Jump to content

Lågvattennivå på veganpropaganda?

Recommended Posts

People raised hand air fighting for protest

Har du också sett den lilla filmsnutten ”Veganskt är bäst för planeten” som dyker upp på Facebook? En mängd påståenden läggs fram, det handlar både om hälsa och miljö, helt utan vetenskapliga belägg. Många reagerar med bestörtning, bl a Bitte Kempe Björkman:

Sammanfattningsvis är det mycket som är fel med denna film. Rent faktamässigt, så klart. Men även för att budskapet är utformat på ett sätt som gör att folk okritiskt sväljer allt. Hur många kollar upp bakgrunden till påståendet om cancerskydd? Eller att veganer är hälsosammare?

Bitte & Blandat: Lågvattennivå på veganpropaganda

Med det sagt vet vi naturligtvis att växtbaserad kost lagad från grunden kan vara betydligt hälsosammare än den ultraprocessade kost gemene man äter. Du kan till och med äta lakto-ovo-vegetarisk LCHF med stor framgång.

Diet Doctors ställningstagande när det handlar om köttätande och dess påverkan på hälsa och miljö hittar du nedan.

Inlägget Lågvattennivå på veganpropaganda? dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln

Jag gick in på Bittes sida och skrev följande kommentar

"Jag tycker att det redan accepteras som sanning att vegetariskt är battre, bade för hälsan och klimatet. Åtminstone I de diskussioner jag hamnar I på Facebook. och även allmänt. Jag käftar emot, när jag orkar, och har skällts för troll. Och så krävs jag på trovärdiga bevis…"

Det där med bevis...jag skulle gärna se en sida, någonstans, med länkar till trovärdiga sidor, studier, whatever...som man kan hänvisa till när man hamnar I sådana diskussioner. Att kunna hävda att kor inte är miljöskadliga, att den statistiken var felräkning, biologisk mångfald, plöjningens effekter, att vegetabiliskt protein är mindre biotillgängligt, hur fytinsyror påverkar kroppen...allt sånt där som jag laser lite här och lite där och förstår kanske till hälften. Och minns ännu mindre av...

5 timmar sedan, Effie sade:

Det där med bevis...jag skulle gärna se en sida, någonstans, med länkar till trovärdiga sidor, studier, whatever...som man kan hänvisa till när man hamnar I sådana diskussioner. Att kunna hävda att kor inte är miljöskadliga, att den statistiken var felräkning, biologisk mångfald, plöjningens effekter, att vegetabiliskt protein är mindre biotillgängligt, hur fytinsyror påverkar kroppen...allt sånt där som jag laser lite här och lite där och förstår kanske till hälften. Och minns ännu mindre av...

Vi jobbar hårt med att evidensbasera alla våra guider, dvs att varje påstående har en medföljande referens till (och en gradering av) ett vetenskapligt arbete. På den svenska sidan är vi bara i uppstarten, men det kommer även här, i synnerhet när vi utökar det något underbemannade svenska teamet under hösten. Mer info om evidensbaseringen kommer, men är man verkligen intresserad rekommenderar jag att man tar en titt på vår engelska DD-sida :) 

Problemet med att gå till Kostdoktorns sida, på svenska eller engelska, är att jag inte hittar något där. Det finns en massa recept, man kan hitta info för att börja äta LCHF, man kan hitta videor och success stories och jag vet inte allt. Men om jag vill kunna hävda I en discussion att det är bra att äta kött, bade för kroppen och klimatet - så behöver jag en tydlig sida som hänvisar till trovärdiga sidor eller studier om detta. Länkar, och gärna en förklaring.

Biokemigenomgångar. Skillnader på vegetabiliskt och animaliskt protein. Dito fett. Omega3 och omega6. Mättat fett kontra omättat av olika varianter. Fytinsyror och lektiner, och även oxalater; vad är det och hur påverkar det oss?

Var har jag last att den där "sanningen" att kor är miljöbovar berodde på att FAO räknat fel I statistiken? Hur viktigt är det med biologisk mångfald? Hur mycket gräsbetat kött kan vi producera, I Sverige och I världen?

Det finns säkert tusen frågor till...

Jag begar inte att Kostdoktorn ska fixa det - jag bara lyfter frågan; någon kanske vet. Eller blir inspirerad att skapa sidan.

• Like 1

Jag är inte bekväm med engelska DD - och inte den svenska heller, för den delen - för jag hittar inte där. Jag vet inte var jag ska leta.  Jag gick in på förstasidan och, som jag skrev I förra kommentaren  "Det finns en massa recept, man kan hitta info för att börja äta LCHF, man kan hitta videor och success stories och jag vet inte allt. ". Jag hittar inte hur jag ska gå vidare till något intressant. Det är för mycket bling-bling.

Jag laser I princip aldrig där, varken den svenska eller engelska sidan, för att jag inte hittar något jag vill läsa. Jag är bara här på forumet. Och på sidan med bloggnyheter.

• Like 1