Jump to content

Kramper

Liss Tone

Recommended Posts

Saltbrist. Salta maten mer och/eller använd dig av Maries tips ovan. Se https://www.dietdoctor.com/se/lchf/biverkningar#kramp

När det gäller magnesium, så var medveten om att det som säljs som "magnesium"-tabletter, består av en eller flera kemiska föreningar som bl.a innehåller magnesium. Alla dessa föreningar har olika påverkan på kroppen och det är inte säkert att just den produkten du använder är effektiv mot kramper.

Jag som tränar mycket har till och från problem med kramper i benen, men med regelbundet intag av "Magnesium Optimal" från Helhetshälsa (innehåller magnesiumcitrat, magnesiumglycinat, magnesiumsuccinat), tillsammans med salt så klarar jag mig. Många har också rapporterat att flytande magnesiumolja, som man gnider in på huden, är väldigt effektivt. En del har också själva blandat krossade magnesiumtabletter med en vanlig hudlotion som man applicerar på huden, vilket också ska fungera bra.

Om du har mest kramper under natten så rekommenderas att ta tabletterna vid läggdags för bättre effekt under natten.

• Like 5

Prova Kalium också.

Det finns ju någonting som heter Natrium-Kalium-pumpen, där en av huvuduppgifterna är att reglera vätskebalansen.

Med Magnesium och salt som tillskott så får jag kramp mer sällan. Lägger jag till Kalium som jag gjort nu i sommar, så har jag ännu inte fått någon kramp.

---

• Like 3

8 timmar sedan, Liss Tone sade:

Hei er inn i min 3 uke på streng LCHF og sliter med mye kramper tar magnesium hver dag-noen tips som kan hjelpe?

Iomed att det bara gått tre veckor så är det förmodligen omställningsproblemen?

Fortsätt med magnesiumet, det värsta som kan hända utifall det är fel sort är att du slipper ett annat omställningsproblem nämligen förstoppning.

Oså testa saltrådet, dvs vanligt bordsalt, för på strikt LCHF i början så kissar man ut en massa salt, när insulinet droppar rätt mycket.

Mineralsalt använder man främst för annat, dvs lite mer balans mellan magnesium och kalium!

Medans vanligt bordssalt (natriumklorid) använder man för att reglera blodvolym/blodtryck.. dvs kroppen använder detta för att hålla ett normalt blodtryck!

Oså lite djupdykning i hur muskler fungerar, de drar ihop sig av kalciumjoner och slappnar av magnesiumjoner!

• Like 4

• 2 weeks later...
On 2019-08-14 at 09:56, Liss Tone sade:

Hei er inn i min 3 uke på streng LCHF og sliter med mye kramper tar magnesium hver dag-noen tips som kan hjelpe?

Hej,

För mig hjälper magnesium mot nattkramper i vaderna. Finns många olika sorters magnesium och vissa funkar sämre än andra.

Jag använder denna:
super-magnesium-100-tabletter-0.jpg

• 2 months later...

Jag är inne på min 3-e månad av strikt LCHF och har nått min målvikt. Har dock fortfarande lite kärlekshandtag kvar så jag fortsätter med strikt + styrketräning. 

Hade inte så mycket muskelkramp i början men nu är det riktigt besvärligt, vaknar flera gånger om natten. Gillar salt mat och saltar extra. Dricker ca 2,5 l (inkl det som ingår i maten) och käkar Magnesium puori (som rekommenderas av Diet Doctor) till natten. 

Vill helst inte äta fler piller men detta är jobbigt. 

• Like 2

10 timmar sedan, Mitt nya liv sade:

Vill helst inte äta fler piller men detta är jobbigt. 

Då tipsar jag om magnesiumspray. Finns på Bodystore, Apotea och andra nätbutiker om du inte hittar den i en lokal hälsokostaffär. Jag har en liten provflaska som jag brukar ha med på resor och vid en tjänsteresa i fjol hade kollegan vadkramper. Han berättade att han haft det i princip varje natt i hela sitt vuxna liv, typ 30år. Han fick låna min lilla flaska den natten och var lyrisk dagen efter. Pratade med honom för några veckor sen och det verkar som att hans kropp tar upp magnesiumet bättre genom huden. 
En annan sak du kan testa är att bada och ha epsomsalt i badvattnet. Då sker upptaget också genom huden. 
Anna Sparre, 4health.se, nämner nånstans i en pod att bada i havet är värdefullt just för mineralupptag. 

• Like 2
  • Thanks 1