Jump to content

Träning och matintag

morgonsol

Recommended Posts

Funderar lite över hur lång tid det bör gå mellan att man har ätit och att man påbörjar ett träningspass om man äter LCHF. Har löptränat två gånger denna vecka med olika resultat. 1) Innan lunch och hade då inte ätit något sedan kvällen innan, så fasta på ca 12 timmar. Hade i och för sig ett högt tempo, så orkade inte hålla i gång så länge, ca 20 minuter. Seg i huvudet på eftermiddagen. 2) Fick gå ca 2 timmar mellan att jag hade ätit och att träningen påbörjades. Förvisso bättre tempo den gången men fick håll och fick bita ihop för att klara mina 30 minuter. Kan tillägga att jag ätit LCHF i ca 6 månader.

Jag vill inte sluta äta LCHF men vill få det att fungera med en förhoppningsvis, framtida träningsvana. Tänker även att vad man äter spelar roll. Så ni som redan har lyckats kombinera träning och LCHF, hur gör ni? Hur många timmar behöver det gå efter att man har ätit innan man kan påbörja ett träningspass?

• Like 1

10 timmar sedan, morgonsol sade:

Så ni som redan har lyckats kombinera träning och LCHF, hur gör ni?

Nu kör jag ju mest lågpuls så jag springer helst på morgonen, innan frukost. Ska jag träna hårdare äter jag nåt litet bara (typ ett ägg) och då behöver jag inte vänta. Skulle jag äta ett större mål, typ middag, behöver jag vänta längre men jag håller med Kattuggla, det känns när man kan. Du får kolla tiden nån dag när du kan vänta in känslan, så kan du planera efter det sen.

• Like 3
  • Thanks 1

Har försökt läsa på lite. Det jag kan göra är att undvika att träna tidigast 3 timmar efter en stor måltid, öka på träningen succesivt och inte börja med ett för högt tempo.[1] Och utifall jag får håll igen kan jag inte göra så mycket annat än att säkna tempot. Så prova att träna först 3-5 timmar efter närmsta stora måltid bör gå, i mitt fall blir det lunch då jag helst tränar eftermiddag/kväll. Lite beroende på vad jag ätit kan jag vara mätt i 5-8 timmar om jag inte tränar, men hungrig blir jag efter ett löppass.

@MariaF Använder du pulsklocka eller liknande för att säkerställa att du tränar lågpuls? Har du några andra tips på mellanmål än ägg? 

• Like 1

1 timme sedan, morgonsol sade:

@MariaF Använder du pulsklocka eller liknande för att säkerställa att du tränar lågpuls? Har du några andra tips på mellanmål än ägg? 

Oj, nu riskerar du att få igång mig... :ph34r: För att slippa det :) hänvisar jag till min/vår tidigare tråd Overweight vs overfat, följt av vår långa MAF-tråd som spann vidare på den första tråden. 

Ja, jag använder pulsklocka med bröstband och tränar oftast enligt det som kallas MAF, Maximum Aerobic Function (väl beskrivet i nämnda trådar). Principen är enkel: 180 minus fysisk ålder är MAF-pulsen, dvs den puls man helst ska ligga på eller strax under. Skapar bäst fettförbränning och uthållighet.

Ost- och skinkrulle. Ölkorv (men kan bli lite rapig...), morot (eftersom jag inte är superstrikt), paprika, tomat, gurka med salt, liten bit fröknäcke med pålägg, lite nötter.

• Like 2
  • Thanks 1

Personligen tycker jag att har det gått några timmar efter ett lite större mål mat så kan jag springa ... tycker inte att det skillnad med eller utan LCHF. Sen så kan löppass kännas på massor av olika sätt för mig utan att jag kommer på någon egentlig orsak till det hela. 😉

• Like 5

Var och tränade i onsdags kväll, det gick bra. Slapp håll men benen kändes tyngre. Ölkorv vid 11, lunch strax innan kl 14 och lite philadelphiaost vid 17-tiden. Halvtimmen innan jag började träna började jag känna av lite hunger, dvs ca 19:30. Tror även jag eldat på fettbrasan en del nu senaste dagarna. Efter löppasset åt jag 2 dl smetana som en del av middagen (2 hamburgare och grönsaker). Igår extra smör till lunchen, var knappt hungrig på kvällen.

Nuvarande fokus med träningen är att etablera en träningsvana, men att inte titta på resultat (tid, sträcka etc) är svårt? Någon som har tips på hur man hanterar det?

• Like 1

Guest Tureborgaren

Nuvarande fokus med träningen är att etablera en träningsvana, men att inte titta på resultat (tid, sträcka etc) är svårt? Någon som har tips på hur man hanterar det?

Jag har aldrig varit så resultatinriktad - snabba tider eller långa sträckor. Däremot loggar jag all träning i antal spenderade minuter, ev antal steg, och medel- och maxpuls. Om jag gymmar skriver jag in vilka övningar jag gjort. Jag tycker pulsen ger ett bra mått på hur jag mår och hur det går med träningen.

On 2019-08-23 at 20:26, Tureborgaren sade:

Jag tycker pulsen ger ett bra mått på hur jag mår och hur det går med träningen.

Hur mäter du pulsen i så fall? Har själv funderat ett tag på om det kan vara aktuellt med en pulsklocka eller nåt. Håller för övrigt med dig om att pulsen är ett bra mått på träning och mående.

Guest Tureborgaren

Hur mäter du pulsen i så fall? Har själv funderat ett tag på om det kan vara aktuellt med en pulsklocka eller nåt. Håller för övrigt med dig om att pulsen är ett bra mått på träning och mående.

Pulsklocka med bröstband, en billig som jag köpte Clas Ohlson efter att min förra dyrare Polar-klocka gav upp efter lång och trogen tjänst.