Jounih Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag har flera gånger hört att lågkolhydradskost gör oss dumma. Skulle snarare själv påstå tvärtom, har lärt mig en massa nya uttryck ( evidens, signifikant m.fl) Inte bara att jag lärt mig orden, utan även vad dessa betyder.. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Att jag skulle få minskad intelligens kan dom försöka inbilla någon annan.. Vi är så dumma för att vi får andra att känna sig ifrågasatta i kosten, kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Svenske minnesmästaren Mattias Ribbing vittnar om hur mycket mer skärpt han är på tävlingar när han äter LCHF. Personligen känner jag mig väl varken dummare eller klokare efter att ha börjat med LCHF. Däremot vill jag nog påstå att det tyder på både intelligens och ett visst mått av vishet att kunna ändra uppfattning när nya rön visar på att man kanske har haft felaktiga uppfattningar. Vilket väl de flesta LCHF-ätare faktiskt har gjort, till skillnad från flertalet i ett eller annat statligt verk. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 http://m.expressen.se/halsa/bara-lugn-du-blir-inte-dum-utan-kolhydrater/?partner=www Lite läsning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Fast längre ned på samma sida http://m.expressen.se/halsa/bara-lugn-du-blir-inte-dum-utan-kolhydrater/?partner=wwwLite läsning! Fast längre ned på samma sida står: GI och LCHF kan öka risken för bröstcancer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag har flera gånger hört att lågkolhydradskost gör oss dumma. Anledningen är troligtvis att de - felaktigt - tror att hjärnan inte får någon energi om man inte äter kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag har flera gånger hört att lågkolhydradskost gör oss dumma. öööh...asså...va menar ru? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Fast längre ned på samma sida Fast längre ned på samma sida står: GI och LCHF kan öka risken för bröstcancer Redan grundligt avhandlat! Rekommenderar bloggen "Ett sötare blod". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag antar att om de inte längre kan säga att vi kommer att dö av en hjärtattack, gå up ev. förlorad vikt, inte orka träna och så vidare så måste de hitta ett nytt argument. Rent bullshit dock, jag tror snarare att vi som på ett eller annat sätt äter lågkolhydratskost blir välutbildade då vi hela tiden "måste" försvara våran kost hållning och därmed tar vi till oss mycket ny information från forskningsstudier och liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag har flera gånger hört att lågkolhydradskost gör oss dumma. Skulle snarare själv påstå tvärtom, har lärt mig en massa nya uttryck ( evidens, signifikant m.fl) Inte bara att jag lärt mig orden, utan även vad dessa betyder.. Den första veckan, under omställningen, är har man väl inte direkt full bemanning på hjärnkontoret, men det tar sig efter dess. Jobbar som civilingenjör med att intensivt tänka och fokusera på svåra problem hela dagarna, så jag har ganska bra koll på när jag är smart eller dum. Har inte upplevt några negativa effekter. Snarare tvärt om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jounih Posted February 24, 2013 Author Share Posted February 24, 2013 öööh...asså...va menar ru? *skrattar så jag pinkar på mig* Precis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag gjorde begåvningstestet Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-III) på LCHF ®, och fick grymt bra resultat. Trots att det hela tog lång tid, så var jag helskärpt genom de 14 olika deltesten. Jag har ett väldigt lågt intag av kolhydrater, och slackar varken under hård träning eller när problemlösningar kommer på min väg... Ska tillägga att jag känner mig mer skärpt idag, än vad jag var på den gamla kosthållningen med kolhydrater. Jag är projektledare och regissör för ett teaterprojekt, och behöver hålla femtielva bollar i luften samtidigt. Allt detta flyter på utan några som helst problem. Apropå eventuellt skryt, så försvann väl Jantelagen vid Sveriges inträde till EU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag kan hela periodiska systemet utantill i huvudet (inlärt på LCHF) tog 2 dagar, såväl alla grundämnen som kemiska beteckningar och antal protoner och elektroner som grundämnena har, jag kan även placera in de flesta i vilka grupper de tillhör som ädelgaser och halvmetaller och ickemetaller etc... så LCHF fungerar fint för mig! hoppas det inte lät alltför skrytsamt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag är då varken dummare eller smartare nu än jag var innan. Nåt jag har märkt är att mitt humör är bättre och mitt tålamod är mycket bättre nu. Kan ju vara åldern också men jag tror inte det. De få som tar upp kolhydrat/LCHF med mig verkar då väldigt dumma. Dom avfärdar min kost utan att ha något som helst på fötterna. Utan att vara insatt i ett ämne kan man väl inte argumentera eller ha en åsikt alls? Det blir iallafall väldigt korta diskussioner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Jag kan hela periodiska systemet utantill i huvudet (inlärt på LCHF) tog 2 dagar, såväl alla grundämnen som kemiska beteckningar och antal protoner och elektroner som grundämnena har, jag kan även placera in de flesta i vilka grupper de tillhör som ädelgaser och halvmetaller och ickemetaller etc... så LCHF fungerar fint för mig! hoppas det inte lät alltför skrytsamt! Fakta kan inte vara skryt. Du vet ju själv vad du kan. Jag själv har precis gått en 100 p kurs och fick betyget A och det är jag nöjd med fast jag snart är pensionär och värst av allt ätit LCHF-kost i fyra år. Är det fel på betygssystemet för det där kan väl inte vara rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 *skrattar så jag pinkar på mig* Precis... För att vara seriös för en stund, så är ju hjärnrelaterade problem som grand mal och epilepsi något man åtminstone tycks lindra med ketogena dieter. Ur ett lite mer anekdotiskt perspektiv så är just ökad skärpa och koncentrationsförmåga något jag själv märkte av då jag började en gång i tiden. Allmänt bättre mental stabilitet, inte minst relaterat till att jag inte längre var så beroende av att äta i tid och otid, kan man ju också med lite god vilja koppla till detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Stabilt blodsocker ger också stabilt lynne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts