Jump to content

Strikt men har ingen koll

Recommended Posts

Hej

Jag har kört ett par dagar. Lagar mat efter strikta recept ( bara gröna pluppar recept).

Började dagen med 2 ägg, 50 g bacon, ca 1 tsk smör, 3 cocktailtomater och 27 g brieost. Till det 5dl vatten och en stor kopp svart kaffe.

Sov, då jag bara jobbar natt. 

Tog en kopp svart kaffe, 5 dl vatten och 2 paranötter ( som fika).

Middagen prövade jag att göra en Biffgratäng med champinjoner och ost ( 7 g) hade en sallad med babyspenat, strimlad vitkål och en liten bit nyplockad tomat.  En kopp te efter maten och är nu på väg till jobbet.

Har inga planer på att äta något förrän imorgon när jag kommer hem.

Hur mycket har jag fått i mig om man ser till strikt kost. Måste jag äta mindre? Gör jag nåt uppenbart fel? 

Vet att man ska kunna registrera på någon sida men jag förstpr inte hur jag tänker och så.

Vad tror ni?

• Like 4

Välkommen hit! 

Jag tycker det du äter ser bra ut!  I övrigt håller jag med Skärfläcka! Är du hungrig ät mer av samma mat, är du mätt ät mindre av samma mat, för många som äter LCHF är det inte svårare än så. 🙂

• Like 7

Välkommen hit! Det du äter ser bra ut. Hur kommer det sig att du kör strikt LCHF? Är det viktnedgång som är det primära målet? För vad som är syftet med att äta en LCHF-kost påverkar hur mycket eller lite kolhydrater som man kan äta. Men håller du dig till ovanjordsgrönsaker är du garanterat på den säkra sidan om du vill hålla nere på kolhydraterna.

Hur mätte du upp 50 g bacon förresten?

• Like 2

13 minuter sedan, morgonsol sade:

Välkommen hit! Det du äter ser bra ut. Hur kommer det sig att du kör strikt LCHF? Är det viktnedgång som är det primära målet? För vad som är syftet med att äta en LCHF-kost påverkar hur mycket eller lite kolhydrater som man kan äta. Men håller du dig till ovanjordsgrönsaker är du garanterat på den säkra sidan om du vill hålla nere på kolhydraterna.

Hur mätte du upp 50 g bacon förresten?

Hej Morgonsol

Jag behöver gå ner i vikt. Idag väger jag 80kg och är 159 cm lång. Så jag behöver verkligen gå ner då mitt BMI är på fetma grad1.

Baconet vägde jag på våg 😊

• Like 3
  • Thanks 1

9 timmar sedan, LillaRundaBarnmorskan sade:

Jag behöver gå ner i vikt. Idag väger jag 80kg och är 159 cm lång. Så jag behöver verkligen gå ner då mitt BMI är på fetma grad1.

För dig bör strikt LCHF definitivt fungera. Det viktiga är att inte ösa på dietfett i början utan låta kroppen nyttja reserverna. Så lägg till så mycket fett till maten som du behöver för att bli mätt. Först senare kommer du behöva lägga till mer. Själv märkte jag det i form av att jag inte blev mätt på samma mängd creme fraiche tidigare. Mitt andra tips är att hålla ett öga på vågen. Om du går ner mer än 1 kg/vecka kan du ev på sikt få överflödig hud. Önskar dig lycka till på din resa!

• Like 1

Hur mår du? Är du hungrig? Sugen? Om inte, bara kör. Först ska du igenom omställningsfasen; man kan känna sig lite ruggig, yr, matt och det fixas med extra salt och vatten. Sen kan du se om du får resultat och får du det, mår bra och så... ja, då är det bara att fortsätta på den inslagna linjen. Man måste inte räkna om man inte vill. 

• Like 3

10 minuter sedan, MariaF sade:

Hur mår du? Är du hungrig? Sugen? Om inte, bara kör. Först ska du igenom omställningsfasen; man kan känna sig lite ruggig, yr, matt och det fixas med extra salt och vatten. Sen kan du se om du får resultat och får du det, mår bra och så... ja, då är det bara att fortsätta på den inslagna linjen. Man måste inte räkna om man inte vill. 

Ännu så länge mår jag fint, kanske lite flummig i hjärnan. Glömmer saker, vimsig på jobbet, ovanligt trött mär jag kör hem efter nattpasset.

I natt var jag väldigt hungrig, men lyckades  ta ett par ost skivor med smör på, dock inte hunnit dricka nåt.

Nu på vägen hem kände jag ett visst sug efter godis, men stod emot nåde när jag köpte maten för middag och i bilen ( har en liten matlåda med Ahlgrens bilar som blev kvar från sönerna efter semestern. 

• Like 5

1 timme sedan, LillaRundaBarnmorskan sade:

Ännu så länge mår jag fint, kanske lite flummig i hjärnan. Glömmer saker, vimsig på jobbet, ovanligt trött mär jag kör hem efter nattpasset.

I natt var jag väldigt hungrig, men lyckades  ta ett par ost skivor med smör på, dock inte hunnit dricka nåt.

Nu på vägen hem kände jag ett visst sug efter godis, men stod emot nåde när jag köpte maten för middag och i bilen ( har en liten matlåda med Ahlgrens bilar som blev kvar från sönerna efter semestern. 

Ett tips är att förbereda kyl/frys med lite lagad mat för sådana tillfällen, när hungern slår till sent på kvällen eller natten. Kan bli så i början innan man lärt sig äta lagom och kroppen anpassat sig. Kan bli så annars också förövrigt, om man haft en aktiv dag som krävt mer energi eller helt enkelt ätit för lite. 

Men är mycket bättre att äta en liten portion(assiett) med lagad mat som t.ex middagsrester och kanske näve sallad till, än att ränna fram och tillbaka till kylen och hyvla ost eller gå loss på t.ex nötter, mejerier, processad chark mm när hungern slår till. Bättre om du behöver gå ner i vikt, då lagad mat ger större belåtenhet och mättnad vid mindre mängd. Det lockar heller inte till småätande på samma sätt som ovanstående livsmedel. Finns inget lagat, så kan man alltid sno ihop t.ex röra på ett ägg med smör, klippt gräslök, spenat eller vad man nu gillar. 

Just den situationen, när man blir hungrig på kvällen/natten och börjar "snacksa", är verkligen riskabel och kan förstöra ens viktnedgång. Någon skiva ost får ju inte allt att falla såklart, men för de flesta(som gärna äter för mycket) så blir det lätt så att man mumsar fler ostrullar än man borde och sen slinker en massa annat man hittar i köket av bara farten. 

• Like 5

3 timmar sedan, LillaRundaBarnmorskan sade:

Känner dock att jag inte blir klokare på den fronten.

Kan tipsa om boken 'Hjärnkoll på vikten' av Martin Ingvar och Gunilla Eldh. Håller på att läsa den själv, men hittils är den väldigt pedagogisk och lättläst. Kanske inte den allra mest LCHF-vänliga boken, även om LCHF finns med i andra upplagan. En bra introduktion till olika hormoner som har med hunger, mättnad, belöning etc att göra.

• Like 1

2 timmar sedan, Elinor sade:

Ett tips är att förbereda kyl/frys med lite lagad mat för sådana tillfällen, när hungern slår till sent på kvällen eller natten. Kan bli så i början innan man lärt sig äta lagom och kroppen anpassat sig. Kan bli så annars också förövrigt, om man haft en aktiv dag som krävt mer energi eller helt enkelt ätit för lite. 

Men är mycket bättre att äta en liten portion(assiett) med lagad mat som t.ex middagsrester och kanske näve sallad till, än att ränna fram och tillbaka till kylen och hyvla ost eller gå loss på t.ex nötter, mejerier, processad chark mm när hungern slår till. Bättre om du behöver gå ner i vikt, då lagad mat ger större belåtenhet och mättnad vid mindre mängd. Det lockar heller inte till småätande på samma sätt som ovanstående livsmedel. Finns inget lagat, så kan man alltid sno ihop t.ex röra på ett ägg med smör, klippt gräslök, spenat eller vad man nu gillar. 

Just den situationen, när man blir hungrig på kvällen/natten och börjar "snacksa", är verkligen riskabel och kan förstöra ens viktnedgång. Någon skiva ost får ju inte allt att falla såklart, men för de flesta(som gärna äter för mycket) så blir det lätt så att man mumsar fler ostrullar än man borde och sen slinker en massa annat man hittar i köket av bara farten. 

Jag brukar inte äta på natten, inte ens när jag jobbar. Men i natt blev det ohållbart, behövde ett mellis och då jag inte har något att tillgå så fick det bli det som fanns.

Hemma har jag lättare att ta något om det skulle behövas. Har börjat få en överblivet matförråd av rester 😊

• Like 3

On 2019-08-07 at 14:44, LillaRundaBarnmorskan sade:

Har en stor lyckas odling av både aubergine och coctailtomat. Dessa börja jag väl kunna äta?

Du får en frisedel utav mig att äta allt du odlar i din egen trädgård, samt svamp och bär som du plockar i skogen!

• Like 3