**Ankan**

Törstig! Är det normalt??

Recommended Posts

Jag började med strikt LCHF för ungefär en vecka sedan, har mätt mina ketoner och ligger nu på 1,4 - 1,5 så på god väg. Jag är sjuuuukt törstig! Dricker konstant, ändå torr i munnen och törstig. Är det normalt??? Tog en sup av salt för en timme sedan, då släppte törsten. Men nu är den redan tillbaka. Kan man ta flera salt-supar? Tacksam för råd och tips. 

• Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, **Ankan** sade:

Jag började med strikt LCHF för ungefär en vecka sedan, har mätt mina ketoner och ligger nu på 1,4 - 1,5 så på god väg. Jag är sjuuuukt törstig! Dricker konstant, ändå torr i munnen och törstig. Är det normalt??? Tog en sup av salt för en timme sedan, då släppte törsten. Men nu är den redan tillbaka. Kan man ta flera salt-supar? Tacksam för råd och tips. 

Välkommen!

Svårt att säga, men det du upplever är lixom inte helt ovanligt!

Oså mäter du ketoner, det verkar lite seriöst?

Joo, jag vågar påstå att torr mun/törstig är helt normalt när man får den befängda iden att man skall gå över till strikt LCHF/ketogen diet!

Iallafall så är jag lika befängd.. men jag var lite korkad så det  tog cirka 3 månader innan jag landade på strikt!

Såå, jag är mest inne på omställningsbesvär, du kan luta dig emot att det värsta är över inom tre veckor!

Och under tiden skall du dricka och ta saltsupar så länge du behöver det.

Omställning är omställning, det kan kännas skit, oså om man är normalt funtad så kan man fundilera på varför man får sådana omställningsproblem?

Yada, yada..är man ung och frisk så skall man ju kunna skifta diet lite hur som  helst?

Sååå omställningsymptomen kanske tyder på att du inte är tonåring längre?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Ja jag är sjukt seriös och gillar tekniska prylar så en keton-mätare var ju superkul! Ett måste!! Hahaha. Dessutom får jag ju veta att jag gör rätt. 🙂

Jag har fortsatt med saltet och vattnet och börjar må bättre.... så det är nog omställningsproblematik bara som du skriver. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, **Ankan** sade:

Tack för svar. Ja jag är sjukt seriös och gillar tekniska prylar så en keton-mätare var ju superkul! Ett måste!! Hahaha. Dessutom får jag ju veta att jag gör rätt. 🙂

Jag har fortsatt med saltet och vattnet och börjar må bättre.... så det är nog omställningsproblematik bara som du skriver. 

Det enda ketonmätaren säger är att du har brist på glukos, det i sig är positivt om man lagt om till en ketogenare diet!

Samma utslag inträffar även för bantare!

Dvs det tar iallafall 3-4 veckor att ställa om till en ketogen diet.

Dvs bantarna minskar kalorierna för att förbränna kroppsfett.. det kan strikta LCHFare oxå göra, men framförallt så minskar de på kolhydraterna.

Hur som helst så lite oberoende på orsak och inriktning, om kroppen är van vid hög andel kolhydrater så hamnar man rätt ofta i ett metabolt tillstånd som kallas för ketos!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-08-19 at 13:33, **Ankan** sade:

Jag har kört keto i 1,5 år och kör alltid en nypa himalaya-salt i vattnet! Vet inte hur mycket vatten du dricker, men bra att fylla på med bra salter =) Om jag slarvar med för lite grönsaker ( dom gröna nyttiga ) så får jag fortfarande torr mun och känner mig törstig. Så kalium är också viktigt! 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit enligt LCHF i 5 år nu, mer och mer strikt och keto det senaste året. Nu i sommar har jag också lagt till 2-3 fastedagar per vecka. Då har jag upptäckt hur min kropp regerade på saltbrist. De dagarna jag fastade var det viktigt att få i sig salt eftersom jag annars kände mig kraftlös, trött och hade muskelkramp i benen på natten. Om jag fick i mig tillräckligt med salt (man måste dricka vatten om man äter salt :) ) så var det helt OK att fasta. Till det brukade jag även fylla på med magnesium, zink och på senare tid även kalium. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg