Jump to content

Jobbig läsning om vanvård

Anders A

Recommended Posts

Jag gråter när jag läser detta. Behandlingen av gamla människor på vårdhem och sjukhus är långtifrån bra.

Minns när min far låg döende i cancer på Kullbergska sjukhuset i Katrineholm med fruktansvärda smärtor. Han hade fått en tryckavlastande madrass , och den rullstol han tidigare kunnat sitta uppe i korta stunder hade tagits bort.Det var nu otänkbart att ta upp honom ur sängen.

En dag när min mamma kom upp för att hälsa på honom fanns han inte kvar på rummet. Mamma blev förtvivlad; hon utgick från att han var död, men det var han inte. Med hjälp av personalen hittades pappa på en toalett, fastbunden vid toaletten men skärpet till badrocken, hängande framåt och i det närmaste medvetslös.

Det var sommar och man hade tagit in outbildade sommarvikarier; jag antar att detta var orsaken. Någon förklaring fick vi inte.

Pappa dog några dagar efter detta.

Jag började läsa, och kom fram till bilden, var tvungen att avbryta. Stackars stackars människa. Jag började sen läsa om igen från början och jag fylls av ilska och sorg. Jag förstummad över att det får gå till såhär. Det är inte rätt.

Som tur är har jag än så länge bara haft goda erfarenheter av äldrevården, men jag tror nog att det är värt att ta en liten nogrannare koll..

Ja, jag läste texten för ett par dagar sedan. Kom halvvägs i texten sen kom tårarna. Fy fasen! 

Jag har själv jobbat en hel del inom äldreomsorgen och aldrig varit med om något liknande. Visst har man haft kollegor som man önskar skulle visa lite mer hänsyn och vara försiktigare, men inte på långa vägar som det beskrivs i berättelsen här. Min erfarenhet är, som tur är, tvärtom att den absoluta majoriteten av personalen alltid gjort sitt bästa för att tillgodose människors behov och önskemål. 

Jag hoppas att människor som jobbar inom vården läser det här och tar till sig så att det inte behöver hända igen.

• Like 1

Frutansvärd historie! Gråtare jag med när jag läser. 

Jag har själv jobbat som vikarie inom äldrevårdn och personlig ass. Och kan instämma att det tyvärr är så det ser ut.

Jag är utbildat som djurskötare, och har jobbat flera år med både lantbruksdjur och försöksdjur. Och jag kan lova att forsöksdjur får MYCKET bättre vård. De får föda som är anpassat dom (fast det är tråkiga pellets) de får aktivering, de får smärtlindring och de får vård av nån som har VILLAT bli djurskötare och som GILLAR djur och vill dom det bra.

Det kan man inte säga om äldrevården, enligt min egen erfarenhet är det nog 50% av personalen som inte ens vill jobba med äldre människor! Som tyckar de är äckliga, dumma, besvärliga, luktar m.m. 

Om man fick bort dom ur personalen, då skulle mycket vara vunnit. 

Tyvärr finns det ingen prestige i att jobba med äldre. Och den lilla lönen man får ökar ju inte prestigen, alla med ambitioner sökar sig annanstans. Och ledningen vågar inte sparka folk som i verkligeheten aldrig borde ha jobbat med människor. Därför att det är brist på personal.........

Nej, man vill inte bli gammal i detta land.

Jag hållar redan på att hjärntvätta mina barn till att de måste ta hand om mig när jag blir gammal, och jag är endast 37. 

Fy så hemskt. Det är inte ofta jag gråter av någonting jag läser, men här sprutade tårarna så jag var tvungen att ta en paus för att över huvud taget kunna fortsätta läsa.

Nu får jag dåligt samvete för att jag kände mig illa behandlad senast jag träffade en läkare på sjukhuset (Halmstad sjukhus det med). Allt som hade hänt då var att läkaren var stressad, jag hann inte fråga om allt jag hade tänkt. Det är ju inget i jämförelse.

För första gången sedan jag flyttade för 8 år sedan har jag insett att det kanske inte är så bra att bo 50 mil från min mamma.

Frutansvärd historie! Gråtare jag med när jag läser. 

Jag har själv jobbat som vikarie inom äldrevårdn och personlig ass. Och kan instämma att det tyvärr är så det ser ut.

Jag är utbildat som djurskötare, och har jobbat flera år med både lantbruksdjur och försöksdjur. Och jag kan lova att forsöksdjur får MYCKET bättre vård. De får föda som är anpassat dom (fast det är tråkiga pellets) de får aktivering, de får smärtlindring och de får vård av nån som har VILLAT bli djurskötare och som GILLAR djur och vill dom det bra.

Det kan man inte säga om äldrevården, enligt min egen erfarenhet är det nog 50% av personalen som inte ens vill jobba med äldre människor! Som tyckar de är äckliga, dumma, besvärliga, luktar m.m. 

Om man fick bort dom ur personalen, då skulle mycket vara vunnit. 

Tyvärr finns det ingen prestige i att jobba med äldre. Och den lilla lönen man får ökar ju inte prestigen, alla med ambitioner sökar sig annanstans. Och ledningen vågar inte sparka folk som i verkligeheten aldrig borde ha jobbat med människor. Därför att det är brist på personal.........

Nej, man vill inte bli gammal i detta land.

Jag hållar redan på att hjärntvätta mina barn till att de måste ta hand om mig när jag blir gammal, och jag är endast 37. 

Hade vi skött djur lika illa som vissa av våra gamla så hade vi fått djurförbud.