Snakebiite

Hur mycket fett?

Recommended Posts

Hejsan allihopa, jag är ny här på forumet. 

Jag har ätit lchf till och från nu i några år men jag har mest prövat mig fram och sett vilket som fungerat och så...

 

Vad jag skulle vilja veta är hur vet man hur mycket fett man ska ha till maten, många gånger kan jag dricka en kopp the med kokosfett i på morgonen och ett kokt ägg (gillar inte majjo) men jag misstänker att koksfettet kanske inte är tillräckligt mycket fett till detta? 

 

Skulle bli jätteglad om något på ett enkelt sätt kunde förklara för mig hur man typ räknar ut detta :S 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen aptitreglering?

 

Du börjar inte med fettet.. utan med proteinet, det är din konstant i födan, plus vitaminer och mineraler!

 

Du/man behöver cirka 1 gram protein per kilo och dag i snitt som minimum.. som regel får man det genom kött, fisk, ägg fågel ost osv.

Och du kan räkna att det är cirka 20% protein i de matvarorna i snitt, några har mer några har mindre.. varierar du dig så blir det bra i slutändan ändå.

Sen så funderar du på en lämplig mängd kolhydrater.. för ditt mål.. säg cirka 25-50 gram om dagen.. det blir cirka 5-10 E%

 

Resten är fett upp till ditt energibehov.. gärna uppemot 70-80E%.

 

Eller så skiter du i allt räknande och ser till att köpa de fetaste matvarorna, slutar med socker, läsk, bröd, flingor, gröt, potatis, pasta, ris, steker i smör och slår en slatt grädde i såsen, en skvätt olivolja på salladen.. osv.

 

Enklast förklarat såhär;

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aptitreglering? Det är inte så att jag går och är hungrig hela tiden utan bara det att jag har hört att det är viktigt att man får i sig tillräckligt mycket fett =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meningen är att fettet ska hålla dig mätt, inte att du ska proppa i dig en viss mängd. Känner du dig mätt och belåten och får de resultat du väntar dig (viktminskning eller vad du är ute efter  :D ) så får du troligtvis i dig tillräckligt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag känner mig typ aldrig hungrig men det är trögt att gå ned på vågen..

Kan dock bero på att jag bara har ca 8-10 kilo kvar till mål men hur gör man då när det känns så tungt, jag tappar lätt inspirationen när ingenting händer på länge. =/  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fett skall vara en hög andel av ditt energibehov!

 

Finns inga som helst finesser i att äta smör med sked!

 

Tja om du alldrig är hungrig så kanske du äter för mycket eller för ofta?

 

Det är altså helt normalt att bli hungrig strax före en måltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter när jag jobbar kväll klockan 

Frukost klockan 12

sen kanske nått ägg innan jag åker till jobbet vid 14 

sen e det fika rast på jobbet vid 17:45

sen sista måltiden vid 20

 

Dagtid 

04:00 dricker jag en mugg the med en tsk kokosfett i på morgonen och nått kokt eller stekt ägg innan aj åker till jobbet.

08:30 äter jag frukost på jobbet brukar bli en dl turkisk yoggi med lite hallon i eller en skiva med diverse pålägg på utav hembakat bröd. 

11:00 Lunch någon gryta jag gjort..

17:00 - 18:00  middag samma som lunch eller något nytt jag lagar 

 

Jag upplever inte att jag går runt och är hungrig utan aj blir hungrig lagom till mina måltider så att säga, jag går inte runt och är vrål hungrig som man var när man åt tex vv. 

 

Jag gör mest grytor, med sallader till och ibland bakar jag lchf bröd som omväxling annars är det mest stekt eller kokt ägg och grönsaker.. 

 

Kanske äter jag för mycket mejeriprodukter =/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aptitreglering? Det är inte så att jag går och är hungrig hela tiden utan bara det att jag har hört att det är viktigt att man får i sig tillräckligt mycket fett =)

 

Idén är att du ska äta lite kolhydrater, normala mängder protein*, och resten så mycket fett att du blir mätt. 

 

* men inte för mycket, väldigt fettfattig och proteinrik mat är dåligt för njurarna, höjer blodsockret, och är i extremfall direkt livsfarligt. Ät ungefär lika mycket kött som du brukade göra innan LCHF så är allt ok. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter när jag jobbar kväll klockan 

Frukost klockan 12

sen kanske nått ägg innan jag åker till jobbet vid 14 

sen e det fika rast på jobbet vid 17:45

sen sista måltiden vid 20

 

Dagtid 

04:00 dricker jag en mugg the med en tsk kokosfett i på morgonen och nått kokt eller stekt ägg innan aj åker till jobbet.

08:30 äter jag frukost på jobbet brukar bli en dl turkisk yoggi med lite hallon i eller en skiva med diverse pålägg på utav hembakat bröd. 

11:00 Lunch någon gryta jag gjort..

17:00 - 18:00  middag samma som lunch eller något nytt jag lagar 

 

Jag upplever inte att jag går runt och är hungrig utan aj blir hungrig lagom till mina måltider så att säga, jag går inte runt och är vrål hungrig som man var när man åt tex vv. 

 

Jag gör mest grytor, med sallader till och ibland bakar jag lchf bröd som omväxling annars är det mest stekt eller kokt ägg och grönsaker.. 

 

Kanske äter jag för mycket mejeriprodukter =/ 

 

Om du känner att du äter rätt för övrigt, dvs rimliga mängder fet och protein och minimalt med kolhydrater så kan du precis som du föreslog själv prova att dra ner på mejerier, har hört att det har fungerat för många!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.