Jump to content

P-glukos.

Saara

Recommended Posts

Hej. Jag har kört lchf innan men vid just denna period har jag kämpat i ca 3 månader. Befinner mig i ketos.

Min fråga gäller angående P- glukos ( blodsocker) jag har inte diabetes. 

Men tänkte att det skulle vara kul att ha lite egen statistik på mina värden. Har tillgång till mätare då jag är kommun sjuksköterska. Jag har i min utbildning fått till mig att det är mycket ovanligt för icke diebetiker att ligga på under 4 mmol i p-glukos. Vid mina teater hamnar jag ofta under 3 mmol. Så börjar bli lite orolig.. mår väl, har bra energi och så Men ville så vad ni tror. 

• Like 2

41 minuter sedan, Saara sade:

Hej. Jag har kört lchf innan men vid just denna period har jag kämpat i ca 3 månader. Befinner mig i ketos.

Min fråga gäller angående P- glukos ( blodsocker) jag har inte diabetes. 

Men tänkte att det skulle vara kul att ha lite egen statistik på mina värden. Har tillgång till mätare då jag är kommun sjuksköterska. Jag har i min utbildning fått till mig att det är mycket ovanligt för icke diebetiker att ligga på under 4 mmol i p-glukos. Vid mina teater hamnar jag ofta under 3 mmol. Så börjar bli lite orolig.. mår väl, har bra energi och så Men ville så vad ni tror. 

Du har kunskapen, utbildningen och tillgång till blodsockermätare och får löjligt låga värden på blodsocker!

Oså på det så mår du iallafall hyfsat bra?

Oså käkar du LCHF!

Vi får ta och reda ut det där du och jag!

Iallafall så varierar fastesockret rätt mycket, på LCHF efter lite längre tid så tenderar det ofta att stiga lite, ofta 5-6.. iomed att det inte längre går åt så mycket glukos.

Oså finns det de som kör jävligt strikt LCHF, dvs nästan zero carbs, då brukar fastesockret hur som helst hamna inom 4-6 hur som helst!

Oså finns det diabetiker som mäter fastesocker ner mot 3,5 utan att må dåligt, men de är då oftast LCHare eller vältränade/fysiskt aktiva!

Aså.. normalt så mäter man inte ett glukosvärde på ner till 3 utan att må rätt så dåligt.. oavsett man käkar LCHF eller ej!

Dvs jag drar slutsatsen att dina uppmätta värden är fel, iomed att du fortfarande mår bra!

Oså får jag fråga huruvida du är diabetesköterska, diabetescentralen brukar kalibrera sina mätapparater rätt ofta!

• Like 2

Du kanske mäter på samma VC som jag mätte mitt blodsocker, som då blev betydligt lägre än vanligt. 😉

Något jag reagerade på när de mätte sockret genom att sticka fingret (mätningen som togs via armen gav högre värde) var att de rengjorde ordentligt med sprit, men de torkade inte bort all sprit ordentligt så blodet blandades upp med kvarvarande sprit, det borde rimligtvis ge en viss utspädning av blodet och därmed lägre blodsocker.

• Like 2

Jag är allmän sjuksköterska i kommunen och här inte någon djupgående kunskap i hur periodisk fasta, lchf och liknande påverkar. Jag har en standard böodsockermätate liknande som patienter själva har hemma.  Dessa servas inte så ofta men hat även lånat kollegor apparater och får samma resultat .Självklart har jag hamnat på p-glukos värden som4,2 och högre efter en måltid. Det är juste de lägre värderna jag oroar mig för. Kanske äter jag för lite ?   Visst kanske jag är något tröttare ibland men inte något allvarligt.  Tror ni jag behöver besöka HC för detta ?

• Like 2

Vi människor är nog ofta lite för bra på att mäta "för skojs skull" och när värdet är utstickande blir vi lite oroliga, som om det är viktigare med värden än hur vi mår. Eftersom du inte hållit på så länge och mår bra så tror jag du kan avvakta. När det gäller blodfetter bör man vänta upp till minst ett halvår men gärna längre innan man drar några slutsatser, kanske är det så för blodsockret också ? Om du däremot INTE mår bra, då kan det förstås vara värt att kolla upp. 

• Like 5

1 timme sedan, MariaF sade:

Vi människor är nog ofta lite för bra på att mäta "för skojs skull" och när värdet är utstickande blir vi lite oroliga, som om det är viktigare med värden än hur vi mår. Eftersom du inte hållit på så länge och mår bra så tror jag du kan avvakta. När det gäller blodfetter bör man vänta upp till minst ett halvår men gärna längre innan man drar några slutsatser, kanske är det så för blodsockret också ? Om du däremot INTE mår bra, då kan det förstås vara värt att kolla upp. 

MariaF. Du är oftast bra men emellanåt är du riktigt bra. Stort tack.

Du är i ketos säger du. Hur vet du det? Har du mätt blodketoner? När du är i ketos använder kroppen ketoner som bränsle och kan därför hålla insulin och därmed blodsockret lågt. Det är så lchf fungerar. Om du mäter 4 eller däromkring eller lite under och mår bra bildar din kropp antagligen ketoner och kör på det. Grattis! Det är så det ska vara. Förhållandet mellan blodsocker och ketoner är det spännande sambandet för hur din kropp mår.  Du kan läsa mer om det här: https://perfectketo.com/what-is-glucose-ketone-index/

https://shop.keto-mojo.com/pages/glucose-ketone-index-gki

Om inte man har speciella terapeutiska behov är en nivå runt 3-6 helt ok. 

Så ett lågt blodsocker är ju det vi eftersträvar, i kombination med ketosvärden över 0,5 och gärna 1.0, beroende på ens förhistoria. 

När jag kör långfastor ligger mitt blodsockernivå  runt 2 och ketoner kring 6 efter ca tre dagar. Och jag mår hur bra som helst! 

Det är inte blodsockernivån i sig som gör att du mår bra eller ej, utan det är hur din hjärna uppfattar näringstillförseln. Har hjärnan lärt sig att lätt skifta mellan glukos och ketoner upplever den sällan näringsbrist, utan kör glatt på när det finns ketoner. Det farliga är att ha lågt BS och inga ketoner, då svälter du på riktigt. Eller högt blodsocker och höga (mycket höga! Typ över 20) ketonvärden. Då har du oreglerat diabetes 1. 

• Like 4
  • Thanks 2
  • Boom 1

On 2019-08-09 at 22:35, Saara sade:

Visst kanske jag är något tröttare ibland men inte något allvarligt.  Tror ni jag behöver besöka HC för detta ?

Nej det tror inte jag, utan du är hur som helst tillräcklig kunnig för att skilja på Hypoglykemi och ett rätt lågt blodsocker som man inte ser så ofta hos normalkostare som regel lever i snitt på 50E% carbs!

När man väl börjat mäta sitt blodsocker så opptäcker man att det varierar o det värsta.. iallafall på LCHF, utan att man mår dåligt!

Dels så är det postprandiala värden, dels är det fastevärden, dels är det gryningsvärden (styrda av dygnsrytmen) sen så finns det postexercise värden, stressvärden, en massa olika andra situationer som påverkar blodsockervärdet.

Oså kommer vi osökt in på olika värden man mätt själv, iallafall så kan man räkna med att värdena varierar från verkligheten med cirka 10-20%.

Och den variationen beror sen på andra saker kalibrering av mätare varje dag, nya stickor som skall förvaras i kylskåp, man bör sticka sig 2-3 gånger vid varje tillfälle, det är petnoga med rengöringen av fingrarna!

Dvs blodsocker under 3 är iallafall teoretiskt något man bör känna av, mer än att man är lite trött, man blir typ svettig, får dimsyn, högre hjärtfrekvens, dvs vanliga obehagskänslor, dvs kroppen talar om att här är något på tok och du bör nog lägga dig ner en stund.. kanske äta något?

Oså på det, det är skillnad på lågt blodsocker och hastigt fallande blodsocker!

Såå då får man sen jämföra de som lever på normalkost (50E% Kolisar) och de som lever på typ LCHF, dvs normalkostarna känner det ofta som världens blodsockerfall om de inte får kanelbullar stup i kvarten, medans LCHFare oftast blir förvånade att de har ett lågt blodsocker och ändå mår bra!

Summa summarum, du är iallafall bevandrad/utbildad i sjukvårdskunskap.. du har kollegor att fråga om råd, kanske även någon läkare.. och du hade inte börjat äta LCHF om du trott att det vore livsfarligt.. eller?

On 2019-08-08 at 20:53, Saara sade:

Så börjar bli lite orolig.. mår väl, har bra energi och så

Då är det rätt sällan någon ko på isen!

• Like 4