LillaRundaBarnmorskan Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Hej Vaknade i natt av att jag svettades enormt och kändes som jag skulle brinna upp? Jag är en frusenlort annars. Enligt ketostickorna är jag möjligen på väg in i ketos, men inte där på långa vägar. Är detta normalt? Dessutom är jag mästare på att sabba allt just i detta stadium då jag nästan är där, vad gör jag för att stå emot frästelsen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Frestelser faller man för! I ditt fall får du se till att de där snygga jeansen i två storlekar mindre än nu är din frestelse. Eller ett korrigerat blodtryck. Eller.... Ja, du förstår vad jag menar. Håll fokus på anledningen till varför du vill göra detta. Tyvärr är fåfänga sällan en bra motivator i längden medan sjukdom, eller kanske snarare önskan om dess frånvaro, brukar funka bättre. Hur var det, är du i förklimakteriet? Tänker vallningar relaterade till det? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LillaRundaBarnmorskan Posted August 20, 2019 Author Share Posted August 20, 2019 Hej Vet inte, tror inte jag är i klimakteriet. Har fortfande regelbunden mens. Har en klänning som jag hängt upp på en galge, som jag gärna önskar komma i någon gång... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 58 minuter sedan, LillaRundaBarnmorskan sade: Hej Vet inte, tror inte jag är i klimakteriet. Har fortfande regelbunden mens. Har en klänning som jag hängt upp på en galge, som jag gärna önskar komma i någon gång... Om det är vallningar du känner av, vilket inte är omöjligt om du är i "rätt ålder", så kan de eventuellt ha lösts ut av kostomläggningen. Omläggningen i sig är en form av stress. Du kanske har annat som stressar/oroar dig. Och klimakteriet är en form av stress. Förklimakteriet börjar i 35-årsåldern och hela processen tar alltså 15-20år... För de flesta kommer de påtagliga förändringarna i slutet av de 40 men det är förstås individuellt. Tillsammans bidrar de till östrogendominans, dvs östrogenet är inte nödvändigtvis högt men i förhållande till progenteron, gulkroppshormon, är det högt. När östrogendominans är aktuellt kommer både fysiska fenomen som vallningar men också känslomässiga, tex att man är ledsen eller vrålarg för ingenting, glömsk, har "hjärndimma" mm. För att knyta ihop säcken - Progesteron tillverkas av samma byggstenar som kortisol, stresshormonet. Det kan också byggas om till kortisol om kroppen behöver mer av det. Kroppen prioriterar överlevnad framför må bra. Om du åldersmässigt stämmer in på förklimakteriet så sök på det och ordet östrogendominans så blir du nog snart klar över om det kan vara aktuellt. Föreslår att du tar kort på klänningen och sätt upp på kylskåpsdörren eller var du lockas mest av frestelser. Ibland kan det hjälpa. Själv brukar jag få mycket gjort när mina frestelser blir stora för det enda som hjälper är att göra nåt fysiskt, sätta sig med en bok funkar INTE! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 10 timmar sedan, LillaRundaBarnmorskan sade: Vaknade i natt av att jag svettades enormt och kändes som jag skulle brinna upp? Jag är en frusenlort annars. Säker på att du inte är eller håller på att bli sjuk? Själv har jag också varit frusen av mig tidigare och din beskrivning överensstämmer med hur jag upplevde frossa senast. Annars kan det nog ha med ämnesomsättningen om du nu striktat upp/lagt om kosten gentemot tidigare. Har själv fått byta till ett tunnare täcke ganska nyligen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LillaRundaBarnmorskan Posted August 20, 2019 Author Share Posted August 20, 2019 Hade bara ett påslakan i natt. Jag prövade mina ketostiks är i ketos nu, hoppas kunna hålla i det denna gång. Har aldrig varit så törstig, fått i mig 3,5 L nästan 4. Jag som aldrig är törstig,. Prövade även kanelsmör som kvällsfika med en kopp kaffe, faktiskt godare än jag trodde 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 27 minuter sedan, LillaRundaBarnmorskan sade: Hade bara ett påslakan i natt. Jag prövade mina ketostiks är i ketos nu, hoppas kunna hålla i det denna gång. Har aldrig varit så törstig, fått i mig 3,5 L nästan 4. Jag som aldrig är törstig,. Prövade även kanelsmör som kvällsfika med en kopp kaffe, faktiskt godare än jag trodde Grattis då har du inga tecken på Hypothyreos iallafall! Aså välkommen i gänget, mitt stora sömnproblem är att jag är skitvarm. det får max vara 15-16 grader i sovrummet om jag överhuvdtaget skall kunna sova! Och jag måste frysa innan jag går och lägger mig.. annars är det ingen ide! Bäst sover jag på vintern med vidöppet fönster och temperaturen sjunker ner mot nollgrader i sovrummet, med extra filt! Kruxet är att man inte vill gå upp när väl klockan ringer.. för det är svinkallt! Iallafall törsten antyder omsttällningsproblem, ta några saltsupar och känn om det blir bättre? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts