Recommended Posts

De två senaste veckorna har det blivit lite för mycket socker för min smak. Honung i teet och annan matlagning, vanlig mintchoklad, lakritsgodis, mintchoklad 70% kakao, mörk choklad 86%, mera godis (förvisso 17% kolhydrater varav 5% socker men ändå), öl och fikonmarmelad, p.g.a ölprovning. Kan bara konstatera att choklad oavsett kakaohalt äts upp inom en vecka efter att den har inhandlats, så tänker inte köpa mer choklad. Har inga större problem att avstå andra kolhydratkällor som bröd, potatis, pasta eller alkohol men när det gäller socker är det svårt.

Imorgon tänker jag påbörja ett försök att inte äta något socker alls under en månads tid, utan äta mig mätt på riktig mat. Får se hur det går...

Edit: Var på IKEA för inte så länge sedan och där doftade det kanelbullar i inte bara bistron, utan även vid kassorna och en bra bit in på hämta-själv avdelningen. Var mycket frestande och jag funderade på att inte bara köpa en kanelbulle, utan även den nya jordgubbsglass de har. Men i slutändan blev det ingenting, bara vatten.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för att det ska gå bra! Det låter vettigt att sätt upp ett rimligt mål så får man se hur man går vidare sen. :)

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, morgonsol sade:

Kan bara konstatera att choklad oavsett kakaohalt äts upp inom en vecka efter att den har inhandlats, så tänker inte köpa mer choklad.

Klarar du en hel vecka...??? Kanonbra ju! Jag är glad om jag klarar två dagar... :ph34r: Men så har jag bara hållit på med LCHF i 8år. ;)

Du fixar 4 veckor, en dag i taget. En timme i taget om nödvändigt. Go for it!! 

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var det rensat i skafferi och kyl. Svartvinbärsgelé, muffinsformar, proteinbars, några karameller, pepparkaksformar, honung, chokladpraliner och lite andra bakningsingredienser ligger nu högst upp, längst in i skafferiet. Out of sight, out of mind. Så länge jag inte får för mig att baka är det lätt att inte bara undvika socker utan även vetemjöl. Dessvärre hittade jag lite andra saker som jag inte riktig vet vad jag ska göra med. Salladskrydda (druvsocker), citronpeppar (socker och maltodextrin), balsamvinäger (koncentrerad druvjuice, glukossirap från majs, modifierad majsstärkelse), kinesisk soja (18% socker) och lingonsylt (36 g socker per 100 g varav 30 är tillsatta). Slänga eller försöka ge bort något av ovanstående?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kryddor är kryddor. Tror du att du skulle få för dig att halsa kinesisk soja..? Eller gå loss på vinbärsgelén längst in, längt upp för att du åt stek med citronpeppar...? I så fall ska de bort men personligen skulle jag behållit dem.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå maltodextrin:

Maltodextrin, Modern Stressor of the Intestinal Environment  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6409436/

• "A critically important new study by Laudisi et al1 shows that consumption of the food additive maltodextrin, incorporated into many processed foods, leads to the promotion of intestinal inflammation. These findings suggest that this broadly used food additive could be a risk factor for chronic inflammatory diseases."  (...konsumtion av livsmedelstillsatsen maltodextrin kan gynna tarminflammation och kan vara en riskfaktor för kroniska inflammatoriska sjukdomar.)

Om modifierad majsstärkelse skriver Äkta vara så här:  https://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=32202

• Ta till exempel modifierad majsstärkelse, som finns i tusentals innehållsförteckningar. Så här gör man den, enligt den vanligaste tillverkningsmetoden:
  • Vanlig majsstärkelse blandas i en jättelik reaktortank med propylenoxid – som är en petroleumprodukt framställd av naturgas, klor och lut eller saltsyra – tillsammans med fosforoxiklorid, en vätska som är så lättflyktig och reaktionsbenägen att den måste hanteras med största försiktighet. Denna kemikalie, som även används vid tillverkning av bekämpningsmedel, reagerar våldsamt i kontakt med vatten och bildar saltsyra och fosforsyra samtidigt som stärkelsemolekylerna i majsen förändras och kloreras. Om den modifierade stärkelsen dessutom ska blekas, vilket kan behövas om den ska nyttjas som ljus fyllning i vissa livsmedel, behandlas den nu med exempelvis svavelsyra.
  • Det färdiga resultatet av dessa processer är en flytande substans som renas från sina kemikalier och sprejas in i gigantiska tankar för att där snabbtorkas till det pulver som levereras till livsmedelsindustrin och hamnar i frukostyoghurt, salladsdressing och fiskgratäng.
  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Kryddor är kryddor. Tror du att du skulle få för dig att halsa kinesisk soja..? Eller gå loss på vinbärsgelén längst in, längt upp för att du åt stek med citronpeppar...? I så fall ska de bort men personligen skulle jag behållit dem.

Vinbärsgelén är i ganska stora burkar och inget jag använder, så de förblir orörda. Sojan har jag nästan uteslutande när jag gör gräddsås till köttbullar, mest för färgens skull. Salladskryddan används nästan bara när jag gör mos av broccoli och/eller blomkål, men när den är slut får jag göra en egen blandning utan socker. 😏Citronpepparn bör jag kunna lämna tillbaka då den är oöppnad och köptes för några dagar sedan. Vinägern ska jag försöka ge bort. Då återstår lingonsylten. Får klura på om jag vill äta upp den eller ej, vill jag ha lingon finns det i frysen. 😋

Men det är både tråkigt och lite läskigt hur mycket kolhydrater, i synnerhet socker, som finns i mat om man inte ser upp. Någon som har tips på en asiatisk sojasås som är sockersnål?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tyvärr ingen koll på soja. Utom att det ofta är gluten i dem också. Mer att vara uppmärksam på.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ha en japansk soja hemma, utan gluten . Naturligt fermenterad,  Sakura står det på flaskan. Jag använder väldigt lite soja, men några droppar av denna är gott ibland.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppar in och följer din tråd, jag har också efter en vår och sommar med mycket "slarv" bestämt mig för en nystart utan socker och gluten.

Kinesisk soja använder jag i köttfärssås och brunsås, för färgen och smakens skull. Har aldrig kollat sockerhalten, jag som annars läser innehållsförteckningen på allt... Men en flaska brukar räcka flera år i mitt kök så den får nog vara kvar.

Lingonsylt äter barnen och maken så den får också vara kvar. Brukar göra som min farmor och ta någon tesked av det rinniga i sylten när jag gör brunsås, för lite sötma. Den lilla sockermängden tål jag (det är inte så ofta heller). 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 2: Än så länge går det bra. Kokoschips, grönsaker, mejerier, fisk, morot och köttfärs hittils. All mer eller mindre processad mat är max 5 g kolhydrater per 100 g. Om något innehåller socker så är det tomatpuré, ca 13-15 g/100g. Är dock svårt att komma ifrån och något jag ändå är ok med. Så mycket använder man inte varje gång köttfärssås ska lagas. Idag har jag pluggat i princip hela eftermiddagen och därav druckit mer vatten än vanligt. Min gissning är att det sug som kom på eftermiddagen var en konsekvens av detta. Störigt att vara varken riktigt mätt eller riktigt hungrig. Fick handla ölkorv och ost för att råda bot, lyckades hitta korv utan socker och druvsocker. Tråkigt att många producenter lägger socker och annat skräp i charkuterier.

@Kattuggla Var har du köpt din japanska soja? En större, mer välsorterad matbutik? Asiatisk matbutik? Nätet?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den finns i vanliga mataffärer, Willys, Coop, Ica, Hemköp..

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 5: Hittils går det bra. Riktiga lingon istället för sylt till köttbullarna. Tycker om att kunna känna av den sötma som finns i t ex lök som fått stekas mjuk i smör eller kokt broccoli. Smetana är också en sak som är löjligt gott, tur att det är såpass fett att man inte kan äta mer än 1-2 dl åt gången. Men givetvis finns det andra saker runt omkring mig som frestar lite. På morgonen när jag cyklar till skolan passerar jag ett ställe där det brukar dofta nybakta bullar, men har inte stannat för att kolla om det är ett café eller bageri. Eller som idag på lunchen när det låg öppnade påsar med chips och ostbollar i den lokal jag brukar äta lunch. Inte för att jag vill äta det, utan för att det drar till sig min uppmärksamhet.

Sannolikt finns det två saker som gör att jag kan lyckas på längre sikt. 1) Inte ha mat som man kan trilla dit på hemma. 2) Beslutsamhet. Jag vill inte lägga mina pengar på skräp eller stoppa i mig skräp. Listan på vad som är ätbart skräp blir bara längre...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hakar på utmaningen! Hemma är det rensat sen ett bra tag tillbaka, men sen är det jobbfikat. Mina kollegor anser att fika tillsammans betyder mycket för gemenskapen. Kan så vara, men jag behöver i så fall hitta sånt som är okej för mig att fika. Så här långt har jag börjat ta med mig en liten pyts grädde till teet. Bättre än mjölk tycker jag. Ostrullar skulle kunna vara bra, gurkstavar därtill. Inga bakverk, som jag tänker nu. Hur gör andra som har fika uppdukat på jobbet?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, Monika Stenberg sade:

Hur gör andra som har fika uppdukat på jobbet?

Jag har äntligen kommit dithän att jag bara låter bli. Och när jag får en kommentar om hur "ståndaktig" jag är, ler jag bara. (En kollega fixade faktisk chokladmousse speciellt till mig, mörk choklad och grädde bara i en liten espressokopp. 😍)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det dukas upp på jobbet säger jag helt enkelt "Tack, det är bra för mig" och ler. Jag kommer inte med några förklaringar eller något som kan tolkas som en pekpinne inför andra. Om nån skulle fråga varför, säger jag något diffust om att min mage inte blir glad av fikabröd. Nu vet nog de flesta på mitt jobb att jag äter LCHF, men visst hamnar man i situationer där min inställning kan mötas med visst ifrågasättande. Då kan jag ta diskussionen om jag känner för det. Men jag tummar aldrig på mitt välbefinnande.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Monika Stenberg sade:

Hur gör andra som har fika uppdukat på jobbet?

Så här dags vet alla att jag inte äter fikabröd. Och sedan ena chefen blev "sockerfri" så finns det alltid frukt också. Fast det äter jag ju inte heller.

En slät kopp svart kaffe är jag helt nöjd med. Särskilt som jag belåtet kan notera att mitt midjemått ligger bra till jämfört med en hel del av dem som fortfarande befinner sig i sockerträsket...

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Monika Stenberg Kul att du också ger det ett försök! Mer "ok" bakverk hade väl varit matmuffins av något slag. Grädde till teet är bra!

Dag 7: Själv kan jag inte riktigt avgöra om dagen blivit 100% sockerfri, men vad gör man när det som serveras till lunch är vegetarisk/vegansk tacos? Jag försökte göra det bästa av situationen. Men i slutändan blev det, förutom en massa grönsaker, 1 glas alkoholfritt bubbel, riven ost, böngryta (försöker undvika baljväxter vanligtvis), picklad rödlök och vegansk fraiche. Det blev totalt 2 stora portioner mat och när jag väl ätit klart fick jag ont i magen. Var även trött och kände mig seg i huvudet en stund under eftermiddagen. Helt klart mest fettsnåla måltiden på riktigt länge. Men jag lät i alla fall bli tortillabrödet, chipsen, saften, glassen och kakorna.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att ta mig upp på banan så snart som möjligt? Behöver kunna fortsätta plugga närmsta dagarna och hade gärna sluppit övergångsbesvär som vadkramp och huvudvärk om det är möjligt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, morgonsol sade:

hade gärna sluppit övergångsbesvär som vadkramp och huvudvärk om det är möjligt

Salt, salt, salt och... salt. (Saltshots t ex, jag varvar vid behov Trocomare, himalayasalt och havssaltflingor)

Vad menar du med att ta dig upp på banan i samband med studier? 

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Salt, salt, salt och... salt. (Saltshots t ex, jag varvar vid behov Trocomare, himalayasalt och havssaltflingor)

Vad menar du med att ta dig upp på banan i samband med studier? 

Har redan salt stående framme när jag pluggar, förutom vattenflaskan. Vad jag menade var att ta mig upp på banan kostmässigt så att det inte kommer i vägen för studierna. Ingen höjdare att få de mentala omställningsbesvären, t ex huvudvärk, samtidigt som jag befinner mig i slutspurten till en mattetenta. Men borde vara lugnt så länge jag försöker äta lite extra fett de närmsta dagarna.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, morgonsol sade:

Ingen höjdare att få de mentala omställningsbesvären, t ex huvudvärk, samtidigt som jag befinner mig i slutspurten till en mattetenta.

Just huvudvärk borde du kunna kurera med salt. Det kan vara svårare att parera "hjärndimma" och trögtänkthet, om du tillhör de som får det. Det kan finnas bättre idéer hos andra men OM du drabbas av det senare vete sjutton om inte jag skulle avvaktat med kostomläggningen tills efter tentaperioden (sedan kan man undvika de värsta sockerbovarna ändå). 

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 10: Så, så var tentan avklarad. Matmässigt har de senaste dagarna varit riktigt bra. Försöker komma tillbaka till gamla rutiner i form av att inte äta frukost, utan bara lunch och middag/kvällsmat. Blev tidig frukost lördag och söndag. Även fast folk runt omkring mig ätit mackor och druckit öl/cider har jag inte velat ha. Mycket nöjd med min köpe-middag igår: aioli, fläskfilé och massa smarriga grönsaker. Annars har jag alltid med mig matlåda och ibland nödmat. Det här kanske låter lite knäppt, men vissa förmiddagar är jag alldeles klar i huvudet (när jag fastar) och detta verkar försvinna efter jag har ätit. Dock ska jag på fest i helgen och hade tänkt satsa på något alkoholfritt vin, men vet inte om det går att göra 100% sockerfritt. Har ni några tips på riktlinjer? X gram socker per liter?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, morgonsol sade:

Dag 10: Så, så var tentan avklarad. Matmässigt har de senaste dagarna varit riktigt bra. Försöker komma tillbaka till gamla rutiner i form av att inte äta frukost, utan bara lunch och middag/kvällsmat. Blev tidig frukost lördag och söndag. Även fast folk runt omkring mig ätit mackor och druckit öl/cider har jag inte velat ha. Mycket nöjd med min köpe-middag igår: aioli, fläskfilé och massa smarriga grönsaker. Annars har jag alltid med mig matlåda och ibland nödmat. Det här kanske låter lite knäppt, men vissa förmiddagar är jag alldeles klar i huvudet (när jag fastar) och detta verkar försvinna efter jag har ätit. Dock ska jag på fest i helgen och hade tänkt satsa på något alkoholfritt vin, men vet inte om det går att göra 100% sockerfritt. Har ni några tips på riktlinjer? X gram socker per liter?

Angående vin, de mäter det i form av gram per liter, dvs vi pratar om promillen!

Utan då är det snarare alkoholen i vin som har prio att förbrännas före socker/fett/what ever!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Zepp Vinet kommer vara ALKOHOLFRITT, så ingen alkohol kommer förbrännas. Riktlinjer för antal gram socker per liter efterfrågas.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 11: Då har det handlats mat så jag klarar mig veckan ut. Dessvärre smygs det ner socker i varor jag tycker om t ex rimmat stekfläsk ( druvsocker, natriumaskorbat och natriumnitrit ) och ajvar relish (socker och solrosolja). Ajvar använder jag förvisso som krydda men jag vill ändå inte äta skräp. Dock borde man kunna göra sin egna ajvar relish. Någon som provat? Hur blir det med hållbarheten? Stekfläsk bör man väl också kunna få tag i färskt, eller i alla fall beställa i butiken. Någon som har erfarenhet av detta? Ska även beställa 'Hjärnkoll på maten' från biblioteket. Försöker läsa innehållsförteckningen på det som går, men man får ta en ny vana i taget. Man får försöka lära sig av sina misstag och fortsätta vara uppmärksam i framtiden. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg