Anna Sved Posted August 19, 2019 Share Posted August 19, 2019 Hej! Jag har precis börjat med LCHF och har en fråga om fördelningen mellan Fett, Protein och kolhydrater. Jag är helt med på att minska kolhydraterna till maximal 20G (5%) per dag men ha tycker det blir mycket proven om jag tex äter ägg,, os, smör min fördelning i % blir Fett 68%, kolhydrater 4% och protein på 28% Hjälp mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 19, 2019 Share Posted August 19, 2019 1 timme sedan, Anna Sved sade: Hej! Jag har precis börjat med LCHF och har en fråga om fördelningen mellan Fett, Protein och kolhydrater. Jag är helt med på att minska kolhydraterna till maximal 20G (5%) per dag men ha tycker det blir mycket proven om jag tex äter ägg,, os, smör min fördelning i % blir Fett 68%, kolhydrater 4% och protein på 28% Hjälp mig! Får se om det är någon hjälp men 5%K är i själva verket 5 E%, dvs i pocent av ditt kaloribehov och någon har räknat ut att 20 gram per dag stämmer för någon som drar cirka 2000 Kcal! Och läkarna som oxå utgår från att alla behöver 2000 Kcal per dag sätter ketogen diet till 100 gram kolisar eller under! Det är hur som helst rätt svårt att landa på 5E% kolisar, då får man nästan utesluta alla grönsaker! Inte nog med olika E%, så är protein/aminosyror essentiellt, så det följer lixom inte alltid macronutrient fördelningen.. iomed att de är konstanter i födan, då de behövs för att bibehålla muskler, benstomme, ensymer och en del hormoner/signalsubstanser, så de sätter man minimum till 1-0,8 gram per kilo normalvikt för ens längd, tränar man det minsta så kan man i stället lägga sig på 1,5 gram protein per kilo och dag. Såå då kan man få rätt höga E% protein iallafall om ens kaloribehov via måltider sjunker, dvs man skall oxå räka in det kroppsegna fett man förbrukar, detta sätter man till cirka 7000 Kcal per kilo. Iallafall, först tappar man som regel några kilon vatten, effter minst fyra veckor så kan man sen räkna resterande viktnedgång till kroppsfett och kroppen verkar max vara villig att släppa cirka ett halvt kilo per vecka.. max och det ger vid handen cirka 500 Kcal per dag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 19, 2019 Share Posted August 19, 2019 Välkommen till forumet, Anna Sved! 20g kolhydrater är en bra riktlinje men blir bara 5E% om man jämför med kalorierna (energin). Eftersom du har siffror på övriga makronutrienter gissar jag att du loggar det du äter? Kryddsmör till maten kan vara ett bra sätt att få upp fetthalten. Ett tag var det väldigt populärt att dricka fettkaffe, något de flesta avråder ifrån numera eftersom det för många då blir för mycket energi totalt sätt. Man kan överäta på LCHF också. Vill du ändå testa så ta en klick smör och/eller kokosfett i kaffe, kanske en skvätt grädde också, och vispa med stavmixer eller lattevisp. Smaskens. (Säger jag som bara dricker te... men det är gott då med.) Kladdiga röror, t ex Birgitta Höglunds zucchinisallad kan vara ett tips. Försök att hålla nere mejerierna om det är viktminskning du är ute efter. Ta dem som tillbehör, inte istället för annan mat. Välj gärna feta köttbitar, typ stekfläsk och ät skinnet på kycklingen. Makrill är också fett. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted August 19, 2019 Popular Post Share Posted August 19, 2019 56 minuter sedan, Zepp sade: Det är hur som helst rätt svårt att landa på 5E% kolisar, då får man nästan utesluta alla grönsaker! Om man äter 100 gram vitkål (4,7 g kolhydrater), 100 gram broccoli (3,1 g kolhydrater), 100 g paprika (5,2 g kolhydrater) och 100 g zucchini (2,2 g kolhydrater) får man i sig 400 gram grönsaker men bara 15,2 gram kolhydrater, vilket blir lite drygt 3 E% om man äter 2000 kcal. Det är mer grönsaker än de flesta äter gissar jag, inklusive normalkostare. Och då får man ändå rum för lite kolhydrater från andra livsmedel, som grädde t.ex. innan man kommer upp i 5 E%. Håller alltså inte riktigt med dig där, Zepp Siffrorna hämtade från matkalkyl.se. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 23 timmar sedan, SGK sade: Om man äter 100 gram vitkål (4,7 g kolhydrater), 100 gram broccoli (3,1 g kolhydrater), 100 g paprika (5,2 g kolhydrater) och 100 g zucchini (2,2 g kolhydrater) får man i sig 400 gram grönsaker men bara 15,2 gram kolhydrater, vilket blir lite drygt 3 E% om man äter 2000 kcal. Det är mer grönsaker än de flesta äter gissar jag, inklusive normalkostare. Och då får man ändå rum för lite kolhydrater från andra livsmedel, som grädde t.ex. innan man kommer upp i 5 E%. Håller alltså inte riktigt med dig där, Zepp Siffrorna hämtade från matkalkyl.se. Bra att du drar upp det där igen, dvs skillnaden mellan kolhydrat-gram/pocent och E%! Såå vi är liksom inne på samma, dvs de är en himmelsvid skillnad mellan E% och gram%! Iallafall så anser jag som så.. att kalorier spelar roll samt att en mer ketogenare diet ! Oså har jag fucking en massa problem med mina kommentarer på min nya W10 dator, den ändrar mina ordval Såå bortsett från det faktum att ens laptop som varit ens följeslagare nästan lika länge som ens katt.. jag lägger härmed ner alla kommentarer om eventuella partners! E% är en sak Macrofördelning något annat och kaloribehov en helt annan grej! Såå under 100gram kolisar per dag så anser våra väl utbildade (iallafalla de flesta fall) att man tangerar ett ketabolt tilltånd! Oså får resten spekulera om huruvida Mandelkubb eller kanelbullar är det godaste/bästa till kaffet! 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts