Recommended Posts

@Gemma Håller med om det du skriver om ätande. Inte för att det är så lätt att äta långsamt, speciellt om man äter ensam. Brukar räkna det som bra om jag tar 30 minuter på mig mellan första och sista tuggan. Odlingssaker är för det mesta trevligt och avkopplande, om man kan ta sig tiden att pyssla om allt. Har inte alltid haft det den senaste tiden, så vissa plantor har dött och andra borde ha omplanterats för länge sedan. Men pappa och jag har faktiskt omplanterat väldigt många idag och ska fortsätta imorgon, så det blir nog bra i slutändan. Stress är något återkommande man behöver lära sig hantera. Veta var gränsen går och vilka varningssignaler man behöver vara vaksam på.

I skrivande stund har jag inte ätit sedan kl 13:20, blir nog min första längre fasta. Inga speciella känslor av sug eller hunger direkt. Ska dricka en kopp te och skriva lite innan jag lägger mig. Intressant om/hur hunger hänger ihop vad vi gör under dagarna. Utöver att ta hand om plantor har jag gått en långpromenad (ca 1 h och 20 min) idag. Men hur är detta mer energikrävande än att plugga? Enda visentliga skillnaden är att kroppen har använts mer istället för hjärnan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nog min längsta fasta hittils igår, runt 23 h lång. :)Inte heller upplevt illamående, som inträffat tidigare när man varit för hungrig för länge. Men nu framöver får det vara spontant: äta när jag är hungrig tills jag blir mätt, fasta resten av tiden om jag inte är hungrig. Verkar ändå som att ca 12 h fasta mer eller mindre ingår i mina dagliga rutiner. Inte chokladfri igår. Provsmakade 1 ruta av Lindt 60% (för söt) och sen på kvällen plockades det fram en påse med tryfflar av mörk choklad. Dessa var goda. Inte för söta och smälte i munnen på ett behagligt sätt. Tur nog står det inte på påsen var de kommer ifrån, så när de är slut kan jag inte be om fler. Vilket jag ändå inte tänkt göra. Men vet man att en viss choklad är god och vilket märke, är det sånt man får se upp för i framtiden. Hoppas att jag slipper det. Nu är jag tillbaka på dag 1, men klarade mig ändå utan choklad i 8:a dagar! Så kanske inte orimligt att försöka klara mig utan choklad de kommande två veckorna? (vilket råkar vara efter då jag skrivit mina två ordinarie tentor :) )

Cykla har jag inte gjort regelbundet på länge, dvs sedan mars ungefär. Innan dess så var ju cykeln det givna transportmedelet. Cyklade till och från skolan varje dag, även om jag var lite förkyld. Cyklar för att handla mat osv. Men kanske läge att försöka börja cykla igen? Cyklar finns. Enda visentliga skillnaden är omgivningen: stad och asfalt vs landsbygd och grusväg. I och för sig vill jag ändå utforska området. Det finns så många hus jag bara sett på avstånd och inte vet hur man tar sig till.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, morgonsol sade:

Blev nog min längsta fasta hittils igår, runt 23 h lång. :)Inte heller upplevt illamående, som inträffat tidigare när man varit för hungrig för länge. Men nu framöver får det vara spontant: äta när jag är hungrig tills jag blir mätt, fasta resten av tiden om jag inte är hungrig. Verkar ändå som att ca 12 h fasta mer eller mindre ingår i mina dagliga rutiner. Inte chokladfri igår. Provsmakade 1 ruta av Lindt 60% (för söt) och sen på kvällen plockades det fram en påse med tryfflar av mörk choklad. Dessa var goda. Inte för söta och smälte i munnen på ett behagligt sätt. Tur nog står det inte på påsen var de kommer ifrån, så när de är slut kan jag inte be om fler. Vilket jag ändå inte tänkt göra. Men vet man att en viss choklad är god och vilket märke, är det sånt man får se upp för i framtiden. Hoppas att jag slipper det. Nu är jag tillbaka på dag 1, men klarade mig ändå utan choklad i 8:a dagar! Så kanske inte orimligt att försöka klara mig utan choklad de kommande två veckorna? (vilket råkar vara efter då jag skrivit mina två ordinarie tentor :) )

Cykla har jag inte gjort regelbundet på länge, dvs sedan mars ungefär. Innan dess så var ju cykeln det givna transportmedelet. Cyklade till och från skolan varje dag, även om jag var lite förkyld. Cyklar för att handla mat osv. Men kanske läge att försöka börja cykla igen? Cyklar finns. Enda visentliga skillnaden är omgivningen: stad och asfalt vs landsbygd och grusväg. I och för sig vill jag ändå utforska området. Det finns så många hus jag bara sett på avstånd och inte vet hur man tar sig till.

Det är alltid läge att försöka börja cykla igen men man känner ofta själv om, och när man orkar det. Enda läget jag skulle avråda är vid mycket halt väglag och vid snöfall, möjligtvis avråder jag också vid kraftig vind och ösregn, det borde vara totalförbud att cykla i dessa väderlekar men som sagt så är människor olika, att tänja på gränser tycks vara hur roligt som helst för somliga, men jag menar att det är förenat med livsfara. Så om du tvivlar på om det är läge.. tänk då på att torrt väglag är det säkra läget, vått väglag då tycker jag man kan säga nej det är typ olämpligt för cykling. Men ska man 3 km för att handla på CYKELVÄGAR då är det väl annat, men i trafiken blnd fartdårarna? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte choklad- eller sockerfri idag eller igår. Igår ett halvt wienerbröd, som jag tidigare varit ett stort fan av men ine längre, och en ruta mintchoklad 70% kakao, marabous. Idag typ 3 rutor av samma choklad. Den är god och man vill inte äta för mycket. Samt att mat som står framme, i detta fallet stekt korv, äts upp. Men lunchen var bra och middagen var också bra, kanske borde tillsatt lite mera smör. Har också cyklat 16 km i det fina vädret, är ca 8 km till närmsta större samhälle med matbutik, post, återvinning m.m. Bara ett fåtal bilar ute på vägarna. Men behöver nog höja sadeln lite till. Hade även några dagar tidigare i veckan, tisdag, onsdag, torsdag tror jag, där jag bara typ åt lax, tror den var gravad först, men den har varit fryst och sedan tinats upp. Hungern var inga problem men magen stannade typ av, men mådde bra i övrigt. Tryfflarna åts upp i söndags. Även blivit lite äpple i veckan. Håller kanske på att få in morgonrutinen att dricka ett örtte på morgonen, det är gott. :) Inte optimalt, men bortsett från wienerbröd har det inte blivit några oacceptabla avsteg heller. Familjen har även provat att göra sorbet av flädersaft idag och då börjar tankarna snurra om glass, fast sockerfri. Grädde, ägg och bär eller en bärsorbet? T ex av vinbär eller krusbär senare i sommar? Eller bara skippa och nöja sig med ett kallt glas vatten? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om något så sviker minnet. Det går fort att glömma bort vad man ätit och när, i alla fall för mig när jag inte aktivt loggar vad jag äter, oftast i form av att ta bilder. Såhär har det sett ut matmässigt för mig de senaste dagarna, parallellt med allt tentaplugg: en hel del kyckling, lök, smör, syrade rödbetor/rödkål, lite keso, tomat, te, lite lax. Blev också ca 80 g bönchips någon kväll, hade ont i magen hela dagen efter. Har även blivit minst bitar choklad också, en igår och i måndags. Överlag var hela gårdagen knasig: skriva tenta från kl 08, sov nog bara 6h, kaffe vid 08-09 (jag dricker bara kaffe några enstaka gånger/år), fortsatte med bara vatten under resten av tentan, som lämnades in vid 12:30. Klarade den :) Sen lunch vid 15:30, stekte bacon, lök, korv och tomat. Därefter sommarens första poolbad och slappande i en solstol i ca 2 h i det fina vädret. Försökte plugga lite på kvällen men det gick inte. Blev lite småätande av vitkål ca 18-20 också. Händer att jag småäter också när jag håller på att laga mat, innan jag ska äta. Hur gör ni för att inte småäta?

En annan lite konstig sak som inträffat med två veckors mellanrum under de senaste två veckorna, är att jag vaknat vid 05:30-06:00 på morgonen, och inte kunnat somna om för att det är för ljust. En kompis har föreslagit sovmask men jag är inte intresserad.

Om något så är den här lite av en dagbok över intag över sockerhaltiga livsmedel, men kanske inte på daglig basis. Samtidigt kan det ibland dyka upp tankar och funderingar när man läser/skriver på forumet som känns en smula för privat att publicera här. Har ni några tips för att skriva ner sådana tankar? Tips på hur man skriver dagbok och/eller en daglig reflektion?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, morgonsol sade:

Tips på hur man skriver dagbok och/eller en daglig reflektion?

Bara skriv! :wub: Annars tror jag Martina Johansson bloggat om ämnet. Jag har gamla skrivböcker kvar från min djupa, reflekterande period. När jag läser dem slås jag av hur mina tankar, liksom mitt ätande som får mer fokus i denna fas av livet, går i cirklar. Vete sjutton om de ens snurrar med chakrahjulet uppåt, känns mer som en skruv utan spiral... ;)

• Gilla 3
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

känns mer som en skruv utan spiral... ;)

Kan det vara så att skruven är lös ? 🙃

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har blivit lite honung idag. Avslutade en nyss en trevlig middag med familjen. Lax, potatis, yoghurtsås (lite honung i, även vitlök och gräslök), smör, broccoli, tomat, mozarella, rädisor och gurka. Gurka och rädisor skördade från egna odlingar. :) Åt allt utom potatisen, även att lite extra rödkål/rödbetor hamnade på min tallrik. Mätt nu. Ingen vidare lunch av baconfett, makrill i tomatsås (med lite ben i) och vitkål. Har nog småätit vitkål under hela eftermiddagen. Men har skött mig bra sedan i torsdags, det har inte blivit någon mer choklad än så länge i alla fall. Men ändå finns det utrymme för förbättring, äter fortfarande en del processat kött (bacon och korv), men ansträngde mig att steka löken på något lägre temperatur, så den blev gul och mjuk, mmm. Skrev även tentan igår utan kaffe och grädde, det funkade med te och vanligt vatten. Så då började jag bli hungrig först vid 11, lagom tycker jag. :) Magen reagerade inte direkt positivt på grädde+kaffe kan man nog säga.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja mig! Idag (17:e) har det gått jättebra, på flera sätt. Nog sovit 9 h, promenerat totalt ca 8 km, ätit en toppenlunch vid 13:30 (kyckling, smör, broccoli, blomkål, syrad rödkål/rödbetor), fastat sedan dess. Bara druckit vatten och tagit lite salt då vädret idag har varit omväxlande soligt och molnigt. Dessutom "haft sommarlov" i 10 dagar. Dock inte helt tillbaka att fotografera allt jag äter, försöker kombinera bilder och anteckningar. Får se om jag äter något innan jag somnar. 

Hur har då resten av de 10 dagarna som har gått sedan jag skrev sist gått? Överlag går det nog ganska bra. Dock är det inte så svårt att identifiera förbättringsområden: har blivit 2 st chokladkakor á 86%, dock uppehåll sedan 11:e juni. Vid första tillfället var det godissuget som dök upp på väldigt länge. Misstänker att faktumet att jag hade cyklat ca 16 km innan dess och dessutom blivit avkyld på överarmarna spelade in. I det andra fallet handlade det om rastlöshet. Känslöätande rakt av. Äter en del mejerier som inte har så hög fetthalt: mozarella, fetaost och turkisk yoghurt, om man inte räknar med smör. Turkisk yoghurt lite extra knepig, då vi grillat i helgen och då blandat den med vitlök och honung. Finns med största sannolikhet socker i en av de kryddmixar som jag använt till såsen, dvs i lördags, medan på söndagen använde jag vitlöksgranulat istället. Äter också en del korv, är inte heller optimalt. Hade gärna lärt mig göra egen korv, finns köttkvarn m.m i min egna lägenhet, men inte i stugan. Lök, speciellt om den är grillad länge /ugnsbakad, äter jag lätt "för mycket av". Om det nu finns något negativt med det, mer än att lite av ett vräk-beteende triggas igång. Inte heller helt säkert på om marinader till kyckling i helgen var helt sockerfria. Soltorkad tomat i solrosolja inte heller så bra. Nog lite vetemjöl i form av toppredning då jag inte lagade mat, likaså ris då man får äta rester efter yngre syskon, om man nu inte vill slänga mat. Småätande av vitkål har förekommit vid minst 2 olika eftermiddagar. Tar det som tecken på att jag har svårt att hantera att ha mat liggande framme. Igår även provsmak av cider, kan inte ha varit mer än 0.5 dl. Två positiva saker:  Har ätit sommarens första smultron. :) Druckit två koppar med buljong av märgben. 

Det jag tänker äta på midsommar är nog ganska liberal LCHF: lax, två sorters sill (senap- och skärgård som jag gör själv, även lagen), sallad, tomat, gurka, köttbullar, prinskorv, vispgrädde och jordgubbar. Kommer nog låta bli några större mängder potatis och alkohol. Skippa gräddfil och ev tårta/glass helt. Värt att lägga till något kryddsmör med t ex dill och/eller gräslök? Hur gör ni på midsommar? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick väldigt bra matmässigt igår. Fläskytterfilégryta, smör och kokt broccoli till lunch. 2 sorters sill, egna köttbullar, lite prinskorv, lax i ugn, smör, tomat, gurka, sallad, rädisor och lite gräslök till middag. Ingen potatis eller gräddfil, däremot dillen som potatisen kokats med. 1/2 glas vitt vin under kvällen, vatten resten av tiden. Hade egentligen nog kunnat nöja mig med bara middagen. Blev en del jordgubbar och vispgrädde också, men det hade jag nog kunnat äta mindre av. Resten av familjen åt glass med jordgubbar, även chokladsås till. Givet hur jag ätit mår jag bättre än jag hade förväntat mig, även om jag tror att levern fick jobba ganska mycket ca mellan kl 23-03, med tanke på all alkohol och fruktos. Skönt att LCHF inte behöver vara komplicerat på midsommar. Oavsett om man väljer att grilla eller inte. Får se hur länge jag fastar idag, men än så länge är jag inte speciellt hungrig.

Nu återstår bara att klura ut vad jag vill äta på min födelsedag, som är nästa vecka. 🤔

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ikväll rensade jag ett flertal äpplen som höll på att bli dåliga, sedan kokades dessa mjuka i en kastrull med lite vatten i botten. Mosade med en träslev allt eftersom. Blandade detta med vispgrädde och lite kanel. Gott blev det. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det, kollade först på recept för äppelkräm, men dessa innehåller vanligtvis potatismjöl och socker. Även äppelgröt/äppelris, men har inga risgryn. Tror att det kan funka som substitut till risgrynsgröten på jul, alternativt bara om man vill ha det mysigt. LCHF-mat verkar överlag vara väldigt enkelt att laga. Inte så många ingredienser eller krångliga moment.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äpple och kanel är ju alltid gott... :wub:

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag trillat ner i sockerträsket igen. Jag behöver hjälp att ta mig ur det och ta mig långt därifrån. Idag har jag ätit två st kitkat-choklad, i natt 2 st och igår kväll kanske 3-4 st. Några hudra extra kolhydrater helt i onödan, merparten socker. Förra veckan åt jag daimchoklad tre dagar i rad. Så om jag under förra veckan lyckades kravla mig ur sockerträsket så stod jag fortfarande kvar vid kanten. Har nog sakta men säkert närmat mig kanten på sockerträsket ett bra tag nu. Det hjälper inte att det finns massa bär (nu är det vinbär och klarbär som är mogna i trädgården, det kommer körsbär och krusbär senare i sommar. Hittar ofta smultron och hallon på promenader.) att äta, likaså småäta sallad, lökblast eller gräslök. Inte haft så bra koll på vad och när jag äter som jag brukar ha och som jag vill ha de senaste veckorna, även om jag försöker skriva någon slags matdagbok. Behöver nog ha rutin på att äta två bra mål mat per dag, brunch/lunch och middag. Samt att det alltid finns fett lättillgängligt. Inte riktigt fallet just nu, fick slänga avocado som var dålig och det smör som finns är fryst.

Vet inte om jag fick hybris efter i torsdags: åt bra matmässigt, både lunch och middag. Lät bli chips och ostbågar som andra i familjen åt kvällstid. Sov 9 h. Blev fasta på minst ca 17 h. Ingen middag igår (fredag), sen har det gått utför.  

Att jag har smygit med delar av chokladätandet gentemot familjen får också vissa varningsklockor i huvudet att ringa. 😟

• Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, morgonsol sade:

Nu har jag trillat ner i sockerträsket igen. Jag behöver hjälp att ta mig ur det och ta mig långt därifrån. Idag har jag ätit två st kitkat-choklad, i natt 2 st och igår kväll kanske 3-4 st. Några hudra extra kolhydrater helt i onödan, merparten socker. Förra veckan åt jag daimchoklad tre dagar i rad. Så om jag under förra veckan lyckades kravla mig ur sockerträsket så stod jag fortfarande kvar vid kanten. Har nog sakta men säkert närmat mig kanten på sockerträsket ett bra tag nu. Det hjälper inte att det finns massa bär (nu är det vinbär och klarbär som är mogna i trädgården, det kommer körsbär och krusbär senare i sommar. Hittar ofta smultron och hallon på promenader.) att äta, likaså småäta sallad, lökblast eller gräslök. Inte haft så bra koll på vad och när jag äter som jag brukar ha och som jag vill ha de senaste veckorna, även om jag försöker skriva någon slags matdagbok. Behöver nog ha rutin på att äta två bra mål mat per dag, brunch/lunch och middag. Samt att det alltid finns fett lättillgängligt. Inte riktigt fallet just nu, fick slänga avocado som var dålig och det smör som finns är fryst.

Vet inte om jag fick hybris efter i torsdags: åt bra matmässigt, både lunch och middag. Lät bli chips och ostbågar som andra i familjen åt kvällstid. Sov 9 h. Blev fasta på minst ca 17 h. Ingen middag igår (fredag), sen har det gått utför.  

Att jag har smygit med delar av chokladätandet gentemot familjen får också vissa varningsklockor i huvudet att ringa. 😟

Att gå och mumsa på lökblast och gröna blad medan man påtar i joden, skulle jag nog hävda är hälsosamt! Består mest av vatten, fibrer, bakterier och antioxidanter. Däremot låter det illa hur du tappat kontrollen vad gäller choklad. 

Jag dummade mig en del för en tid sedan förövrigt. Började med att jag tog en glass i solen på vägen hem från odlingslotten. En glass under hela sommaren måste man få! Det var så njutbart med den söta glassen nere vid vattnet så dagen efter gjorde jag om det och sen igen och igen. Till slut blev det att jag käkat glass varje dag i över en vecka samt fått tråkig flammig hy, garanterar skummjölkspulver- och sockerrelaterat. I alla fall, när jag klantar till det så brukar jag sätta upp små mål. Målet är att inte köpa glass imorgon! That's it. En dag blir flera dagar även där och nu har jag varit glassfri i en hel vecka.  

Vore bra om du kartlägger exakt vad som händer innan, alltså vad det är som får dig att trilla ner i sockerträsket. Kanske finns det ett mönster vad gäller hur/vad du åt eller vad du gjorde? Sen tror jag att kombinationen periodisk fasta, när man inte är fett-adapterad, kan trigga dåliga matvanor som hetsätande. Du kanske fortfarande är rätt mycket glukosdriven? Är man inte fettdriven kan man få ett jäkla övermäktig sug om man låter det gå för länge mellan måltiderna. Det blir lite att man svälter sig under dagen så man får släppa hämningarna och toksvulla på kvällen. 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Elinor sade:

Att gå och mumsa på lökblast och gröna blad medan man påtar i joden, skulle jag nog hävda är hälsosamt! Består mest av vatten, fibrer, bakterier och antioxidanter. Däremot låter det illa hur du tappat kontrollen vad gäller choklad. 

Jag dummade mig en del för en tid sedan förövrigt. Började med att jag tog en glass i solen på vägen hem från odlingslotten. En glass under hela sommaren måste man få! Det var så njutbart med den söta glassen nere vid vattnet så dagen efter gjorde jag om det och sen igen och igen. Till slut blev det att jag käkat glass varje dag i över en vecka samt fått tråkig flammig hy, garanterar skummjölkspulver- och sockerrelaterat. I alla fall, när jag klantar till det så brukar jag sätta upp små mål. Målet är att inte köpa glass imorgon! That's it. En dag blir flera dagar även där och nu har jag varit glassfri i en hel vecka.  

Vore bra om du kartlägger exakt vad som händer innan, alltså vad det är som får dig att trilla ner i sockerträsket. Kanske finns det ett mönster vad gäller hur/vad du åt eller vad du gjorde? Sen tror jag att kombinationen periodisk fasta, när man inte är fett-adapterad, kan trigga dåliga matvanor som hetsätande. Du kanske fortfarande är rätt mycket glukosdriven? Är man inte fettdriven kan man få ett jäkla övermäktig sug om man låter det gå för länge mellan måltiderna. Det blir lite att man svälter sig under dagen så man får släppa hämningarna och toksvulla på kvällen. 

Tack @Elinor! Det har varit illa med choklad tidigare under våren också. Men framför allt skönt att jag inte är ensam. Jag har ätit middag nu bestående av att steka prinskorv, 1 tomat, rödlök och rödkål i talg, lite gurka (odlad på tomten) vid sidan om. Om jag blir hungrig får jag äta mer riktig mat, typ bacon, kyckling, mozarella, men inte äta choklad. Oavsett form. Det verkar inte hjälpa om den är 70% eller mer. Varit kluven över huruvida jag klarat av efterrätter de senaste veckorna, tänker främst på midsommar och min födelsedag. Efterrätt är egentligen inte något jag behöver och ändå så äter jag det. Chokladätandet är nog ett större problem än småätandet i sig. Jag har dock lyckats ta avsked till glass (tror jag iaf), köpeglass lockar inte. Resten av familjen äter glass med jämna mellanrum, men jag vill inte ha. Tror också det blir riskabelt om man gör något LCHF-substitut till glass också, om jag nu skulle trigga på det. Tror jag kan klara av resten av den här sommaren utan glass. Målet idag är att inte äta mer choklad, oavsett form. Målet imorgon är att inte heller äta någon choklad, oavsett form.

Nu vet jag inte om det är mitt katastroftänk som dyker upp, men om man kollar denna och den här (båda säger nog egentligen samma sak) så kanske jag är påväg mot ett beroende, om jag inte redan är beroende? 😢 Har helt klart ett problematiskt förhållande till kolhydrater som inte kommer från grönsaker/vissa rotfrukter, i synnerhet bröd och choklad.

@Tr0llet respektive @Gemma, hur insåg ni att ni var sockerberoende?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, morgonsol sade:

Tack @Elinor! Det har varit illa med choklad tidigare under våren också. Men framför allt skönt att jag inte är ensam. Jag har ätit middag nu bestående av att steka prinskorv, 1 tomat, rödlök och rödkål i talg, lite gurka (odlad på tomten) vid sidan om. Om jag blir hungrig får jag äta mer riktig mat, typ bacon, kyckling, mozarella, men inte äta choklad. Oavsett form. Det verkar inte hjälpa om den är 70% eller mer. Varit kluven över huruvida jag klarat av efterrätter de senaste veckorna, tänker främst på midsommar och min födelsedag. Efterrätt är egentligen inte något jag behöver och ändå så äter jag det. Chokladätandet är nog ett större problem än småätandet i sig. Jag har dock lyckats ta avsked till glass (tror jag iaf), köpeglass lockar inte. Resten av familjen äter glass med jämna mellanrum, men jag vill inte ha. Tror också det blir riskabelt om man gör något LCHF-substitut till glass också, om jag nu skulle trigga på det. Tror jag kan klara av resten av den här sommaren utan glass. Målet idag är att inte äta mer choklad, oavsett form. Målet imorgon är att inte heller äta någon choklad, oavsett form.

Nu vet jag inte om det är mitt katastroftänk som dyker upp, men om man kollar denna och den här (båda säger nog egentligen samma sak) så kanske jag är påväg mot ett beroende, om jag inte redan är beroende? 😢 Har helt klart ett problematiskt förhållande till kolhydrater som inte kommer från grönsaker/vissa rotfrukter, i synnerhet bröd och choklad.

@Tr0llet respektive @Gemma, hur insåg ni att ni var sockerberoende?

Tack för frågan! Jag har faktiskt varit osäker på om jag är beroende, för då andra beskriver sina besvär låter det värre. Har jag tyckt. Jag har jobbat med missbruk i yrkeslivet, kan det rätt bra faktiskt, men det är svårt då det gäller en själv. Men ja. Jag är nog missbrukare och kanske beroende. Mina vanor gällande kolhydrater har alltid varit annorlunda än andras. Redan som liten kunde jag äta MYCKET mera än andra, och jag var säkert kring 35 då jag insåg att andra inte fjantade sig och lekte prinsessor då de påstod att de inte ville ha mera godis/kaka/mat överlag. Dessutom har jag börjat äta mera hela tiden. Jag har planerat att äta, oftast på fredagskvällen och jag skulle aldrig ha berättat för någon vad jag ätit. Jag skämdes över mängden. Jag har ätit mig sjuk. Ofta måste jag åka till affären på lördagen, 20 km bort, för att fylla på lagret så att det räckte till söndagen också. Däremellan har jag småätit, varit upptagen med tankar på vad jag ska köpa till fredagen, kämpat med mig själv att inte äta i veckan och misslyckats OFTA! Ett tydligt tecken för mig är att jag döljer för andra hur jag äter, att jag planerar mina överätarkvällar, men att det ändå inte räcker utan jag måste handla mera, och att det blivit värre över tid. Då jag inte äter lchf surrar min hjärna hela tiden om vad och när jag skulle kunna äta, samtidigt som ett annat surr påminde om att jag inte borde.

Se hur jag skriver! Det berättar något för mig själv. Jag blandar presens och imperfekt. Någon dag kommer jag att skriva min berättelse i imperfekt utan att behöva tänka på det. 

Det är stor skillnad mellan surret i hjärnan då jag äter lchf och kolhydrater. Då jag äter lchf försvinner surret helt. Det kan återkomma, börjar ofta surra om frukt och lightläsk, och om jag inte är påpasslig går jag på det. Då kan jag köpa fem apelsiner för att sen äta upp alla på en gång. Eller köpa lightläsk. Det här har tidigare alltid lett till att jag börjat köpa godis eller pizza. Den här våren har jag dock känt igen mitt beteende ganska fort och genast bromsat det. 

Min berättelse ovan sammanfattar väl varför jag tänker att jag utan tvekan missbrukar kolhydrater. Det som gör mig tveksam till beroende är att jag aldrig har omställningsbesvär, jag lider aldrig av abstinens då jag slutar med kolhydrater. Jag har alltid gjort det cold tyrkey och gått från att ha ätit mängder av kolhydrater till strikt lchf över en natt. Men kanske just sockerberoende inte är likadant som ex alkoloism. Kanske man inte får abstinenssymtom? Det handlar åtminstone om ett psykiskt beroende, men jag har alltid varit mycket motiverad att sluta, så har bara varit nöjd och lättad då jag gjort det. Surret i hjärnan har tystnat fort. 

För mig hjälper det att äta endast måltider. Inget småätande alls. Jag äter nästan alltid två gånger om dagen, ibland enligt WD och ibland 16:8ish. Ibland fastar jag 24 h och över, ibland äter jag tre mål. Jag äter strikt lchf till 90%. Jag ersätter inte kolhydrater med lchf-alternativ till vardags. Om jag äter kolhydrater eller någon lchf-kaka gör jag det med eftertanke. Och det avsteget är en enskild händelse. Tidigare har jag inte kunnat avgränsa, utan det har liksom flutit ut till en icke enskild händelse och sen har jag börjat proppa i mig igen. Jag jämställer lchf-godis med the real deal. De påverkar mina val på samma sätt. Även riktigt mörk choklad hör till avsteg, äter inte till kaffet alla dagar, t ex. 

Det är svårt att ge goda råd, eftersom du är du och jag är jag. Jag tror att det skulle vara svårare för mig att se andra äta kolhydrater ofta i det skedet jag själv försöker sluta. I det skedet jag är nu kan jag utan problem se på då andra äter, men i början skulle det nog ha varit jättesvårt. 

Jag tänkte så här då jag kämpade: du vet att du vill sluta med socker, men just nu känns det hopplöst svårt. Så ät socker just nu. Det är bara tillfälligt. En dag inom snar framtid kommer du att faktiskt vilja sluta, och då kommer inget att kunna stoppa dig. Då kommer du att lyckas och det kommer att kännas bra. 

I tankarna förberedde jag mig, och plötsligt en dag ville jag sluta så mycket att jag inte kunde skjuta upp det en dag längre. 

Och nu tänker jag så här: jag får äta precis vad jag vill. Allt är tillåtet. Men jag kan välja. 

Den senare tanken är den viktigare. 

Hoppas något av min berättelse och mina tankar var till hjälp. Fråga mera ifall du vill. 

/Tr0llet 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett stort tack till @Tr0llet!

Håller med om att det är svårt att avgöra om man är beroende eller inte. Men går väl inte heller att smita från att jag har haft ett problematiskt bruk, dvs missbruk, av choklad under våren. Får nog ta och gräva mer i det. Har antagligen missbrukat andra sorters kolhydrater tidigare också. Känner klart igen mig i det där med större aptit, eller om man vill kalla det ha-begär. Ett exempel: som barn nöjde jag mig inte med en portion spaghetti och köttfärssås som lunch i skolan, utan jag ville ha två. Det andra, att man (läs hjärnan) agerar opportunistiskt. Om det finns mer, finns det någon motsättning till att äta mer, annat än det sociala? Ytterligare ett exempel: var som barn med på ett 70-årskalas där det serverades gräddtårta. Precis innan vi skulle åka och de höll på att städa undan tårtan, dvs de kartonger tårtan stod på, åt jag lite mer tårtrester.

Skulle jag ha kolhydrater som energikälla skulle jag nog äta ihjäl mig. Jag blir inte mätt på kolhydrater, magen blir som ett svart hål. Hur mycket man äter så blir man inte nöjd. Jag förstör mitt eget humör också, med ett blodsocker som pendlar. När det börjar dyka blir jag lätt irriterad och när det är på botten kan jag vara gråtfärdig, förtvivlad och bara vilja gå och lägga mig. Inte för att jag kunnat bekräfta detta genom att mäta blodsocker än. Mamma har haft hypotesen hypoglykemi i hur många år som helst.

Satt och försökte skriva ner några tydliga minnen kopplade till socker igår. En sak som är slående är smygandet: har som barn/ungdom flertalet gånger smygt med både socker (strösocker och pärlsocker) och choklad. Ätit i hemlighet. Kanske inte några stora mängder, men det är problematiskt ändå. Jag är nog inte en person som planerar för överätande, utan "det bara blir så", vilket nog egentligen inte stämmer. Behöver bara lista ut vad det som händer innan man överhuvudtaget hittar på en ursäkt till att äta första biten på chokladkakan för att sedan ha ätit upp hela. Jag vräker i mig. Förr eller senare kommer de negativa känslorna ikapp en, över att man ätit sött/bröd/avsteg etc. Hur hanterar man dessa? Just nu är jag väldigt motiverad att sluta, dvs inte äta något sött idag. Mer äcklad över hur mycket sött jag "lyckats" sätta i mig under min levnadstid (21-22 år). Nu när jag tänker efter, så ofta är det så att jag gör något annat när jag äter t ex choklad. Inte alltid. Så fokuset är inte på ätandet och det bidrar nog till upplevelsen att chokladkakan försvinner ur tomma intet.

För mig är det heller inte realistiskt att äta lchf-substitut till skräpmaten. Även om jag omvärderat min syn på vad "godis är", dvs numera bär, frukt och charkuterier som t ex ölkorv, så är detta nog också mat jag kan trigga på. Äter för mycket och för fort. Äter jag bär i trädgården finns det knappt några bevis på vad eller hur mycket jag ätit. Hur sällan är tillräckligt sällan? En gång i månaden? Ett antal bestämda tillfällen per år? Det svåra för mig just nu är nog att hålla enskilda händelser, ja enskilda. Miljön jag befinner mig i just nu hjälper inte så mycket: jag vet att och var det finns chips, ostbågar, choklad m.m. Sånt som går att äta direkt. Lite mera motstånd med mjölmat enligt mig: bröd måste bakas innan det kan ätas, så länge jag inte får för mig att sätta igång en deg är det ganska lugnt. Pasta lockar inte.  Tårta är en annan sak jag triggar på. En röra av socker, fett och mjöl i många fall. Om någon skulle få för sig att köpa t ex en daimtårta (ni vet, de man hittar i frysdisken), så är jag osäker på om jag hade vågat ta den första tuggan, i rädsla för att inte kunna sätta stopp sen. Bröd triggar jag också på, lätt hänt att jag äter mer än vad jag tänkt mig från början.

Vad är WD en förkortning för?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, morgonsol sade:

Ett stort tack till @Tr0llet!

Håller med om att det är svårt att avgöra om man är beroende eller inte. Men går väl inte heller att smita från att jag har haft ett problematiskt bruk, dvs missbruk, av choklad under våren. Får nog ta och gräva mer i det. Har antagligen missbrukat andra sorters kolhydrater tidigare också. Känner klart igen mig i det där med större aptit, eller om man vill kalla det ha-begär. Ett exempel: som barn nöjde jag mig inte med en portion spaghetti och köttfärssås som lunch i skolan, utan jag ville ha två. Det andra, att man (läs hjärnan) agerar opportunistiskt. Om det finns mer, finns det någon motsättning till att äta mer, annat än det sociala? Ytterligare ett exempel: var som barn med på ett 70-årskalas där det serverades gräddtårta. Precis innan vi skulle åka och de höll på att städa undan tårtan, dvs de kartonger tårtan stod på, åt jag lite mer tårtrester.

Skulle jag ha kolhydrater som energikälla skulle jag nog äta ihjäl mig. Jag blir inte mätt på kolhydrater, magen blir som ett svart hål. Hur mycket man äter så blir man inte nöjd. Jag förstör mitt eget humör också, med ett blodsocker som pendlar. När det börjar dyka blir jag lätt irriterad och när det är på botten kan jag vara gråtfärdig, förtvivlad och bara vilja gå och lägga mig. Inte för att jag kunnat bekräfta detta genom att mäta blodsocker än. Mamma har haft hypotesen hypoglykemi i hur många år som helst.

Satt och försökte skriva ner några tydliga minnen kopplade till socker igår. En sak som är slående är smygandet: har som barn/ungdom flertalet gånger smygt med både socker (strösocker och pärlsocker) och choklad. Ätit i hemlighet. Kanske inte några stora mängder, men det är problematiskt ändå. Jag är nog inte en person som planerar för överätande, utan "det bara blir så", vilket nog egentligen inte stämmer. Behöver bara lista ut vad det som händer innan man överhuvudtaget hittar på en ursäkt till att äta första biten på chokladkakan för att sedan ha ätit upp hela. Jag vräker i mig. Förr eller senare kommer de negativa känslorna ikapp en, över att man ätit sött/bröd/avsteg etc. Hur hanterar man dessa? Just nu är jag väldigt motiverad att sluta, dvs inte äta något sött idag. Mer äcklad över hur mycket sött jag "lyckats" sätta i mig under min levnadstid (21-22 år). Nu när jag tänker efter, så ofta är det så att jag gör något annat när jag äter t ex choklad. Inte alltid. Så fokuset är inte på ätandet och det bidrar nog till upplevelsen att chokladkakan försvinner ur tomma intet.

För mig är det heller inte realistiskt att äta lchf-substitut till skräpmaten. Även om jag omvärderat min syn på vad "godis är", dvs numera bär, frukt och charkuterier som t ex ölkorv, så är detta nog också mat jag kan trigga på. Äter för mycket och för fort. Äter jag bär i trädgården finns det knappt några bevis på vad eller hur mycket jag ätit. Hur sällan är tillräckligt sällan? En gång i månaden? Ett antal bestämda tillfällen per år? Det svåra för mig just nu är nog att hålla enskilda händelser, ja enskilda. Miljön jag befinner mig i just nu hjälper inte så mycket: jag vet att och var det finns chips, ostbågar, choklad m.m. Sånt som går att äta direkt. Lite mera motstånd med mjölmat enligt mig: bröd måste bakas innan det kan ätas, så länge jag inte får för mig att sätta igång en deg är det ganska lugnt. Pasta lockar inte.  Tårta är en annan sak jag triggar på. En röra av socker, fett och mjöl i många fall. Om någon skulle få för sig att köpa t ex en daimtårta (ni vet, de man hittar i frysdisken), så är jag osäker på om jag hade vågat ta den första tuggan, i rädsla för att inte kunna sätta stopp sen. Bröd triggar jag också på, lätt hänt att jag äter mer än vad jag tänkt mig från början.

Vad är WD en förkortning för?

WD är förkortning på warrior diet. Man äter under ett fyra timmars fönster under dygnet. Eller jag tror så, har inte dubbelkollat ifall jag har rätt. För mig innebär det alltid att jag äter en måltid. Åt sent igår på eftermiddagen så blev inte fullt 24 h fasta, och kommer inte att bli 24 h fasta till frukosten imorgon. Jag äter bara en måltid idag, hamburgare med alla tillbehör utan brödet. Ost, bacon, saltgurka, tomat, lök, coleslaw. På det mitt favoritkaffe med osaltat smör. 

Redan tanken på att äta allt det där som du räknar upp väcker obehag hos mig. Alltså egentligen inte det att äta, utan själva tanken. Jag vill inte tänka på allt som triggar mig, för det är ju inte det jag kan bygga vidare på. Jag grubblar inte heller på om jag är beroende eller inte. Jag vill att det ska höra till mitt förflutna, jag vill inte ha det här och nu eller i framtiden. Därför väljer jag att fokusera på det som är bra, det som jag lyckas med och framförallt det jag är tacksam över. 

Det är en övergripande tanke som jag kan dela med mig av; du bygger aldrig något nytt ifall du upprepar samma sak om och om igen. Det gäller också tankar. Du skapar din verklighet på basen av språket du använder. Börja använda ett språk som berättar om hur bra du har det, hur du lyckas. Med respekt mot dig själv. Och för att riktigt boosta ditt välmående; var tacksam! Vad lyckas du med? Vad är bra i ditt liv? 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har funderat ett varv till på det du skrev @Elinor. Försöker också sätta upp små mål, som är förhållandevis lätta att nå. Misstänker att jag närmat mig och trillat ner i sockerträsket kan kopplas till brist på fett. Att jag inte får i mig tillräckligt. Vet att jag tänkt på det ett antal gånger under juni i alla fall. Vid vissa måltider har det varit svårare att få i sig fett. Så fasta efter att ha inte ätit en tillräckligt fettrik måltid bör jag nog låta bli. Håller med dig om att det kan trigga hetsätande. Är nog fortfarande förhållandevis glukosdriven, har lätt att överäta proteinrika livsmedel. Skulle tro att en del av det proteinet omvandlas till glukos.

On 2020-07-11 at 21:18, morgonsol sade:

Målet idag är att inte äta mer choklad, oavsett form. Målet imorgon är att inte heller äta någon choklad, oavsett form.

Detta gick bra. Fortsätter att gälla idag och imorgon. Några andra små mål som också går att nå: Äta små tuggor. Få med lite fett i varje tugga. Äta två riktiga mål mat varje dag.

Nu var det i och för sig ett tag sedan jag läste Sockerbomben 3.0. Vad jag kan minnas finns det tre kategorier: vanliga personer (de som @Tr0llet beskriver som prinsessor), personer som är beroende och de som är mittemmellan, men kommer inte ihåg vad dessa heter. Riskbruk? Känner mig i alla fall nog mest hemma i den kategorin. Har pratat med en god vän angående chokladätandet igår, en sak vi pratade om är det där med trösklar. Att medvetet höja tröskeln för att äta skräpmat helt enkelt. Tröskeln för att inte äta choklad är ganska låg om det finns choklad hemma (vilket det gör), om jag vet vad den finns och om jag själv inte har betalat för den. Tröskeln för att äta bröd är högre då det måste bakas innan man kan äta det.

21 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag äter bara en måltid idag, hamburgare med alla tillbehör utan brödet. Ost, bacon, saltgurka, tomat, lök, coleslaw.

Det där låter riktigt gott att äta. 😋

21 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag vill inte tänka på allt som triggar mig, för det är ju inte det jag kan bygga vidare på. Jag grubblar inte heller på om jag är beroende eller inte. Jag vill att det ska höra till mitt förflutna, jag vill inte ha det här och nu eller i framtiden. Därför väljer jag att fokusera på det som är bra, det som jag lyckas med och framförallt det jag är tacksam över. 

Det är en övergripande tanke som jag kan dela med mig av; du bygger aldrig något nytt ifall du upprepar samma sak om och om igen. Det gäller också tankar. Du skapar din verklighet på basen av språket du använder. Börja använda ett språk som berättar om hur bra du har det, hur du lyckas. Med respekt mot dig själv. Och för att riktigt boosta ditt välmående; var tacksam! Vad lyckas du med? Vad är bra i ditt liv? 

Här har vi riktig visdom. Tack för att jag fått några konkreta frågor att försöka svara på. Det handlar om mindset eller hur?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har vi riktig visdom. Tack för att jag fått några konkreta frågor att försöka svara på. Det handlar om mindset eller hur?

Ja, man kan kanske säga att det handlar om mindset. Typ. Du kan alltid välja från vilken synvinkel du ser saker. Istället för att säga att du varit lat idag och inte fått något gjort, kan du säga att du verkligen fått vilat och njutit av den lediga dagen. Båda tankarna är lika sanna, och du kan välja vilken du ger utrymme. Du kan se på din känsla, fundera ifall det är den känslan du vill ha. Backa tillbaka till tanken, vilken tanke är det som ger känslan? Är det en bra känsla, tänk mera tankar som ger liknande känslor! Är det en dålig tanke? Kan du ändra synvinkel? Det är här du ska vara medveten om att detta ska göras med respekt mot dig själv. Vissa saker är svartvita och ska inte omdefinieras. Men att fokusera på känslan är ganska viktigt, för det är nämligen känslan som motiverar dig till handling. Tänk bara vilken skillnad det är i hur du agerar beroende på ifall du känner dig glad och trygg jämfört med om du känner dig osäker och otrygg. Du behöver inte grubbla på dina känslor, köra fast i dem; du vet att du tänker "rätt" ifall du har en bra känsla, lita på att tanken är bra nog då. Det här är ett sett att se på känslor och tankar, det finns flera. 

Några andra små mål som också går att nå: Äta små tuggor. Få med lite fett i varje tugga. Äta två riktiga mål mat varje dag.

Det här är ett bra sätt att tänka kring målsättningar. De ska vara små, tillräckligt lätta att förverkliga. De ska vara relevanta och viktiga för dig. Och konkreta. Sen kan du kombinera målsättningarna med tankesättet kring känslorna ovan. Tacka dig själv och alla andra som hjälpt dig. Flytta fokus från det du INTE vill göra till det du verkligen vill. Hjärnan är dålig på att höra "inte". Jag brukar ge som exempel "tänk inte på en rosa elefant"...

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här går ändå ganska bra, idag är det min femte dag utan choklad. Har fått mycket bättre koll på vad jag äter. Igår blev det en del svartvinbärsgelé till de lövbiffsrulader som bl a utgjorde middagen. Gott med nötkött, peppar, gräddig sky och svartvinbärsgelé, även om den egentligen är för söt. Fick nog i mig en viss mängd socker. Försöker leta efter snarlika recept, men med inget eller betydligt mindre socker, men har inte hittar något bra ännu. @SGK Du beskriver här att du tidigare gjort chutney av bl a vinbär. Skulle du kunna dela med dig av ditt recept?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@morgonsol Ja gärna. Jag tror receptet är ett hopkok [sic] av flera recept (antagligen har jag googlat chutney och LCHF).

Ingredienser

3 dl rabarber i bitar (ca 1 cm)

2 dl krusbär

1 dl röda vinbär

1 gul lök

1/2-1 msk hackad röd chili (eller chilipulver)

1/2-1 msk hackad vitlök (eller vitlökspulver)

1/2-1 tsk ingefära

2-4 tsk curry (gul)

1 tsk salt

ev. sötning (honung)

2-3 dl vatten (frysta bär kan vara blöta)

1/2 dl balsamvinäger

Skölj och skiva och lägg i en kastrull med tjock botten, tillsätt honung och vatten (jag skippade honungen) innan det börjar ta färg. Koka sedan på svag värme i ca 30 minuter. Det får inte bli för lite vätska kvar, tillsätt i så fall lite till. Smaka av med mer salt och / eller honung efter behag.

Sedan frös jag in i små glasburkar och även små "dressingburkar" i plast som jag sparat vid salladsluncher på jobbet. Det blir lagom mycket för mig i mitt singelhushåll. En burk räcker till några portioner. Tycker det passar  bra till grillat och egengjord pulled beef t.ex.

Berätta gärna hur det smakar, man kan ju justera kryddningen efter egna preferenser.

• Gilla 1
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SGK-chutney 🧡 Tack. Jag ska prova det här. Blir alltid så ledsen då jag har bär och frukt i trädgården som jag inte tar till vara. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@SGK

Perfekt recept i rättan tid! Det ska jag prova denna sensommar. 

Jag lägger till aroniabär som jag tycker ger en god smak 😊

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack till @SGK! Blir att prova senare i sommar, då det förhoppningsvis både finns rabarber och chilli att skörda. Krusbär och vinbär finns i frysen sedan förra sommaren. 😉

2 timmar sedan, SGK sade:

Skölj och skiva och lägg i en kastrull med tjock botten

Är det tanken att man ska lägga i allt på en och samma gång? Antar att det är löken som ska skivas? Ska ingefäran vara i pulverform?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, allt utom vatten och honung (som inte behövs tycker jag) läggs i kastrullen och värms/steks lätt. Sedan låg värme så vattnet inte försvinner för snabbt och att det inte bränns fast.

Jo, löken skivas och rabarberstjälkarna delas i bitar om 1 cm. I ett av originalrecepten är det äpple istället för krusbär och röda vinbär, men jag har anpassat receptet till det som växer här hos mig.

Jag tog ingefära i pulverform (och även chilipulver och vitlökspulver), men anpassa gärna till det som passar dig 🙂

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nog ute på ganska hal is idag, sent på eftermiddagen. Har plockat ca 750 g färska hallon, växer vilt på flera ställen. Finns mer att plocka om man vill och orkar. När jag väl kommit hem, ca kl 16, börjar jag leta recept, vad jag nu ska göra med dessa hallon. @Birgitta Höglund har många trevliga recept och bilder på sin blogg. Fastnade för att kanske göra glass. Hjärnan började surra, kanske inte bara göra hallonglass. Kanske även glass som smakar choklad, vanilj eller citron. Det som hindrar mig från att rent praktiskt spåra ur åt det hållet är att jag tror att mängden färsk grädde som finns är begränsad. Vet att det finns 5 dl, men hur långt kommer man på det? En annan prövning idag var att det även bakades kanelbullar under eftermiddagen. Än så länge har jag lyckats hålla mig från att äta en endaste.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hipp, hipp, hurra! Nu har jag varit här på forumet i ett år och den här tråden är nästan 11 månader gammal. 🥰

On 2020-07-12 at 09:01, Tr0llet sade:

Jag tänkte så här då jag kämpade: du vet att du vill sluta med socker, men just nu känns det hopplöst svårt. Så ät socker just nu. Det är bara tillfälligt. En dag inom snar framtid kommer du att faktiskt vilja sluta, och då kommer inget att kunna stoppa dig. Då kommer du att lyckas och det kommer att kännas bra. 

I tankarna förberedde jag mig, och plötsligt en dag ville jag sluta så mycket att jag inte kunde skjuta upp det en dag längre. 

Och nu tänker jag så här: jag får äta precis vad jag vill. Allt är tillåtet. Men jag kan välja. 

Den senare tanken är den viktigare.

Tror jag har kommit så långt som @Tr0llet beskriver gällande spannmål. Redo att ta farväl. Behöver inte och vill inte äta mer spannmål, i synnerhet mjöl (vete, havre, råg, korn, ris, majs etc). Behöver inte baka några fler kakor, bröd, bullar/kaffebröd, kex, skorpor, muffins, tårtor etc. Behöver inte äta några fler pannkakor, pasta, pizza, müsli, flingor, gröt osv. Om jag vill dricka alkohol kan jag hålla mig till huvudsakligen vin. Nog nästan redo att ta farväl av potatis. Stora delar av sockret har jag tagit avsked från: söta drycker, godis i stora drag, köpt glass, torkad frukt, mjuka kakor, småkakor, maräng, sylt och marmelad. Inget som jag behöver och är inte säker på om jag saknar.

I händelse av att jag skulle hitta en anledning till att äta något som påminner om det ovanstående finns det i många fall lchf-alternativt. T ex pajskal, chokladmousse, tryfflar och hemmagjord glass. Man kommer ganska långt genom att använda smör, ägg, vispgrädde, mandelmjöl, lite honung, choklad och kryddor. Det är rätt så krångligt och dyrt med andra sorters mjöl, typ koksnötsmjöl, och om man behöver flera olika sorters sötningsmedel.  

Ungefär så här vill jag äta framöver: vardagsmaten utgörs av animaliska fetter (smör, ister, talg), animaliska proteiner (nötkött, fläskkött, lamm, vilt, fisk, skaldjur, fågel t ex kyckling, lever), grönsaker (både ovanjordsgrönsaker, svamp och vissa rotfrukter, typ lök), kryddor och fullfeta mejerier (äter nog mest smör, grädde på andra plats. Ok om ost, CF och yoghurt förekommer ibland.) Dricker vatten och te. Någon gång ibland kan jag äta bär, viss frukt, mörk choklad (minst 70%) och/eller dricka ett glas vin. Ett aktivt val att låta bli att äta socker, spannmål, potatis, fröoljor (även rapsolja) och alkohol som inte är torrt vin. Inte bestämt mig än hur jag vill förhålla mig till kokosprodukter, olivolja, nötter och baljväxter.

Edit: Vill tillägga att jag ser citron och lime som kryddor. Avocado kan jag också äta som fettkälla, men har blivit less på att de lätt blir dåliga. Denna majonäs jag vill prova.

Edit 2: Vill bara parkera den här artikeln. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till lunch har jag ätit gryta med bl a kycklinglever och bacon. Senast jag åt lever var i slutet av februari/början av mars. Har två idéer på hur man skulle kunna tillaga det: 1) Typ göra pyttipanna: steka små bitar av lever, zucchini, gul lök, någon korv eller om man har andra rester. Lite rödbetor till också. 2) Skära levern i mycket små bitar, alternativt köra den genom en köttkvarn, och steka tillsammans med köttfärs och lök. Smaksätta med tomatpuré, spiskummin, salt, peppar, kanske paprika. I övrigt går passar nog champinjoner, broccolimos och lingon också till lever.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, morgonsol sade:

Till lunch har jag ätit gryta med bl a kycklinglever och bacon. Senast jag åt lever var i slutet av februari/början av mars. Har två idéer på hur man skulle kunna tillaga det: 1) Typ göra pyttipanna: steka små bitar av lever, zucchini, gul lök, någon korv eller om man har andra rester. Lite rödbetor till också. 2) Skära levern i mycket små bitar, alternativt köra den genom en köttkvarn, och steka tillsammans med köttfärs och lök. Smaksätta med tomatpuré, spiskummin, salt, peppar, kanske paprika. I övrigt går passar nog champinjoner, broccolimos och lingon också till lever.

Jag steker lever i smör, med bacon och lök. Kryddar med fond och tomatpuré. Låter koka ner ordentligt och saltar och pepprar efter smak. Oregano eller mejram är pricken på i. Är supergott 😁

Edit. Jag glömde ju grädden! Det ska vara grädde också. 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag steker lever i smör, med bacon och lök. Kryddar med fond och tomatpuré. Låter koka ner ordentligt och saltar och pepprar efter smak. Oregano eller mejram är pricken på i. Är supergott 😁

Edit. Jag glömde ju grädden! Det ska vara grädde också. 

Håller med om att det ska vara med grädde. 😋 Vilka proportioner mellan lever och bacon brukar du köra på? Igår hade jag 140 g bacon och 90 g lever, men har provat 120 respektive 125 g bacon tidigare. Håller mig till 90 g lever för en portion.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, morgonsol sade:

Håller med om att det ska vara med grädde. 😋 Vilka proportioner mellan lever och bacon brukar du köra på? Igår hade jag 140 g bacon och 90 g lever, men har provat 120 respektive 125 g bacon tidigare. Håller mig till 90 g lever för en portion.

Jag har nog betydligt mindre bacon. Brukar häfta, så vågar inte ens gissa. Men baconet fungerar kanske mest som en krydda, inte som egentligt innehåll.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag har nog betydligt mindre bacon. Brukar häfta, så vågar inte ens gissa. Men baconet fungerar kanske mest som en krydda, inte som egentligt innehåll.

Då har du kommit längre än mig. Grytan smakade mest bacon ärligt talat. Men är nog inte helt fel att gömma levern i annan mat så länge, då jag bl a slipper ev. kommentarer från omgivningen. En dag kanske jag har lärt sig tycka om smaken.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu känns det som jag är ute på tunn is igen. Med hänsyn till choklad. Socker. Tror inte jag skrivit om det specifikt, men en variant av chokladpraliner jag åt i våras, som jag trodde var namnlös (visste inte vad sorten heter, så kan inte köpa mer), har dykt upp igen, några påsar pappa plockade fram, varav en fortfarande hade hela omslaget på. "Fienden" har ett ansikte. Håller också på att kanske spåra lite med glassmakeriet. Har gjort en sats av denna som är i frysen. Och väntar på att basen för en äggfri chokladglass ska svalna, kan nog vara bland det mest sockersstinna jag lagat i hela mitt liv. 😒 Finns dessutom bara 1 liter färsk grädde, som jag får hushålla med. Den kan ju användas till glass, men kanske hellre i grytor t ex. Speciellt om jag skulle vilja äta lever igen någon gång snart. Vi ska ha gäster på torsdag och då är tanken att kunna bjuda på våfflor, som eftermiddags fika. Med glass om man vill ha det som efterrätt, alternativt med grönsaker och ost för mer matiga våfflor. Inte chaffles utan våfflor = mjöl, mjölk, salt olja, eftersom en i familjen inte äter ägg under några omständigheter. Provade att mata in ingredienser och och mängder från glassreceptet i kostbevakningen, en portion landade på ca 10-11 kolhydrater. Så är ändå typ planerat att jag kommer äta glass på torsdag. Vet inte heller hur bra det är att äta bär varje eller varannan dag, vilket jag gör nu. Finns dock en strategi jag kan tillämpa för att kunna fokusera på plocka bär och sedan inte äta dem. Det är om jag går och plockar bär ganska kort tid efter att jag ätit lunch eller middag. Blir ännu effektivare om jag också borstat tänderna efter måltiden. Hur vet man om man lurar sig själv? För jag hade velat kunna experimentera med att smaksätta glass på olika sätt, utan att behöva söta så mycket, i vissa fall kanske inte alls. Men klarar jag av det...? 😟

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär har det gått sedan i tisdags.

Onsdag: bra lunch, gjorde goda kycklingbiffar med fetaost och soltorkad tomat. Middagen var mindre bra, det serverades sötpotatis och jag hade lite honung i en yoghurtsås. Lite kul att jag kunde räkna antalet grönsaker och rotfrukter på min tallrik till 9 st, det är inte varje dag man gör det. Provsmak av hallonglass (socker, vanillinsocker) och chokladglass (3 sorters choklad, mjölk, socker) till efterrätt.

Torsdag: bra mat på förmiddagen, mindre bra mat på eftermiddagen. Inte för att maten i sig var dålig, utan för att det blev ganska fettsnålt. Mycket protein och grönsaker, brödet var inga problem att ignorera. Var säkert socker i chili-ketchupen som var i en till yoghurtsås. 2 portioner glass, både choklad och hallon, med färska hallon till. Gjort i ordning ny glassmet, ska vara äggfri vaniljglass, men enligt mig mer kolaglass. Blandade 5 dl mellanvispad grädde med 1 burk kondenserad mjölk (riktig kolasås om du frågar mig). Hoppas det är första och sista gången jag behöver hantera kondenserad mjölk. Hade i hela hallon som smaksättning. Middag blev 200 g salami jag inte provat tidigare, farligt god. Kan äntligen relatera till det @Elinor skrivit om falukorv.

Fredag: bra frukost, men åt denna kl 15, i och med att jag ätit så himla mycket dagen innan och dessutom sovit länge. Mer salami och ölkorv på kvällen, provade även den nya hallonglassen (kondenserad mjölk) med lite färska hallon till.

Idag: ätit mer salami och ölkorv, lite sallad och rödkål. Druckit en kopp te.

Det går helt klart att optimera ätandet, även om jag initialt trodde att det skulle gå mycket sämre med glassen. Verkar inte trigga på det, givet att jag äter det i anslutning till en bra måltid, med mycket fett. Gör jag glass som bara jag själv tänker äta behöver jag nog inte söta så mycket heller, jämfört med familj eller vänner. Inte för att jag vill uppmuntra någon till att äta hemmagjord glass tre dagar i rad heller. I nuläget vill jag väldigt gärna äta riktig mat, till middag idag och de kommande dagarna. Ta en paus från hur ätandet har sett ut de senaste dagarna. Jag gissar att det kan se ut så om för andra som det gjort för mig om det är helg och/eller man har semester. Sugen på att äta lever igen, får nog göra det imorgon eller på måndag. Merparten av glassmeten jag gjorde i torsdags finns fortfarande kvar, så behöver se till att det blir glass av den. Men jag behöver inte äta den färdiga glassen. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det blir mindre "godis" (dvs choklad, charkuterier, egengjord glass, bär, viss frukt, alkohol etc) är nog det jag önskar mig. En mer vuxen dessert i mina ögon är ostbricka. Kanske lite frukt, lite ost, lite kallskuret kött/chark osv. Lite av varje. Lätt hänt att det blir för mycket av det goda. Men knappast att man äter detta varje dag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på ett fb-inlägg av Ben Greenfield idag där han pratar om att cykla kolhydraterna. Nu försörjer han sig på att träna stenhårt och göra galna prestationer men det är ändå intressant tänker jag, att NÄR man äter de kolisar man äter också spelar roll. Anna Sparre (4health.se) pratade för länge sen att det är skillnad på män och kvinnor om man bör äta kolhydraterna före eller efter träning. 

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, morgonsol sade:

Ska kolla på videon @MariaF. 🙂

Den har jag inte sett, jag bara reagerade på hans text om cyklade makronutrienter. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-07-11 at 18:09, morgonsol sade:

Idag har jag ätit två st kitkat-choklad, i natt 2 st och igår kväll kanske 3-4 st.

Nu var det ett tag sedan jag åt kitkat, men hjärnan har surrat efter det idag. Hjälper inte att jag städat i närheten av en hylla i hallen där det finns samt att mamma ätit några stycken idag. Än så länge idag har jag ätit salami, vitkål och druckit gräddkaffe, dvs 2/3-3/4 grädde och 1/3-1/4 grädde. På sätt och viss fortfarande kvar i mindre-bra-ätande-cirkel, i form av att jag äter charkuterier, bär och hemmagjord glass. Men det kommer samtidigt väldigt snart ta slut, kommer vara tillbaka i studiestaden nästa vecka.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg