt vad det innebär så det är ur detta perspektiv än märkligare att man inte tycks vilja se helheten.

Med detta sagt, när man står inför fullbordat faktum, dvs dragit på sig fettmetabola problem av varierande grad så är i regel sådant som en LCHF-kost alldeles ypperligt.