Jump to content

Sockerfri månad

morgonsol
 Share

Recommended Posts

Namnet ACT ALP tror jag kommer sig av att hon inte vill att man ska ta bara ätdelen, utan hela konceptet som även omfattar stresshantering, livsglädje och rörelse. Det är ju samma sak med MAF som är nutrition, träning, stress, återhämtning och inte bara träning. :)

Om vi släpper den delen av ACT ALP som handlar om VARFÖR vi överäter (dopamin och serotonin) och bara pratar om ätdelen så handlar det om hur man kombinerar makronutrienterna vid olika måltider. Tex fett+protein vid en måltid och bara grönt vid en annan. Sten Sture Skaldeman, en tidig LCHF-kändis, kom fram till nåt liknande, att man genom att äta grönsaker för sig fick ett annat resultat. 
Konceptet ALP har visat sig väldigt effektivt på ”omöjliga” kroppar, tex där man kan vara ganska normalstor i övrigt men ha stockar till ben (utan att ha lipödem). 
Lyssna gärna på 4health-podden du fick länken till. 

• Like 2
  • Thanks 1

Inne på dag 6 nu, med start torsdag förra veckan. Fortfarande inte ätit någon choklad eller frukt eller annat sött. Igår var en bra matdag: brunch vid 09-10, tidig middag vid ca 16-17 och så kunde jag somna fast jag var lite småhungrig vid kl 23. Vissa saker frestar. Andra i familjen har gjort popcorn både idag och igår. När det ligger en öppnad chokladkaka lite nonchalant på köksbordet. Hittade wienerbröd i kylen i helgen (en av mina tidigare laster) men de är uppätna nu. Det som kvarstår är nog ett litet sug efter vaniljvisp, som jag fortsätter skjuta på framåt i tiden till något speciellt tillfälle. Tack och lov har vi inte bakat eller ätit några semlor idag.

Vad är era bästa tips när det gäller att fortsätta vara konsekvent med LCHF? Jämfört med när jag tog mina första steg mot LCHF för snart två år sedan visar vågen numera ca +10 kg. Möjliga orsaker som jag ser det är stress, avvikande ätande från LCHF i perioder och stillasittande livsstil. Just nu är det inte så mycket träning och motion i min vardag.

• Like 3

1 timme sedan, morgonsol sade:

Vad är era bästa tips när det gäller att fortsätta vara konsekvent med LCHF?

Ja, fråga inte mig, jag börjar om eller kanske snarare återupptar det hela tiden! :blink:
Eller om det är det som är nyckeln, kanske, att aldrig ge upp? Upp på cykeln igen efter dikeskörningen. Det har med åren blivit allt mindre icke-LCHF även om mitt ätmönster fortfarande är stört.

• Like 3
  • Thanks 1

13 timmar sedan, morgonsol sade:

Vad är era bästa tips när det gäller att fortsätta vara konsekvent med LCHF?

Jag tror att det är att se allt jag inte ska äta som oätligt. Nej, det funkar inte alltid. Men jag tycker det underlättar.
Och att se till att det finns bra mat tillgänglig. 
Och testa om kosttillskott hjälper. Jag har ju min hypotes att om jag kommer ihåg magnesiumkapslarna så kommer inte chokladsuget och överfaller mig bakifrån. 
Och, som MariaF säger, tillbaka upp på vägen igen. Avsteg är avsteg, inte en ny väg. Bakslag ingår i processen, hörde jag igår. 
Vad är det Martina Johansson brukar säga? Fail to plan = plan to fail. Tänk igenom svåra situationer i förväg, hur de ska hanteras. Själv vet jag att jag kan göra ett litet avsteg om jag absolut vill...men man ska vara förberedd. 

• Like 2
  • Thanks 1

Det går hyfsat med maten. Vissa dagar har jag slarvat med att lägga till fett vid middagen, dvs huvudsakligen ätit något proteinrikt och lite grönsaker. Idag har det gått bra. Gjorde kycklinglevergryta till lunch och middag blev ostomelett, lax och lite grönsaker. Inte idag, men andra dagar har jag varit fortsatt sugen på popcorn och choklad, nog mest för att det funnits framme. Chips, pizza och godis tackar jag nej till. Hade i ett äpple i kycklinglevergrytan som blev två portioner, nog enda undantaget jag gör för frukt just nu. Jag tycker om att äta frukt, men jag behöver inte äta så mycket och inte varje dag. Samtidigt tror jag inte att det är förenligt att jag äter frukt om jag vill gå ner i vikt.

Imorgon ska vi fira ytterligare en familjemedlem. Jag har tänkt baka den här kladdkakan.

• Like 1

Någon mer än jag som upplever det som svårt om det blir efterrätt över? Kanske inte exakt alla gånger, men ändå väldigt många, blir det att jag själv äter upp det som finns kvar. Hur gör man för att inte få efterrätt över? Eller så kanske man ska göra det enkelt för sig och bara äta efterrätt väldigt sällan?

Så bortsett från kladdkaka med vispgrädde i söndags går det bra med maten. Har fortfarande inte ätit frukt, men äter nog ganska liberalt med tanke på ugnsbakade rotfrukter (morot, palsternacka, rotselleri, lök). Igår cyklade jag 6 km och idag har jag promenerat två gånger. Nästan all snö som låg som ett täcke utomhus förra veckan har smält. Det blir ljusare tidigare, dagarna blir längre och det är plusgrader utomhus. Så även om det sannolikt kommer bli tuffare och stressigare framöver med tentor bl a är jag just nu ganska lugn. Inte speciellt orolig. Jag har inspiration att göra saker, som att laga mat. Framför allt ser jag fram emot det som händer efter att tentorna är avklarade, dvs senare halvan av mars och framåt.

• Like 2

Nu har det ändå gått en vecka, så dags för en uppdatering. Det går bra med maten, fastän jag ibland slarvar med att lägga till smör. Fortfarande inte någon choklad, frukt eller annat som frestar. Suget verkar ha lagt sig. Skulle tro att det @Effieskrev om att choklad inte är karnivor hjälpte. Kolhydrater kommer främst ifrån olika rotfrukter (inte potatis/sötpotatis), lök, broccoli, haricots verts. Har syrad rödkål/rödbetor som jag också kan äta oftare.

Stora skillnaden sedan 22:a februari är att jag cyklat en runda om 6 km vid tre olika tillfällen sedan dess. Övriga dagar har jag promenerat en runda ca 1.8 km oftast en gång per dag, några dagar har det blivit två gånger. Förhoppningen med ovanstående är att bli viktstabil och om möjligt gå ner lite till sommaren, men jag har inte bråttom.

När det gäller mitt psyiska mående och stress försöker jag göra det jag kan. Gränsen är nådd när min sömn störs av stress. Visst är det mycket att göra och det kommer det vara nu de närmsta 2-3 veckorna med tentor bl a, men jag försöker vara realistisk. Även om jag hade velat hinna med mer än vad jag gör om dagarna är det bättre att plugga ca 4-5 timmar än inget alls.

• Like 1

En till vecka har gått. Kan man tänka sig, nu har det gått nästan en månad sen jag började försöka strikta upp kosten - ingen frukt och ingen choklad. Det har bara blivit ett avsteg sedan dess. Det verkar som att jag kan äta saltgurka som en del av en måltid och inte trigga på det - finns inte en vilja att äta mer utan jag nöjer mig med det på tallriken, har inte fått sug efter annat åt det söta hållet. Kanske rentav att jag nu senaste tiden har en lite mer negativ inställning till allt sött. Inget större intresse att äta frukt som är importerad, utan jag väntar hellre till augusti/september/oktober när det finns plommon, päron och äpplen i den egna trädgården.

I år under påskhelgen har jag inte tänkt hålla på med några substitut till choklad och godis som annars förekommer då. Nu känner jag inte något behov av det. Å andra sidan kommer jag vara upptagen med att tentaplugga mer eller mindre hela helgen, så oavsett är det viktigt att jag äter bra. Frågan återstår dock, vad jag ska äta som är riktig mat, men som ändå uppmärksammar att det är påsk? Grilla korv? Påskkyckling? Eller ska man fokusera på allt annat runt maten med blommor, påskris, dukar, gardiner etc? Hur brukar ni göra? Har ni några tips? Jag gillar dessvärre inte kokt ägg så det förslaget går automatiskt bort.

• Like 1

Det finns ju massor av mat som påminner om både jul- och midsommarbuffén som man får till påsk också så vill du välja bort det söta så satsa på det godaste från smörgåsbordet! Gillar du inte ägg så gör en räkröra (Birgitta Höglunds är bäst!!) på snittar i sin tur gjorda på nån bra bas. Påskskinka. Lamm. Bruschetta på nån bra bas. Och skulle du vilja ha efterrätt så kanske lite hallon med mascarponekräm? (Notera att sillen försvann bland förslagen för det gillar inte jag... :rolleyes::D)

• Like 3
  • Thanks 1

Det verkar som promenader hjälper att hålla ordning på ätandet. Två dagar under veckan har det blåst för mycket för att kunna promenera och under en av de dagarna har jag kommit på mig själv i tanken, att jag inte äta för att jag är uttråkad. Jag gillar mina dagliga promenader - frisk luft och för det mesta fin utsikt. Något som jag ser fram emot. Idag har jag halkat in på spåret 'Jag behöver tugga för att kunna tänka' vilket inte nödvändigtvis stämmer. Blivit 10 st tuggummin idag, med lakritssmak, som säkert var slut efter en timme. Andra sorter, t ex apelsin, får jag helt enkelt låta bli för det blir som godis. Sötningsmedel i större mängder mår jag inte bra av. Finns en risk också för att det blir kaffe två gånger nästa vecka - båda mina tentor börjar kl 08:00.

Jag går även runt och funderar på om jag ska prova ketogent. 1) Då blir jag tvungen att inte slarva med att äta fett 2) Då kan jag inte längre överäta protein 3) Jag blir tvungen att skära ner kolhydrater ytterligare, men i nuläget är jag lite osäker på hur max 20 g kolhydrater under en dag skulle se ut. Jag tror att jag klarar max 50 g/dag. Jag tycker om att äta blandade rotsaker med smör ibland. Trappa ner gradvis? Jag tror det är enklast att börja med ketogent nu någon gång under senvår/tidig sommar då svenskproducerade rotfrukter och frukter inte längre är i säsong. Eller att det i alla fall dröjer innan sommarmorötter, färskpotatis och bär från egna trädgården finns att tillgå. Vet bara inte när jag ska sätta igång på allvar, har tentor nu de kommande två veckorna, sedan uppehåll i ca 1 vecka innan det är dags för att förbereda för omtentor som är efter påsk. Hur hade ni gjort? Hade ni väntat till mitten/slutet av april med att sätta igång? Eller hur gör man små, gradvisa förändringar på en veckobasis?

• Like 1

Ursprunglig text 19/3: Då var den här veckans tentor avklarade. Nu framöver är det förhoppningsvis lite lugnare och jag har förmodligen mer luft i mitt schema. Det har blivit kaffe+grädde och tuggummin (men inte mer än 20 st på en dag). Provade även att göra denna drycken men hade i mer honung än vad receptet avgav. Frukost idag blev omelett, champinjoner och ett litet päron. Annars har det inte varit några avvikelser tror jag. Basen är någon slags lågkolhydratkost. I helgen har jag tänkt laga denna pajen.

Hur stor belastning för levern utgör huvudvärkstabletter (paracetamol), fruktos, kaffe och sötningsmedel?

Tillägg 21/3: På fredagkvällen blev det ca 50 g 86%ig choklad + att ingefärsdrycken är slut. Har nog än så länge inte druckit någon alkohol under detta året.

• Like 2

Sedan jag skrev senast har det blivit någon slags motion (cykla och/eller promenera) alla dagar utom i måndags. Jag har tillagat kycklinglevergryta, blev även lite äpple och morot vid sidan om. Till påsk har jag tänkt göra någon glass till efterrätt. Ha det så bra!

• Like 5

Igår och i torsdags blev det ingen motion. Idag ska jag försöka ge mig ut på en promenad. Denna veckan har det blivit en del mandelmjöl - lagat både köttfärspaj och pannkakor. I fredags blev jag bjuden på frukt - valet blev en clementin, det minst dåliga i sammanhanget. Annars tror jag det går bra med maten, kanske aningens fettsnålit i fredags. Brunch igår var god - omelett på 3 ägg och stekte mindre tomatbitar i massa smör. På något sätt känner jag mig tryggare i hur jag äter och har dessutom berättat för en person att jag äter LCHF/lågkolhydratkost, som jag inte berättat det för tidigare. 🙂

• Like 4

Stressen verkar inte ha gripit tag i mig än, för jag känner att jag har tid och inspiration att laga lite mer avancerad mat. Idag har jag letat fram högrev och lövbiff från frysen, som det ska bli någon gryta respektive rulader av. 😋 Jag vet dock från tidigare erfarenhet att jag antagligen inte kan äta lagom av svarvinbärsgelé, som är gott till ruladerna kryddade med bl a svartpeppar. Det känns inte lönt att väcka ett ha-begär nu när jag varit förhållandevis konsekvent med att hålla mig borta från sött i ca 1.5 månad och påskhelgen inte ens har börjat. Jag är rätt säker på att det finns svarta vinbär från förra sommaren i frysen. Tror ni man kan göra någon röra/uppkok av svarta vinbär som alternativ till gelén? Fast det blir utan tillsatt vitt socker och att man behåller skal m.m som annars silas bort? Både idag och igår har jag promenerat.

Edit: Det här receptet verkar lovande. Jag har inte lönnsirap, men kan söta med honung eller äpple. Får se hur jag gör så att det blir lagom sött men inte för sött så jag äter upp allt på några dagar. Så blev det med en kryddig tranbärssås med massa honung jag gjorde i november. Kanske bäst att frysa in så mycket som möjligt efter att gelén är kokad? Inte ha mer än nödvändigt stående i kylen? 🤔

• Like 3

Det där med sötning är svårt numera. Jag har börjat utgå från att inte söta alls, och smaka av med lite lite sötning tills det är ätbart. För mig. Ingen annan vill ha det...

Jag har lingon till Kålpudding; inte sylt. Jag gör chokladbollar helt utan sötning. Ska testa hur jag ska göra glass i sommar; tror det blir kokosmjölk med kakao. 

• Like 4

On 2021-03-29 at 19:25, morgonsol sade:

Edit: Det här receptet verkar lovande. Jag har inte lönnsirap, men kan söta med honung eller äpple. Får se hur jag gör så att det blir lagom sött men inte för sött så jag äter upp allt på några dagar.

Tror det gick bra att koka gelén, även om det var lite pill med att sila av vätskan. Blev två skedar med honung som åkte ner i det avsilade koncentratet, tillräckligt för att det inte längre skulle smaka surt. Inte direkt sött heller, men en koncentrerad smak av svarta vinbär. Sedan tillsatte jag gelatin och lite natriumbensoat som en försiktighetsåtgärd. Nästan allt gick ner i en glasburk som står i kylskåpet nu. Den sista slatten sparade jag i en liten kopp och hade till dagens middag - ruladerna 😋. Gelén smälte lite när den hamnade med den övriga varma maten på tallriken. 

Det kanske inte är hela världen att jag letar efter substitut när det gäller gelé, chutney och andra söta såser som man kan ha till kött. Denna gången var det ett paleorecept, men så länge det inte är några större mängder sötning, inte sötningsmedel och inte vitt raffinierat socker är jag ganska nöjd.

Det har poppats popcorn ikväll också. Även om det luktar gott är jag väldigt mätt och belåten efter middagen att jag inte äter mer, inte ens morotsstavar.

• Like 3

Jag har en hypotes - att om jag äter för mycket kolhydrater kvällstid så får jag också ett ökat sömnbehov. Kvällen till onsdag blev det lite gryta som jag hade massor med rotfrukter i och dessutom avsilade bärrester. Sov fram till 11 nästföljande dag. På torsdagen åt jag rulader med rotsaker från grytan, rulader, smör och svartvinbärsgelé till middag. Sov fram till 11 en gång till nästföljande dag. Det som stör mig i sammanhanget förutom att jag "sover jättemycket" är att när jag vaknar så är jag både trött och har lite ont i huvudet. Så vill jag inte att det ska vara. Igår gjorde jag lite annorlunda. Gryta till lunch vid ca 12:30. På eftermiddagen har jag varit ute och fixat i trädgården - städat undan lövhögar och så har vi i familjen hjälpts åt att börja sätta potatis. Så nu är nästan alla sättpotatisar av de supertidiga sorterna 'Swift' och 'Rocket' i jorden. Dessutom en kort kvällspromenad. Middag blev 'scrambled omelett' på två ägg med 1 gul lök i och 187 g bacon. Idag har jag sovit 'mer normalt', nog ca 8 timmar. Vaknade ca kl 9 och har känt mig förhållandevis pigg och utvilad idag.  

• Like 4

Sover längre och är trött...ja det låter inte särskilt bra. 
Jag tror det finns folk som har tankar om när på dygnet man ska äta vad. Inget som jag har lagt på minnet, tyvärr.

Jag har någon gång sett rådet att ta en potatis på kvällen för bättre sömn. Kanske ett råd att ta med en nypa salt, att döma av dina erfarenheter . 

Någon som har bättre koll än jag?

• Like 2
  • Haha 2

Jag hade det väldigt trevligt igår kväll. Vädret tillät att vi grillade utomhus över öppen eld. Så har bland annat ätit prinskorv, coleslaw och pinnbröd med smör, socker och kanel. Så första gången på säkert mer än 1.5 månad har jag ätit socker och vetemjöl samtidigt. Min förhoppning är att min kropp klarar av de mängderna - till skillnad från den tårta som kommer serveras ikväll. Jag har fixat pannacotta till mig, nu väntar jag på att den ska stelna. Tinar nog upp lite körsbär som garnering. Enda minusen i tillvaron just nu är att det har blåst för mycket idag för att kunna promenera och att jag av någon anledning har ont i ryggen. Men jag har försökt vara uppe och röra på mig lite istället för att ligga i sängen hela dagen. 

Edit 5/3: Räknade fel på månaderna, ska man vara strikt har jag haft uppehåll från vetemjöl + socker (senast var kitkat) sedan 10/2 t.o.m 2/4. Det blir 52 dagar. 

• Like 3

En kort utvärdering av veckan som gått. Påskhelgen har inte inneburit allt för stora utsvävningar matmässigt. Det har blivit en del rotfrukter, körsbär, vaniljpannacotta, lite potatisgratäng, senap och pinnbröd. Numera finns även Felix osötad ketchup hemma.  Men nu känner jag mig manad att strikta upp det lite. Så att det inte blir mer potatis, palsternacka, bär och efterrätter på ett tag. Utan kanske först till valborg...? Jag är dock lite sugen på att göra äppelpaj men det kanske kan vänta? Jag har också tagit paus från plugget sedan onsdag lunch. Så de flesta dagarna har varit ganska lugna - jag har bland annat lagat mat, promenerat och fixat lite i trädgården innan jag fick ont i ryggen. Men det värsta verkar vara borta nu. Så nu framöver ska jag inte bara försöka strikta till maten utan också se till att jag pluggar på dagarna, får ordning på sömnen och börjar ta itu med en del av det som behöver göras som har med trädgård och odling att göra. 🙂

• Like 4

Varning för långt inlägg som inte utvärderar hur det gått under perioden 6:e - 13:e april. 

En intressant sak som inträffat både igår och idag när jag åt lunch, är att jag blivit mätt tidigare och på en mindre mängd mat än vad jag förväntat mig. Magen säger stopp. Vanligtvis brukar jag kunna äta ganska mycket. För mig har det nog alltid varit lite lurigt med mättnadskänslor, jag har svårt att bli mätt om jag äter mycket kolhydrater. Mindre betydelse om det är varma mackor med ost, ris och korv stroganoff eller pasta med köttfärssås. Spontant blev det också ca 17 timmars fasta mellan middagen igår och lunchen idag. Under fastefönstret har jag druckit två koppar te, en på kvällen och en på morgonen.

Nu för tiden har jag inte heller något större behov av att äta efterrätter, det räcker ganska långt att spara det till högtider, födelsedagar och när jag har vänner på middag. Om andra personer i min omgivning äter efterrätter/bullar/snacks/godis etc kanske jag ibland fixar något substitut till mig, men är inte riktigt där än att jag alltid bara nöjer mig med en kopp te och tittar på. Dessvärre tycker jag om att baka, men om jag bakar, när ska jag äta upp det? Hur bakar man 'lagom mycket'? Jag jobbar ju också på att inte känsloäta sött t ex glass eller choklad p.g.a stress, besvikelse eller vad det nu kan vara.  

Sist men inte minst. Det där med kläder tycker jag är svårt. Som bekant försöker jag sakta men säkert att gå ner i vikt genom att promenera och att äta måttlig LCHF tror jag det är. Är ganska konsekvent med att rata mjöl, socker, frukt och choklad. I och med pågående viktnedgång är jag inte jättesugen på att köpa kläder fast jag kanske egentligen behöver det. Det är inte roligt att både ha för små och för stora kläder liggande. Så jag fortsätter skjuta upp det. Större delen av tiden befinner jag mig ute på landsbygden och då för min del blir det att jag oftast klär mig i mjukisbyxor eller arbetsbyxor storlek 42, kombinerat med någon t-shirt och olika skor, koftor och jackor efter rådande väderlek om jag ska vara ute. Ibland har jag kanske skjorta på mig. Större delen av tiden klär jag mig knappast snyggt, utan bekvämt och funktionsdugligt. De dagar jag är lat sätter jag upp håret i en bulle, är jag mer ambitiös borstar jag det och gör en fläta. Eftersom det är pandemi är det inte lämpligt att besöka en klädaffär utan man får handla på nätet t ex zalando. Jag rör mig knappt ute bland folk, de jag träffar är min familj och de bryr sig inte så mycket om hur jag klär mig. Det finns väldigt sällan någon anledning för mig att klä sig mer anständigt för att jag t ex ska besöka biblioteket, plugga på campus eller träffa en kompis. Men samtidigt kan jag inte låta bli och undra om det hade gjort någon skillnad om jag istället för mjukisbyxor och t-shirt hade tagit på mig en fin tröja/skjorta och byxor med pressveck på dagarna?   

• Like 2

19 timmar sedan, morgonsol sade:

Varning för långt inlägg som inte utvärderar hur det gått under perioden 6:e - 13:e april. 

Vet inte om delar av föregående inlägg hade passat bättre som ett blogginlägg, tänker specifikt på sista stycket. Vad tror du @Effie? Skrivande verkar hålla på att bli ett viktigt verktyg för mig för att hålla ordning på och begripa mig på tankar, funderingar och känslor. Reflektera. Vet inte heller hur länge jag funderat på om jag ska starta en blogg titulerad 'morgonsols trädgård' där jag kan skriva om hur det går i trädgården över tid och dessutom ha med bilder. Som bekant blir skrivandet också ett stöd för att minnas. Vad skriver man publikt respektive privat? Det är ganska mycket som är halvbakat i mitt huvud som flyter runt, både medvetet och omedvetet.  

• Like 2

Ja, att reflektera när man skriver; det tycker jag fungerar bra. Om du gör det här eller på en blogg...det är nog en smaksak. Men på en blogg har man större frihet med bilder och sånt.  
Man kan kan ha en alldeles hemlig blogg, om man vill vara privat... fast då kan man lika gärna skriva dagbok. Vad man vill dela, vad man vill behålla själv...det måste man tänka igenom. Jag skriver väl mer privat här än på min blogg; den är funderingar och kåserier.

• Like 3
  • Thanks 1

Nu kommer utvärderingen av perioden 6 - 13:e april matmässigt. Enda avvikelserna har blivit några äpplebitar, vanlig senap till prinskorv och saltgurka både igår och i förrgår. Tack snälla @Effie att du svarade på min fråga. 

• Like 2

Jag behöver lite hjälp att ändra upplägget på mina måltider under dagen för att bli mätt respektive hungrig på "rätt" tider. En av dagarna förra veckan åt jag en lunch vid ca 13:15 bestående av lax, räkor, brytbönor, dillsås på cf, omelett på två ägg med ost och lök. Sedan dröjde det 01 dagen därpå innan jag blev hungrig. Något liknande inträffade i tisdags - min lunch bestod av broccoli, smör, coleslaw och kycklingkebab. Denna gången blev jag först hungrig vid 23-tiden. Det har blivit en vana att laga ett större mål mat på förmiddagen eller till lunch, men det kanske hade varit bättre att flytta fram det målet till senare på eftermiddagen/tidig kväll. Så att den långvariga mättnaden håller i sig även när jag ska somna och förhoppningsvis under delar av tiden när jag sover. Inte för att det är jättebra att jag somnat först efter 01 två nätter i rad nu... Så, vad kan man äta till frukost om man vill äta lite mindre fett och protein, kanske mer kolhydrater, men att jag ändå håller mig mätt i ca 5-7 timmar? I och med att det har blivit så att jag basar med fett och protein och mindre kolhydrater de gånger jag håller mig mätt i mer än 10 h. Som jag skrivit tidigare påverkas ju min sömn negativt och mitt mående dagen efter, främst trötthet, om jag äter mycket kolhydrater kvällstid eller ännu värre precis innan jag ska sova. 

• Like 2

6 timmar sedan, morgonsol sade:

Som jag skrivit tidigare påverkas ju min sömn negativt och mitt mående dagen efter, främst trötthet, om jag äter mycket kolhydrater kvällstid eller ännu värre precis innan jag ska sova. 

Det talas mycket om fasta, vilket säkert är en bra metod för den som har svårt att komma i ketos. För äldre över 85 är längre fasteperioder ofta svåra att genomföra - kanske t.o.m fysiologiskt tveksamma. Den sämre upptagningsförmågan för äldre gör att kroppen kräver daglig tillgång till viktigt innehåll i en rad födoämnen. 

För egen del har jag valt att äta koncentrerat (frukost och middag vid två tillfällen tidigt under dagen) och därefter låtit i storleksordningen 17 timmar gå till nästa mål påföljande dag (daglig fasta alltså). Detta har inneburit att jag aldrig blivit hungrig under kvälls- eller nattimmarna. Den som tror sig få samma verkan med vanlig "sockerkost" - tror fel. Sådan tvingar nästan alltid till småätande för att hålla hungern borta.

Den som växlat till LCHF-kost och talar om att minska fettet i maten, hamnar i problem. Minskning av fettet ger direkt risk för hunger mellan och efter måltiderna. LCHF-kosten har enligt min åsikt stor betydelse genom att kombinera god, närande mat med förmågan att skapa mättnad och till att hålla kroppsvikten konstant. Vad gäller att säkra tillgången till viktiga ingredienser i maten tar jag för egen del bl.a.  > 4 gram C-vitamin i form av askorbinsyra fördelad i engramsdoser under 4-5 gånger under dagen. Det har visat fina resultat i tillägg - ingen förkylning - låga CRP-värden = bra grund för att låta immunförsvaret arbeta effektivt och ostört t.ex. vid virusinfektioner. Mitt eviga problem är att LCHF-livet inneburit sådan mental effektivitet och vakenhetsgrad att det blir svårt att komma i säng på kvällarna. Jag jobbar på det men hittills med föga framgång.

• Like 2

Jag skulle vilja ha ett liknande upplägg som dig @Nils Engström. Kan du ge några exempel på vad du äter till frukost respektive middag? Utför du någon daglig motion mellan frukosten och middagen? För det "problem" jag har i nuläget är att mättnaden från frukosten håller i sig för länge för att jag ska bli hungrig på middag innan det är väldigt sent på kvällen. Som bekant är det bäst att äta när man är hungrig och jag vill gärna komma ifrån att jag äter 'för säkerhets skull'. Så det handlar inte nödvändigtvis om att minska den procentuella fettmängden, utan möjligtvis matmängden. Eller att jag justerar proportionerna mellan makronutrienterna i frukosten något så att mättnaden varar i ca 5-7 timmar. Blev det tydligare? 

• Like 2

Enda avvikelsen som blivit sedan jag skrev sist är nog att vi gjorde maränger i lördags. Kladdig smet, provsmakade kanske någon maräng när de var klara. Vaniljglass enligt recept från Birgitta Höglund och jordgubbar blev det också, men det åt jag med gott samvete. 

Vet inte vad det är jag hetsar riktigt, men något. Vikt- och/eller kroppshets? Ibland är det svårt att intala mig att ev. viktminskning är en bonus. Vägde mig igår kväll och nu på morgonen, skiljde sig ca +1 kg mellan mätningarna (så vätska?). Sen är det det med kläder igen, specifikt byxor. De flesta kläder som jag har tillgängliga passar, förutom byxor. Vanliga byxor, inte arbetsbyxor eller mjukisbyxor. Osäker på om jag ärligt talat har något par som sitter bekvämt och som jag känner mig fin i. Minst 1 par som är på gränsen till för smala i midjan men som jag känner mig fin i. Behöver helt enkelt köpa byxor som passar min kropp som den är just nu, inte tvärt om. Byxor som jag får på mig senare under resans gång får jag ta itu med då. 

Nu hitta tillbaka till upplägget jag vet funkar, det kanske tar några dagar - 2-3 mål mat per dag (istället för 4-5), hoppa över grädde i te, hålla stressen på en rimlig nivå, tillräckligt med fett, lagom med protein, promenera och sova bra men också att jag har tid att göra saker som jag vill och som känns meningsfulla. Bojkotta vågen i en vecka också kanske? 

• Like 3

Ja, hitta  d i t t  upplägg. Det är bara du som vet hur du reagerar på ett sätt att äta, eller att låta bli vågen. Skriv ner det. Och ha det i planen. 
Tugga-tugga-monstret är skickligt på att förklara att det är jättebra att äta en massa olämpliga saker; åtminstone mitt. Då är det bra att kunna motbevisa. 🙂 

• Like 3
  • Thanks 1

• 4 weeks later...

Nästan en månad har passerat sedan jag uppdaterade senast. Men det går bra med kosten. Enda som återkommer som innehåller tillsatt socker är vanlig stark senap. Och så har det blivit lite frukt. Jag verkar inte trigga på det, men äter jag en del frukt på kort tid verkar jag få finnar. Så jag kan nog äta litegrannn bara det bli ibland och inte flera gånger under en vecka. Promenader går det också ganska bra med, även fast jag inte räknar så noga. Motion får jag just nu från promenader, trädgårdsarbete och cykelturer. Lite motion blir det fastän jag huvudsakligen använder elcykeln som transportmedel.  

11:e februari började jag med mitt chokladuppehåll och det har gått bra. Under perioden som gått har jag ätit choklad vid ett tillfälle, 19:e mars blev det ca 50 g 86%-ig choklad. Efter det har det inte blivit något. Även fast jag förra veckan tänkte tanken att hacka i choklad i mitt glassexperiment så blev det inte av. Nu till antalet dagar. Räknar man med idag har jag haft uppehåll från vanlig choklad i 97 dagar och mörk choklad i 60 dagar.  

• Like 4

• 2 weeks later...

I helgen blev det choklad två gånger. Jag gjorde chokladglass med riktig choklad i, dock Marabou dark milk. Den blev god men smälte också ganska fort. Jag tog också en halv ruta av marabous pepparkakschoklad som smakprov, men den var inte god. Jag verkar inte ha triggat igång på något av detta. Samtidigt känns det lagom att nu vänta först tills min födelsedag innan det blir något med choklad i namnet igen.

Nu ser jag också att jag glömt skriva att det blev pannacotta i samband med ett födelsedagsfirande i slutet av maj. Så honung förekommer ibland och jag äter nog en del bär och frukt. 

För att summera chokladuppehållet: det blev 107 dagar från vanlig choklad. Jag är fortfarande fri från mörk choklad. 

• Like 2

Jag har nog slirat lite med kosten de senaste dagarna. I söndags och i förrgår blev det potatisgratäng, i förrgår och igår blev det choklad. Behöver nog ta mig tiden att laga riktiga måltider också - inte bara äta lax, avocado eller mozzarella. 

• Like 3
  • Haha 1

@morgonsol,

Om det kan vara till någon tröst kan jag erkänna att jag åkt av banan många gånger senaste månaderna. Det har blivit både potatisgratäng, vanlig pizza, Ahlgrens bilar, Winigum, kexchoklad och lösgodis 🤔

Jag som inte har något sockersug... 

• Like 5

18 hours ago, MariaF said:

Låter ju som helt okej slir... 

Det verkar ha blivit bättre med maten sedan i torsdags. Dock så blev det att jag åt 250 g babyplommontomater innan middagen i fredags, dvs hela paketet, medan jag letade recept. Förvisso är det bättre att äta små tomater än godis, men jag vill ju samtidigt att tomater ska vara MAT. Jag ska nog inte odla eller köpa tomater som kvalar in som godistomater... 

Fast det har nog varit ännu mer slarv med nedvarvning och sömnen denna veckan... 

56 minutes ago, Kahavia said:

Om det kan vara till någon tröst kan jag erkänna att jag åkt av banan många gånger senaste månaderna. Det har blivit både potatisgratäng, vanlig pizza, Ahlgrens bilar, Winigum, kexchoklad och lösgodis 🤔

Jag som inte har något sockersug... 

Det är absolut en tröst, tack @Kahavia. Denna gången tog jag det inte så hårt, i alla fall angående potatisgratängen. Förra söndagen var en väldigt krävande dag, så på måndagen när jag var helt slut handlade det mest om att äta överhuvudtaget, vilket blev rester. Jag brukar heller inte ha något sockersug... 

Det enda som sticker ut den senaste veckan, förutom choklad och potatisgratäng, är nog att jag har ätit flera nektariner.  

• Like 3

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det har gått bra med maten även efter midsommar. Det blev några jordgubbar till och så har jag ätit köpta plommon, fast de var hårda tycker jag. Egenplockade är godare, då är de söta och saftiga. 

Idag har det blivit ett lite större avsteg. På eftermiddagen har jag ätit 1 litet päron, 1 äpple och två kulor köpt glass. Å ena sidan äter jag knappt köpt glass nu för tiden, utan är jag hemma gör jag egen glass i glassmaskin som är lagom söt. Såhär i efterhand hade det nog räckt med en kula glass av den ena sorten som var jättegod. Men men, jag har haft en jättetrevlig dag. Träffade en av mina bästa kompisar och har cyklat runt i stan, uppmätt med distansen.se blev det ca 9.8 km på cykel, så nästan en mil, och så har jag gått lite utöver det. 

Jag tycker att det har varit jobbigt med shoppingsug senaste veckan, då jag triggas av nedsatta priser. 😬 

Edit: Glass är lugnt att äta, för den får jag inget ha-mer-begär av. Utan jag är nöjd med det som jag serveras. Det blir jag inte med tårta, bullar och andra bakverk. 

Edit 2: Nu glömde jag nästan. På midsommarafton och midsommardagen blev det färskpotatis. Någon dyr, obesprutad (ekologisk?) och lokalproducerad sort, sortnamnet var angivet. 

• Like 4

• 2 weeks later...

De senaste två veckorna ungefär har jag i stort sett inte haft någon motivation till att laga mat. Visst har jag lagat en del mat, t ex kycklinglever, mest för att jag måste men det har också blivit en hel del mozzarella och yoghurt. Numera brukar jag dryga ut turkisk yoghurt med extra grädde och blanda med en sked, så får den en krämigare konsistens och högre fetthalt. Till yoghurten har jag ofta haft blåbär men i helgen provade jag att ha honung i. Sedan både honung och jordgubbar, vilket blev gårdagens frukost. Senare igår blev det även vaniljglass med färska hallon. Både igår och idag har jag ätit några färska plommon. Förra veckan blev det en chokladkaka (85 g) av marabou dark milk men den verkar jag inte trigga igång på. Så en del sött och åt godis-hållet nu de senaste dagarna. Är jag ute i trädgården finns det också mogna klarbär och röda vinbär att småäta. Ibland stoppas även en mindre egenodlad tomat i munnen. 

Idag verkar det dock ha vänt med bristen på inspiration till att laga mat, då jag har lagat tacokryddad blandfärs och hel kyckling i ugn. Några dagar innan min födelsedag kokade jag räkfond som fortfarande står oanvänd i kylskåpet, tänker den kan komma till användning i en fisksoppa. Kycklingrens tänker jag koka fond på. Jag funderar även på att prova att göra egen kvass, då jag numera inte dricker saft/läsk och inte druckit någon alkoholhaltid dryck under 2021 än så länge. Kanske ett komplement till egengjord glass och kall melon som jag annars kan äta lite av om det är väldigt varmt. Fast bäst är nog egentligen kallt vatten, som lätt kan piffas upp med isbitar, citronmeliss, mynta eller citron. Vad föredrar du att äta och/eller dricka när det är varmt och soligt väder? 

Jag har också idag kommit på mig själv flera gånger att jag småäter - varit varken hungrig eller mätt. Irriterande. 

• Like 2

Fortfarande ingen vidare inspiration till att laga mat, men jag försöker vända den trenden. Plockade fram några olika matvaror från frysen igår som tinar i kylen nu. Med ca 1 månad kvar till när den första omtentan går av stapeln är det hög tid för mig att börja förbereda inför den och att försöka få till lite bättre rutiner på dagarna, tänker främst på sömnen, men även hur jag fördelar min tid och vad jag vill vs behöver hinna med under en dag. Men tillvaron blir enklare om det finns färdig mat att värma och/eller mat som snabbt kan tillagas om och när jag blir hungrig. Under veckan som gått har jag kokat kycklingfond och det står en burk med kvass i köket som kanske blir klar idag. Fisksoppa har fortfarande inte blivit av, men det kommer bli av denna veckan. 

Det förekommer också en del sötsaker enligt mig. Marabou darkmilk i storleksordningen en chokladkaka (85 g) per vecka. Nog gått åt två paket tuggummi också. Det finns diverse mogna bär i trädgården, bäddar för småätande. Lite honung också, i yoghurten och till kvassen. Frukt har det inte blivit något av sedan plommonen tog slut. Banan finns i frysen men vad ska jag göra med den? Tror att jag ätit choklad för att jag slarvat med fett. Dagar då jag ätit ordentligt, t ex i söndags, är jag helt ointresserad av att småäta och/eller att äta sött. Det nyttjade jag mig delvis av när jag var på kalas förra veckan. Där serverades både glass och tårta, men jag hade på förhand bestämt mig för att inte äta något. Jag var social och drack vatten, ingen sa något om att jag inte tog glass och/eller tårta. :wub:

Om man ska vara positiv så verkar det värsta shoppingsuget lagt sig. Förvisso kommer jag på fler saker som jag skulle vilja köpa och prova, men i stort sett allt kan vänta till augusti eller black friday, lite beroende på vad det är för något. En annan strategi jag tillämpar är att jag med flit lämnar plånboken hemma när jag ska till den lokala ICA-butiken för att hämta och/eller lämna in ett paket. Det blir ingen sleantrimässig shopping av typen mat med kort datum t ex bananer. Vi har ganska mycket mat hemma och det finns en del att skörda i trädgården, så det går ingen direkt nöd på oss. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Idag försökte jag göra en översikt av vad jag ätit denna veckan och förra veckan. Givetvis har jag koll på vad jag ätit idag och ganska så bra koll vad jag ätit två dagar bakåt, men efter det blir det mer diffust. Jag har ett hum om vad jag åt, men vad åt jag när? Om man ska försöka summera så förekommer sötsaker i form av choklad (marabou darkmilk), tuggummi, diverse bär från trädgården och sylt* (gjord på endast jordgubb och citron). Jag tror att det kommer fortsätta förekommande småätande av bär ett tag till framöver, tills bären är plockade och de flesta förhoppningsvis hamnat i frysen. Färska mogna krusbär är godis. Förra veckan blev det en hel del mandelmjöl, gjorde både pannkakor och våfflor. Denna veckan blev det lite banan istället. Jag sträckt mig efter choklad när orken tryter (minst 1 gång denna veckan) och när jag haft lite mer att göra än vad jag egentligen kanske orkar, så det är väl koffeinet som jag vill åt då? Jag har också kommit fram till att jag inte ska köpa melon och annan exotisk frukt t ex ananas om jag inte ämnar att äta den den närmsta veckan. Denna sommaren har jag köpt flera meloner, ofta när det varit extrapris, och i alla fall en av dem har slutat i komposten. 

Om man ska vara lite positiv börjar jag få in rutin att plugga på eftermiddagarna och gå och lägga mig tidigare. Jag har inspiration till att laga mat, ska bara försöka portionera ut dem över dagarna så att det inte blir allt på en gång. 

På det stora hela funderar jag också om jag delvis ägnar mig åt självsabotage med hänsyn till hälsan. Som att vara uppe sent fast jag egentligen är trött och borde gå och lägga mig. Eller som hur jag har ätit idag: en bra brunch bestående av stekfläsk, löksås och lite gurka. På eftermiddagen har det sedan blivit några rutor choklad och säkert 10 st tuggummi. Just nu är jag trött i huvudet och har inte några direkta hunger- eller mättnadskänslor, även om jag vet att jag kommer behöva äta middag någon gång ganska snart. 😔

@Tr0llet Har du några tips på hur man slutar med socker, sötningsmedel och fruktos? 

• Like 2

21 minuter sedan, morgonsol sade:

På det stora hela funderar jag också om jag delvis ägnar mig åt självsabotage med hänsyn till hälsan.

Igenkänning på den! 
Styrkekram! :wub:

• Like 1
  • Thanks 1

14 timmar sedan, morgonsol sade:

På det stora hela funderar jag också om jag delvis ägnar mig åt självsabotage med hänsyn till hälsan.

Det känner jag igen, jag också. Funderar på om det är stressrelaterat. Funderar på om det är dopaminrelaterat. 
För min känsla är ett gnagande men obestämt missnöje som hindrar mig från att få ro att sova. 

• Like 3

On 2021-07-30 at 20:35, morgonsol sade:

Har du några tips på hur man slutar med socker, sötningsmedel och fruktos? 

Tack för frågan! Det vet jag, för jag slutar ofta 😉

För mig är det lättast att låta bli allt, att inte göra några undantag. Så nu på sommaren innebär det att jag inte funderar så mycket på det. Jag väljer att äta jordgubbar ibland, och det väcker sötsug som i sin tur gör att jag äter sånt som jag inte egentligen tycker att är ok. Det är ingen vits att gå och tänka på vad man borde göra. Sen då jordgubbbsäsongen är över återgår jag till strikta tager. Motivation ska man strunta i, tycker jag. Motivation är överskattat. Vad vi gör är fast i val, i hur vi tänker. Mig hjälper det också att ex lyssna på poddar som handlar om kost och hälsa. Det påverkar vad jag tänker, vilket påverkar hur jag känner och det styr mitt agerande. 

I praktiken hjälper det att jag håller mig mätt, att äta regelbundet. Sen då jag blivit av med suget kan jag ex börja hoppa över måltider/fasta. Inte ha något godis hemma osv. Total avhållsamhet är lättare att hantera än att försöka äta med måtta. 

Kämpa på 😊

• Like 5

On 7/31/2021 at 10:05 AM, Effie said:

För min känsla är ett gnagande men obestämt missnöje som hindrar mig från att få ro att sova. 

På denna punkten är vi nog ganska olika @Effie. Är det tankar som hindrar mig från att sova får jag skriva ner dem. Är jag hungrig får jag äta något, fast det inte är optimalt. Men stress, rastlöshet, dopamin? Du är nog ändå något på spåren. 

Hej @Tr0llet! Tacksam för ditt svar. Det enda i sammanhanget som gör det rörigt i mitt huvud är att jag inte tycker mig ha något direkt sötsug. Utan det är något annat som gör att jag dras till choklad och tuggummi, men vad? 🤔 Att jag ätit våfflor med sylt beror snarare på att jag tycker det går ganska snabbt och är lätt att tillaga. Men då blir 'problemet att åtgärda' att äta bättre mat till frukost, som inte behöver vara det man vanligtvis förknippar med frukost. Nu för tiden verkar jag inte bli mätt på yoghurt* med sylt* någon längre stund, men jag skulle kunna äta det om jag med flit vill bli hungrig en stund senare. 

On 8/1/2021 at 8:13 AM, Tr0llet said:

För mig är det lättast att låta bli allt, att inte göra några undantag.

Total avhållsamhet är lättare att hantera än att försöka äta med måtta. 

Jag resonerar likadant fast om de flesta skapelser av mjöl och mjöl+socker. Det blir lite av att ge sig ut på hal is om jag skulle baka muffins eller kladdkaka, även om den skulle vara glutenfri och sötningen är något annat. Att det funkar med pannkakor och våfflor av mandelmjöl har nog mer att göra med att jag aldrig direkt varit förtjust i att äta dem naturella, utan dem med något sött ovanpå.

• Like 1

18 timmar sedan, morgonsol sade:

Är det tankar som hindrar mig från att sova får jag skriva ner dem.

Nej, jag menar inte tankar. Att skriva ner dem är en bra idé. Jag brukar lyssna på ljudbok, för att hantera fladdriga tankar. Men då har jag kommit så långt som till sängen. 
Det jag tänker på är en allmän vag känsla av att jag borde ha…eller nåt. Inget som går att sätta ord på. Ger rastlöshet. 
Bättre att försöka förebygga det. Göra saker. Göra roliga saker, spännande saker. Äta bra. Vila. Motionera. 

• Like 4