Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej Morgonsol! 

Jag är ny här så vet ju inte din historia. Jag kände för ett tag sen att jag bör ta tag i min hälsa och mej själv. Tog bort nästan allt socker potatis o pasta ris och mjöl. Gick ganska bra, men kände mej lite trött och åt ganska mycket. Åt väl sådär i ett par månader gick ner lite i vikt i början men sen stog jag still. Åt allt sen ett tag. Men så tog jag Lchf utmaningen, det kanske du gjort? Jag tyckte det var jättebra, man får i sej av allt man behöver och behöver inte tänka på allt själv. Mitt sug efter småätande försvann faktiskt. Det är väl mitt råd såhär som nybörjare och utan att veta då mycket om dej🧡

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 341
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samma här. Alla vet att jag inte äter kaka, så det är aldrig några diskussioner. Men senast det var fika för att fira av en medarbetare som slutade hade hon som fixat kakorna även köpt 86% choklad til

De två senaste veckorna har det blivit lite för mycket socker för min smak. Honung i teet och annan matlagning, vanlig mintchoklad, lakritsgodis, mintchoklad 70% kakao, mörk choklad 86%, mera godis (f

Nu ska jag kommentera något du kanske inte vill ha åsikter om, och det handlar om att du skriver att du inte vill vara besvärlig. En person med glutenintolerans skulle aldrig äta gluten för att i

Posted Images

On 2020-11-05 at 18:19, MariaF sade:

Är det? :blink:

Hellre det än att behöva vänta på att bli hungrig, speciellt om man vet att man har något annat schemalagt lite senare, t ex föreläsning. För egen del är det en trevlig rutin/ritual att göra en omelett till frukost innan jag sätter igång med resten av dagen, men att sen behöva äta den fast man egentligen inte är så hungrig? Det är inget vidare. Håller med @Sniffe om att det inte är roligt att sova om man är hungrig.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Välkommen hit @Pia Christensen! För egen del är i stort sett all mjölmat borta från min kost, medan potatis och ris förekommer någongång ibland. Jag tampas med socker, speciellt i form av choklad. Men nu är jag inne på dag 11 utan choklad. LCHF utmaningen har jag faktiskt inte använt utan jag hämtar inspiration från recept hos kostdoktorn ibland. Jag skulle säga att sug efter småäta, snarare tugga, har med stress att göra. Jag har sträckt mig efter jordnötter, tuggummi och choklad.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack! Ja det där med stress är något jag funderar ganska mycket på nu, jag är en ganska lugn person som inte har känt mej speciellt stressad. Men nu börjar jag förstå att kroppen är stressad och därför har jag haft mycket problem med magen. Provade andningsminuten ( finns på Youtube) med Anna Hallén då fattade jag en del! Så försöker tänka på mej själv nu vad jag behöver. Förstår att du pluggar och vill bara säja kämpa på! beundrar alla som gör det. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
5 timmar sedan, morgonsol sade:

Jag skulle säga att sug efter småäta, snarare tugga, har med stress att göra. Jag har sträckt mig efter jordnötter, tuggummi och choklad.

Jag har ju min lilla hypotes att sug har med någon mineralbrist att göra. Vilket inte betyder att jag utesluter stress, men stress gör slut på mineraler. 
Jag tycker att tugga-suget, och särskilt chokladsuget, minskar om jag kommer ihåg magnesiumtillskottet. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Jag har kört Lchf utmaningen, och tycker det är så god o lättlagad mat, jag är ju helt ny på detta tänket, men har gjort fröbröd som jag alltid har i frysen. Gjorde muggchokladkaka m. grädde och lite bl. bär på fars dag. 

Så jag följer recepten här, har grillad kycklinglår o broccoli som snabbalternativ och ibland nån korv med högt köttinnehåll.                         Dec. ska nog gå bra, men själva julen kan nog bli lite avsteg, men måttligt🙂

• Gilla 2
Länk till inlägg

Igår och i måndags åt jag ett äpple. Totalt sett två äpplen. I söndags blev det att jag åt jag lite ris, men det var ingen höjdare. Utfyllnadsmaterial. Hur gör ni andra om barn lämnar mat som är kolhydratrik? Slänger ni den?

Jag fortsätter fundera på julmat. Har skummat lite i denna tråden vad jag skrev i december och hur det gick då. Har också skrivit en lista med julmat som jag tycker om, som jag vet att jag kan äta lagom av och med gott samvete. Den ser ut så här: köttbullar, skinka, inlagd sill, lax, prinskorv, revbensspjäll, senap, rödbetssallad, ost, smör, äpple, clementin, apelsin, mandlar, valnöt, te, hemgjord glögg, brysselkål och fröknäcke. Skulle även kunna tänka mig att prova att göra egen leverpastej, rödkål och hovmästarsås, men vet inte om övriga familjen har intresse av/skulle uppskatta detta.

Det som lyser med sin frånvaro är rätter innehållandes potatis, mjöl, russin, risgryn och socker. Det jag är kluven över är att fortsätta vara chokladfri även under jul. Är det ett risktagande att äta choklad, även 70%ig sådan? För hoppar jag över chokladen blir det svårt att göra LCHF-julgodis, t ex tryfflar, praliner och fudge. Vad nu skillnaden är mellan dessa?

Bröd och bullar vet jag sen innan att jag inte har ett så bra förhållningssätt till. Jag äter lätt 'för mycket' och blir dessutom inte mätt. Eftersom jag inte blir mätt äter jag mer och sen efter en stund har jag ätit mer än vad jag tänkte mig från början. Det är tråkigt att behöva inse att det kanske är snäppet värre med choklad. Tidigare har jag ätit choklad både för att hantera stress och tristess. Jag kan utan några större problem äta 100-200 g vid ett och samma tillfälle. Historiskt sett finns det också tillfällen då jag smugit med att jag ätit choklad. Chokladkaka, typ kladdkaka och liknande, väcker ett vill-ha-mer begär. En portion räcker inte. Det enda i chokladkategorin som kanske kan vara undantaget är chokladpudding respektive chokladmousse, för det har jag bara ätit en gång vardera av i år. På min födelsedag respektive nyår.

Länk till inlägg

Man vet ju inte hur man reagerar på något förrän man testar. 
Såhär hanterar jag choklad:

Jag köper svindyr choklad, i chokladbutik. Då blir det inte för mycket. (Förutom att jag köpte lite blockchoklad häromdagen för att testa ett kakrecept med vita bönor som jag hittade). 
I början av min lchf-tid gjorde jag tryffel, av smör, grädde och choklad, och smaksättning. Det svåra är att få det tillräckligt icke-sött för mig, och att ingen annan äter det. 
Jag äter magnesiumtabletter. Jag tycker mig märka att chokladsuget försvinner då. Men jag är periodare/stressätare, så jag är inte helt säker. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Intressant strategi @Effie. Jag har ungefär samma dilemma med lchf-tryfflar. Antagligen är det bara jag som kommer äta det och sen också att få dem lagom söta. Dessutom anges det i flera recept att det blir 40 st, ska jag då äta alla själv? Kan man halvera recept? Jag kanske vill prova mer än en smaksättning.

Problemet med känsloätning, oavsett om det handlar om press, stress eller tristess, är att jag skulle vilja ha något mer konstruktivt sätt att hantera det än att trycka i mig choklad. Eller dricka kaffe. För jag mår knappast bättre efteråt.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Att göra 40 st som du ska äta själv...nej, jag hade halverat, minst. 
Jag hittade ett recept på ganasch/tryffel på kolhydrater ifokus. Efter ett tag körde jag på känn. Så noga var det inte. 
Men att döva känslor med choklad och kaffe, nej jag håller med om att det inte är en bra strategi. Det hjälper inte. 
Vad föreslår jag istället? Tillräckligt med vitaminer och mineraler. Träning av någon sort, att jobba bort stresshormonerna med. Och skriva; poesi, sångtexter (att vråla när livet är tufft), en roman om en stackars stressad person som...? Eller dagbok. Det där låter som bra råd till mig själv också... 🙂 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Dag 24, nu är 23 dagar avklarade utan choklad. I måndags kväll var jag frestad att sätta tänderna i en "proteinbar" som har choklad utanpå, men tog lite kokoschips istället. Inte för att det är speciellt bra heller för min mage ballar ur. Nästa gång ska jag kanske prova oliver, en kopp te med grädde kan nog också fungera. Vad brukar ni äta om ni är hungriga kvällstid och inte vill somna hungriga?

En annan hypotes jag har är att jag ev. är känslig mot paprika. Igår lagade jag en kycklingfärssås, blev mycket god. Men efter att ha ätit två portioner så jag kollade mig i spegeln och då hade kinderna blossat upp. Gul lök, kycklingfärs, smör, salt, peppar och vitlök är sådant jag ätit under förra veckan och då har huden inte reagerat. Vilket gör att jag misstänker den burk ajvar relish jag hade i, som bestod mest av paprika, men hade även ett tunt lager av rapsolja ovanpå. Vad tror ni? 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kan man tänka sig, idag har det gått en månad. Fortfarande ingen choklad. Jag är tacksam för att jag inte har ett problematiskt förhållande till frukt. Det går bra att äta både apelsin och äpple, även om jag äter mindre om jag har ett tydligt uttänkt mål med att ha frukt i matlagning och att det inte finns massa frukt runt omkring mig som behöver tas omhand. Igår lagade jag t ex kycklinglevergryta med äpple i. I samband med att jag och en kompis hade thanksgiving middag förra veckan blev det mer kolhydrater i form av sötpotatis, morot, honung i tranbärssås respektive pumpapajen. Kalkon är inte heller det fettrikaste köttet. Potatismos är också något jag med glädje kan säga att jag aldrig mer kommer ha något behov av att laga, varken till mig själv eller andra. Hejdå! På det stora hela går det bra.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Igår kväll/i natt blev det att jag bröt chokladuppehållet. Åt 1/2 proteinbar med choklad utanpå för att kunna somna, jag ville inte av äta mer än så. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, har nog inte så mycket med mättnad att göra utan snarare upplevelsen att äta något som är packat med kolhydrater, vilket jag inte gjort på rätt så länge nu. Nu får vi se om sockertrollet dyker upp de närmsta dagarna. Just nu tror jag inte det kommer vara några bekymmer att fortsätta att inte äta choklad den kommande veckan. Koka egen vinglögg kommer jag hoppa över i år. Tänker att det kanske är samma med att göra tryfflar/praliner/fudge etc själv. Den tid, energi och pengar som jag kan och vill lägga på att gå i affärer i år är begränsad. Då väljer jag istället att satsa på att göra egen leverpastej, har köpt ansjovis, och stoppa egen korv. På dagens agenda står det att diska undan, laga mat och ev. göra eget fröknäcke. Inget av det föregående hade jag motivation till att göra igår.

En sak som retar mig och som jag inte riktigt begriper mig på, är varför jag numera inte kan somna förens vid ca 00-00:30 och då antingen sover till kl 08 (ibland), utan oftare att jag vaknar någon gång strax efter 09. Fastän jag lägger mig i sängen vid kl 22 och skriver dagbok, kanske läser något lättsamt. Försöker tänka på att börja varva ner i tid, som att t ex stänga av datorn vid kl 20-21. Misstänker att en sak som håller kroppen vaken är om jag ätit för lite fett i anslutning till sänggåendet. Ibland har det då fungerat att äta en morot kanske 1-2 timmar innan jag somnar. Så ett behov av kvällsmat finns,  men vad skulle det kunna vara och när är det rimligt att äta det? Bara äta protein (t ex lax, köttfärs) är en dålig idé för jag kommer bli hungrig senare ändå, så var fallet igår. Ska jag tolka signalerna som att kroppen skriker efter energi eller något att jobba med, men i så fall varför? Inga längre fastor, speciellt före sänggående, mår jag nog bra av nu framöver. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Kan det vara så enkelt att du hamnat i en ganska kraftig ketos? Minskad sömn är en ganska vanlig bieffekt. En del verkar ta tee med L-glycin typ en timme innan man ska sova för att motverka detta.

• Gilla 2
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Peter B sade:

Kan det vara så enkelt att du hamnat i en ganska kraftig ketos? Minskad sömn är en ganska vanlig bieffekt.

Det är möjligt, men det kan också vara så att du missförstår mig. Jag sover normalt, men somnar senare. Har inte möjlighet att mäta ketoner. Idag har jag gjort två olika marinader innehållandes honung, bör jag kunna somna tidigt då? 

Senaste dagarna har kolhydrater kommit från broccoli, haricots verts, röd paprika, rödbetor, gul lök, champinjoner, vitlök, morot, gröna oliver, syrade rödbetor/rödkål, äpple, tranbärssås (obs! honung), krossad tomat, surkål. För att få i mig fett och/eller protein har jag ätit stekfläsk, ägg, ost, grädde, smör, kycklingklubba, lax, köttfärs. Jag har inte ätit äpple sedan 30/11 och sötpotatis sedan den 29/11.

Edit: Vad krävs för att hamna i "svältketos"? Tycker att jag nog har ätit ganska måttligt med kolhydrater, vissa dagar kanske det har blivit proteinbegränsat. Men upplever det inte som att jag öser på med fettet, hur mycket behöver man äta för att komma upp i 80E% egentligen?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Honung är inte så bra, redan någon tesked innebär ganska mycket socker. Det kan som sagt vara intressant att testa lite L-glycin...inget jag använder men det lär smaka lite sött om du är ute efter det. ;)

T ex :
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Aminosyror/Enskilda-Aminosyror/Body-Science-Glycine.html

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Nu har det gått ett tag. Jag har inget chokladsug. När jag hade en kompis på middag gjorde jag bl a klyftpotatis och denna chokladmousse med hallon, inte alls söt. Hade i och för sig choklad med 86% kakao, nästa gång kanske jag provar med mindre. Det har blivit en del slarv med att dokumentera maten efter den 16:e. Sedan den 15:e har jag ätit omeletter, bacon, champinjoner, lite apelsin och äpple, tomat, vitkål, kycklingfärsgryta, smör, broccoli och säkert en hel del annat också. 

I helgen har jag gjort pepparkaksdeg (vetemjöl, socker, sirap), bakat pepparkakor, ätit några, dessutom ätit 1/2 hemlagad pizza (mer vetemjöl). Idag på morgonen kände jag mig småkrasslig, drack te innan jag åt brunch. Precis som det finns sådant som stärker immunförsvaret, finns det också sådant som gör det svårare för det? Är vetemjöl ett exempel? Vad tycker ni är värst, vetemjöl eller socker? Båda? Om jag vill må bra verkar det inte som att jag bör äta några större mängder vetemjöl.

• Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till inlägg

Jag glömmer fort, kommer knappt ihåg vad jag åt igår eller i måndags. Tagit väldigt få bilder. Har inte varit några större avsteg varken måndag eller tisdag tror jag. Idag har gått sådär. Hade kunnat gå både bättre och sämre. Avsteg idag i form av 1/2 kopp glögg, 1/2 lussebulle och lite grönsakssoppa, med bl a potatis och palsternacka i. Inga stora mängder. Tyvärr är julskinkan griljerad med vanligt ströbröd och sirap istället för ägg p.g.a en familjemedlem inte äter ägg.

Trots detta känner jag inget speciellt sug efter choklad, bröd eller bullar. Inte efter potatisgratäng, risgrynsgröt eller vanliga pepparkakor heller. Julmust, läsk och saft dricker jag inte. Visst har jag kollat recept på fudge, tryfflar och chokladdoppade mandlar men vad är poängen? Det kommer finnas knäck och ev. chokladask men det har jag inte tänkt äta. Istället ser jag fram emot allt annat. Det kommer bli en lång dag med mycket matlagning och annat pyssel. Hur gör ni med julmat om ni är ensamma om att vilja äta denna?

Imorgon ser jag fram emot att göra en frukostomelett med saffran. Kanske dricker jag lite glögg, det återstår att se. Om det är något jag är sugen på att baka är det mjuk pepparkaka. Den kan jag dessutom baka glutenfri. Vad ser ni fram emot?

• Gilla 2
Länk till inlägg
19 timmar sedan, morgonsol sade:

Visst har jag kollat recept på fudge, tryfflar och chokladdoppade mandlar men vad är poängen?

Jag brukar göra julgodis som ischoklad men inte i år... Jag konstaterade att jag bara äter extra mycket om det finns. Istället lät jag maken köpa hem jordnöts-m&m, det var ju ett smart drag :wacko:, men även om jag gillar dem är jag inte direkt sugen... Något oväntat faktiskt! :blink: Men så kom jag på varför! I förrgår beslutade staden att ALL föreningsverksamhet inomhus som får kommunala bidrag ska stängas ner, oavsett karaktär. Ingen urskiljning alltså, lika för alla. Och jag, som brukar känsloäta, blev så ledsen för sonens skull (vi skulle hållit skatehallen öppen på julafton) att jag tappade matlusten. Har inte riktigt varit sugen på nåt sedan dess. 

20 timmar sedan, morgonsol sade:

Hur gör ni med julmat om ni är ensamma om att vilja äta denna?

Äter den själv, förstås! :)

Hos oss vill maken ha Janssons; den köper han färdig i en liten form och är ensam om att äta. Jag vill egentligen bara ha skinkan men den hoppade jag i år för vi hittade ingen ekologisk (slut). Rostbiff är också gott. Maken köpte kalvsylta till mig men den får jag äta själv. Den kräsne sonen äter köttbullar som alltid (i princip det enda han äter) och andra sonen äter lite av varje av det som finns... Inga större krusiduller här med andra ord. 
Ha en fin julaftonskväll!

• Gilla 4
Länk till inlägg

Det här med att känsloäta är knepigt. Det blev en lussekatt till och en kopp glögg på eftermiddagen, efter att ha försökt fixa korvsmet vilket inte gick så bra då späcket inte var fryst när det skulle malas, som tröst. Förhoppningsvis kan jag slutföra det imorgon. Saffran fungerade jättebra i frukostomeletten. Utöver det har det blivit lite potatisgratäng, 1/2 fralla vörtbröd, lite mörk mjölkchoklad (vet ej vad kakaohalten är) men upplever inte något sug/behov av att äta massa mer av något av de föregående. Dock ser jag fram emot att äta skinka under resten av veckan.

Jag skulle innerligt vilja veta varför jag fortsätter äta mjölmat fastän det inte är speciellt gott. 🥺

Edit: Personligen ser jag det som ok att äta lite potatis någon gång ibland, men knappast som vardagsmat.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Idag är första dagen på länge utan avsteg. Omelett och bacon till frukost. Kycklinggryta och morot till sen lunch. En ölkorv. Det är vad jag har ätit hittils. Nog läge att äta middag snart. Sammanlagt har jag har ätit flera lussebullar efter julafton. Nästan alltid är bullar något jag kan svulla, de är livsfarliga. En hel del vanlig senap till skinka och prinskorv. Lite after eight. Lite mer potatisgratäng någon dag. En och annan kopp alkoholfri glögg. Mjuk pepparkaka också, det är godare än vanliga hårda pepparkakor. Imorgon är det nyår, så det kanske blir något avsteg med lite socker i pannacotta och lite potatisgratäng. Samtidigt ser jag fram emot att januari skulle kunna bli en lite längre period där jag är striktare med maten.

Edit: Glömde skriva att jag ätit flera äpplen (Granny smith) och lite apelsin, men i stort sett ingen clementin och inga dadlar.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tycker det gick rätt bra på nyårsafton. Enda avstegen var "vanlig" stark senap och att jag hade socker i pannacottan respektive rödvinssåsen, men det finns nog recept utan socker tror jag. Räknas gröna ärtor som LCHF eller inte? Idag har enda avsteget blivit två bitar hembakt pizza, några vindruvor och ett litet päron.

Imorgon tänker jag påbörja en ny utmaning för resten av januari: inte äta choklad och inte äta mjöl. Jag vet att jag klarar att låta bli choklad under en månad. (Vete)Mjöl har det blivit för mycket av nu under jul och nyår. Hur slutar man? 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Hur man slutar? Mitt tips är att lyssna på ett avsnitt av Anna Sparres pod, tror att det är 73? Hon intervjuar iallafall My Westerdahl, som bloggar om sitt sockerberoende. Hon har mycket intressant att säga. Finns för övrigt många intressanta avsnitt att lyssna på där.

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Tack @Kattuggla, det verkar som My medverkar i avsnitt 73 och 95.

Frågan kanske var otydligt ställd. Hur slutar man med mjölmat? Har @Effie eller @Erik 2 några tips? Sedan tidigare vet jag att jag har ett problematiskt förhållande till bröd, bullar, tårta, småkakor, mjuka kakor etc. Det fungerar att göra pannkakor och paj med mandelmjöl som substitut, men jag har inte sug efter något av dem och blir allt mer sällan att det tillagas. Kanske är enda sättet att bestämma sig för att bli abstinent? Kan inte komma ihåg senast jag åt pasta i någon form. 

Hur vet man vad som är problemet? Är det mjöl? Är det socker? Är det båda, om det kombineras?

• Gilla 2
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg

Hur man slutar med mjölmat? Min variant är nog att inte se det som något ätbart. Det är väldigt mycket de säljer i mataffärerna som inte är ätbart.

Och jag gillar inte substitut, utan mat ska vara mat, i egen kraft. Det finns mycket god mat ändå. Men visst frestar bakverk, fika, efterrätter...

Jag försöker tänka på att få i mig vitaminer och mineraler (helst i maten), för jag tror att det påverkar suget. Och att göra lite roliga saker (Anna Hallens dopaminlista); jag har märkt hur jag går hemma, tappar lusten till det mesta, tar en sväng förbi kylskåpet och letar efter något gott. Om jag skrattar, spelar, sjunger, dansar, så mår jag bättre.

Jag faller dit ibland, på potatis, bröd, bullar, sambons nötkaka - men ju längre tiden går desto tråkigare smakar det faktiskt. Faller jag dit ska det vara värt det, tänker jag varje gång jag känner mig frestad. Är det värt det? Jag har inte svårt att återgå till lchf efteråt; det måste man veta innan man äter.

Det är mycket mat som jag gillat förr (blodpudding, leverpastej, enklare korvar) som mer smakar mjöl idag. Smaken ändras. Det går att göra själv, men det har jag inte kommit mig för.

Och vad gäller socker, så ändras smaken mycket med tiden. Jag undviker oftast sötning helt numera. Det exempel jag har på hur smaken ändras märkte jag när jag var på demonstration av aloe-vera-dryck. Det fanns tre, bl a en naturell och en med persikosmak. När jag provsmakade i mitt liv före lchf, så tyckte jag naturell var obehagligt besk, och den med persikosmak var uthärdlig. Efter några år på lchf, tyckte jag naturell var tämligen söt, och persikosmaken obehagligt söt. Det  var då jag började fundera över vad lchf gör med smaklökarna. Och då var jag ändå inte särskilt förtjust i socker innan.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Då jag lyckats sluta med kolhydrater har jag gjort det till något jag väntat på. Målat upp en bild av hur det blir sen. Hur jag äter och lagar mat osv. Jag har gjort lchf till en grej, istället för kolhydraterna. 

Grunden till det är ett val. Har jag inte velat har jag inte heller slutat med kolhydrater. 

Och sen kör jag inte heller med substitut. Så länge jag ersätter det jag vill sluta med, fortsätter jag ändå samma beteende, tycker jag. 

Jag kan vara ganska on/off. Endera kör jag 100 % eller så inte alls. Alla vill ju inte göra på samma sätt, eller har samma behov som jag. 

Hoppas du hittar ditt sätt, din stil. Som hjälper att fokusera på vad du vill. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Nu verkar jag vara på banan igen. Förra veckan var inget vidare, med chokladfrossa (kitkat vilket innehåller bl a socker, vetemjöl och skummjölkspulver) under ett par dagar. Igår lät jag bli chokladen helt och hade huvudvärk mer eller mindre hela dagen. Svårt att somna också, trots att jag försökte varva ner tidigt. Typiska abstinenssymptom? Idag mår jag bättre.

Tror jag har nått lite nya insikter gällande frossandet av choklad. Det har med stress och med brist på rutiner att göra. Förra veckan har jag använt choklad för att pusha mig själv att plugga sent på kvällen, har en tenta denna veckan. I stort har jag inte några rutiner för när jag ska gå upp, när jag ska börja varva ner, när jag ska stänga av datorn, när jag ska somna, när jag ska äta middag, när jag börjar respektive slutar plugga osv. Oktober förra året då jag frossade i choklad var liknande: jag var stressad över skolan i två olika omgångar och använde choklad för att pusha mig själv.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Här är några saker jag kommer försöka sträva mot framöver:

- Promenera en gång varje vecka.

- Äta frukost och middag varje dag.

- Få ordning på sömnen, dvs vakna, somna, varva ner vilket inkluderar att komma bort från datorn.

@Peter B Har du möjlighet att flytta denna tråden till LCHF-erfarenheter? Känner mig inte som nybörjare då det är ca 5 veckor kvar till den 17:e februari, då har det gått 2 år sedan jag började försöka äta enligt LCHF.

• Gilla 1
Länk till inlägg

I Årets sista (t)råd.. skrev jag lite kort om festmat respektive vardagsmat. Men jag har funderat lite. Jag skulle tro att det är bättre att skilja på vardagsmat och sällanmat. För varför firar vi med mat? Varför ska mat vara känsloladdat?

Vardagsmat är sådant jag mår bra av och kan äta närsom, det behöver inte begränsas. Man skulle nog kunna påstå att det då i förlängningen kommer utgöra basen i min kosthållning. Det jag tänker mig är kött (nöt, fläsk), fisk, fågel, ägg, grönsaker som växer ovan jord, svamp, oliver, vispgrädde, smör, hårdost (som del av en måltid), avocado, morot, lök, rödbeta, rotselleri, purjolök, vitlök. Jag skulle kunna inkludera olivolja, rapsolja, creme fraiche, mjukost, yoghurt, majonäs, koksfett, mandelmjöl, pesto, senap, tomatpuré och andra smaksättningar/kryddor, men för nuvarande är min konsumtion ganska sparsam och det är något som jag trivs med. 

Sällanmat kan delas in i två kategorier: 1) mat som är dyr, 2) mat som behöver begränsas av andra anledningar. Exempel på 1) är skaldjur, lammkött och viltkött. Exempel på 2) är potatis, sötpotatis, frukt, mörk choklad, honung, vin, hemgjord glass, dessutom kanske bär, palsternacka och charkuterier(ok som del av en måltid). Charkuterier blir knepigt om jag äter det istället för mat.

• Gilla 2
Länk till inlägg
2 timmar sedan, morgonsol sade:

@Peter B Har du möjlighet att flytta denna tråden till LCHF-erfarenheter? Känner mig inte som nybörjare då det är ca 5 veckor kvar till den 17:e februari, då har det gått 2 år sedan jag började försöka äta enligt LCHF.

Va, tråden ligger väl redan där? 😉

Länk till inlägg
On 2021-01-11 at 11:59, morgonsol sade:

Här är några saker jag kommer försöka sträva mot framöver:

- Promenera en gång varje vecka.

- Äta frukost och middag varje dag.

- Få ordning på sömnen, dvs vakna, somna, varva ner vilket inkluderar att komma bort från datorn.

Ett tillägg till ovanstående är att börja äta mer grönsaker. Mellan jul och nyår har jag ätit väldigt lite grönsaker. Nog också blivit för mycket protein överlag med skinka, köttbullar, prinskorv. Kolhydrater från äpple bl a. Om jag ska äta extra smör och bli mätt behöver jag grönsaker t ex broccoli eller brytbönor.

Länk till inlägg
On 2021-01-03 at 18:07, Tr0llet sade:

Då jag lyckats sluta med kolhydrater har jag gjort det till något jag väntat på. Målat upp en bild av hur det blir sen. Hur jag äter och lagar mat osv. Jag har gjort lchf till en grej, istället för kolhydraterna. 

Grunden till det är ett val. Har jag inte velat har jag inte heller slutat med kolhydrater. 

Och sen kör jag inte heller med substitut. Så länge jag ersätter det jag vill sluta med, fortsätter jag ändå samma beteende, tycker jag. 

Jag kan vara ganska on/off. Endera kör jag 100 % eller så inte alls. Alla vill ju inte göra på samma sätt, eller har samma behov som jag. 

Hoppas du hittar ditt sätt, din stil. Som hjälper att fokusera på vad du vill. 

Kloka tankar. Om jag skulle skissa lite på hur det skulle se ut för mig att äta LCHF i de bästa av världar:

Maten jag äter är god och varierad. Såväl proteinkällor, huvudsakligen animaliska, som grönsaker varieras. Jag har en rutin att äta fisk några gånger varje vecka och kycklinglever en gång varje vecka. Jag kan nog även komplettera ovanstående med att äta syrade grönsaker och kidneybönor för tarmarna. 

När jag väl har ätit håller jag mig mätt och har stabilt med energi under dygnet, jag blir inte trött på eftermiddagen och kan somna tidigt eftersom jag inte är hungrig. Vaknar inte heller tidigt på morgonen för att jag är hungrig. Det går att förutsäga ungefär när jag blir hungrig. Dessutom förebygga att kroppen upplever stress i form av att äta ordentligt med fett och att jag äter regelbundet. Fasta sker sporadiskt.

Då sockerrik mat lyser med sin frånvaro kan jag uppskatta naturlig sötma i grönsaker och bär. Frukt kanske upplevs att smaka som för söt och en konsekvens av dett blir att jag äter mindre eller kanske inte alls. Mina tänder känns starka.

Att äta choklad i någon form begränsas till ett fåtal gånger per år, t ex chokladmousse på min födelsedag.

Jag har slutat äta spannmål, även glutenfria sådana.

Maten jag äter är huvudsakligen lagad från grunden. Mat som har processats av någon annan t ex proteinbars, ölkorv, salami, andra korvar, kycklingkebab m.m förekommer i liten utsträckning. Möjligen gör jag ett undantag för bacon och stekfläsk. Det finns en övergripande matplanering över tid, så att jag inte behöver äta processad mat eftersom jag inte orkar/inte hinner/saknar motivation till att laga mat. För mig är LCHF enkelt: om man har en rätt med protein behöver man bara ordna grönsaker och lägga till smör vid sidan så är maten klar.

Jag har koll på vilken mat och/eller dryck som påverkar mitt mående negativt, t ex magproblem. 

Förekomsten av att dricka kaffe förblir sällan. Varken kaffe, för att bli vaken, eller värktabletter, p.g.a huvudvärk, behövs för att klara vardagen utan används bara då det är absolut nödvändigt.

I händelse av att något av det ovanstående inte är nåbart med LCHF eller jag har tänkt fel får ni gärna rätta mig.

• Gilla 3
  • Boom 1
Länk till inlägg

Ifall du vill kan du ännu visualisera. 

Se framför dig det du inte vill ha. Måla upp en bild som representerar det som du vill komma bort ifrån. 

Sen börjar du förändra den: gör den svartvit, tvådimensionell, suddig, ta bort ljus, ljud, dofter. Ta bort känsla. Sen börjar du knuffa bilden bortåt. Den blir allt mindre efterhand. Då den är tillräckligt långt borta sopar du undan den helt. 

Nu börjar du måla upp en bild av det du vill ha. Hur är det sen då det är som du vill? Se bilden framför dig. Gör den tydligare, ljusare, tredimensionell. Lägg till doft, ljud. Lägg till en känsla som du vill ha. Ta bilden närmare, förankra den hos dig. 

Det här är en NLP-aktig övning. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2021-01-14 at 20:44, Tr0llet sade:

Sen funderar jag ifall du borde döpa om din tråd. Jag menar... Vadå "månad"? 

Det har med trådstarten att göra. Som jag tror @MariaF skrivit tidigare så lever trådar ibland sitt egna liv långt efter att trådstarten är avslutad. Har du något/några förslag på en titel som bättre speglar trådens nuvarande innehåll är du givetvis välkommen att framföra dessa.

Länk till inlägg

Här kommer en statusuppdatering på hur jag har ätit under vardagarna denna veckan. Skulle väl ändå vilja påstå att det har gått helt ok. De största kolhydratkällorna som förekommer på vardagar, men kanske inte varje dag, är vanlig stark senap och äpple från den egna trädgården. Överlag tror jag att jag kanske äter för mycket protein, lite kolhydrater och för lite fett. Äter protein men jag glömmer bort att lägga till fett. Sover mycket. Det skulle också kunna bero på att jag återhämtar mig från en stressig period. Det har blivit en del tuggummin inför tentan, samma dag som tentan var drack jag kaffe med grädde. Har inte varit några problem att sluta sedan. Vi gjorde gul ärtsoppa i torsdags, men är osäker på hur bra jag mår av det. Kände mig uppsvälld på kvällen. Skulle tro att de baljväxer som jag kan äta är brytbönor, vaxbönor, gröna ärtor och kidneybönor. Igår gjorde jag en äppelpaj, hade i havregryn och strösocker. Per definition vet jag att varken eller egentligen inte är bra att äta. M.h.a kostbevakningen har jag uppskattat mängden kolhydrater i min portion till ca 40 g. Det enda jag reagerar på i sammanhanget är att när jag vaknade idag var jag pigg och utvilad, fastän jag sovit mindre än de andra dagarna. Tror ni att jag behöver äta mer fett? Tror ni att jag behöver äta mer kolhydrater? Om jag inte hade ätit äppelpaj igår är jag rätt säker på att jag hade hamnar inom ramen för strikt lchf avseende kolhydrater (brytbönor, lite soltorkad tomat, gul lök, tomatsås, champinjoner). 

• Gilla 1
Länk till inlägg
53 minuter sedan, morgonsol sade:

Om jag inte hade ätit äppelpaj igår är jag rätt säker på att jag hade hamnar inom ramen för strikt lchf avseende kolhydrater (brytbönor, lite soltorkad tomat, gul lök, tomatsås, champinjoner). 

Soltorkad tomat och andra tomatprodukter som t.ex krossade tomater kan dra upp kolhydraterna ganska mycket.

Länk till inlägg