Jump to content

Sockerfri månad

morgonsol
 Share

Recommended Posts

Ett försök till att utvärdera de dagar som gått i augusti hittils. Första veckan* (1-7/8) fortsatte det väl ungefär som det gjort tidigare: sylt*, senap, choklad, diverse bär, tuggummi, småätande, ätit något äpple. Som kronan på verket var jag dessutom ute med en familjemedlem och åt då 1 kula glass. Gillade inte hur glassen påverkade min hjärna. Andra veckan*, dvs från och med 8/8, har det blivit lite bättre. Förvisso yoghurt med honung och lite choklad 8/8 respektive frukt och bär 9/8. Efter det har det inte varit några stora avvikelser, då jag ätit och tänkt fortsätta äta lite bär från trädgården och något enstaka plommon, då de håller på att mogna. Jag har också bestämt mig för att begränsa intaget av mejerier till smör, grädde och ost ett tag framöver. Sen skulle det också vara bra att äta mer riktig mat, så att jag inte dricker te med grädde för att försöka kompensera för bristande mättnad och då försöker skjuta fram när jag behöver äta. 

Några ord om sömnen också. Jag upplever att det har blivit bättre. Kan börja bli trött redan vid kl 22 och har somnat innan kl 01 väldigt många dagar nu. Jag brukar komma upp ca 09:30 på morgonen. Jag har också noterat att jag varit uttråkad de två senaste kvällarna precis innan jag ska somna. Dopamin...? 

• Like 2

8 timmar sedan, morgonsol sade:

Kan börja bli trött redan vid kl 22 och har somnat innan kl 01 väldigt många dagar nu. Jag brukar komma upp ca 09:30 på morgonen.

Tänk vad olika det kan vara. Jag är jättetrött vid 19 och stolt när jag kan hålla mig vaken till kl.21... Å andra sidan vaknar jag före 5... 
Dopamin är absolut inblandad i känslan av att vara uttråkad men känner du att du behöver göra nåt/äta nåt då? Att vara uttråkad kan ju också hjälpa sömnen, tänker jag.

• Like 3

On 2021-08-02 at 15:56, morgonsol sade:

Utan det är något annat som gör att jag dras till choklad och tuggummi, men vad? 🤔

Jag tycker oftast att det inte hjälper att söka svaret på frågan varför. (Om man är en hacker förstås, och mäter, undersöker, skickar blodprov till lab osv, då kan man säkert hitta svaret.) Istället funderar jag oftast på lösningen, för frågan varför får mig bara att stå och stampa på samma ställe. Dessutom finns det säkert flera orsaker till att man gör som man gör, någon social aspekt, någon psykologisk aspekt och flera olika fysiska aspekter. Det blir liksom hopplöst att reda ut den djungeln.

I en av dietdoctors podcasts berättar David Raubenheimer och Stephen Simpson om att vi har fem olika sorters mättnad som vi måste tillfredsställa. Själv har jag haft någon liten tanke på att ta reda på mera kring det, för att se hur jag lyckas strikta till mig över tid under hösten.

Det är riktigt viktigt vad man tänker på. Så länge som man tänker på var och hur man misslyckas och vad som är fel, blir det ens sanning. Prova t ex på att INTE tänka på en rosa elefant. Vad tänker du på? Samma sak händer ifall vi tänker på att vi inte ska äta eller göra något, vi tänker fortfarande på problemet och på basen av problemet kan vi inte bygga något. Prova istället på att tänka på det du lyckas med, undersöka vad du gör då du lyckas och flytta fokus till det som fungerar. Gör mera av det som fungerar. Ändra något i det som inte fungerar, något som är relevant för dig, konkret, mätbart och tillräckligt lätt så du kan och vill göra det. Så länge vi gör om samma sak om och om igen, får vi samma sak om och om igen. Gå tillbaka och läs dina egna inlägg, vad hittar du för mönster som du vill/kan bryta? 

Kämpa på 😊

• Like 2
  • Boom 1

3 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag tycker oftast att det inte hjälper att söka svaret på frågan varför.

Men om man inte vet varför, om man inte förstår problemet, hur kan man då hitta en lösning? Då får man testa slumpmässiga åtgärder; kanske funkar något…

Beror det på mineralbrist? Beror det på tarmfloran? Beror det på stress? Beror det på ett tråkigt liv? Beroende? Vana? Dålig karaktär? (NEJ!!!) Jag bara spånar…

Sedan ska man förstås inte koncentrera sig på misslyckanden. Bara konstatera och gå vidare. 

Själv tror jag på att magnesiumbrist är en möjlig orsak till chokladsug. 

• Like 3

1 timme sedan, Effie sade:

Men om man inte vet varför, om man inte förstår problemet, hur kan man då hitta en lösning? 

Hur får man reda på varför? Vissa saker kan man söka svar på, men det är också en risk att man kör fast. 

• Like 1

9 minuter sedan, Tr0llet sade:

Hur får man reda på varför? Vissa saker kan man söka svar på, men det är också en risk att man kör fast. 

Nej, det är klart att man inte alltid får reda på varför. Men att lösa fel problem hjälper inte heller. Man får väl systematiskt gå igenom alla tänkbara orsaker, pröva att åtgärda och se om det hjälper. 

• Like 3