morgonsol

Sockerfri månad

Recommended Posts

On 2020-01-26 at 18:17, morgonsol sade:

Tack! Jag fyller 21 år i sommar. Kan dock tänka mig att uppvärmning är viktigt oavsett ålder, likaså att varva ner och stretcha. Kan också bli trött fort om jag inte tänker på tempo, så pulsklocka är nog bra att använda. Hur många minuter barfotalöpning skulle du rekommendera @Cleppa? Jag har ett par vibrams liggandes i garderoben, som skulle kunna användas. Min erfarenhet av att ha använt dessa är att det känns fortare i benen, man kan inte gå lika långt och har inte vågat springa i dem mer än kanske 60 meter åt gången.

Jag dansar bugg, så det är vanligtvis inte 1.5 h konstant dans som i t ex zumba. Ska kolla mer på styrketräning och lokala gym, även om en PT kan vara behjälplig. Hur snabbt bör man öka vikterna @Cleppa? + 1 kg eller kanske 0.5 kg efter varje gång? Förr eller senare kommer jag nå en nivå där jag inte kan öka vikterna lika snabbt eller kanske inte rentav alls, och att man då ökar repetitionerna istället. Eller kanske byter övningar. I dagsläget kan jag bära ca 10-15 kr kg utan några större problem, oftast matvaror.

Edit: Hur låga vikter bör man börja med? 1 kg? 2 kg? 5 kg? Mer? Beror det på övningen? Är det bra att avsluta ett styrkepass med plankan?

Innan du tecknar gymkort eller ännu dyrare PT, så rekommenderar jag verkligen att du investerar i lite basic utrustning att ha hemma för styrketräning. Köp i alla fall hantlar + fria vikter.  Ett gummiband med rejält motstånd samt en skivstång(som vikterna passar till) är också bra och kul att ha. Man kan göra så otroligt mycket med fria vikter hemifrån vad gäller helkroppsträning, vilket är praktisk om man inte har så mycket tid eller ork att gå till ett fysisk gym. Det är också lite beroendeframkallande, vilket är ett effektivt substitut när man har småätar- eller sockersabstinens! 

Hur mycket ska man lyfta? Det är inte så noga på amatörnivå. Du känner ju själv hur mycket du mäktar med eller om det är för lätt, t.ex att du kan göra +20 reps utan att det blir jobbigt. Det finns en hel vetenskap kring reps + sets för att maximera och jag är inte rätt persons att fråga tyvärr eftersom jag bara tränar för att må bra, inte för att bli tokrippad. Det enda jag kan säga är att det är viktigt att värma upp så du inte drar på dig inflammationer och skador när du börjar ta i. Typisk nybörjarmiss är att man gör illa rotatorkuff, knän eller rygg för att man lyfter för tungt innan man värmt upp muskelgruppen. Har själv gjort mig skyldig till detta och sen kunde man inte träna på flera veckor. Men annars, om du lyfter -+5 kilo hit och dit är inte hela världen.   

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Elinor sade:

Innan du tecknar gymkort eller ännu dyrare PT, så rekommenderar jag verkligen att du investerar i lite basic utrustning att ha hemma för styrketräning. Köp i alla fall hantlar + fria vikter.  Ett gummiband med rejält motstånd samt en skivstång(som vikterna passar till) är också bra och kul att ha. Man kan göra så otroligt mycket med fria vikter hemifrån vad gäller helkroppsträning, vilket är praktisk om man inte har så mycket tid eller ork att gå till ett fysisk gym. Det är också lite beroendeframkallande, vilket är ett effektivt substitut när man har småätar- eller sockersabstinens!

Jag förstår hur du tänker, men vet inte hur aktuellt det är för mig just nu, att köpa hem vikter m.m. Teckna PT är inte något jag planerar att dra på mig som en återkommande utgift, men på något sätt känns det ändå betryggande att kunna bli 'korrigerad' i inlärningsfasen. Vem har inte gjort armhävningar, situps, plankan m.m tidigare, t ex i skolan, men är det någon garanti för att man utför övningarna rätt? Och att man får ut något av dem? Knappast. Min kunskap när det kommer till hur man utför övningar som tränar styrka korrekt är nära noll. Då är det väl rimligt att ta hjälp av någon kunnigare person? Måste inte vara PT, finns andra som er erfarna inom styrketräning. Jag vill lära mig rätt från början och inte skada mig, precis som du är inne på. Men det tar tid att lära sig tekniken. För det andra: i händelse av att jag köper hantlar, gummiband, skivstång m.m så behöver förvaras någonstans. Studentlägenheter är inte speciellt stora. Det blir även en fråga om huruvida om jag faktiskt vill och hur sannolikt det är att jag kommer träna hemma. Min erfarenhet är att det hjälper att avgränsa aktiviteter till fysiska platser. T ex pluggar jag mycket sällan hemma, då det finns så mycket som distraherar. I skolan pluggar jag, är social, äter lunch m.m. Hemma lagar jag mat och andra avkopplande aktiviteter. Att skolan är en plats där jag är produktiv, medan hemmet är en plats för vila och vissa fritidsintressen. Dock hade det varit en helt annan sak om man hade dedikerat ett rum eller en del av ett rum, till ett gym. Att träningen är avgränsad till en viss fysisk yta och att man ger järnet där och då. Men det har jag inte just nu och kommer med största sannolikhet inte ha på flera år. Teckna gymkort är nog bland det enklaste jag kan göra, även om det också kommer krävas en viss ansträning att göra det till en vana att gå dit, snarare än att träna på gym i sig. Tid och ork är inga större problem, jag cyklar förbi ett gym på vägen hem. Brukar dessutom ha mest motivation att träna efter en lång dag i skolan då jag är helt slut i huvudet och att jag vet att efter ett svettigt träningspass kommer jag må så mycket bättre. Det klarnar något i huvudet och blir jag avslappnad, men givetvis också trött. Men helkroppsträning är inte dumt.

Gillar annars ditt andra stycke skarpt @Elinor.Har du några tips när det gäller uppvärmning? Räcker dett att jogga lätt så kroppen blir varm? I 10 min kanske? Längre? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, morgonsol sade:

Har du några tips när det gäller uppvärmning?

Nu frågade du inte mig men jag kan inte vara tyst... ;)
Eftersom du pluggar gissar jag att du sitter en del? De flesta idag har framåtrullade axlar, många har också gamnacke. Posturala övningar använder jag numera som uppvärmning. Då jobbar man med små muskler men får också in en del stretch/ökat rörelseomfång. Förutom de övningar Anna Sparre (4health) och Markus Greus (Optimum) lagt ut på youtube finns denna killen som jag gillar och söker inspiration hos (eftersom jag inte gillar styrketräning): https://www.youtube.com/watch?v=g-7ZWPCWv0U&t=415s

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@MariaF Tack så mycket för ditt svar. Gör verkligen inget att personer på formuet svara på frågor, om de kan besvara dem, även om de inte är riktade till dem specifikt. Du har rätt i att jag sitter still en hel del, även om jag försöker att inte sitta stilla för länge, typ inte mer än en timme åt gången. Pomodoro hjälper, blir en bensträckare i halvtimmen. Förutom axlar och nacke tänker jag även en del på hållningen och ryggen. Benen får daglig motion, men hur är det med överkroppen?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en bra övning där du sätter knogarna vid tinningarna och drar fram armbågarna att mötas framför hakan. Om du drar bak armbågarna kontrollerat jobbar du med muskulaturen runt skulderbladen samtidigt som du öppnar upp framsidan. Det är också bra att stretcha ut bröstmusklerna för full rörlighet i ryggen. Sen kan du knappast göra plankan fel om du strävar efter att hålla kroppen rak och varken putar upp rumpan eller hänger ner. Den är bra.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återupptar diskussionen om lever lite kort. Av någon anledning hittade jag idag lammlever som var ekologisk, förhållandevis närproducerad och inom mina riktlinjer gällande matinköp. Ligger nu i kylskåpet. Dock kluven över hur jag bör tillaga den. Hur smakar lammlever, någon som kan beskriva? Något som passar extra bra till? Det finns väl bara fördelar med att försöka äta lever lite mer regelbundet, någon gång i veckan alla fall? Kanske t.o.m lättare att göra till en vana än att börja träna, vilket går trögt just nu. Men bör gå när jag hittat in i lite bättre rutiner kring sömn och matlagning. Min ambition är att köra 'meal prep' på t ex söndagar, så jag kan göra annat på vardagskvällar. Kan inte vara bra i längden att behöva oroa sig för mat: vad man ska äta, när man ska äta, hur man gör om man inte orkar laga mat, om man inte hinner äta osv. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skivar den, steker på båda sidor, häller lite grädde i pannan. Lite sås till är gott. Kryddar med salt och peppar. Väljer nån grönsak att ha till, kanske blomkål eller broccoli. Strör några råa lingon på innan jag äter.

Lammlever smakar lever, men en ganska mild leversmak.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har rensat en varmrökt lax ikväll, tror jag fick bort nästan alla ben. Är så himla gott. Har inga planer på att tillaga det som finns kvar, bara äta det som det är. Något jag undrar är varför jag inte har köpt hem det fler gånger tidigare. Har försökt lägga både vågen och fasta på hyllan de senaste dagarna. Har ätit frukost flera gånger. Mina föräldrar har dessutom börjat fatta att jag inte äter HCLF, inget bröd/ris/pasta/frukt osv, och hade köpt hem grädde, creme fraiche och korv med 80% kött till mig. Blev en liten tårtbit i måndags, sockerkakan var riktigt söt. Ett glas prosecco (misstänkt sockerbov) och popcorn i lördags. Har dessutom upptäckt en ny supergod maträtt: steka fläskfärs med lite gul lök, i med lite tomatpuré, krydda med salt, peppar, spiskummin. Gott att äta bara som det är eller blanda med smörstekt vitkål. Funderar även i lite bredare termer hur man utformar livet så att man inte behöver göra/stå ut med saker på bekostnad av hälsan. Speciellt beaktande får man ta kring det sociala. Jag vill kunna vara social, men måste jag då t ex äta fettsnål, vegetarisk mat eller bakverk? Helst hade jag velat slippa, men framstår man då som 'konstig' i andras ögon?

De få gånger jag vägt mig visar vågen plus. Funderar i termer av om det är så jag håller mina glykogenlager fyllda. Därav att det ibland är jobbigt att cykla på morgonen om jag inte ätit något sedan kvällen innan, att det är glykogenbrist som upplevs? Är sömnbrist en form av stress för kroppen? Tror även @DRAKULLA är inne på något i det här inlägget. Vet inte hur man citerar så kör på crtl+c istället: " Det är viktigt att man äter sig ordentligt mätt de måltider man äter så att kroppen litar på att det kommer mer bränsle/energi annars drar kroppen ner metabolismen och det vill vi inte." @Gemma är inne på ett annat intressant spår. "Tänker att har man energi att springa träna stressa och andra belastningar för kroppen, då har man samma energi att utstå hunger, och så att man är sugen, men VAN att äta.. alla de tomma timmarna som man spenderar på att tänka på vad äta, hur tillaga, köpa, stuva in i skåp och pyssla med skålar disk grytor och hacka och ha sig... så jag får planera ut aktiviteter.. så inte tristess blir alltför gnagande." - Tja, vad göra istället än att ägna sig åt mat i någon form? Skulle inte heller förvåna mig om jag närmar mig gränslandet som @Peter B beskriver här, "... som jag ser det ligger du kanske på gränsen till övervikt, inte mer och då blir det svårare att gå ner ytterligare i vikt." Även @Katerina med "Om du småäter under dagen och/eller har ett långt ätfönster så håller du insulinet uppe." i detta inlägget.  

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, morgonsol sade:

Har rensat en varmrökt lax ikväll, tror jag fick bort nästan alla ben. Är så himla gott. Har inga planer på att tillaga det som finns kvar, bara äta det som det är. Något jag undrar är varför jag inte har köpt hem det fler gånger tidigare. Har försökt lägga både vågen och fasta på hyllan de senaste dagarna. Har ätit frukost flera gånger. Mina föräldrar har dessutom börjat fatta att jag inte äter HCLF, inget bröd/ris/pasta/frukt osv, och hade köpt hem grädde, creme fraiche och korv med 80% kött till mig. Blev en liten tårtbit i måndags, sockerkakan var riktigt söt. Ett glas prosecco (misstänkt sockerbov) och popcorn i lördags. Har dessutom upptäckt en ny supergod maträtt: steka fläskfärs med lite gul lök, i med lite tomatpuré, krydda med salt, peppar, spiskummin. Gott att äta bara som det är eller blanda med smörstekt vitkål. Funderar även i lite bredare termer hur man utformar livet så att man inte behöver göra/stå ut med saker på bekostnad av hälsan. Speciellt beaktande får man ta kring det sociala. Jag vill kunna vara social, men måste jag då t ex äta fettsnål, vegetarisk mat eller bakverk? Helst hade jag velat slippa, men framstår man då som 'konstig' i andras ögon?

De få gånger jag vägt mig visar vågen plus. Funderar i termer av om det är så jag håller mina glykogenlager fyllda. Därav att det ibland är jobbigt att cykla på morgonen om jag inte ätit något sedan kvällen innan, att det är glykogenbrist som upplevs? Är sömnbrist en form av stress för kroppen? Tror även @DRAKULLA är inne på något i det här inlägget. Vet inte hur man citerar så kör på crtl+c istället: " Det är viktigt att man äter sig ordentligt mätt de måltider man äter så att kroppen litar på att det kommer mer bränsle/energi annars drar kroppen ner metabolismen och det vill vi inte." @Gemma är inne på ett annat intressant spår. "Tänker att har man energi att springa träna stressa och andra belastningar för kroppen, då har man samma energi att utstå hunger, och så att man är sugen, men VAN att äta.. alla de tomma timmarna som man spenderar på att tänka på vad äta, hur tillaga, köpa, stuva in i skåp och pyssla med skålar disk grytor och hacka och ha sig... så jag får planera ut aktiviteter.. så inte tristess blir alltför gnagande." - Tja, vad göra istället än att ägna sig åt mat i någon form? Skulle inte heller förvåna mig om jag närmar mig gränslandet som @Peter B beskriver här, "... som jag ser det ligger du kanske på gränsen till övervikt, inte mer och då blir det svårare att gå ner ytterligare i vikt." Även @Katerina med "Om du småäter under dagen och/eller har ett långt ätfönster så håller du insulinet uppe." i detta inlägget.  

Vilka gulliga föräldrar du har!

Dina funderingar omkring den sociala biten, jag menar att du kommer att få bukt med det också. (om du inte redan har).

Att i en scial situation som påbjuder aatt man deltar vid middagsbordet, att det då inte behöver krocka med din ambition att upprätthålla lchf, och inte hamna alltför långtifrån ramarna - man kan planera sitt intag dagen före eller justera samma dag. 

Mn får i sig en hel del grönsaker (ja inte spannmål om nu deet serveras) vid vegetarisk anrättning som bjuds, det skulle jag inte neka till.

Som vanligt för du ett väldigt fint och konsekvent resonemang gällande sockret, att det ju är en högt ställd ambition att "bli sockerfri" , en tårtbit, fick mig ur keto och det tog en gång ca 48 tim, så var jag en fettförbrännarmaskin igen. Men andra gången nu sist, när jag "experimenterade med kh, och valde av alla ting just torkade fikon och knäckebröd.. så har jag ännu efter snart 1 vecka, inte kommit in i den där "renodlade ketosen alls" , MEN det betyder inte att man därför inte förbränner annorlunda jämfört med om du skulle ta dig en tårtbit eller vad det nu är som du råkade vilja slinka in" , sker det mer sällan.. och ofta dessutom när det sker i SAMBAND i direkt anslutning till huvudrätten.. vilket rekommenderas, då kickar man inte ut på studs.

Dvs, att önska sig något sött (helst lchf/keto-kaka eller ketoglass, ketobollar och sådant, så helst i samband med måltiden.

Ju mer du kan motstå mellanmål/snacks.. desto mer händer det med vikten åt önskad riktning, detta eftersom man slipper insulinpålagringar/fettinlagring vid glesare måltider UTAN någonting in i magen däremellan.

För mig, var det troligtvis det som fick saker att hända, jag har syndat en å annan gång, men jag har till ca 99% helt slutat med snacks, varit stundtals tufft, men man vänjer sig!! Man vänjer sig dessutom fortare när man ser resultat, ja kanske inte alla, men för mig ökade olusten att ges insulinpåslag, men ska sägas att jag också fick beskedet att vara ansatt av diabetes, vilket fick allt att rulla på lite fortare, än om jag aldrig hade fått svart på vitt att mina värden var urusla, samt direkt farliga.

Än en gång, så tror jag ändå att detta med vad man väljer bort i sociala sammanhang, blir mer o mer accepterat, isf är vegan-valet det val som är kontroversiellt på riktigt! Men... just nu, så hypat att "go green" att det onormala blivit normalt. 

Det ska du bara vifta bort, ju mer självtillit du bygger upp i takt med att variera denna lättegoda lchf-maten och sammansättningen, desto mer kommer DE ANDRA att förstå, att du INTE Avstår någonting, du enbart ombesörjer ditt välmående! Ängslas inte över hur just du klingar i gruppmekanismen, dt blir ändå inte en bra grupp utan olikheterna, det är först då en symfoni uppstår.. att se varje deltagare kring bordet som en solospelare, njae... ni är ett, tillsammans men för den skull behövs det väl inte likriktning?

Sådan likriktning hör ihop med tiden när man skulle mangla sina underkläder, mangla strumpor, strycka veck på jeansen, äta upp alla kakorna på kakfatet och gud förbjude om någon tänkte tanken på att ta den sista! då j-ar.. var det ohyfs. Man åt vad som bjöds, och man bjöd vad småpåvarna tänkte och tyckte - men nu är det DU som styr och mannövrerar.. precis dit du vill.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gemma Det sociala ätandet kommer nog ta lite tid till innan det sitter som jag vill. För mig som inte är sockerberoende verkar det vara en träningssak att tacka nej till t ex choklad, godis, frukt, popcorn, chips m.m. Att man inte automatiskt tackar ja, utan stannar upp om/när någon bjuder på sånt man normalt sett inte brukar äta. Att man får några minuters betänketid för att fatta beslutet om man ska ta lite, vilket jag inte har några problem med, eller om man ska låta bli. Det blir nog lite lättare för varje gång man tackar nej. En annan sak att ta i beaktande är alkoholkonsumtion, personligen fattar jag sämre beslut när jag är påverkad. Och att det då är ett strategiskt dåligt val att konsumera alkohol om man vet att det kommer finnas lättillgängligt högprocessat kolhydratrikt skräp, motståndskraften minskar. Håller med att det går att kompensera för den mat som andra serverar, men det kräver mer av en själv. Jag kan inte låta bli att undra hur folk som äter HCLF ens blir mätta, hur de kan äta så lite. Svaret är nog att de inte blir mätta och därav småätandet, fikor, mellanmål m.m. För jag blir inte mätt om det bjuds på vegetarisk tacos och bara får ta lite CF, jag kan lätt äta 2 dl CF eller smetana själv, men det skänker ändå inte samma mättnad som smör. Mycket möjligt att bli 100% sockerfri inte är en realistisk ambition att förverkliga, utan att kanske sträva efter att minimera sockret i vardagen så mycket som möjligt. Och precis som du skriver, att inta det söta/kh-rika i samband med en måltid, i små mängder och dessutom sällan. Att inte bryta fastan innan 5-6 h efter ha ätit tål att jobbas på. Bara jag har ätit bra är det inga problem att fasta 7-8 h mellan lunch och middag. Men att göra det varje dag? 

On 2020-02-07 at 12:40, Gemma sade:

Det ska du bara vifta bort, ju mer självtillit du bygger upp i takt med att variera denna lättegoda lchf-maten och sammansättningen, desto mer kommer DE ANDRA att förstå, att du INTE Avstår någonting, du enbart ombesörjer ditt välmående!

Precis. Jag BEHÖVER INTE någon tårtbit alls och det är inte synd om mig som 'inte får', vilket kolhydratdrivna personer kan tänka. För egentligen handlar det om att man inte vill ha, med tanke på hur kroppen påverkas. Att istället unna kroppen så mycket bättre saker. Andra saker.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, morgonsol sade:

@Gemma Det sociala ätandet kommer nog ta lite tid till innan det sitter som jag vill. För mig som inte är sockerberoende verkar det vara en träningssak att tacka nej till t ex choklad, godis, frukt, popcorn, chips m.m. Att man inte automatiskt tackar ja, utan stannar upp om/när någon bjuder på sånt man normalt sett inte brukar äta. Att man får några minuters betänketid för att fatta beslutet om man ska ta lite, vilket jag inte har några problem med, eller om man ska låta bli. Det blir nog lite lättare för varje gång man tackar nej. En annan sak att ta i beaktande är alkoholkonsumtion, personligen fattar jag sämre beslut när jag är påverkad. Och att det då är ett strategiskt dåligt val att konsumera alkohol om man vet att det kommer finnas lättillgängligt högprocessat kolhydratrikt skräp, motståndskraften minskar. Håller med att det går att kompensera för den mat som andra serverar, men det kräver mer av en själv. Jag kan inte låta bli att undra hur folk som äter HCLF ens blir mätta, hur de kan äta så lite. Svaret är nog att de inte blir mätta och därav småätandet, fikor, mellanmål m.m. För jag blir inte mätt om det bjuds på vegetarisk tacos och bara får ta lite CF, jag kan lätt äta 2 dl CF eller smetana själv, men det skänker ändå inte samma mättnad som smör. Mycket möjligt att bli 100% sockerfri inte är en realistisk ambition att förverkliga, utan att kanske sträva efter att minimera sockret i vardagen så mycket som möjligt. Och precis som du skriver, att inta det söta/kh-rika i samband med en måltid, i små mängder och dessutom sällan. Att inte bryta fastan innan 5-6 h efter ha ätit tål att jobbas på. Bara jag har ätit bra är det inga problem att fasta 7-8 h mellan lunch och middag. Men att göra det varje dag? 

Precis. Jag BEHÖVER INTE någon tårtbit alls och det är inte synd om mig som 'inte får', vilket kolhydratdrivna personer kan tänka. För egentligen handlar det om att man inte vill ha, med tanke på hur kroppen påverkas. Att istället unna kroppen så mycket bättre saker. Andra saker.

Lätt att komplicera det enkla. Förutom att vi som här, resonerar och reflekterar över diverse ting som är kostrelaterat.

Men annars i verkliga livet gäller väldigt enkla principer eller förhållning.

Du har en matplan, den upprätthåller du mentalt och fysiskt (motoriskt) att du medvetandegör vad ena handen gör, och hur kontrollen i medvetandet är påkopplat. 

Disciplinen.

Konsekvenstänkandet, gärna påkopplat under vakentiden, oavsett situation eller vilken social krets eller sammanhang det gäller.

För att hålla disciplin, behövs självkännedom, detta kan utvecklas så man inte faller in i gamla eller nya osundare vanemönster, och kan slipas via t.ex meditation, bättre sömnmönster och medveten återhämtnings-metod eftersom de allra flesta människor utsätts eller lever med stress, stress är en cykel som oftast är omedveten, därför behövs nog HÖGRE medvetande, dvs MER AKTIV observans på hur man står sig i sin stress-release.. jobba mer med det, eftersom det gör att du mannövrerar bättre och bättre.

Socker, de flesta brukar förr eller senare känna att de konsumerar åt skogen för mycket och lyckas också dra in på det, men vid sociala situationer där det är mer uppsluppet och där stämningen blir överordnad, då tror jag som du att man kan liksom vackla lite.. och därför är det ännu viktigare än någonsin att verkligen och ärligt göra upp med sig själv om man vill fortsätta riskera en kanske redan början till sämre hälsa, eller om man vill skärpa sig och isf jobba med det ytterst medvetet, dagligen som ett mantra.

Eller, om man vet med sig att ha råd med lite utflykter i intagen av socker, isf fine. Då är man ju redan väldigt mån om sig och kanske redan lutar lite åt renlevnadsstilen.. det finns många som tar varenda momentum i beräknande (jag är inte sådan)

Alkoholen, som är om jag får tycka helt fritt, en otroligt svår och otroligt stigmatiserat fenomen här i Sverige, knappt man vet var man ska börja - för mig finns inga problem pp den fronten eftersom jag har en sund och stabil förhållning till alkoholen , vilket aldrig någonsin och fortf. inte och inte heller imorgon kan ge mig bekymmer.. men jag vet att många har eller gör det till ett problem, hur många procent hit och dit.. påverkar det si, eller så.. för mig är det icke-problem.

när det är fest, eller enbart AW eller annat .. vare sig en måndag onsdag fredag eller lödag, så tar jag in det jag känner och har smak för, ofta har jag inte smak för det då är det odramatiskt enbart "nej tack jag hoppar, känner inte för något" , ibland känns det bra med en öl (inte ofta, men kan vara gott, då blir det öl, blir det två.. så är det icke-problem, för mig)

Är det en stänkare, eller starkare liten bitsk likör, ja men då får det bli det, om jag känner för det, åter igen.. jag känner inte så ofta för det, så då tar jag en rackare med fortsatt gott samvete,  har aldrig någonsin inneburit något problem, inte som ung och inte nu som medelålders heller, det vore fan om man som medelålders skulle behöva ängslas över en vuxendryck.. den här socialt komplexa relationen till alkohol, har aldrig berört mig, men jag kan tycka det är väldigt sorgligt hur man hanterar dert i Sverige, riktigt gör det medvetet till någonting så farligt så udda så jag menar kanske att man bygger många skatbon i folks huvuden, över ofta så lite... 

Därmed inte sagt att alkohol/öl/sprit/vin, inte är toxiskt... DOCK så är alkohol mer än enbart toxiskt.. det är det som är det udda med Sverige. Rent unikt t.o.m.

Socker med kilometerlånga sträckor av lösgodis stora trähyllor, är också förbaskat udda, enbart idén att komma på att marknadsföra godis på det viset, så vuxna knaprar godis som om alla var 5 år gamla.. oerhört motsägelsefullt rent beteendevetenskapligt, ja IFANTILT intill hjärndödhet  och ska vi lägga en klimataspekt på det, gällande logistik osv .. så .. tja...

Men för tydlighets skull, så förstår jag inte varför man ännu inte satt dödsskalle-etiketter på ölen spriten och vinet, var är alla blodiga bilder av krockskadade individer.. där hjärnsubstanser rinner med brutna benpipor.. i färgbilder.. på flaskorna på barer och restauranger, när man är sååå mån om att minsann vara såå (pseudo)medveten och personklimat-anpassad, nu med också dety röda köttet.. att behöva ta-det-fäörsiktigt-med. 

Tröttsamma tendenser. Som det känns nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, morgonsol sade:

En annan sak att ta i beaktande är alkoholkonsumtion, personligen fattar jag sämre beslut när jag är påverkad.

"Efter en grogg är allting LCHF!" sa en klok man en gång. Det är sen gammalt, alltså! ;)

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge du inte säger en klok gammal man är det OK!  😉

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är intressant hur lite det egentligen krävs för att jag ska falla ur en fungerande kost- och sömnvardag. Tänk en mat-och-sov klocka. Den fungerar för det mesta när jag är hemma och bestämmer över min tillvaro till nära 100%. Men hur gör man vid de tillfällen man inte är hemma? I helgen kom jag i säng sent flera gånger och sov länge på morgonen som följd. Även att förhållandet mellan protein och fett blev skevt. Inte tillräckligt med fett så att säga. Åt vissa stunder protein instället för fett för att bli mätt (dvs 125 g mozarella vid 3 olika tillfällen). Och att man gör tankevurpan att man tror att detta då kan kompenseras med t ex vispgrädde och bär i tillräckligt stora mänger (inte bären allså). När jag ätit frukost/lunch/middag har också varit lite knasigt. Enda avstegen denna veckan är 2 st äpplen och några potatisbitar som var svåra att peta bort, men har inte fallit lägre än så. Var inga problem att låta bli choklad den 14:e februari och kommer inte vara några problem att avstå semlor nästa vecka. :) Tänker ni göra något särskilt under fastan?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagade förresten en god matpaj igår. Formulerar det här för att komma ihåg själv: Räcker till ca 4-5 portioner.

Pajskal: 3 dl mandelmjöl, 0.5 dl skalade sesamfrön, 1 msk fiberhusk, 1 ägg, ca 50 g rumstempererat smör

Fyllning: ca 310 g rensad tillagad lax, 1 purjolök (ca 180 g), 2 ägg, 2 dl vispgrädde, 100 g riven herrgårdsost, 1/2 tub dill-paste från Santa Maria. (Går nog bra med vanlig fryst dill.) 

Fördelning enligt kostbevakningen: 150 g protein, 312 g fett, 29 g kolhydrater, vilket motsvarar 17 E% protein, 78 E% fett och 3 E% fett. Totalt ca 3540 kcal.

Enda problemet med att ha ätit denna pajen är att jag inte får någon bestående mättnad över tid om den inte kompletteras med mer fett, typ smör. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör kanske  sänka proteinet till 10E% och öka fettet till 85E%. Jag vill minnas att Martina Johansson skrivit om för lite fet och för mycket protein är ett misstag en del gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@HelgeK Jag tror snarare att problemet med laxpajen ovan bland annat är energimängden. För mig som delade pajen i fyra bitar motsvarar en portion ca 885 kcal, jag kan utan några större problem äta runt 1000 kcal vid en måltid. Men att sikta på minst 80 E%, gärna 85 E% är nog inte fel. Ett annat 'misstag' är väl att mandelmjöl, sesamfrön, fiberhusk öht förekommer samt mängden mejerier. Har du några tips på hur man klarar 85 E% fett? Förutom att ha t ex smör som huvudsaklig fettkälla och äta tillräckligt med grönsaker för att få i sig fettet? Om jag kommer ihåg rätt kallar Martina detta för fettbärare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The med kokosfett, som måltidsdryck? Men det är väl något som var och en måste hitta något man trivs med?   

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, HelgeK sade:

The med kokosfett, som måltidsdryck? Men det är väl något som var och en måste hitta något man trivs med?   

Det får jag nog ta och prova. Fungerar även med hemkokt buljong/fond med lite extra smör i. Sista frågan har du helt rätt i.

Har funderat ett lite längre tag på om det skulle vara aktuellt att föra en häslodagbok. Att försöka få lite helhetsperspektiv, inte bara fokusera på kosten. Kan följande parametrar vara rimliga? Ni får jättegärna komma med förslag om ni tycker något saknas.

Kost: vad man äter, när man äter, proportioner mellan makronutrienter, ev småätande, hungerkänslor. Alkoholkonsumtion, andra drycker än vatten.

Sömn: när man lägger sig i sängen, när man somnar, när man vaknar (utan väckarklocka), hur man känner sig när man vaknar. Huvudvärk -> sömnbrist? Mäta sömnkvalité? Svårigheter att somna?

Stress: subjektiv skattning på skala t ex 1-7, känslor av tidsbrist, andra varningssignaler (kan vara kroppsliga, man känner nog sig själv bäst).

Huden: flammar den upp och blir röd? I så fall när? Hur lång tid tar det att gå ner? Flagnar den? Finnig? Ta selfie varje dag/vecka?

Motion: vilken sorts och hur mycket rörelse man får, ev stegräknare. Pulsmätare?

Övrigt: Mäta vikten veckovis? Mäta blodsocker och blodketoner, i så fall hur? Andra kroppsliga symptom, t ex förkylning, trötthet, ont någonstans, diarré. Om jag druckit kaffe. Om man har suttit mycket med skärmar flera timmar i sträck, när dessa stängs av. Munnhälsa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, morgonsol sade:

Det får jag nog ta och prova. Fungerar även med hemkokt buljong/fond med lite extra smör i. Sista frågan har du helt rätt i.

Har funderat ett lite längre tag på om det skulle vara aktuellt att föra en häslodagbok. Att försöka få lite helhetsperspektiv, inte bara fokusera på kosten. Kan följande parametrar vara rimliga? Ni får jättegärna komma med förslag om ni tycker något saknas.

Kost: vad man äter, när man äter, proportioner mellan makronutrienter, ev småätande, hungerkänslor. Alkoholkonsumtion, andra drycker än vatten.

Sömn: när man lägger sig i sängen, när man somnar, när man vaknar (utan väckarklocka), hur man känner sig när man vaknar. Huvudvärk -> sömnbrist? Mäta sömnkvalité? Svårigheter att somna?

Stress: subjektiv skattning på skala t ex 1-7, känslor av tidsbrist, andra varningssignaler (kan vara kroppsliga, man känner nog sig själv bäst).

Huden: flammar den upp och blir röd? I så fall när? Hur lång tid tar det att gå ner? Flagnar den? Finnig? Ta selfie varje dag/vecka?

Motion: vilken sorts och hur mycket rörelse man får, ev stegräknare. Pulsmätare?

Övrigt: Mäta vikten veckovis? Mäta blodsocker och blodketoner, i så fall hur? Andra kroppsliga symptom, t ex förkylning, trötthet, ont någonstans, diarré. Om jag druckit kaffe. Om man har suttit mycket med skärmar flera timmar i sträck, när dessa stängs av. Munnhälsa.

Hej, denna punktlista du skapat är PERFEKT lite kontroll-lista.

Om jag får reflektera lite... 

För framgång och öht mening med att skapa plan (och inte bara attiralj, som tidsfördriv.. med självbedrägeri) krävs innan dess : uppbyggd mental skärpa, som hanterar den psykomotoriska reflexerna (vanorna) som så ofta utgör snedstegen in i (onödiga) småfällorna.. och kan sabotera den bästa plan av alla planer, spelar ingen roll hur väl medveten man är om de ovanstående punkterna, om följande inte är vÄL FÖRANKRAT och ROTAT. 

* Målmedvetenhet

* Beslutsamhet

* Självbehärskning

Dessa tre komponenter utgör din karaktär  (inkl. matbeteendet, relationen till mat, din personliga definition av vad mat är och ska vara i ditt liv) :  men alla punkterna/parametrarna utvecklar MED de tre komponenterna DISCIPLINEN.

Även om du sover som en prinsessa, eller tillgodoser dig med andra punkter, så kan det fallera om målmedvetenheten inte uppnått en viss grad.. eller om man t.ex kompenserar en god natts sömn, med därmed "lite fri tillgång till extra skvättar grädde, när man ju ändå mår-så-himla-bra.. och kan *pricka av.. en punkt.

Så akta sig för att följa en punktlista och därmed mena sig *ha kontrollen.  Disciplinen sitter inte i varje punkt, disciplinen behöver sätta sig i ryggmärgen!

Som en ryggmärgsreflex, och EJ förhandlas med.

Det, tar tid.... men den tiden är värd allt och avgörande för att omvärdera samtliga punkter som lett till ett fördärv, ogynnsamt hälsoläge, karaktärsbrist, slapphet.. eller falla-tillbaka-till-den trygga trygga traditionsvagga som vaggat en till förledande stigar.. som sedan är så snåriga att man behöver skriva punkter på egentligen självklara parametrar, som ska sitta som reflexer, när långsiktig förankring väl blivit ett absolut prio 1.

Därför, har man aldrig mediterat så är mitt förslag.. att börja försöka lära sig,. det är eventuellt inget som passar alla men det är om du frågar mig, där... i meditationen.. du hittar dig själv, dina svagheter.. dina styrkor.. din förmåga.. och där planen ligger... inte på ett stycke papper helt för sig själv, utanför din kropp, som du alltid kan manipulera dithän du vill och det passar.

Disciplinen är djupare, men jag skulle kunna drista mig till att säga att disciplinträning.. överträffar t.o.m motion. (fast motion är fantastiskt för kroppen, men är inte knoppen vaken och alert, så kan den fantastiska motionen bli enbart ännu en attiralj.. utan egentlig mening eller mål) (som av ren tristess.. kan t.o.m skicka någon direkt tillbaka till ruta 1, och tillbaka till frosseri och disciplinlöst beteende med relation till mat rakt in i det gamla spåret, som mamma pappa moster syster mormor och alla de andra inkl. affärerna... vill ha  dig, vara-som-alla-andra, eller vara-normal "konsument" 

Det om det,  hoppas du nappade , inte lätt alltid.. därför kan disciplinträning ta tid, ta år.. men kan också ta enbart veckor.

Men spelar ingen roll om ditt kolesterol, din vikt, din puls eller dina ögonvitor eller hudtorrhet är det ena eller andra, du måste ha en KOMPOMISSLÖS disciplin.. eftersom jag menar att ALLT, precis allt, allt allt.. är FÖRÄNDERLIGT.

Utan disciplinen.. , blir jobbet, insatsen, engagemanget, ambitionen, lusten, styrkan, viljan och glädjen kortsiktig! 

Så karaktärsdaning med hållbar disciplin'r mental skärpa och  fokus på långsiktighet är A och O. (inte kortsiktighet där man kan mixtra och svänga med resp. parameter som det passar , där varje parameter alltid kan förses med en slags svängdörr eller så elastiskt att till slut aldrig uppnå långsiktigheten mot lyckosam, framgångsrikt hälsotillstånd, där parametrarna verkligen går i samklang/synergi.

Här pratar vi alltså om kompormisslös disciplin. Realisering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja! Att koka benbulong, hjälper definitivt @ morgonsol , det är väldigt konstruktiv aktivitet, att planera någonting som man själv skapat i vetskap av att ha minimerat så mycket som möjligt av toxiska kemiska föreningar, hittar du sedan ben kommet från gröna gårdar, så är det enbart ännu en komponent som ger ännu större HELHET och "mening" i att öht, vilja, orka och till slut realisera. 

Det är extremt enkelt att koka benbuljong, många moment men ack så lätt och behjärtansvärt och så fruktansvärt gott angenämt att förtära och så elegant, gärna som återkommande vana... 

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mycket möjligt att det skett något slags missförstånd @Gemma. Jag kanske borde ha förtydligat: tanken med listan är väl att generera underlag till varför jag ibland mår som jag mår, lättare kunna göra kopplingar. Ibland kan huvudvärken vara en konsekvens av sömnbrist, ibland kan den bero på något helt annat. För att bara ta ett exempel. Det handlar inte om kontroll, självbedrägeri, tidsfördriv, självbehärskning eller att kunna pricka av en lista. Bara kunna se över tid vad jag mår bra av respektive inte mår bra av. Och att jag är ärlig med mig själv om detta. Någonstans passar nog den känslomässiga biten in. Jag vet inte om jag håller med dig om disciplinbiten. Om man är kompromisslös, speciellt mot sig själv, kan man då inte lättare hamna i svart-vitt-tänk? Allt eller inget? Jag tror mer på att 1) man får ta konsekvenserna efter hur man handlar och 2) ta ansvar för man lever sitt liv. Speciellt 1) kan grundas bättre med kunskap om hur olika ämnen påverkar kroppen.

10 timmar sedan, Gemma sade:

din personliga definition av vad mat är och ska vara i ditt liv

Jag ser fram emot den dagen då jag har svar på detta, men är inte riktigt där än. Vissa pusselbitar kan nog ha fallit på plats.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, morgonsol sade:

Det är mycket möjligt att det skett något slags missförstånd @Gemma. Jag kanske borde ha förtydligat: tanken med listan är väl att generera underlag till varför jag ibland mår som jag mår, lättare kunna göra kopplingar. Ibland kan huvudvärken vara en konsekvens av sömnbrist, ibland kan den bero på något helt annat. För att bara ta ett exempel. Det handlar inte om kontroll, självbedrägeri, tidsfördriv, självbehärskning eller att kunna pricka av en lista. Bara kunna se över tid vad jag mår bra av respektive inte mår bra av. Och att jag är ärlig med mig själv om detta. Någonstans passar nog den känslomässiga biten in. Jag vet inte om jag håller med dig om disciplinbiten. Om man är kompromisslös, speciellt mot sig själv, kan man då inte lättare hamna i svart-vitt-tänk? Allt eller inget? Jag tror mer på att 1) man får ta konsekvenserna efter hur man handlar och 2) ta ansvar för man lever sitt liv. Speciellt 1) kan grundas bättre med kunskap om hur olika ämnen påverkar kroppen.

Jag ser fram emot den dagen då jag har svar på detta, men är inte riktigt där än. Vissa pusselbitar kan nog ha fallit på plats.

Nej. Inte svart-vitt, inte allt eller inget. Utan en grundlig självrannsakning om VARFÖR, av vilka MOTIV.. man tänker så mycket på "keto" , som är en ganska omfattande radikal förändring gentemot den traditionella matstilen som florerar i det sociala eller människor till mans.

Centrerar man sina tankar och känslor omkring "keto", då säger det något om att man troligtvis har behov..  att förändra något mer djupgående underliggande som stör..  det framstår inte som att , (om det är du eller annan, är irrelevant..) det handlar om "jagbehöver enbart bli av med/banta bort, några enstaka kilon...  det framstår som att tankarna går fram, men tillbaka.. liksom att känna sig inte redo att slänga traditionsätandet helt, över bord.. att förhålla sig till "keto" som ett attribut eller inslag.. i sitt liv, men  gå som katten kring het gröt.. 

Ibland, vill man inte erkänna att man har ett "profoundly" djupt liggande problem, som kan...  eskalera, eller förstärkas vid rätt tid rätt dag rätt omständighet, sådant kan vara graviditet, nytt jobb, ökad intensitet på jobb eller privata relationer, högtider osv. 

Har man då inte nått självkännedom, så kan överaskningarna enbart bli lite större, lite tråkigare och lite svårare i sin effekt.. det var avsikten med att lägga upp en liten (kalla det för brasklapp , om du vill.. helt ok) , memory.

Det svåraste av allt, när det kommer till maten, som vi älskar och maten som vi har hatkärlek till.. är att förstå sig själv, och för det krävs detta förhatliga ordet disciplin, som LÅTER glädjedödande, men i själva verket bringar LYCKA.

Nu har jag förstått att du dansar lite? Att dansa är höjden av glädje, energi ... i kontrast till sådant enormt trevlig aktivitet.. kan det tyckas, att disciplin.. är någonting jobbigt, men det är trvärtom.. balsam för själen och hjärnan när det kommer till att mannövrera de frågor duker upp.. det går inte att överdriva vinsten av disciplin. Jag har själv rönt många lyckliga framghångar tack vare den disciplin jag upparbetade i ungdomen och fram till jag var ca 40.. därefter fanns mkt annat som upptog mycket av mitt liv.. så min inre disciplin och självkännedom.. ansåg jag kunde ställas åt sidan.. men, tack vare det, eller p.g.a den placeringen åt sidan.. kunde jag också så småningom, dvs nu när jag är långt över 50.. hamna där jag hamnade med ett förvanskat förhållande till socker, som jag ALDRIG skulle ha "hamnat i" , utan ha mannövrerat betydligt mer snabbtänkt och snabbt reaktivt redan vid små små tendenser att unna mig i allt större och större cirklar.

Så jag tog tag i mina gamla meriter en dag, sedan sensommaren förra året, och fick tag i det jag saknat så länge.. vore det inte för det, skulle jag nog både trassla in mig i keto utan att ha orkat , eller gått in i lchf, men kanske utan att gå till botten 100%.. 

Så det var inte riktat mot dig, det var allmänt sagt om vikten av disciplin - generellt ser jag det, helt personligt som avgörande.. men det är en personlig vy, som jag erhöll i unga år när jag danade min inre moralkompass.. som en dag tappades..

Jag anser fortf. att du har en god förhållning till mat, ja väldigt kloka reflektioner, var alls inte meningen att kritisera en check-lista för tusan! VAd jag ev. isf menade som tillägg, var att du kan skaka av dig några överflödskilon PÅ ETT KICK, så länge din inre kompass rättare sagt, bearbetad disciplin är förankrad. Den kommer inte över en natt, nej. Men den kan göra sig påmind, livet ut.. när den väl är upparbetad.

Jag hittade inte min disciplin över två tre år.. (en särskild disciplin som innefattar zen) sedan hittade jag den långt in i gömmorna helt igendammad!  och ville enbart dela med, om vikten av disciplin, som överlevnadsinstrument.. när man upplever sig vara villrådig, eller sitta fast.

Att det är ett HETT tips, att skapa en oas... där man mediterar över de svåra bitarna, OM maten nu är svår.. när tabeller, siffror gram och microunits.. mer rör till det än sätter fart på aktiviteten, s.a.s

Men det är ju inte så svårt för dig, därmed sitter du ju inte fast i ordets bemärkelse , toppen! grattis! Men tänk igenom varför keto framstår attraktivt, och vad du vill med keto... när redan borttagandet av raffinerade produkter, i sig faktiskt , iaf över lite tid... lätt bör, få några kilon enbart att försvinna. 

Eller , hur mår man med "enbart några, kilos överflöd.. vissa mår illa av det, andra kan gå upp trettio kilo utan att vilja veta av att behöva ernå viss disciplin.

(ordet disciplin, har liksom ordet respekt, fått en märkligt negativ klang och konnotation här i Sverige, som jag märkt.. för mig är ortdet disciplin, förbundet med positiva saker, mer nu än någonsin då det finns så många avancerade "fällor" omkring oss allihopa, vissa svårare att navigera i , och lätt att lockas int ill sämre beteende..  : mat, är ju mer än enbart gott och ett socialt kitt.. iaf varuutbudet när vi handlar, en minerad mark. Och man ska ju handla i många många år till.. göra bra val. Om man VILL.

(men många gör, tyvärr och är inte särskilt behjälpta av tabeller, eller vetenskapliga bifogade analyser, när disciplin saknas) 

Nej jag menar enbart att enbart du själv kan bedöma, när var och hur du ska hantera maten, och de val du gör är så länge det känns bra rätt för dig där och då och nu, absolut inte att min avsikt är att gå in och rita någon karta åt dig, aldrig! 

Allt gott / mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Baskunskap :

Lätt att glömma, i tron att man har "full koll" på "allt" , det har man inte alltid, men man vill ju gärna.. 

Det autonoma nervsystemet består av nerver som styr funktioner i kroppens olika organ som inte är direkt viljestyrda, till exempel hjärta, lever, magsäck, spottkörtlar m.m. Det autonoma nervsystemet består av tre delar.

Därav, att det kan krävas en utökad genomtänkt och djupare skapad disciplin att jobba ifrån, inget kopplat till person eller personlighet, således.

Det är objektivt konstaterad vetenskaplig evidens för detta - som ännu, inte riktigt erkänns inte ens i vårdgivandet eller de erbjudanden som finns inom skolmedicinen. Däremot är funktionsmedicinen, mer utvecklad i detta. (enl. mig)

Kallas ibland också för beteendemodifiering, ( som kan behöva tvärvetenskapligt synsätt, för vissa tar det veckor, för andra kan det ta år. 

Dr Robert Lustig, men också Bitten Jonsson här hemmavid, är väl insatta i detta och dess nyanser och hur det utvecklas.

När viljan inte hjälper om så man styrt upp med de finaste mest ambitiösa kost-kontroller.. av teknisk art - men, när det händer, då händer det.

Beroendet etableras i grader,  alla människor har inte fått organskador, men många har inresekretoriska s.k störningar/rubbningar,  detta vet Robert Lustig som forskat djupt i detta och besitter utomordentlig fakta-arsenal i detta ämne.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Gemma sade:

Men tänk igenom varför keto framstår attraktivt, och vad du vill med keto... när redan borttagandet av raffinerade produkter, i sig faktiskt , iaf över lite tid... lätt bör, få några kilon enbart att försvinna. 

Eller , hur mår man med "enbart några, kilos överflöd.. vissa mår illa av det, andra kan gå upp trettio kilo utan att vilja veta av att behöva ernå viss disciplin.

(ordet disciplin, har liksom ordet respekt, fått en märkligt negativ klang och konnotation här i Sverige, som jag märkt.. för mig är ortdet disciplin, förbundet med positiva saker, mer nu än någonsin då det finns så många avancerade "fällor" omkring oss allihopa, vissa svårare att navigera i , och lätt att lockas int ill sämre beteende..  : mat, är ju mer än enbart gott och ett socialt kitt.. iaf varuutbudet när vi handlar, en minerad mark. Och man ska ju handla i många många år till.. göra bra val. Om man VILL.

(men många gör, tyvärr och är inte särskilt behjälpta av tabeller, eller vetenskapliga bifogade analyser, när disciplin saknas)

Nej jag menar enbart att enbart du själv kan bedöma, när var och hur du ska hantera maten, och de val du gör är så länge det känns bra rätt för dig där och då och nu, absolut inte att min avsikt är att gå in och rita någon karta åt dig, aldrig!

Allt gott / mvh

Tack @Gemma Nu förstår jag dig bättre. T ex disciplin i kombination med fasta är något som kan skänka frihet från tankar om mat. Självkännedomen, en inre kompass, är nog något som man aldrig bör sluta jobba på. Sitta fast vet jag inte riktigt om jag gör. Vikten tickar upp sakta. Av och till kan det vara knepigt att få ihop mat-vardagen: inte bara vad man ska äta utan när den ska lagas, om jag hinner äta frukost osv.

Idag blev en knasig dag matmässigt: provade fett-te till frukost, gryta på högrev till lunch utan extra smör (så mest långkokt kött med lök och buljong). Tror magen föredrar att ha något att jobba med än bara flytande mat. Personligen inte heller förtjust i att bli så hungrig att man blir lite smått illamående, vilket gör det svårare att börja äta. Höll nog på att krasha och mådde inte så bra vid 16-tiden (så ingen vidare lunch), men lyckades ändå cykla hem. Fixade middag till kl 17 i form av att steka 2 paket bacon, la till lite röd paprika, saltgurka, 1 tomat och stekte gul lök i smör/baconfett. Stabilare och mår bättre nu. Så om frukost är en nödvändighet eller bara trevligt? Om den gör det lättare att cykla på morgonen och/eller bidrar till att jag blir lite tyngre? Och därmed jobbigare att cykla? Eller om skolväskans vikt spelar större roll? Kolhydratintag? I vilket fall verkar det vara avgörande att ha med mig bra lunch för att kunna fungera i vardagen. Ser gärna att jag fastar 12 h också.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra start på dagen med att vakna efter kl 08 och äta brunch i lugn och ro bestående av levergryta, stekt brysselkål och lite surkål. Levergrytan påminner om korv stroganoff, antagligen p.g.a såsen bestående av grädde, cremé fraiche och tomatpuré, men innehöll även en del gul lök, bacon och champinjoner. Dessvärre upptäckte jag att tomatpurén är ca 25% kolhydrater varav 17% socker, så behöver hitta ett annat märke på sikt. Är tacksam om någon kan tipsa om märke och inköpsställe, gärna en med en kolhydrathalt på max 15 g kolhydrater per 100 g. Intresset för mathantverk gör sig påmint: har kikat på hur man bland annat kan göra leverpastej/paté, torka sidfläsk, mozarella, stoppa korv, beef jerky, olika grönsaksröror m.m på egen hand. Hade velat prova följande fördelning av makronutrienter: 10-15 E% protein, 5 E% kolhydrater och 80-85 E% fett. Kruxet är hur man kan få fördelningen bestående över tid, att man kanske max 1 måltid/vecka inte får i sig tillräckligt med fett? Att man inte heller överäter protein. För kroppen behöver väl i alla fall några veckor på sig innan den är helt fettadapterad? Någon som har erfarenhet av att fasta blir lättare när man äter högre E% fett? Edit: kan tänka mig att blomkål är gott till grytan, får prova det nästa vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-02-21 at 18:41, morgonsol sade:

Tack @Gemma Nu förstår jag dig bättre. T ex disciplin i kombination med fasta är något som kan skänka frihet från tankar om mat. Självkännedomen, en inre kompass, är nog något som man aldrig bör sluta jobba på. Sitta fast vet jag inte riktigt om jag gör. Vikten tickar upp sakta. Av och till kan det vara knepigt att få ihop mat-vardagen: inte bara vad man ska äta utan när den ska lagas, om jag hinner äta frukost osv.

Idag blev en knasig dag matmässigt: provade fett-te till frukost, gryta på högrev till lunch utan extra smör (så mest långkokt kött med lök och buljong). Tror magen föredrar att ha något att jobba med än bara flytande mat. Personligen inte heller förtjust i att bli så hungrig att man blir lite smått illamående, vilket gör det svårare att börja äta. Höll nog på att krasha och mådde inte så bra vid 16-tiden (så ingen vidare lunch), men lyckades ändå cykla hem. Fixade middag till kl 17 i form av att steka 2 paket bacon, la till lite röd paprika, saltgurka, 1 tomat och stekte gul lök i smör/baconfett. Stabilare och mår bättre nu. Så om frukost är en nödvändighet eller bara trevligt? Om den gör det lättare att cykla på morgonen och/eller bidrar till att jag blir lite tyngre? Och därmed jobbigare att cykla? Eller om skolväskans vikt spelar större roll? Kolhydratintag? I vilket fall verkar det vara avgörande att ha med mig bra lunch för att kunna fungera i vardagen. Ser gärna att jag fastar 12 h också.

Ojsan, förstår jag det rätt att du går UPP i vikt?

Om jag minns rätt, så är du inte särskilt överviktig med 6-7 kg övervikt, enbart? 

Kan vara en orsak till att du har en stabiliserad vikt så nära en okej vikt, att om du menar att du behöver gå ner i vikt med så lite överflödeskilon, isf kanske skulle behöva sikta på att som du själv säger, äta hel mat rejäla köttbitar och definitivt dra ner på fett i thé eller flytande fett.

Min erfarenhet, som går i linje med DietDoctors LCHF-program eller Keto-advisers, vare sig det är Bret Scher eller Naiman eller Volek eller Eric Westman - menar att initialt kan man behöva äta ganska mycket mat LCHF.. för att växla ifrån sockerdriven ämensomsättning, men utefter att tiden går.. så orkar man inte lika stora portioner, därefter har jag fattat att det dessutom kan krävas viss slags kalorirestriktion,  men inte för att kalorier "räknas" och ska loggföras! Utan för att en fettadapterad kropp, helt enkelt blir mätt och ketoadaptionen kännetecknas av den hormonella växlingen som MEDFÖR att man inte drabbas av akut hunger, utifrån väl komponerad rätt, om det är one meal a day eller twice a day, eller kanske frukost-lunch-middag.

2 pkt bacon, jag vet inte men undrar om det ska behövas så mycket på ett mål, såvida man inte är i starten av en strikt lchf-kost. 

Som jag förstått, har du ätit enligt lchf ett bra tag?  Men som också framgår, är det minst sagt ganska utmanande och krävande att med det schema du har och studier som inte låter dig sitta ner och äta planenligt efter dina uppsatta mål, att vara det som försvårar det lite och att det kan bli svårt att 

"få in ett flyt" och systematik så kroppen verkligen svarar och börjar förbränna så där optimalt, samtidigt som de där våldammare hungerskänslorna just inte för sig påminda.. det som jag upplever är den överlägset bästa vinsten med keto , att man i stora drag äter sig ifrån behoven av mellanmål. 

Men då har jag benhårt startat med 2 mål om dagen, men det tog mig också veckor att fasa in och grunda detta, ingen dans på rosor alltid, men vinsten skärdar man långt senare när det numera är naturligt att stå ut med helt annan hungerssignal som kan ha triggats.. resp. cravingsignal, som jag INTE tillfresställer.

Men för den skull, snubblar man till och syndar en o annan gång, dock inte så att man överger en vettig kostplan, vilket du inte heller tycks göra. På en strikt lchf-kost, ska man definitivt bli mätt, vid varje måltid.. om du då äter 3 mål om dagen ist. för 2 , så kan det handla om att du får för mycket energi, OM det är så att du går upp i vikt.. vilket jag tycker är märkligt.. å andra sidan är intermittent fasta ätfönser 16:8 t.ex , själva saken som får ämnesomsättningen att verkligen ta hand om det egna kroppsfettet, istället för det externa fett som man äter.. men ger man inte kroppen den tid det tar för att börja metabolisera det egna kroppsfettet, då kan man behöva äta mer näringstät kött eller mer fet fisk t.ex , så man blir  mätt, istället för halvmätt, alla blir inte mätta på 85% fett, när fettet kommer i flytande form. Jag blir mer mätt på fett kött och stor bit fet fisk, än en gratäng med mycket tillsatt fett men i övrigt bara lagom med kött. En vegetarian, har ev. helt andra hungersignaler. 

Tror det kan ta tid att bli dels proteinadapterad, dels fettadapterad. Men proteinet är det absolut mest centrala/viktigast! , om du frågar mig.

Du vittnar om att du behövde fast NÄRINGSTÄT föda : rejält med kött (kött att bita i, där fett och protein ingår och är livsviktigt, jämfört med grädde i dryckesform, som du helt kan sluta med! Äter du rejält med kött och fet fisk, kommer du inte alls att behöva fundera på huruvida tomatpurén är för söt eller för kh-rik, det blir totalt sekundärt och försvinner i mängden! NÄR du ser till att få i dig ordentligt med kött. Helst äta 2 ggr/dag, om du vill minska i vikt.. lite effektivt, och man bör inte bli hungrig, efter en rik måltid! 

Jag hade inte suttit med räknedosan och räknat huruvida jag får för lite fett i mig, det är proteinet som ska uppfyllas.. och därefter fylla på med fett.

Proteinrestriktionen har nästintill, nått samma dimension som kolhydratrestriktion i vissa kretsar - jag håller inte med, det är välkänt att tillräckligt med protein och hellre mer protein än för lite.. gynnar metabolismen och dessutom gynnar din ämnesomsättning, och kan.. troligtvis också gynna de sista kilon du har kvar.

Jag själv har t.ex insett att för att nå min matchvikt, då måste jag prioritera protein, framför fett - men detta är alltså väldigt, väldigt också individuellt, varför jag inte kan säga hur du ska äta för att "inte gå upp i vikt" , vilket jag tror att du inte är ute efter.. men i min lilla värld, skulle jag helt spontant säga att om du går upp i vikt, så kan det ha att göra med att du får i dig för många kalorier. Men kalorier räknar jag endast nu, när jag inte längre är överviktig, dvs jag kan inte äta de mängder köttgrytor jag gjorde när jag var i starten eller mitten av min resa.. jag orkar inte ens, och kan inte. Eftersom din SET-POINT också avgör huruvida det inte är särskilt lämpligt att få i sig t.ex 85%fett.. på bekostnad av protein.

Det är lite rörigt detta med fettprocenten, jag menar att man inte får läsa det alltför bokstavligt, bl.a Martina Johansson utgår från ett liv där maximal träning ingår på regelbunden basis, dvs 24/7 365 dgr/år och bygger på att man lyfter tungt och träningen i absolut fokus, ett liv som en stor del av överviktiga inkl. normalviktiga inte har, dvs inte samma ruljans på ämnesomsättning som ett mer vanligt liv, där träningen inte ses som top-prioriterat. Dessutom är siffran på vågen inte hela sanningen.. midjemåttet differensen midja höft,  är viktigare när det kommer till metabol hälsa. Så går man upp säg 2 kg, så säger det eg. inte mycket. Är du sedan i fertil ålder med ägglossning etc. , säger det ännu mindre.

Ger du järnet på gymmet 3-5 dgr/v , alltså att GE ALLT och detta regelbundet,  så kan du ösa i dig hur jäkla mycket fett som helst, 90%  om det behövs, men.. är det enbart så man cyklar lite varje dag, så finns inte en chans att förbränna de mängderna kalorier. Det är alltså strikt individuellt. Sedan får man säga vad man vill om kalorierna, men förr eller senare, märker man vad ENERGI betyder, kalorier = energi, oavsett om det kommer från fett. Men kalori i köttbit jämflrt med grädde är två vitt skilda saker!

Du gör klokt i att börja skippa grädde, förutom där det behövs, en skvätt i gratängen eller i grytan, men inte äta eller dricka det separat, inte heller mct-olja. 

(ber om ursäkt över ev. upprepningar i detta långa inlägget,) , men grundåregeln är att kroppen förändras under viktresan, alltså är energin och fettprocenten som ska in i början av en större resa anpassad efter många överflödeskilon , ibland allvarlig fetma, inte samma energi som mot slutet av en resa där farlig fetma inte längre är spelplanen/villkoret : därefter kommer viktstabilisering, som i sig är nästa utmaning, att bevara.. rota sig, vilket kräver fortsatt lchf.. för vissa kanske fortsätta köra keto eller lchf ett halvår.. trots uppnådd önskevikt, men kan nog också behövas  1 år.. för andra.. man kan gå upp många kilon under en enda liten semester, men helt annan diskussion ju. 

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gemma Ja, det stämmer att den långsiktiga trenden är viktuppgång. Så hur stabiliserar man vikten? Normalviktig enligt BMI men då i den högre halvan (men ganska nära gränsen till övervikt, med +1.5 kg är jag på precis på gränsen). Trivselkilona är mycket riktigt ca 6-7 kg. Är ingen storkonsument av te, flytande fett brukar vara svårare att få i mig än mer fast (kan känna mig illamående). Försöker äta riktig mat. Mer att kunna bli hungrig på rutin är det som inte riktigt funkar, och då blir det istället att jag äter fast jag kanske inte är hungrig. Har förvisso ätit 2 äpplen under veckans gång som nog också spelar in. Så varför 2 paket bacon? Hade ätit katastrofalt både morgon och lunch. Bacon är gott, men stekfläsk är godare. Räknas som 'snabbmat' i min värld, dvs lätt att tina och tillaga, går snabbt. När och om jag är akut hungrig eller inte orkar lägga någon längre stund på matlagning. Inget ovanligt att en måltid landar runt 1000 kcal. Vid det här laget har jag försökt tillämpa typ lchf i mer än ett år. Planera, inhandla och laga mat efter utsatta mål kräver ett visst engagemang (tid) från min sida. Äta maten är lätt när den väl är tillagad. Samtidigt vill jag inte vara tråkig och hela tiden äta en köttbit, kryddsmör och grönsaker. Försöker varje vecka äta fisk minst 2 gånger och 90 g lever (1 portion). Variera proteinkällorna. Mellanmål har jag sällan något behov av. Frågan ang frukost rör nog snarare cyklandet kort därefter: blir det mindre jobbigt om jag ätit frukost eller ej (dvs fastande mage)? Den stora utmaningen är att säkerställa att man alltid får tillräckligt med fett, protein snålar jag inte med. Har kört på 16:8 tidigare, men får det inte riktigt att funka just nu. Därav fasta 12 h, äter jag frukost kl 07 behöver middagen vara avslutad innan kl 19. På så sätt försöka minska småätandet. Gå tillbaka till mycket kolhydrater lockar inte. Kan det vara värt att begränsa grädden till några specifika rätter, t ex de med lever? Klarar mig utan gratänger egentligen (brukar bli massa vätska i botten :( ), medan pajer mestadels är trevliga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, morgonsol sade:

Samtidigt vill jag inte vara tråkig och hela tiden äta en köttbit, kryddsmör och grönsaker.

För mig är det oftast så att ju tråkigare, desto lättare att hålla mig på önskad bana. Sedan kan jag variera kött och kyckling, tex men basen blir densamma just för att när det blir nytt och för gott så trillar jag dit.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gemma Ja, det stämmer att den långsiktiga trenden är viktuppgång. Så hur stabiliserar man vikten? Normalviktig enligt BMI men då i den högre halvan (men ganska nära gränsen till övervikt, med +1.5 kg är jag på precis på gränsen). Trivselkilona är mycket riktigt ca 6-7 kg. Är ingen storkonsument av te, flytande fett brukar vara svårare att få i mig än mer fast (kan känna mig illamående). Försöker äta riktig mat. Mer att kunna bli hungrig på rutin är det som inte riktigt funkar, och då blir det istället att jag äter fast jag kanske inte är hungrig. Har förvisso ätit 2 äpplen under veckans gång som nog också spelar in. Så varför 2 paket bacon? Hade ätit katastrofalt både morgon och lunch. Bacon är gott, men stekfläsk är godare. Räknas som 'snabbmat' i min värld, dvs lätt att tina och tillaga, går snabbt. När och om jag är akut hungrig eller inte orkar lägga någon längre stund på matlagning. Inget ovanligt att en måltid landar runt 1000 kcal. Vid det här laget har jag försökt tillämpa typ lchf i mer än ett år. Planera, inhandla och laga mat efter utsatta mål kräver ett visst engagemang (tid) från min sida. Äta maten är lätt när den väl är tillagad. Samtidigt vill jag inte vara tråkig och hela tiden äta en köttbit, kryddsmör och grönsaker. Försöker varje vecka äta fisk minst 2 gånger och 90 g lever (1 portion). Variera proteinkällorna. Mellanmål har jag sällan något behov av. Frågan ang frukost rör nog snarare cyklandet kort därefter: blir det mindre jobbigt om jag ätit frukost eller ej (dvs fastande mage)? Den stora utmaningen är att säkerställa att man alltid får tillräckligt med fett, protein snålar jag inte med. Har kört på 16:8 tidigare, men får det inte riktigt att funka just nu. Därav fasta 12 h, äter jag frukost kl 07 behöver middagen vara avslutad innan kl 19. På så sätt försöka minska småätandet. Gå tillbaka till mycket kolhydrater lockar inte. Kan det vara värt att begränsa grädden till några specifika rätter, t ex de med lever? Klarar mig utan gratänger egentligen (brukar bli massa vätska i botten :( ), medan pajer mestadels är trevliga.

Man vet ofta själv var man har sina svackor och utmaningar med lchf. Det är ju lite olika från person till person.

T.ex jag som aldrig förr inkluderat grädde i min matlagning ser ingen anledning att börja med grädde i varken kaffe gratänger eller i grytor, det var mest en kortvarig inspiration för variationens skull, tills jag insåg att det började bli alltför mycket fett, helt i onödan.. varpå jag ströp grädd-konsumtionen och numera slutat. Inte för att det annars på nåt sätt är dåligt med grädde, för person som haft svårt för fett i olika former, kan det förstås vara bra idé med fettkaffe och sådant. 

Är småätandet ens svaghet, så kan det vara värt att jobba på.. men som jag menade är "boten för småätandet" att man verkligen ser till att äta riktigt vid de två, eller tre mål om dagen och har sikte på INGA SOM HELST MELLANMÅL ALLS, jag tror.. så klart att jag tror detta eftersom jag tror på hormonell insulinkontroll, är det som kan råda bot på småätandet eller ständiga suget efter att tro sig behöva mat.. att det kan krävas en medveten träning i att helt och hållet upphöra med ätande mellan måltiderna, dvs till 100% , och konsekvent.. det kan vara jobbigt, kan kännas plågande och kännas outhärdligt men man måste nog fortsätta dra åt det hållet för att få till en förändring, om nu vikten tenderar att öka.

Dvs oavsett det kräver sin tid, så sätta sig ner och skapa en ordentlig veckomatsedel där varje mål täcker till mättnad, så man mentalt inte har någon undanflykt för mellanmål. Så kroppen kan börja bränna det fett man upplever som överflödigt , och när man vet med sig att stå enbart en hårsmån ifrån övervikt, och då vet man hur lite som krävs för att det tippar över till egentligen inte längre lchf.. 

Lättare sagt än gjort, men har du aldrig mentalt disciplinerat dig till 100 %, så kan det vara värt att prova, kan innebära en upplevelse av lidande några dagar, men för varje dag.. mognar man in i det och klarar utmaningarna bättre och bättre..  men kräver förstås 100 % committment. Därefter viktstabilisering, som för min del innebär fortsatt lchf.. i stort sett.. samma som från dag 1, med skillnaden att man "har råd" att äta något utöver lchf, någon dag i veckan utan att det grämer en eller utgör en plump i protokollet s.a.s.

Jag tycker också att ett par äpplen, nog inte är det som bromsar upp någonting, jag förstås om man inte går kliniskt tillväga, vilket jag i stort sett gjort..  men nu efter så långvarig keto-kost.. börjar det bli rätt jobbigt, och behöver någon slags paus men kan inte bryta intermittent fasta 18:6 som jag kört så länge. 

Jag vill dessutom ner till 55 kg, går inte det så är det 57 kg som gäller, men däremot max 58 och då är jag inte särskilt nöjd..  att ha sina mål och sina ambitioner, kan innebära en del låsningar, som jag inte vet hur man riktigt kommer åt.. som när du uttrycker att vikten går lite uppåt, att det inte är enligt din önskan, så får man ju försöka dra i olika trådar och se var det känns bäst att dels strama åt, men också lossgöra.. dvs, var har man varit kanske lite för hård mot sig.. det du nämnt innan - balansen som är så svår! Det är det som är konsten! Särskilt att på förhand veta.. det man inte vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men en viktig sak att försöka dra sig till minnes är ändå, att man får vara lite snäll mot sig och skyndar man för fort.. kan det gå i baklås och man snubblar fler gånger än man hade gjort än om man tagit det lite, lite lugnare och se tiden an istället, tar det ett år så får det ta ett år, tar det två år.. ja då är det två år, tar det mer, ja men då är det rätt så.

Man ska nog inte piska sig till en hastighet som inte passar en, jag har kommit dithän nu, att jag inte kan utmana mig med förväntan att uppnå samma vikttapp bara för att det funkat hittills.. utan behöver dra ner på tempot och tillåta mig gå upp ev. något kilo.. utan att det betyder katastrof. 

Det finns inget misslyckande i att inte gå ner "efter planerna" , emellanåt hamnar man ändå i en bubbla.. där man får sitta i sina tomma spekulationer, tills kroppen åter igen är redo för utmaning, om det är grädden, om det är mellanmålen, om det är längtan efter frukt.. eller tillåtelse av glass ENSTAKA GÅNG, inte per vecka utan mer sällan.. !

Men har man tagit itu med de värsta och grövsta frossandet i rent socker, som i ordets bemärkelse fördärvar och skadar, lyckats förpassa det (kakor, godis, glass o.dyl) , så är enbart det redan en enorm vinst, där ens fortsatta lchf komposition, oavsett alltid kommer att variera i åren framöver. Det är inget konstigt alls att makro och ratio varierar från dag till dag, från vecka till vecka. Så länge kosthållningen tillför så pass kavlitet och näring, att man både vet men också känner, att sockret verkligen är värdelöst för ens mående, till slut blir det direkt äckligt att få i sig mer än vad man trånade efter.

Jag skopade upp en stor portion Sia gräddglass idag, och mådde riktigt illa, äckelkänslor..  fick gå ut och gå en sväng, fortsatt illamående, det jag trodde skulle bli så himla gott, visar sig ha varit det äckligaste jag ätit på länge (kunde jag aldrig ha drömt om, att gräddglass kunde vara äckligt, men det är ju sockret.. som blev så vämjeligt men det skulle in, nu har jag alltså fått för första gången i hela mitt liv  avsmak för gräddglass, ja den vanliga sockerstinna.. ja t.o.m keto-glass klarar jag inte längre eftersom när jag åt ketoglass sist, för ca 1 månad sedan, skulle jag så klart glufsa i mig tre portioner istället för 1 portion, (små portioner, förvisso..) , det räckte för att få i mig den överdos som passerade min föreställning om hur det ska kännas med sockerkick. Även om det är erytritol. Ketobollar klarar jag inte längre..

Bra det, att kroppen numera reagerar när det blir för mycket av det man tror är så gott, ! Så det händer mycket på vägen, som man inte tänker på. 

För varenda kaka, marabou och det andra.. man inte ens tänker på längre, är det en vinst och man glömmer kanske lite, att man inte längre längtar ens.. men glömmer att bara för att allt inte händer på en gång, att det betyder stagnation? nej, inte ens en viktuppgång är fel, eftersom vikt alltid fluktuerar.. man kan gå upp två tre kilon.. innan det går neråt igen. Sedan är man (jag är absolut) gärna viktfixerad. Jag vill inte vara det, men i ärlighetens namn, måste jag medvetet tvinga mig att släppa vågen för att avlasta fixeringen vid siffran på vågen. 

Roten till detta "onda" är sockret i produkterna i ens liv, som förgiftat allt. Därför ser jag inte ett äpple här och där som ondskan i ens drama, utan de där produkterna som kultiverats in i en, att ska vara så himla härliga.. och så himla trånansvärda.. hoppas jag slipper längtan till glass nu på länge - kommer må illa hela kvällen. Hade jag varit lite klok och ätit mig ett äpple, hade jag sluppit må så illa nu. 🥴

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte läst alla inlägg sedan ditt hälsodagboksförslag.. jag tänkte bara komma med några parametrar till.  Du får avgöra om de känns relevanta. 
- klar i huvudet

- utevistelse 

- hur mår magen? Känsla och frekvens

- hunger och mättnad

- energi

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta min frånvaro, har hänt mycket senaste tiden. Det fungerar, men ändå lite småknasigt matmässigt idag, då familjen har ätit vitkål som snacks och yngsta syskonen gav sig på det som fanns kvar av den smälta talgen, se dessa bilder (inte mina, men ger en uppfattning). Som fläsksvålar fast av talg istället. Har en burk med smält talg nu. :) Lyckades köpa talg och märgben utöver 1/4 ko för ca 1.5 vecka sedan från en bonde några mil från där jag bor, första buljongkoket är igång. Har inte blivit av några fusk mer än mörk choklad och lite frukt. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev. April har inte varit sockerfritt. Som värst har det varit några eftermiddagar och kvällar då jag med lätthet slukat en halv till en hel chokladkaka, dvs 200 g, i en följd. Ofta som jag samtidigt gjort något annat, som att plugga, så frön eller omplantera plantor. Även blivit ris till maten några enstaka gånger och vanlijbullar (sådana friterade) två gånger inom loppet av 24 timmar. Idag lite sirap då jag satt igång en bröddeg till övriga familjen. Kladdkaka vid ett födelsedagsfirande. Enstaka tillfällen så att säga. Det är vad jag kan komma ihåg då jag inte aktivt har fotograferat min mat sedan 20:e mars ungefär. Att det har hänt är ingenting jag mår dåligt över. Nu försöker jag hitta tillbaka till en tillvaro med mindre raffinierade kolhydrater och mer riktig mat. Animaliska proteinkällor, grönsaker och fett. Gärna äta två rejäla mål mat per dag, typ brunch och middag. Jag tackar fortfarande nej till pasta och saft, jag försöker att inte använda vetemjöl i den mat jag tänker äta. Finns knappt några ingredienser att baka LCHF. Färdiga såser som tomatpuré förekommer fortfarande, men det är ok. Jag kommer njuta av frukt och bär de kommande månaderna, speciellt sådan som vuxit i den egna trädgården. Har läst någonstans att det tar i snitt 66 dagar att skaffa en ny vana? Tror ni att jag klarar av att inte äta vanlig choklad i 66 dagar? 

Annan mat som jag tänker låta bli är falafel, jordnötter och kokoschips. Magen verkar inte kunna hantera dem speciellt bra. Kokoschipsen verkar kroppen knappt ha lyckats bryta ner, är nog första gången jag varit riktigt förstoppad. Inträffade för några dagar sedan.:(

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-04-30 at 19:45, morgonsol sade:

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev. April har inte varit sockerfritt. Som värst har det varit några eftermiddagar och kvällar då jag med lätthet slukat en halv till en hel chokladkaka, dvs 200 g, i en följd. Ofta som jag samtidigt gjort något annat, som att plugga, så frön eller omplantera plantor. Även blivit ris till maten några enstaka gånger och vanlijbullar (sådana friterade) två gånger inom loppet av 24 timmar. Idag lite sirap då jag satt igång en bröddeg till övriga familjen. Kladdkaka vid ett födelsedagsfirande. Enstaka tillfällen så att säga. Det är vad jag kan komma ihåg då jag inte aktivt har fotograferat min mat sedan 20:e mars ungefär. Att det har hänt är ingenting jag mår dåligt över. Nu försöker jag hitta tillbaka till en tillvaro med mindre raffinierade kolhydrater och mer riktig mat. Animaliska proteinkällor, grönsaker och fett. Gärna äta två rejäla mål mat per dag, typ brunch och middag. Jag tackar fortfarande nej till pasta och saft, jag försöker att inte använda vetemjöl i den mat jag tänker äta. Finns knappt några ingredienser att baka LCHF. Färdiga såser som tomatpuré förekommer fortfarande, men det är ok. Jag kommer njuta av frukt och bär de kommande månaderna, speciellt sådan som vuxit i den egna trädgården. Har läst någonstans att det tar i snitt 66 dagar att skaffa en ny vana? Tror ni att jag klarar av att inte äta vanlig choklad i 66 dagar? 

Annan mat som jag tänker låta bli är falafel, jordnötter och kokoschips. Magen verkar inte kunna hantera dem speciellt bra. Kokoschipsen verkar kroppen knappt ha lyckats bryta ner, är nog första gången jag varit riktigt förstoppad. Inträffade för några dagar sedan.:(

Se här hur olika vi är, från individ till individ 🤣 , grundpremissen eller s.a.s basic plan, är ju klockren. Sedan alla dina personliga preferenser är naturligt bra att försöka förhålla sig till, annars kan hela projektet "äta LCHF" bli ett tämligen stort fiasko som skickar ner en raka vägen ner till djupaste källaren och väl där.. är det krattat rakt upp igen till samma gamla slentrianätande som om alla fakta och bevis om lchf runnit in genom ena örat men ut genom andra, så grundpremissen är ju strålande!

Jaså du reagerar kraftigt på kokoschops? Jag, tvärtom, vissa stunder funkar det att dämpa sockersuget med att na några små nypor kokosflarn och det känns som tt jag fått i mig en hel sådan där maximalt sokerstinn  kokostopp från kondiset. Dvs dödar bruset i hjärnan, samma med hasselnötter.. några väl rostade hasselnötter ger mig en haloeffekt av att ha fått lite Marbou Schweizernöt, enbart doften..  associerar raka vägen in i väl nött godis-transmittor som är djupt fårad i min skalle, är som sagt farligt begiven på socker/ju mer raffinerat desto starkare är mitt begär om vi säger  (äter inte hasselnötter numera, om nötter isf jordnötter, men mkt mkt mindre för var dag som går men då måste de vara väldigt salta, om det ska vara gott/värt).

Vilken nyhet , 66 dagar ör ny vana att ta plats? Låter väl inte helt orimligt.. men, om du klarar stå ut 66 dgr utan choklad?

Hur ärlig får man vara på en skala, jag släpper bromsen och säger vad jag helt ogenomtänkt spontant tror.. : nej.

Du är en person med god kännedom och kunskap om lchf,  näringsprinciper och allmänbildad med sunt förnuft och smak för livets övriga sidor utöver mat/utbudet.. omkring dig, och behöver inte veta, enbart känna... hur underbart en choklad smälter på tungan, PANG! den dagen du INTE känner, att chokladen ger njutning .... och den dagen när kommer den? inte än va? Därför, nej. 

Jag lägger inte min högra arm på att du klarar det, men säger som så, (inkl.. mörk 99%choklad, om så 5 gram, den gills, så klart) - har du INTE stoppat i dig choklad på 66 dagar, då har du garanterat stoppat i dig istället friterad munk, kaka, glass, godis, sirap, sylt o.dyl... som en slags "stopper" , som tillfälligt trängt undan chokladbegäret men inte på när o fjärran.. längtan...... denna chokladkärlek, som jag tror du inte blir av med i första taget. 

Du kan likväl klara det, men jag tror.. chokladkärleken är alldeles för gosig och alldeles för underbar, och alldeles för magisk. 

Ingen karamell i hela världen, sylt, bakelse eller annan fantastisk anrättning, kan "göra" med ens sinne så som choklad kan, helt omedvetet  - och mörk choklad har sina flavonoider som kanske inte ska underskattas alltför hårt?

Många ord om så lite som choklad, men alltså... doften av chokladfolien när chokladen är uppäten.. bara den!!!!! 

Hoppas du klarar det, men jag tror inte det hänger på chokladen i ditt fall. Varför jag menar att du är en sådan som kan tänkas direkt, behöva chokladen i ditt liv, nu .. och framöver, men i mängder och halter.. som är bra balanserade. De flesta kvinnor iaf, behöver lite choklad.. men pojkar också! Vissa män trycker i sig choklad ocj har jag noterat haha.., äter choklad som om de åt en köttbit! De äter också glass på ungefär samma sätt, trycks in.. men kvinnor och vår relation till choklad, är alltså enormt sofistikerad, välj bra choklad av så hög kvalitet som möjligt bara, UNDVIK spontaningivelsen! DEN gör du klokt i att bemästra, men att eliminera det? om man kan/

Men jag tror du inte vill vara utan denna magiska böna i hela 66 dagar, hade du skrivit om choklad i den omfattningen du gjort, om du var ganska säker på att du vill, eliminera choklad ur ditt liv? Jag bara undrar, och sätter 1 hel krona på ett NEJ.

(jag sa härförleden, att det blir choklad och sådant sött, 1 gång7kvartal.. detta har jag fått revidera, med besked ha haa!! 

Är en hopplös chokladälskande f.d sockerjunkie. och kakmonster okså men kakorna är borta ur mitt liv nu och inte en sekund saknad efter dem. Djupt befriande!  Enda jag har kvar, är ju faktskt lite chooklad.. nu idag säger jag istället, 1 gng/mån. och jag får kämpa rätt rejält på att iaf försöka! men choklad typ-- en gng/v, är otänkbart!!!  Dåmenas den barnsliga tillfredsställelsen, med socket i fokus - talar jag däremot om kakaon i chokladen, då menar jag att behöver man en á två rutor dagligen, ta det då! Detr skada enl. mig INTE metabolism och sätter sig inte i ens magfläsk.. kanske inte ens tre rutor.. det får man undersöka, men två á tre rutor sockerstinn mjölkchoklad.. är nåot helt annat. Som också D.Doctor skriver för oss.. välj helst alltid minst 70%-ig choklad, själv väljer jag alltid över 90%, förutom de mkt få fall.. där jag baramåstehaenmarabou.. eller annat.. men 1 gng/månad, kan ev. vara lösningen - OM, man inte har ännu större problem.. och har svårt att komma ur BEROENDET, kan vara överjävligt att bryta, som de flesta vet!!!! Som ett narkotika, tyvärr. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LCHF-lite choklad hjälper faktiskt!😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett förtydligande: med choklad i inlägget 2020-04-30 avsås vanlig choklad, inte mörk choklad.

@Gemma Som vanligt innehåller dina inlägg flera klockrena formuleringar, tackar för dessa. Tillåt mig att förklara angående kokoschipsen: där var det sleantrimässigt ätande samtidigt som jag försökte få klart ett skolarbete, så fullt fokus på arbetet och inte på ätandet. Alltså mer kokoschips än vad jag brukar äta, när jag åt det. Inte en strategi för att dämpa sötsug. Med tanke på hur magen/tarmarna reagerade låter jag nu bli kokos i nästan all form. Håller med om att jordnötter ska vara stalta, något som dock lätt att trigga på för min del. Äter jag för mycket jordnötter på kort tid pajar magen, så man får nöja sig med en liten skål. Paranötter klarar magen inte alls av.

Några dagar av att försöka låta bli choklad, vilket jag inte klarat, har gett lite klarhet. Om det finns någon gemensam nämnare så är det nog nämnare så är det nog att ätandet inträffar kvällstid. Ibland blir man hungrig för sent, typ efter kl 22, när man borde gå och lägga sig. Eller så finns det ingen lagad middag. Nu har jag förvisso ätit mozarella ett flertalet gånger den senaste veckan, men det fyller egentligen samma funktion. Något som man kan äta direkt om man inte har tid att äta och dessutom är lättillgängligt. Så det är nog egentligen brist på bra rutiner kring ätandet som behöver åtgärdas. Och på så sätt minska det sleantrimässiga ätandet sakta men säkert. I handling och tanke. Det behöver finnas tid och utrymme att få äta i lugn och ro, inte behöva göra något annat samtidigt. Maten som första prioritet i stunden. Det är nog vid sådana här perioder som man bör ha frysen laddad med färdiga matlådor, när motivationen/orken/humöret tryter, så faller man inte tillbaka i gamla hjulspår lika lätt. Brukar äta någon form av lunch varje dag, men middag är det sämre med. Vad är era bästa tips på snabbmat (går snabbt att laga) á la LCHF? Choklad kan vara hanterbart om någon annan än jag håller i chokladkakan och jag bara får en bit att njuta av, då slinker inte halva ner.

Något som jag försöker klura på är var min gräns gällande socker/kolhydrater går. Dels hur många kh jag trivs med att äta per dag, likaså hur mycket jag klarar av vid ett enstaka tillfälle. Förra helgen hade vi ytterligare ett födelsedagsfirande i familjen med bl a paj och vaniljsås. Åt en, i mitt tycke, liten bit av detta. För att 2-3 timmar senare (sannolikt) vara med om en av de värre blodsockerkrasherna på riktigt länge. Med föregående topp, som nästan gjorde det omöjligt att somna. Tog nog mer än 12 timmar från det att jag ätit pajen tills det att jag var helt emotionellt återställd från det (sannolika) blodsockrets påverkan. Pratade igenom detta med mina föräldrar. Blodsocker, mäta blodsocker, diabetes m.m var sådant som nämndes. Så även om jag klarar av socker/raffinierade kolhydrater till viss del, att äta 1/2 chokladkaka är hanterbart, så är jag mindre tolerant jämfört med före LCHF. Även om jag gärna vill är det en omöjlighet att låta bli socker/raffinierade kolhydrater helt med tanke på de rådande omständigheterna. Resten av familjen äter HCLF. Ordnar jag något i matväg blir det förr eller senare att jag smakar av t ex kokt pasta eller blandad saft.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att komma till bukt med det mindre bra ätande som förekommit kvällstid tänker jag prova följande den kommande veckan: bara äta frukost och lunch, fasta resten av tiden. Typ 16:8. Det verkar fungera. Igår åt jag nästan exemplariskt: frukost vid 09:30, 4 chokladbitar vid 12 och sedan lunch vid kl 15. Från ca kl 15:40 fram till vid kl 9 idag har jag inte ätit något bortsett från att dricka te och vatten, samt smaka av en kryddblandning. Det bästa är nog att jag inte behöver tänka på mat även om jag skulle behöva plugga/trädgårdsarbeta sent på kvällen. Jag slipper de ad-hoc måltider eftermiddag/kväll där chokladätandet varit ett flertal. Viktigaste nu är väl att inte snåla med fett? 

Får också ta och erkänna att den här artikeln av Jason Fung nog fick mig att komma på rätt köl. Andra inspirationskällor här på forumet är @Tr0llet, @Nils Engström och @Katerina. Ha en fin dag!

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att komma till bukt med det mindre bra ätande som förekommit kvällstid tänker jag prova följande den kommande veckan: bara äta frukost och lunch, fasta resten av tiden. Typ 16:8. Det verkar fungera. Igår åt jag nästan exemplariskt: frukost vid 09:30, 4 chokladbitar vid 12 och sedan lunch vid kl 15. Från ca kl 15:40 fram till vid kl 9 idag har jag inte ätit något bortsett från att dricka te och vatten, samt smaka av en kryddblandning. Det bästa är nog att jag inte behöver tänka på mat även om jag skulle behöva plugga/trädgårdsarbeta sent på kvällen. Jag slipper de ad-hoc måltider eftermiddag/kväll där chokladätandet varit ett flertal. Viktigaste nu är väl att inte snåla med fett? 

Får också ta och erkänna att den här artikeln av Jason Fung nog fick mig att komma på rätt köl. Andra inspirationskällor här på forumet är @Tr0llet, @Nils Engström och @Katerina. Ha en fin dag!

Jason Fung har naturligtvis bra kontroll över kemin i kropp , och kemin i maten. Fung har också utgjort min inspiration, jag håller t.ex fortf. 18:6 eftersom det verkligen funkar. Men har inga allvarliga underliggande sjukdoar eller besvär.. som påverkar iaf, och vad jag vet... 

Har man fetma, men också fetmastadiet har sina grader, där det kan ta längre tid för endokrinologiskt och successivt komma till habilt stadium igen. Fruktansvärt hårt arbete. Hans patienter befinner sig många i helt annan sits än bl.a jag gjorde, kanske led de av fetma redan i barnaår, kanske hela tonåren.. det är ju något helt annat, än att "bara vara fet", men att vara "bara fet" , är å andra sidan inte så bara... det är farligt och kn bli livshotande det också. Ett BMI som kryper mot högre o högre siffra kan ju till slut ta ett skutt till en gräns, som inte längre tar bara ett par å att "fixa" , jag har numera mkt stor respekt för fetmagränsen, men är observant på överviktsstadfiet också,  så att vara livrädd är fel ord, respekt är ett ord man inte ska behöva vara rädd att använda - helt ointressant för tråden här, men jag har sett hört och upplevt vääääldigt mycket disrespekt, dels är jag utsatt för disrespekten, dels ser jag ständigt hur andra utsätts för disrespekt, vilket är störigt. 

Kvällssuget, tar sin tid men om du puggar mycket och har stora mentala utmaningar, då är det väl inte så konstigt att inte dels ha riktigt den tid det kräver att t.ex meditera eller ladda.. eller hela tiden "påminna sig" om att nej just nu behöver jag inte en choklad el nötter.. när ju kroppen direkt BEHÖVER bränsle. Att plugga tar ju helt enormt mkt energi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske ligger något i det du skriver @Gemma. Att plugga är energikrävande? Kanske dags att slänga ut de uppfattningar som finns om kvinnligt ätande, som Martina har skrivit om,? Äta rejält med fett och protein när man är hungrig, sen låta bli mat resten av tiden? Bra att du poängterar återhämtning, dvs "ladda batterierna". Jag försöker sova minst 7.5 h/natt, äta rätt och ta regelbundna pauser. Hade jag haft ro hade jag velat reflektera morgon och kväll, samt promenera någon gång på eftermiddagen. Bara att jag har supermycket att göra de kommande 3.5 veckorna. Skolarbete som samlats på hög då jag inte pluggat så mycket tidigare veckor. Deadlines idag och två på onsdag nästa vecka.

Blev en kortare fasta igår till idag, i skrivande stund kanske 11 timmar, dvs nattfasta och ingen frukost hittils. Det blev mozarella och lite kycklingrens, inklusive knaprigt skinn, till kvällsmat. De andra två måltiderna var bättre. Frukost vid 09: Kycklinglår med kryddsmör, så nästan en karnivorisk måltid haha.  Sen lunch vid 16:30, mozarella, smör, brytbönor och 1 äpple. Mellan frukost och lunch lite mer kyckling. Kan tänka mig ett par olika tänkbara förklaringar. 1) För mycket protein. 2) Att ha mat liggande framme kan fresta. 3) Högre kolhydratintag vid lunch än frukost. Att tidpunkten när på dygnet man äter kolhydrater spelar roll. Att det kanske hade fungerat bättre om man vänt på ordningen, för då gör det ingenting om man blir hungrig 6-7 h senare och då laddar med fett och protein, kanske någon grönsak, för att sedan inte äta efter 6 h. 4) Vänja sig hur magen känns när man fastar. Inte direkt hungrig men känns helt klart annorlunda. 5) Olika proteinkällor mättar olika bra? Att kött och fisk mättar bättre än ost?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, morgonsol sade:

Det kanske ligger något i det du skriver @Gemma. Att plugga är energikrävande? Kanske dags att slänga ut de uppfattningar som finns om kvinnligt ätande, som Martina har skrivit om,? Äta rejält med fett och protein när man är hungrig, sen låta bli mat resten av tiden? Bra att du poängterar återhämtning, dvs "ladda batterierna". Jag försöker sova minst 7.5 h/natt, äta rätt och ta regelbundna pauser. Hade jag haft ro hade jag velat reflektera morgon och kväll, samt promenera någon gång på eftermiddagen. Bara att jag har supermycket att göra de kommande 3.5 veckorna. Skolarbete som samlats på hög då jag inte pluggat så mycket tidigare veckor. Deadlines idag och två på onsdag nästa vecka.

Blev en kortare fasta igår till idag, i skrivande stund kanske 11 timmar, dvs nattfasta och ingen frukost hittils. Det blev mozarella och lite kycklingrens, inklusive knaprigt skinn, till kvällsmat. De andra två måltiderna var bättre. Frukost vid 09: Kycklinglår med kryddsmör, så nästan en karnivorisk måltid haha.  Sen lunch vid 16:30, mozarella, smör, brytbönor och 1 äpple. Mellan frukost och lunch lite mer kyckling. Kan tänka mig ett par olika tänkbara förklaringar. 1) För mycket protein. 2) Att ha mat liggande framme kan fresta. 3) Högre kolhydratintag vid lunch än frukost. Att tidpunkten när på dygnet man äter kolhydrater spelar roll. Att det kanske hade fungerat bättre om man vänt på ordningen, för då gör det ingenting om man blir hungrig 6-7 h senare och då laddar med fett och protein, kanske någon grönsak, för att sedan inte äta efter 6 h. 4) Vänja sig hur magen känns när man fastar. Inte direkt hungrig men känns helt klart annorlunda. 5) Olika proteinkällor mättar olika bra? Att kött och fisk mättar bättre än ost?

Så här tror jag om det du punktat.

1 man kan inte få för mycket protein, främst aktiv människa vilken ej lider av någn allvarlig åkomma som kräver speciell medicinering el. medicinering över huvud taget.

(mediciner, kan påverka metabolismen, väldigt negativt, med negativt menar jag SKADLIGT, RUBBANDE, HOTANDE , men är inte medicinfobisk, enbart nämner.. hur metablsim kan skadas, om du eventuellt inte visste ;-

Men proteinet per se vi kn säga KÖTT eller fisk fågel och sånt, tror jag alltså inte man ska bekymra sig över, iaf gör inte jag det. Veganrörelsen håller inte med, det visste vi sedan tidernas begynnelse so to speak, att man kan riskera att ses som "omoralisk" av att "våga" äta kött.. men det ska du slå ur hågen, tycker jag.

2 hållerfullständigt med, långt ifrån alla triggas av framlagd mat, eller vetskap att det finns supergod mat i skåp i luckor i frysar och källaren full av skörd.. men.. olika människor är funtade olika, jag är t.ex matälskare.. alla är inte det, många föds med turen att äta för att de behöver mat, men jag tycker mat är dessutom GOTT, det inkluderar socker.. inte enbart salt. dvs, råvarorna är goda redan i sig. många cklas av mat, har jag märkt... något som förvånade mig då, men fortfarande kan förvåna.. hur man kan "äcklas" av mat. men.. människor är olika.. vissa tror t.o.m att deras organ inte alls är som mina organ, tuffa passager..... att höra hur vissa menar att deras hud, hår muskler hjärta lever hitan och dita minsann är allergiska mot hitan o ditan.. då tänker jag ibland jaha.. jag kanske har ett hjärta av plast.. lungor av järn, muskler av mrmor och njure av bly eller nåt.. eftersom jag inte direkt hävdar mig vara allergisk av en potatis eller en bit kyckling, nåja metadfiskussion.

Men visst lockar även ett fruktfat, man associerar ju för tusan till MAT! ligger det plommon i fruktskålen så VET hjärnan ju hur en mogen plommonmarmelad smakar, väldigt sött.. och gott... eftersom sockret lyfter vissa råvaror till himmelska höjder. Råkar man därtill vara hungrig, eller inte har råd att äta "kompletta måltider" = näringstätt fullvärdigt, då blir jakten å socker en slags nästan vardgsmekanism.. tror jag. , både frivilligt men tyvärr också ofrivilligt, det som är ironiskt.

3  Har också hört att kolhydratsintag olika tider på dygnet, påverkar.. har ingen aning om det. men jag äter inte frukost, det bästa jag gjort !!! frukosten är ju topp tunnor helig i Sverige... en sann befrielse alltså även där, för min del, som jag förstår behöver du frukost, inget fel i det alls, men man ska baske mig inte tvingas äta andras hittepåtrams, det som är djupt störigt, och där livmedelsförgitningsverket agerar så galet.. bl.a sirapsbrödet som är som att äta lösgodis varje dag, om inte värre. kemiskt mkt, mkt skadligt för kroppen.. och fruktansvärt mentalt passiviserande! (dvs sirapslimpor, och de andra brödsoterna som är , ja jag saknar ord.. för vilket lurendrejeri man haft för sig..) numera skiter jag i det, har hittat mina nycklar.

4  jag menar att du INTE SKA GÅ HUNGRIG, som gyllene regel, hur du sedan arrangerar dina intag, kommer var och en fram till, tids nog.  //

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Gemma sade:

Så här tror jag om det du punktat.

1 man kan inte få för mycket protein, främst aktiv människa vilken ej lider av någn allvarlig åkomma som kräver speciell medicinering el. medicinering över huvud taget.

(mediciner, kan påverka metabolismen, väldigt negativt, med negativt menar jag SKADLIGT, RUBBANDE, HOTANDE , men är inte medicinfobisk, enbart nämner.. hur metablsim kan skadas, om du eventuellt inte visste ;-

Men proteinet per se vi kn säga KÖTT eller fisk fågel och sånt, tror jag alltså inte man ska bekymra sig över, iaf gör inte jag det. Veganrörelsen håller inte med, det visste vi sedan tidernas begynnelse so to speak, att man kan riskera att ses som "omoralisk" av att "våga" äta kött.. men det ska du slå ur hågen, tycker jag.

2 hållerfullständigt med, långt ifrån alla triggas av framlagd mat, eller vetskap att det finns supergod mat i skåp i luckor i frysar och källaren full av skörd.. men.. olika människor är funtade olika, jag är t.ex matälskare.. alla är inte det, många föds med turen att äta för att de behöver mat, men jag tycker mat är dessutom GOTT, det inkluderar socker.. inte enbart salt. dvs, råvarorna är goda redan i sig. många cklas av mat, har jag märkt... något som förvånade mig då, men fortfarande kan förvåna.. hur man kan "äcklas" av mat. men.. människor är olika.. vissa tror t.o.m att deras organ inte alls är som mina organ, tuffa passager..... att höra hur vissa menar att deras hud, hår muskler hjärta lever hitan och dita minsann är allergiska mot hitan o ditan.. då tänker jag ibland jaha.. jag kanske har ett hjärta av plast.. lungor av järn, muskler av mrmor och njure av bly eller nåt.. eftersom jag inte direkt hävdar mig vara allergisk av en potatis eller en bit kyckling, nåja metadfiskussion.

Men visst lockar även ett fruktfat, man associerar ju för tusan till MAT! ligger det plommon i fruktskålen så VET hjärnan ju hur en mogen plommonmarmelad smakar, väldigt sött.. och gott... eftersom sockret lyfter vissa råvaror till himmelska höjder. Råkar man därtill vara hungrig, eller inte har råd att äta "kompletta måltider" = näringstätt fullvärdigt, då blir jakten å socker en slags nästan vardgsmekanism.. tror jag. , både frivilligt men tyvärr också ofrivilligt, det som är ironiskt.

3  Har också hört att kolhydratsintag olika tider på dygnet, påverkar.. har ingen aning om det. men jag äter inte frukost, det bästa jag gjort !!! frukosten är ju topp tunnor helig i Sverige... en sann befrielse alltså även där, för min del, som jag förstår behöver du frukost, inget fel i det alls, men man ska baske mig inte tvingas äta andras hittepåtrams, det som är djupt störigt, och där livmedelsförgitningsverket agerar så galet.. bl.a sirapsbrödet som är som att äta lösgodis varje dag, om inte värre. kemiskt mkt, mkt skadligt för kroppen.. och fruktansvärt mentalt passiviserande! (dvs sirapslimpor, och de andra brödsoterna som är , ja jag saknar ord.. för vilket lurendrejeri man haft för sig..) numera skiter jag i det, har hittat mina nycklar.

4  jag menar att du INTE SKA GÅ HUNGRIG, som gyllene regel, hur du sedan arrangerar dina intag, kommer var och en fram till, tids nog.  //

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-05-14 at 11:41, morgonsol sade:

Vad glad och tacksam jag blir! Att jag får vara en inspirationskälla 🧡

18:6 är så lätt att följa. Jag åt sent en eftermiddag förra veckan, åt mig dessutom riktigt mätt. Den kvällen hade jag svårt att somna och sov dåligt hela natten. Tror inte att det var en slump. Så jag kommer att låta bli att äta mig mätt efter kl 15 i fortsättningen. God sömn är A och O. Verkligen. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu... Passa på med stress. Det lurar en att proppa i sig en massa skräp. 

Mitt råd är att vara försiktig med både frukt och choklad. Fundera ifall du måste/vill/bör äta sånt varje dag. 

Hunger kommer och går. Det är ingen konstant känsla. Det är intressant att märka att man plötsligt känner skillnad på den känslan som kommer och går och den som är riktig hunger. Även den går att övervinna. För mig räcker det med lite salt och vatten. Då jag fastar längre än 18:6 tar jag till det knepet. Du har dock en point i tanken om att det gäller att hålla sig mätt då man kämpar med sockersug. 

Ost är kanske inte det bästa möjliga. Det beror på hur känslig du är. Ifall du inte ännu läst om kasein, googla. Martina J har skrivit mycket om det. Även om ost innehåller 0 kolisar, sväller jag upp som en ballong ifall jag äter för mycket. På samma vis som jag gör av alla mjölkprodukter. Har du märkt något liknande? Tur för mig kan jag äta ost som pålägg och liknande. För ost är goooootttt 🤤

Satsa på kött. Även rött kött, inte bara kyckling. Men det kanske du äter? 

Det här är mina tankar. Men jag är jag och du är du. Du kommer att hitta dina egna lösningar 🧡

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gemma Tack för dina tröstande ord. Det är nog bara en fråga om tid innan jag kommer på när jag vill äta och hur proportionerna bör se ut. Jag är fortfarande osäker på om jag behöver frukost. Bara det att viss frukostmat, typ bacon och annat stekt, är gott att äta. Gör dessutom att man äter massor med fett nästan utan att tänka. Håller med om att mat är något mer. Att äta bra och god mat, av bra råvaror, ger ett mervärde, livskvalité t.o.m. Jag har dock märkt att du den senaste tiden har citerat hela ditt föregående inlägg i vissa trådar, efter att du har svarat, denna bland annat. Finns det någon vits med detta?

@Tr0llet Jag håller inte riktigt med om att 18:6 eller 16:8 är lätt att följa. Mitt problem är nog snarare att jag blir "för mätt" och när jag väl blir hungrig kanske det har gått 6-10 timmar sedan jag åt. Det varierar. Jag hinner inte alltid bli hungrig inom ätfönstret. Motsatsen kan också inträffa, att man blir småhungrig/sugen fastän man ätit två bra mål under dagen inom ätfönstet. Kvällsätandet. Hur motar man detta när det dyker upp? Te? Om något vill jag inte lägga mig/somna hungrig. Tror också att sömnen spelar roll. Dessvärre är mina möjligheter att påverka var jag sover för närvarande ganska begränsade. Frukt vill jag inte äta varje dag. Frukt är godis, så någon gång ibland/sällan. Choklad behöver jag heller inte äta, istället skulle jag kunna äta lchf-paj eller chokladmousse. Som jag redan äter förhållandevis sällan. Något egentligt sockersug vet jag inte om jag tampas med. När jag väl är hungrid vill jag ha mat och ibland kan det inte vänta, eller så behöver jag göra något annat samtidigt. Ska kika på kasein, tack för tipset. Till skillnad från resten av familjen var jag under min uppväxt lite mer sparsam med mejeriprodukter: drack inte mjölk, ville inte ha ost på mackan. Jämfört med ett år sedan ser mitt intag av mejeriprodukter annorlunda ut. Nu äter yoghurt mycket sällan (knappt alls), smör är en huvudsaklig fettkälla istället för cremé fraiché, har vanlig hårdost ibland för att det är gott, samma med grädde. Men kanske ändå överdoserat med mozarella den senaste tiden? Vad jag vet blir jag inte svullen av några livsmedel, däremot finns det vissa som sätter fart på magen. :( Är nog den i familjen som äter mest kött (nöt, fläsk, fågel, lamm, fisk, lever) medan resten av familjen äter kyckling, fisk och vegetariskt. Att jag kokat benbuljong på nöt och smält nöttalg är inte heller något som riktigt uppskattats, då det luktar. 

Idag är jag inne på min 4:e chokladfria-dag.  Lök är nog en av mina favoritingredienser. Går att sautera eller tillaga i ugn, så den blir mjuk. Har ätit 3 st sådana till middag bl a. :) Om det går trivs jag med att äta 2 gånger per dag. Magen verkar inte fixa karnivor, den vill ha grönsaker. Tror jag stabiliserat den med benbuljong av kyckling och en bättre variation av grönsaker (gul lök, haricots verts, vitkål, syrade rödbetor/rödkål), men väntar fortfarande på resultat. Det är lätt att slarva med grönsaker, variationen i synnerhet. God natt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-05-17 at 22:57, morgonsol sade:

att man blir småhungrig/sugen fastän man ätit två bra mål under dagen inom ätfönstet. Kvällsätandet. Hur motar man detta när det dyker upp? Te? Om något vill jag inte lägga mig/somna hungrig.

Detta inträffade igår, även om jag ätit helt exemplariskt i övrigt. Frukost vid kl 08 (varit vaken sedan 05 vilket inträffar mycket sällan), sen lunch vid kl 15:30. Fast tror det senare målet kanske hade för lite fett (50 g smör, 2 stora gröna oliver, fläskfilé, ca 30 g mozarella). Blev i alla fall lite småhungrig vid efter kl 22, så drack buljong innan jag borstade tänderna. Dock undrar jag om det skulle räknas som att bryta fastan? Överst på buljongen innan jag värmde den fanns ett centimetertjockt lager av fett. Jag är inte heller en person som vill äta direkt när jag vaknar på morgonen, utan jag kan vänta upp till 3 timmar (ibland tar det 1 timme bara att laga frukost). Tror dock att jag skulle kunna klara av att fasta 16 h utan problem bara jag: inte äter måltid nr 2 senare än 3 h före läggdags, får sova 9 h (+1h för insomning/uppvakning) och sedan väntar 3 timmar på morgonen. Dricka te som frukost bryter ju inte fastan eller hur? Fortfarande ingen choklad heller! Imorgon har det gått en vecka. :) 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, morgonsol sade:

Detta inträffade igår, även om jag ätit helt exemplariskt i övrigt. Frukost vid kl 08 (varit vaken sedan 05 vilket inträffar mycket sällan), sen lunch vid kl 15:30. Fast tror det senare målet kanske hade för lite fett (50 g smör, 2 stora gröna oliver, fläskfilé, ca 30 g mozarella). Blev i alla fall lite småhungrig vid efter kl 22, så drack buljong innan jag borstade tänderna. Dock undrar jag om det skulle räknas som att bryta fastan? Överst på buljongen innan jag värmde den fanns ett centimetertjockt lager av fett. Jag är inte heller en person som vill äta direkt när jag vaknar på morgonen, utan jag kan vänta upp till 3 timmar (ibland tar det 1 timme bara att laga frukost). Tror dock att jag skulle kunna klara av att fasta 16 h utan problem bara jag: inte äter måltid nr 2 senare än 3 h före läggdags, får sova 9 h (+1h för insomning/uppvakning) och sedan väntar 3 timmar på morgonen. Dricka te som frukost bryter ju inte fastan eller hur? Fortfarande ingen choklad heller! Imorgon har det gått en vecka. :) 

Det är vad som är bra, att det tar tid. Att tillaga, det ökar kreativitet, ökar tålamod, och om måltiden tar två tim. att laga - desto bättre!

Beroende på ens schema, eller jobb... karriären är också mer el. mindre viktig, eller?

Tre cm fet fettkant på buljonegen är det som håller en i 10 tim. utan mat. Själv skulle jag kunna dricka säkert 1/2 skirat smör, med olja nej men smör och hemmalagad buljong är nåt helt annat, det smakar ju gott. Olja smakar inte riktigt gtt, för mig. Det är personligt tror jag gällande smakpreferenser och därmed triggers...

Men kvälls-cravings, är jättejobbigt, där håller jag med om att utmaningen är mastig. Att begär, jobbar och pluggar du samtidigt, dessutom natt.. då är utmaningen total kan man väl säga?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gemma Personligen är det lugnt om det tar tid att laga mat. Andra kan behöva mat snabbt, blir lite knepigt om de då ska äta maten jag håller på att laga. För min del är det ofta en fråga om jag har tid att stå att laga mat för stunden. Har nog perioder av mer plugg respektive mer fritid, samtidigt som det är mycket annat som jag kanske också vill hinna med också. Vid sådana tillfällen är det extra tacksamt med ungsmat och långkok: det sköter sig själv och jag kan göra något annat samtidigt. Har börjat klura på vad som är viktigt, men långt ifrån färdig. Karriär och jobb är lite för tidigt att börja tänka på. Schema är mer aktuellt. Jobbar väl inte i ordets strikta betydelse, men det har hänt att jag är uppe sent och pluggar och/eller fixar med odlingssaker.

Provade att lägga till 100g smör till lunchen igår. Var lättare än jag trodde att äta upp det, trots att löken och vitkålen redan var stekta i talg. (vilket var ett tag sedan jag gjorde sist). Inga större hungerkänslor kvällstid, även om jag åt ett vitkålsblad, stekt falukorv och 1/2 tomat för att det var gott. Men det finns nog ett värde i att experimentera med mängderna smör och hur de fördelas. T ex 50 g till lunch och 100 g till middag. Eller 100 g till vardera. Stötte även på detta inlägg av  Martina J. Kommer nog inte upp i tillräckligt hög E% i fett. Men om jag hade ätit 200 g smör/dag, dvs ca 162 g rent fett, kanske det hade varit annorlunda. Kommer dock inte experimentera med det fullt ut förens efter 8:e juni då jag skrivit klart mina tentor. Vill kunna ta hand om ev. omställningssymptom i lugn och ro, samt att den värsta stressen kommer ha lagt sig.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-05-20 at 09:42, morgonsol sade:

@Gemma Personligen är det lugnt om det tar tid att laga mat. Andra kan behöva mat snabbt, blir lite knepigt om de då ska äta maten jag håller på att laga. För min del är det ofta en fråga om jag har tid att stå att laga mat för stunden. Har nog perioder av mer plugg respektive mer fritid, samtidigt som det är mycket annat som jag kanske också vill hinna med också. Vid sådana tillfällen är det extra tacksamt med ungsmat och långkok: det sköter sig själv och jag kan göra något annat samtidigt. Har börjat klura på vad som är viktigt, men långt ifrån färdig. Karriär och jobb är lite för tidigt att börja tänka på. Schema är mer aktuellt. Jobbar väl inte i ordets strikta betydelse, men det har hänt att jag är uppe sent och pluggar och/eller fixar med odlingssaker.

Provade att lägga till 100g smör till lunchen igår. Var lättare än jag trodde att äta upp det, trots att löken och vitkålen redan var stekta i talg. (vilket var ett tag sedan jag gjorde sist). Inga större hungerkänslor kvällstid, även om jag åt ett vitkålsblad, stekt falukorv och 1/2 tomat för att det var gott. Men det finns nog ett värde i att experimentera med mängderna smör och hur de fördelas. T ex 50 g till lunch och 100 g till middag. Eller 100 g till vardera. Stötte även på detta inlägg av  Martina J. Kommer nog inte upp i tillräckligt hög E% i fett. Men om jag hade ätit 200 g smör/dag, dvs ca 162 g rent fett, kanske det hade varit annorlunda. Kommer dock inte experimentera med det fullt ut förens efter 8:e juni då jag skrivit klart mina tentor. Vill kunna ta hand om ev. omställningssymptom i lugn och ro, samt att den värsta stressen kommer ha lagt sig.

Det sägs att man ska äta långsamt, alltså normalt.. inte stressäta och helst inte på stående fot , så det är omställning ang.livsstil absolut, de flesta nu levande generationer lever ju tämligen kroppsförstörande eftersom människor åläggs att tänka som maskiner, som datorer.. rätt destruktivt, men alla erkänner inte utan karriärkarusellerna slukar alltid de allra flesta oavsett, så det är jobbigt. Här också att fullt ut som du säger , leva sådär underbart "RÄTT" , men odlingssaker låter trevligt! Det kräver väl åtminstonde lit sinnesro och tankero, långt ifrån de där fysiska spadtagen som mattar ut kroppen tills den inte kan sova. Det är i och för sig inte likadant industriabete som det var för några år sedan i post-industriella tiden men herregud,. efterverkningarna av de snurrande hjulen då, sätter ändå sina spår, på olika sätt i olika människor. Intressant och spännande. Men tråkigt hur många som faller, rakt in i sjukdomar, stressrelaterade och dagen innan totalförnekades.. sedan ska man visa sig på styva linan och komma med sin fantastiska fullprofessionella vård, som floppar så ofta ändå.. vad jag läst - antalet som redan informeras att insulinsprutorna ä redo och laddade, bara kom.. om "du inte orkar" typ.. "äta normalt" , får sluta skriva, jag blir sååå arg när jag tänker på förolämpningarna. (från vårdsektorn)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg