Jump to content

Sockerfri månad

morgonsol

Recommended Posts

De två senaste veckorna har det blivit lite för mycket socker för min smak. Honung i teet och annan matlagning, vanlig mintchoklad, lakritsgodis, mintchoklad 70% kakao, mörk choklad 86%, mera godis (förvisso 17% kolhydrater varav 5% socker men ändå), öl och fikonmarmelad, p.g.a ölprovning. Kan bara konstatera att choklad oavsett kakaohalt äts upp inom en vecka efter att den har inhandlats, så tänker inte köpa mer choklad. Har inga större problem att avstå andra kolhydratkällor som bröd, potatis, pasta eller alkohol men när det gäller socker är det svårt.

Imorgon tänker jag påbörja ett försök att inte äta något socker alls under en månads tid, utan äta mig mätt på riktig mat. Får se hur det går...

Edit: Var på IKEA för inte så länge sedan och där doftade det kanelbullar i inte bara bistron, utan även vid kassorna och en bra bit in på hämta-själv avdelningen. Var mycket frestande och jag funderade på att inte bara köpa en kanelbulle, utan även den nya jordgubbsglass de har. Men i slutändan blev det ingenting, bara vatten.

• Like 5
  • Haha 1

11 timmar sedan, morgonsol sade:

Kan bara konstatera att choklad oavsett kakaohalt äts upp inom en vecka efter att den har inhandlats, så tänker inte köpa mer choklad.

Klarar du en hel vecka...??? Kanonbra ju! Jag är glad om jag klarar två dagar... :ph34r: Men så har jag bara hållit på med LCHF i 8år. ;)

Du fixar 4 veckor, en dag i taget. En timme i taget om nödvändigt. Go for it!! 

• Like 4
  • Thanks 2

Då var det rensat i skafferi och kyl. Svartvinbärsgelé, muffinsformar, proteinbars, några karameller, pepparkaksformar, honung, chokladpraliner och lite andra bakningsingredienser ligger nu högst upp, längst in i skafferiet. Out of sight, out of mind. Så länge jag inte får för mig att baka är det lätt att inte bara undvika socker utan även vetemjöl. Dessvärre hittade jag lite andra saker som jag inte riktig vet vad jag ska göra med. Salladskrydda (druvsocker), citronpeppar (socker och maltodextrin), balsamvinäger (koncentrerad druvjuice, glukossirap från majs, modifierad majsstärkelse), kinesisk soja (18% socker) och lingonsylt (36 g socker per 100 g varav 30 är tillsatta). Slänga eller försöka ge bort något av ovanstående?

• Like 3

Kryddor är kryddor. Tror du att du skulle få för dig att halsa kinesisk soja..? Eller gå loss på vinbärsgelén längst in, längt upp för att du åt stek med citronpeppar...? I så fall ska de bort men personligen skulle jag behållit dem.

• Haha 1

Guest Tureborgaren

Apropå maltodextrin:

Maltodextrin, Modern Stressor of the Intestinal Environment  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6409436/

• "A critically important new study by Laudisi et al1 shows that consumption of the food additive maltodextrin, incorporated into many processed foods, leads to the promotion of intestinal inflammation. These findings suggest that this broadly used food additive could be a risk factor for chronic inflammatory diseases."  (...konsumtion av livsmedelstillsatsen maltodextrin kan gynna tarminflammation och kan vara en riskfaktor för kroniska inflammatoriska sjukdomar.)

Om modifierad majsstärkelse skriver Äkta vara så här:  https://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=32202

• Ta till exempel modifierad majsstärkelse, som finns i tusentals innehållsförteckningar. Så här gör man den, enligt den vanligaste tillverkningsmetoden:
  • Vanlig majsstärkelse blandas i en jättelik reaktortank med propylenoxid – som är en petroleumprodukt framställd av naturgas, klor och lut eller saltsyra – tillsammans med fosforoxiklorid, en vätska som är så lättflyktig och reaktionsbenägen att den måste hanteras med största försiktighet. Denna kemikalie, som även används vid tillverkning av bekämpningsmedel, reagerar våldsamt i kontakt med vatten och bildar saltsyra och fosforsyra samtidigt som stärkelsemolekylerna i majsen förändras och kloreras. Om den modifierade stärkelsen dessutom ska blekas, vilket kan behövas om den ska nyttjas som ljus fyllning i vissa livsmedel, behandlas den nu med exempelvis svavelsyra.
  • Det färdiga resultatet av dessa processer är en flytande substans som renas från sina kemikalier och sprejas in i gigantiska tankar för att där snabbtorkas till det pulver som levereras till livsmedelsindustrin och hamnar i frukostyoghurt, salladsdressing och fiskgratäng.

1 timme sedan, MariaF sade:

Kryddor är kryddor. Tror du att du skulle få för dig att halsa kinesisk soja..? Eller gå loss på vinbärsgelén längst in, längt upp för att du åt stek med citronpeppar...? I så fall ska de bort men personligen skulle jag behållit dem.

Vinbärsgelén är i ganska stora burkar och inget jag använder, så de förblir orörda. Sojan har jag nästan uteslutande när jag gör gräddsås till köttbullar, mest för färgens skull. Salladskryddan används nästan bara när jag gör mos av broccoli och/eller blomkål, men när den är slut får jag göra en egen blandning utan socker. 😏Citronpepparn bör jag kunna lämna tillbaka då den är oöppnad och köptes för några dagar sedan. Vinägern ska jag försöka ge bort. Då återstår lingonsylten. Får klura på om jag vill äta upp den eller ej, vill jag ha lingon finns det i frysen. 😋

Men det är både tråkigt och lite läskigt hur mycket kolhydrater, i synnerhet socker, som finns i mat om man inte ser upp. Någon som har tips på en asiatisk sojasås som är sockersnål?

• Like 1

Hoppar in och följer din tråd, jag har också efter en vår och sommar med mycket "slarv" bestämt mig för en nystart utan socker och gluten.

Kinesisk soja använder jag i köttfärssås och brunsås, för färgen och smakens skull. Har aldrig kollat sockerhalten, jag som annars läser innehållsförteckningen på allt... Men en flaska brukar räcka flera år i mitt kök så den får nog vara kvar.

Lingonsylt äter barnen och maken så den får också vara kvar. Brukar göra som min farmor och ta någon tesked av det rinniga i sylten när jag gör brunsås, för lite sötma. Den lilla sockermängden tål jag (det är inte så ofta heller). 

• Like 3

Dag 2: Än så länge går det bra. Kokoschips, grönsaker, mejerier, fisk, morot och köttfärs hittils. All mer eller mindre processad mat är max 5 g kolhydrater per 100 g. Om något innehåller socker så är det tomatpuré, ca 13-15 g/100g. Är dock svårt att komma ifrån och något jag ändå är ok med. Så mycket använder man inte varje gång köttfärssås ska lagas. Idag har jag pluggat i princip hela eftermiddagen och därav druckit mer vatten än vanligt. Min gissning är att det sug som kom på eftermiddagen var en konsekvens av detta. Störigt att vara varken riktigt mätt eller riktigt hungrig. Fick handla ölkorv och ost för att råda bot, lyckades hitta korv utan socker och druvsocker. Tråkigt att många producenter lägger socker och annat skräp i charkuterier.

@Kattuggla Var har du köpt din japanska soja? En större, mer välsorterad matbutik? Asiatisk matbutik? Nätet?

• Like 3

Dag 5: Hittils går det bra. Riktiga lingon istället för sylt till köttbullarna. Tycker om att kunna känna av den sötma som finns i t ex lök som fått stekas mjuk i smör eller kokt broccoli. Smetana är också en sak som är löjligt gott, tur att det är såpass fett att man inte kan äta mer än 1-2 dl åt gången. Men givetvis finns det andra saker runt omkring mig som frestar lite. På morgonen när jag cyklar till skolan passerar jag ett ställe där det brukar dofta nybakta bullar, men har inte stannat för att kolla om det är ett café eller bageri. Eller som idag på lunchen när det låg öppnade påsar med chips och ostbollar i den lokal jag brukar äta lunch. Inte för att jag vill äta det, utan för att det drar till sig min uppmärksamhet.

Sannolikt finns det två saker som gör att jag kan lyckas på längre sikt. 1) Inte ha mat som man kan trilla dit på hemma. 2) Beslutsamhet. Jag vill inte lägga mina pengar på skräp eller stoppa i mig skräp. Listan på vad som är ätbart skräp blir bara längre...

• Like 3

Jag hakar på utmaningen! Hemma är det rensat sen ett bra tag tillbaka, men sen är det jobbfikat. Mina kollegor anser att fika tillsammans betyder mycket för gemenskapen. Kan så vara, men jag behöver i så fall hitta sånt som är okej för mig att fika. Så här långt har jag börjat ta med mig en liten pyts grädde till teet. Bättre än mjölk tycker jag. Ostrullar skulle kunna vara bra, gurkstavar därtill. Inga bakverk, som jag tänker nu. Hur gör andra som har fika uppdukat på jobbet?

• Like 3

51 minuter sedan, Monika Stenberg sade:

Hur gör andra som har fika uppdukat på jobbet?

Jag har äntligen kommit dithän att jag bara låter bli. Och när jag får en kommentar om hur "ståndaktig" jag är, ler jag bara. (En kollega fixade faktisk chokladmousse speciellt till mig, mörk choklad och grädde bara i en liten espressokopp. 😍)

• Like 5

När det dukas upp på jobbet säger jag helt enkelt "Tack, det är bra för mig" och ler. Jag kommer inte med några förklaringar eller något som kan tolkas som en pekpinne inför andra. Om nån skulle fråga varför, säger jag något diffust om att min mage inte blir glad av fikabröd. Nu vet nog de flesta på mitt jobb att jag äter LCHF, men visst hamnar man i situationer där min inställning kan mötas med visst ifrågasättande. Då kan jag ta diskussionen om jag känner för det. Men jag tummar aldrig på mitt välbefinnande.

• Like 6

Guest Tureborgaren
6 timmar sedan, Monika Stenberg sade:

Så här dags vet alla att jag inte äter fikabröd. Och sedan ena chefen blev "sockerfri" så finns det alltid frukt också. Fast det äter jag ju inte heller.

En slät kopp svart kaffe är jag helt nöjd med. Särskilt som jag belåtet kan notera att mitt midjemått ligger bra till jämfört med en hel del av dem som fortfarande befinner sig i sockerträsket...

@Monika Stenberg Kul att du också ger det ett försök! Mer "ok" bakverk hade väl varit matmuffins av något slag. Grädde till teet är bra!

Dag 7: Själv kan jag inte riktigt avgöra om dagen blivit 100% sockerfri, men vad gör man när det som serveras till lunch är vegetarisk/vegansk tacos? Jag försökte göra det bästa av situationen. Men i slutändan blev det, förutom en massa grönsaker, 1 glas alkoholfritt bubbel, riven ost, böngryta (försöker undvika baljväxter vanligtvis), picklad rödlök och vegansk fraiche. Det blev totalt 2 stora portioner mat och när jag väl ätit klart fick jag ont i magen. Var även trött och kände mig seg i huvudet en stund under eftermiddagen. Helt klart mest fettsnåla måltiden på riktigt länge. Men jag lät i alla fall bli tortillabrödet, chipsen, saften, glassen och kakorna.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att ta mig upp på banan så snart som möjligt? Behöver kunna fortsätta plugga närmsta dagarna och hade gärna sluppit övergångsbesvär som vadkramp och huvudvärk om det är möjligt.

• Like 3

51 minuter sedan, morgonsol sade:

hade gärna sluppit övergångsbesvär som vadkramp och huvudvärk om det är möjligt

Salt, salt, salt och... salt. (Saltshots t ex, jag varvar vid behov Trocomare, himalayasalt och havssaltflingor)

Vad menar du med att ta dig upp på banan i samband med studier? 

• Like 1

2 timmar sedan, MariaF sade:

Salt, salt, salt och... salt. (Saltshots t ex, jag varvar vid behov Trocomare, himalayasalt och havssaltflingor)

Vad menar du med att ta dig upp på banan i samband med studier? 

Har redan salt stående framme när jag pluggar, förutom vattenflaskan. Vad jag menade var att ta mig upp på banan kostmässigt så att det inte kommer i vägen för studierna. Ingen höjdare att få de mentala omställningsbesvären, t ex huvudvärk, samtidigt som jag befinner mig i slutspurten till en mattetenta. Men borde vara lugnt så länge jag försöker äta lite extra fett de närmsta dagarna.

• Like 1

9 timmar sedan, morgonsol sade:

Ingen höjdare att få de mentala omställningsbesvären, t ex huvudvärk, samtidigt som jag befinner mig i slutspurten till en mattetenta.

Just huvudvärk borde du kunna kurera med salt. Det kan vara svårare att parera "hjärndimma" och trögtänkthet, om du tillhör de som får det. Det kan finnas bättre idéer hos andra men OM du drabbas av det senare vete sjutton om inte jag skulle avvaktat med kostomläggningen tills efter tentaperioden (sedan kan man undvika de värsta sockerbovarna ändå). 

• Like 1

Dag 10: Så, så var tentan avklarad. Matmässigt har de senaste dagarna varit riktigt bra. Försöker komma tillbaka till gamla rutiner i form av att inte äta frukost, utan bara lunch och middag/kvällsmat. Blev tidig frukost lördag och söndag. Även fast folk runt omkring mig ätit mackor och druckit öl/cider har jag inte velat ha. Mycket nöjd med min köpe-middag igår: aioli, fläskfilé och massa smarriga grönsaker. Annars har jag alltid med mig matlåda och ibland nödmat. Det här kanske låter lite knäppt, men vissa förmiddagar är jag alldeles klar i huvudet (när jag fastar) och detta verkar försvinna efter jag har ätit. Dock ska jag på fest i helgen och hade tänkt satsa på något alkoholfritt vin, men vet inte om det går att göra 100% sockerfritt. Har ni några tips på riktlinjer? X gram socker per liter?

• Like 3

1 timme sedan, morgonsol sade:

Dag 10: Så, så var tentan avklarad. Matmässigt har de senaste dagarna varit riktigt bra. Försöker komma tillbaka till gamla rutiner i form av att inte äta frukost, utan bara lunch och middag/kvällsmat. Blev tidig frukost lördag och söndag. Även fast folk runt omkring mig ätit mackor och druckit öl/cider har jag inte velat ha. Mycket nöjd med min köpe-middag igår: aioli, fläskfilé och massa smarriga grönsaker. Annars har jag alltid med mig matlåda och ibland nödmat. Det här kanske låter lite knäppt, men vissa förmiddagar är jag alldeles klar i huvudet (när jag fastar) och detta verkar försvinna efter jag har ätit. Dock ska jag på fest i helgen och hade tänkt satsa på något alkoholfritt vin, men vet inte om det går att göra 100% sockerfritt. Har ni några tips på riktlinjer? X gram socker per liter?

Angående vin, de mäter det i form av gram per liter, dvs vi pratar om promillen!

Utan då är det snarare alkoholen i vin som har prio att förbrännas före socker/fett/what ever!

• Like 2

Dag 11: Då har det handlats mat så jag klarar mig veckan ut. Dessvärre smygs det ner socker i varor jag tycker om t ex rimmat stekfläsk ( druvsocker, natriumaskorbat och natriumnitrit ) och ajvar relish (socker och solrosolja). Ajvar använder jag förvisso som krydda men jag vill ändå inte äta skräp. Dock borde man kunna göra sin egna ajvar relish. Någon som provat? Hur blir det med hållbarheten? Stekfläsk bör man väl också kunna få tag i färskt, eller i alla fall beställa i butiken. Någon som har erfarenhet av detta? Ska även beställa 'Hjärnkoll på maten' från biblioteket. Försöker läsa innehållsförteckningen på det som går, men man får ta en ny vana i taget. Man får försöka lära sig av sina misstag och fortsätta vara uppmärksam i framtiden. 

• Like 2

On 2019-08-25 at 11:06, Monika Stenberg sade:

Jag tillhör en av de där präktiga tråkiga som inte "unnar" mig en sötsak. 🤓 Det är nolltolerans för mig, blir enklast så, och nu efter några år har jag inga problem med att tacka nej.

Jag sitter gärna med och småpratar, men då bara med en kopp te/kaffe med en skvätt grädde i. ☕ Svarar gärna på frågor om någon runt bordet undrar om min kosthållning. 🙂

• Like 5

Dag 13: Oj, det har snart gått två veckor. Jag fortsätter äta grönsaker, makrill i tomat, mejerier, pannbiffar. För kvällen har jag en plan: jag kommer ta med mig middagslåda, grönsaker med dipp och ostchips förutom vinet. Det gick inte att hitta vin som var alkoholfritt, sockersnålt och på liten flaska, så det innehåller alkohol. Men jag kommer dricka vatten smaksatt med lime mellan, så det bör gå bra.

• Like 5

Dag 17: Ibland går inte saker som planerat, vilket det till stor del inte gjort sedan i lördags. Åt rejält innan festen, ostchipsen verkade magen inte gilla, inget vatten med lime, ytterst lite alkohol och kaffe med grädde för att hålla mig vaken (dricker aldrig kaffe). Fortfarande inte helt tillbaka i mina gamla sömnrutiner. Men gällande mat har det knappt blivit några avsteg. Sjuk sedan igår, så mycket te med grädde har det blivit. Kursare har föreslagit honung, citron och ingefära, men honung är inte aktuellt. 

• Like 2
  • Sad 1

Dag 19: Det har blivit många glas te med grädde och jag är förhoppningsvis på bättringsvägen. De tillfällen jag blir sugen på gotta ner mig fungerar det alldeles utmärkt att blanda osaltat smör, koksflingor och kakao till en röra. Kokosen ger tillräckligt med sötma. Men det är inte så ofta det inträffar, sötman i vanlig mat räcker långt. Morot, palsternacka och gul lök som fått vara i ugn t ex. Till middag blev det fläskkotlett med mos av broccoli och blomkål. Moset borde jag göra oftare, då det är supergott och ett lätt sätt att få i sig fett, genom att blanda ner smör, en skvätt grädde och kryddor man tycker om. Moset är också en rätt jag hade tipsat småbarnsföräldrar om, då det smakar sött men antagligen har bättre näringsinnehåll än de flesta puréer som riktar sig till barn och som finns på burk.

• Like 5

Dag 26: Oj vad tiden går fort. Kommer försöka köra sockerfritt även hela nästa vecka och sedan utvärdera. Denna helgen hälsar jag på mina föräldrar. De har mörk choklad i kylen, den plockade jag fram för att sedan lägga tillbaka. Om jag skulle bli godissugen finns det blåbär i frysen och grädde man kan vispa.

• Like 5

Dag 34: Det lilla socker jag fått i mig senaste veckan är från salami, köpemajonäs och inlagd gurka. Såvida man inte även räkar fruktos och laktos, för lite grädde och blåbär blev det också. Imorgon blir det utvärdering och får se om det blir aktuellt att köra ytterligare en sockerfri månad.

• Like 3

Dag 37: Då var det dags för utvärdering. Det har gått bra. Jag har lyckats låta bli svartvinbärsgelén, honungen, karamellerna, pralinerna, proteinbarsen och lingonsylten. Jag har inte köpt hem någon choklad. Den mesta av maten jag ätit har varit lagad från grunden. Brukar inte äta bröd, baljväxter eller dricka alkohol, men det har förekommit lite ändå. Det viktigaste jag tror att jag har lärt mig är att vara uppmärksam på socker där man minst anar det, t ex chark, i form av att ta för vana att läsa innehållsförteckningar. Tänker att försöka vara "sockerfri" är något jag vill fortsätta med, men att jag tillåter t ex tomatpuré, inlagda grönsaker, köpta såser ibland så länge det inte rör sig om några stora mängder. Och att lättaste sättet att undvika tillsatt socker är att köpa hela råvaror, som inte är speciellt processade, och laga maten själv. 

Dock lite kluven över hur man hanterar undantag/avsteg/fusk eller vad man nu vill kalla det. Ska på finsittning på fredag, vet att jag sannolikt kommer få i mig socker, mjöl och alkohol. Hur sällan är det rimligt att man gör avsteg? Några gånger per år? En gång i månaden? För mig är nog det viktigaste att äta bra, hemlagad mat både före och efter sittningen, så att man inte äter "fel" flera måltider i följd.

• Like 3

19 timmar sedan, morgonsol sade:

Hur sällan är det rimligt att man gör avsteg? Några gånger per år? En gång i månaden?

Beror ju på hur du reagerar på det. Vissa är väldigt känsliga och väljer att inte gå utanför ramarna för det är inte värt det. Andra hanterar det helt okej. Ju svårare det är att återgå till det du tror på, ju mer sällan är det lämpligt med avsteg.

• Like 2

On 2019-09-25 at 15:45, MariaF sade:

Beror ju på hur du reagerar på det. Vissa är väldigt känsliga och väljer att inte gå utanför ramarna för det är inte värt det. Andra hanterar det helt okej. Ju svårare det är att återgå till det du tror på, ju mer sällan är det lämpligt med avsteg.

Efter några dagar av mindre bra ätande har jag fått lite perspektiv på saken. Om jag ska göra ett avsteg, vilket helst inte bör ske och dessutom ske sällan, så måste det vara en isolerad händelse. Att jag bara äter EN "icke-LCHF" måltid, som vanligt före och efter. Om det blir avsteg flera dagar i följd, som t ex denna veckan, är det lätt att börja lyssna på trollet som säger att "nu när du gjort x avsteg kan du lika gärna fortsätta och äta socker/spannmål/potatis etc". Så det har blivit potatis, brunsås, svartvinbärsgelé, 3 kakor, köpt tacosås och bröd (vanligt grovt och glutenfritt) hittils. Det är inte första gången jag trillar av banan kostmässigt, samma sak har hänt några gånger tidigare i år, men på något sätt har jag själv satt stopp för att spåra ut för mycket. Det är inte värt att avvika från LCHF allt för mycket. En total avhållssamhet från socker, spannmål, alkohol och baljväxter vet jag inte om jag klarar av, men definitivt något värt att sträva mot. Men även inom "godkänd LCHF-mat" behöver jag vara vaksam på nötter, grädde, bär, charkuterier och mörk choklad så att jag inte äter detta istället för riktig mat. Imorgon är det bara riktig mat som gäller. 

• Like 3

2 timmar sedan, morgonsol sade:

Om det blir avsteg flera dagar i följd, som t ex denna veckan, är det lätt att börja lyssna på trollet som säger att "nu när du gjort x avsteg kan du lika gärna fortsätta och äta socker/spannmål/potatis etc".

Det där trollet är insmickrande, och så farligt...

Inställningen man måste ha är: Jag kan inte påverka det jag har ätit. Men jag kan påverka det jag ska äta. Och trollet (bra att du lyckas identifiera det som sockertrollet, och inte tror att det är dina egna tankar) säger du emot. "Vad då fortsätta? Det blir det ju bara värre av! Jag vet att jag mår så mycket bättre på riktig mat!" (eller vad du nu vill säga). Gör det. Sätt ner foten. Det här vill jag! Och förklara gärna varför för trollet också . 🙂 

• Like 2
  • Thanks 1

On 2019-09-27 at 11:02, Effie sade:

Inställningen man måste ha är: Jag kan inte påverka det jag har ätit. Men jag kan påverka det jag ska äta. Och trollet (bra att du lyckas identifiera det som sockertrollet, och inte tror att det är dina egna tankar) säger du emot. "Vad då fortsätta? Det blir det ju bara värre av! Jag vet att jag mår så mycket bättre på riktig mat!" (eller vad du nu vill säga). Gör det. Sätt ner foten. Det här vill jag! Och förklara gärna varför för trollet också . 🙂 

Tusen tack för ditt svar, kunde knappast formulerat det bättre själv. Nu framöver gäller det bara att äta riktig mat, härda igenom omställningsbesvär, göra mig av med mat som håller trollet vaket och försöka natta trollet i form av att påminna mig själv varför jag äter lchf. Hur bra jag mår när jag äter LCHF och hur dåligt jag mår när jag får i mig vissa kolhydrater. Missar man något om man inte äter kolhydrater? Saknar man karies, paltkoma, ojämt blodsocker, sötsug, att inte kunna bli mätt etc? Inte direkt. Tänker i liknande banor angående vissa kursare som festar en hel del. Saknar jag baksmälla, sömnbrist, att vända på dygnet, att slösa pengar, fatta sämre beslut osv? Knappast. Rimligast är nog att anta en liknande inställning till socker som alkohol. Båda är gift, bör konsumeras sällan och i begränsade mängder.

• Like 4

Rimligast är nog att anta en liknande inställning till socker som alkohol. Båda är gift, bör konsumeras sällan och i begränsade mängder.

Även om levern producerar glukos för kroppens begränsade behov, kommer ett litet tillägg oftast in med de grönsaker man äter. Äter man bröd, annat än LCHF-bröd (suveränt gott) får man skylla sig själv. Det du antyder lär väl huvudsakligen ha med ett kvarliggande sötsug att göra.

I mitt fall, före min LCHF-start för två år sedan kunde jag, när det bar sig, tömma ett halvkilo praliner under en eller två kvällar (kallas väl endera för sötsug eller bristande karaktär). Efter LCHF-start (direkt) tills nu har sötsuget under två år raderats ur mitt sinne (nypåkommen karaktär eller ej). Min misstanke är att det beror på mitt LCHF-pedanteri, kompletterat med de effektiva mättnadskänslorna under 17 timmar som LCHF-kosten ger.

Vad gäller alkohol, typ 40 - 60% bör man lägga ner den men i form av vin 9-12% ett glas till kötträtten, finns studier som visar positiv verkan. Numera har man lämnat tanken på att fördelarna skulle ha med det röda färgämnet i rödvin att göra (neutralisera de fria radikalerna). I verkligheten är det den lilla mängden alkohol som utgör den positiva komponenten... så, använd gärna vinet som krydda till måltiden om det dricks måttligt ett till två glas för man ett för kvinna. I solidaritetens namn alltså ett glas för båda!  

@Nils Engström Man kanske inte kan undgå kolhydrater till 100%, men i alla fall välja källan och mängden med omsorg. Svårt att säga om det handlar om sötsug för min del, snarare att falla för kolhydrat-frestelser gång på gång. Det kan vara godis, men likaväl bröd, pasta eller potatis. Men i och för sig blir det väl ett sötsug i kroppen, då kroppen omöjligtvis kan veta om glukosmolekylerna kommer från läsk eller en skiva surdegsbröd när de väl är i blodomloppet. Vin kommer jag sannolikt dricka i framtiden, och då inte mer än 1-2 glas på en kväll (beror givetvis på vinglasens storlek), men just nu behöver jag tuffa igång kroppen på LCHF-tåget och äta bra i några veckor innan jag ens kan börja fundera på dricka vin.

• Like 1

2 timmar sedan, morgonsol sade:

1. Det kan vara godis, men likaväl bröd, pasta eller potatis.

2. Vin kommer jag sannolikt dricka i framtiden

1. Låter lite väl stora avvikelser, om avsikten är att klara 75 % energiandel från fett791101383_ScreenHunter_n2095Mar_1817.thumb.jpg.9f55cf271dfb050d223e0207b2904b25.jpg.

2. Menar du att du undandrar dig den mest fantastiska kryddan till köttet? För mig är en måltid, i varje fall med rött kött, utan ett glas vin i samma färg som huvudkrydda=knappt halva njutningen.466698723_ScreenHunter_2097Mar_1823.thumb.jpg.94885d2ea4ab07021c60b6189f32142a.jpg

• Like 1

@Nils Engström Min poäng var snarare att jag kan falla för kolhydrater i många former, inte bara socker. Och givetvis håller jag med dig om att ett glas vin till en god bit kött är en del av att njuta av livet. Men innan dess behöver jag äta bättre i någon vecka minst innan jag kan börja med godkända avsteg som vin, bär med grädde, nötter, rotfrukter i lite större mängder osv. Ungefär vilka mängder fett behöver man äta om man vill komma upp i 75 E% fett? Hur mycket blir det för dig under en dag? Är en rimlig fördelning 75 E% fett, 20 E% protein, 5 E% kolhydrater?

Tillägg: Provade att räkna på 75:20:5. Ett maxintag på protein per dag för mig är ca 400 g otillagad kött/fisk etc med ca 20% protein, vilket medför ett proteinintag på 320 kcal. Mitt totala intag bör då motsvara 1600 kcal per dag, med ca 133 g fett och max 20 g kolhydrater. Men så strikt är jag inte med kolhydraterna. Äter ändå morötter, använder grädde, tomat, rödbetor, mandelmjöl så är nog hyfsat liberal. Får återkomma när jag har lite mer detaljerad koll på hur mycket fett jag behöver få i mig för att vara mätt respektive hungrig på de tider jag vill. Men 70 E% fett, 20 E% protein och 10% kolhydrater är väl fortfarande inte helt fel?

• Like 2

Senaste dagarna har gått sådär, men jag kämpar på. Försöker äta riktig, fet mat istället för annat. Idag blev det 1 äpple efter middagen (17 g kolhydrater enligt kostbevakningen), i lördags äppelpaj (dock sockersnål och mjölfri), 1 passionsfrukt och 100 g 90%ig mörk choklad istället för en enda kanelbulle eller gifflar på fredagen. Märker dock snabbt om jag ätit socker eller ej, tänderna känns klibbiga. Och det behövs inga stora mängder, äpplet eller chokladkakan (ca 13 g kolhydrater) räcker.

• Like 3

• 3 weeks later...
On 2019-08-25 at 16:33, SGK sade:

Men jag tummar aldrig på mitt välbefinnande.

Det har jag gjort. Matmässigt har nog inte varit det värsta, utan snarare stress. Men har börjat ta tag i det.

On 2019-09-27 at 11:02, Effie sade:

Inställningen man måste ha är: Jag kan inte påverka det jag har ätit. Men jag kan påverka det jag ska äta.

En sund inställning som kan vara bra att ha med sig i andra delar av livet. Som allt man har gjort, allt man har sagt.

Det blir lite socker mellan varven men sannolikt fortfarande ett lågt intag. Men det beror såklart vad man jämför med, hur man mäter. Några äpplen, inlagd gurka, honung och svartvinbärsgelé i sås (gjorde ingen skillnad i smak!). Hellre att jag "unnar mig" god ost, goda tomater, lite chark och spetskål. Men rotfrukter smakar i regel sött, speciellt om man kokat eller ugnsbakat dem. T ex morot, palsternacka, rödbeta och rotselleri.

Ni som ätit LCHF i några år, hur brukar ni göra på jul? För jag är kluven. Det kanske är lite tidigt att fundera på saken. Om man bara ska ta "lite" av den kolhydratrika julmaten, som 1 skiva vörtbröd, 1 lussekatt, en portion risgrynsgröt, en clementin osv. Eller om man ska skippa allt. Bara äta köttbullar, prinskorv, sill, brysselkål, lax och vad ni nu brukar ha på era julbord.

• Like 1

Guest Tureborgaren

Ni som ätit LCHF i några år, hur brukar ni göra på jul? För jag är kluven. Det kanske är lite tidigt att fundera på saken. Om man bara ska ta "lite" av den kolhydratrika julmaten, som 1 skiva vörtbröd, 1 lussekatt, en portion risgrynsgröt, en clementin osv. Eller om man ska skippa allt. Bara äta köttbullar, prinskorv, sill, brysselkål, lax och vad ni nu brukar ha på era julbord.

Jag äter sillen, för det är det godaste md julen. Och kanske en liten slev Janssons. Men sedan blir det mest kött och brysselkål. Det är det jag tycker är godast, ändå. Sötsakerna och bakverk lockar inte längre.

Förra året köpte jag Gårdssällskapets jullåda, med blandade delikatesser: kött, fisk, korv och lite såser till. Blev så nöjd.

Till saken hör att jag inte kan veta på förhand exakt hur kroppen kommer reagera på vörtbröd, clementin, risgrynsgröt, någon pepparkaka osv. Kroppen tror jag har reagerat negativt på bröd tidigare. Strul med magen tar bara tid som jag hellre spenderar med familjen. Det allra mest sockrade har jag ändå tänkt låta bli, som kola, knäck, julskum (det är inte gott) och julmust. Men samtidigt vill jag inte vara "besvärlig" eller "tråkig" genom att låta bli det mesta, fastän jag kanske är med och förbereder mat som jag inte tänker äta. Går inte heller riktigt veta nu om man kommer ha saknat något eller om det var bättre utan, både smakmässigt och kroppens reaktioner. Någon här som har erfarenheter av att "bara smaka lite" gjorde att man gick loss helt, typ att det triggar till hets-/överätning? För vad jag kan komma ihåg angående viss julmat, så är det att jag inte blir mätt. Jag har ätit åtskilliga skålar gröt/portioner potatisgratäng/skivor vörtbröd. Lätt att fastna i småätande och vips har man ätit lite för mycket.

Nu ska jag kommentera något du kanske inte vill ha åsikter om, och det handlar om att du skriver att du inte vill vara besvärlig.

En person med glutenintolerans skulle aldrig äta gluten för att inte verka besvärlig (jo, det kan nog finnas undantag, men jag har aldrig träffat någon). Men vi som inte får allvarliga skador direkt av felaktig mat vi förväntas (eller kräver av oss själva kanske) att vi ska äta av det mesta som bjuds för stämningens skull.

Nu är jag en äldre person, och har under mitt liv lärt mig att den enda som blir lidande av att jag inte sätter min hälsa främst är jag själv. Därför äter jag aldrig bröd, potatis, ris, pasta osv. Det är helt enkelt inte värt det för mig. Sen är jag en person som har svårt med gränser, och då blir det enklast att helt enkelt säga nej tack.

Ps. Jag har stor förståelse för att min inställning inte passar alla, men jag ville bara ge ett annat perspektiv.

• Like 6
  • Thanks 1

Det är sant, julen närmar sig..Jag äter aldrig bröd, pepparkakor eller pajer med mjöl, ja du förstår, inte ens på julen. (Har mitt bröd skivat i frysen som jag äter om jag någon gång vill ha en macka) Julgodis som jag inte gjort själv, går också helt bort. Jag kan göra egna pepparkaksbollar med malda nötter och brynt smör och mina egna chokladtryfflar, eller ketobollar med saffranssmak t ex. Men på julen blir det kanske lite sill och lite Janssons. Och jag smakar av apelsinriset, eller gör eget av keso, grädde och apelsiner. Jag äter vad jag vill, inte vad någon annan förväntar sig. Jag har en del intoleranser och det är inte värt det, dagarna efter.

• Like 4
  • Thanks 1

@SGK Tack så mycket för att du delar med dig av dina åsikter, det har jag verkligen inget emot. Och ja, helt klart är omgivningens förväntan (outtalade krav) en del av problemet (kanske snarare att man själv tror att det ska vara på ett visst sätt). Hur man hanterar detta om man har svårt att sätta gränser och att prioritera sig själv, vilket jag haft och fortfarande har i viss mån, är frågan. Förhopningsvis kan undvikandet av den värsta julmaten bli ett ytterligare steg i att prioritera min hälsa. Man kan äta god mat och ha trevligt under jul, utan mjöl och socker.

• Like 4