Jump to content

Wegeners Granulomatos, kortison och blodsocker.

Bearnaise

Recommended Posts

En närstående (ej LCHF-are men börjar nog förstå att han kanske bör dra ner på kolisarna) till mig är inlagd på sjukhuset och de letar febrilt efter vad felet är. Kanske är det Wegeners Granulomatos, men de är inte säkra än. Han får Kortison nu (75 mg/dygn) sedan i tisdags och på kvällarna har han högt blodsocker (ca 12 på kvällarna). Har ej tidigare haft detta och får höra att det beror på Kortisonet. De säger att han inte har diabetes enbart pga detta.

Om han hade ätit minimalt med kolisar, hade han då kunnat få så högt blodsocker enbart av Kortisonet? Han tar tydligen bort brödet han får, så det är ju alltid något.

Om jag har förstått det rätt är Wegeners Granulomatos inflammationer i de små kärlen. Personen i fråga har haft reumatism länge. Hur mycket kan kosten hjälpa här tro? Han är i övre medelåldern och har nyss haft en blodpropp i lungan (från benet).

Tar gärna emot lite tankar.  :)

Wegeners är en jävligt allvarlig sjukdom, så han kommer att få höga doser kortison under ganska lång tid och därmed högt blodsocker. Rematismen, är det RA? Båda är autoimmuna, och har man en sån är det lätt att det blir flera.

Utan att  ha några särskilda kunskaper om saken tror jag att det säkert är bra på sikt att hålla nere på kolisarna, men i det akuta skedet handlar det bara om att överleva på höga doser medicin. En granne till mig har wegeners, han höll på att stryka med.

Wegeners är en jävligt allvarlig sjukdom, så han kommer att få höga doser kortison under ganska lång tid och därmed högt blodsocker. Rematismen, är det RA? Båda är autoimmuna, och har man en sån är det lätt att det blir flera.

Utan att  ha några särskilda kunskaper om saken tror jag att det säkert är bra på sikt att hålla nere på kolisarna, men i det akuta skedet handlar det bara om att överleva på höga doser medicin. En granne till mig har wegeners, han höll på att stryka med.

De vet fortfarande inte säkert om det är Wegeners, men kanske. Det var något blodprov som inte stämde in i bilden. Vi får väl se. Ja, han har RA. Nu hade de hittat inflammation även i lungorna och kanske även vid bihålorna. Han har haft blod i urinen sen lite över en vecka och även äggvita. Nu återstår det bara att vänta och se vad de sista proverna säger.

När jag fick kortison i dropp steg mitt blodsocker också, men jag tror jag låg runt 7-8. Dom kollar alltid före och efter droppet, tydlig har kortisonet den effekten.

Blev blodsockret normalt sen igen, efter att du slutat med kortisonet?

Han har högt blodsocker om kvällarna och någon morgon hade han lågt.

Det låter ändå som nåt slags vaskulit. Ja, blodsockret brukar normaliseras, men kortison i stora doser har biverkningar. Å andra sidan står valet ibland mellan svåra biverkningar och döden. Ursäkta om jag skrämmer upp nån, men jag såg ju hur fruktansvärt sjuk min granne var och det dröjde alldeles för länge innan han fick diagnos så han hann jättesjuk.

Det låter ändå som nåt slags vaskulit. Ja, blodsockret brukar normaliseras, men kortison i stora doser har biverkningar. Å andra sidan står valet ibland mellan svåra biverkningar och döden. Ursäkta om jag skrämmer upp nån, men jag såg ju hur fruktansvärt sjuk min granne var och det dröjde alldeles för länge innan han fick diagnos så han hann jättesjuk.

Tack för svar.  :)

Tråkigt att din granne blev så dålig. Hänger han med någorlunda nu?

Jo, det beror väl mycket på hur snabbt det upptäcks. Personen i det här fallet hade haft en förkylning i ca tre månader och sen började han kissa blod. Njurarna går bara på halvfart. 

Ingen fara, du skrämmer inte upp, inte mig iaf. 

Blev blodsockret normalt sen igen, efter att du slutat med kortisonet?

Han har högt blodsocker om kvällarna och någon morgon hade han lågt.

Jag tror det, jag blev utskriven från sjuhuset efter min behandling och har inte känt av sockertoppar. Men jag började också med lchf dagen jag kom hem från sjukhuset. Om det bara är kortisonet så ska det gå ner, men det kanske tar ett par dagar? Jag var svullen i ansikte och fötter ett par dagar/en vecka efter.