HenrikochAnna Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Hej Jag påbörjade min LCHF resa för 2 veckor sedan. (5kg lättare nu). De två första veckorna käkade jag 2 ägg och majonnäs till frukost. Nu fungerar det inte längre, behöver något nytt förslag på frukost som går riktigt fort att göra. Jag tänkte mig ifall detta skulle fungera enligt strikt lchf? 1.5dl Rysk yoghurt 0.5dl Vispgrädde 40% lite ICA Sötströ Några Hallon Ni som har koll, skulle detta vara en fungerande frukost enligt strikt LCHF? MVH Henrik 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Hej och välkommen hit! Vad menar du med "fungerar det inte längre"? Är det att du tröttnat på det? Yoghurt-frukost kan definitivt fungera på strikt lchf, men jag hade unvikt sötströt och ev hallonen om det triggar sötsug. Jag hade istället lagt till hackade nötter av olika slag. Inga problem att ordna i förväg och ha ligandes i en burk, så är det bara att lägga på yoghurten när man har bråttom. Annars är väl middagsrester det enklaste, om det går att värma och sedan äta. Och ha någon god sås eller gott kryddsmör liggandes i kylskåpet så man kan öka på fettdelen om så behövs. Lycka till! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Hej och välkommen hit, Jag åt något liknande i början och det var rysk yoghurt , vispgrädde. blandning av mandel-hassel och valnötter och riven kokos för att ytterligare öka fetthalten. Men det tog inte så lång tid tills jag kände att jag inte behövde frukost och nu äter jag i princip bara det om jag bor på hotell och de har en bra varm buffe... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Jag brukar cykla lite mellan följande frukostar: * Bacon med ägg. * Lax-avocado-sallad med olivolja och vinäger * Kaffe med kokosolja och ägg ihopmixat * Precis som du tänker, Rysk yoghurt med kokosflingor och kanske några andra frön och några delar av en frukt eller lite bär (Jag tar sötningsmedel lite för ofta ändå så det undviker jag till frukost.) * Ibland som Cleppa, Ingenting! Alla alternativen ovan duger i strikt LCHF, Yoghurten är väl ur en strikthetsaspekt sämst, men det funkar. Tänk på att för en del så kan mejerier ställa till det lite men å andra sidan för många verkar det fungera bra. Men kan vara värt att fundera på om du slutar gå ner i vikt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Här hittar du några förslag: http://nutriavans.se/category/recept/frukost-recept/ Äter sällan frukost nuförtiden, men om jag vaknar hungrig kan jag äta några sillbitar, en burk makrill eller middagrester. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 1 timme sedan, HenrikochAnna sade: Hej Jag påbörjade min LCHF resa för 2 veckor sedan. (5kg lättare nu). De två första veckorna käkade jag 2 ägg och majonnäs till frukost. Nu fungerar det inte längre, behöver något nytt förslag på frukost som går riktigt fort att göra. Jag tänkte mig ifall detta skulle fungera enligt strikt lchf? 1.5dl Rysk yoghurt 0.5dl Vispgrädde 40% lite ICA Sötströ Några Hallon Ni som har koll, skulle detta vara en fungerande frukost enligt strikt LCHF? MVH Henrik Välkömmen, till det här forumet som förhopningsvis kommer att ställa dina tankar på ända1 Dvs vad är det för fel på äggobacon? WTF ett halv paket ekologiskt bacon samt två ägg per portion är ju lixom bara hotellvistelse! Oså några skivor ost, proscuto , salami, ruccolablad, litta andra färska grönsaker! Dvs fortsätt för det du nämnt är lixom inget större fel på per se, dvs det är riktig mat/frukost! Oandrasidan så kunde du shifta din frukost till hotell/strikt lchf dvs äggobacon! Osen när du njutit av din hiotellfrukost ett tag så kan du skippa frukost över huvud taget.. såvida du inte är en sådan som går upp 5 på morgonen, därvidlag kan frukost vara rätt bra! Men då behöver man sällan äta lunch. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 21, 2019 Share Posted August 21, 2019 Martina Johansson är en påläst tjej som kan detta med lchf och keto. Hon skrev nyss om frukostdilemmat på sin blogg: https://martinajohansson.se/keto-boken-ar-har/ Min frukost numera är vad du äter till lunch. T ex pannbiff. Grönsaker. Rejält med fett. Jag vill äta större delen av mitt protein tidigt på dagen, då detta gynnar mättnaden resten av dagen. Och lite annat. Sen äter jag sen lunch och inget mer den dagen. Men det är hardcore Du bör äta tre mål om dagen såhär i början och de måltider kan se ganska likadan ut. Kött, grönsaker, fett. Dissa allt vad jogurt och substitut heter! Till skillnad från många andra härinne är jag ingen vän av att hoppa över frukost, då det strular till det med kroppens cirkadiska rytm. Men det är jag, det och det passar mig. Var en får hitta sitt eget bästa. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted August 21, 2019 Share Posted August 21, 2019 Ost- och skinkrullar och en avokado Smoothie på rysk yoghurt, vispgrädde och frysta eller färska bär (som förbereds kvällen före) Kesobröd med pålägg (ost och skinka eller ägg/majonnäs) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted August 21, 2019 Share Posted August 21, 2019 Jag äter också samma mat som till lunch eller middag. Brukar laga lite extra middag och ställa i kylen, så det räcker till frukost. Främst för att jag mår bäst på okonstlad ren mat som kött, fågel, fisk med de grönsaker jag tål och fett till. Men har heller aldrig gillat frukostmat. Bara tanken på barndomens ljumma mejerier som luktar lite härsket och skurit sig av lingonsylten, får mig att rysa. Detsamma gäller ägg, som jag tvingar i mig medan jag håller för näsan(ett om dagen) för att det är supernyttigt. Bacon är gudomligt gott, men inte en ren råvara och triggande för mig, så vill inte äta det varje dag. Finns det inga middagsrester i kylen eller mat i frysen till frukost, så tar jag oftast fram wokpannan. Hackar grönsaker, kyckling, chili osv som jag fräser i kokosolja och toppar med t.ex lite cashewnötter(rika på resistent stärkelse). Ibland skippar jag frukost. Beror på vad jag ska göra på förmiddagen. Ska man bara sitta på baken på en kontorsstol så behöver man knappast frukost. Beror ju helt på, hur man påverkas av att skippa frukost. Så länge det inte innebär att man äter mer på kvällen, så spelar det knappast någon roll. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenrikochAnna Posted August 21, 2019 Author Share Posted August 21, 2019 Hej Alla Tack för alla bra svar! Hade verkligen inte räknat med så mycket feedback på detta! Bara för att förtydliga, jag har förätit mig på kokt ägg och majonnäs till frukost. Jag behöver ett substitut som går lika fort som att ta fram ägg och majonnäs från kylen. Äggen kokar jag några dagar innan i äggkokaren. Typ 6 åt gången. Helgerna brukar bestå av 1 pkt bacon + 2 stekta ägg och lite stekt lök + några droppar tabasco för lite extra spänning. Hur som helst, tack för all bra feedback. Fått massor med tips som jag ska testa! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Det beror på vad ditt mål med LCHF är. Är det bara viktnedgång så är det ju bra att skippa frukost och på det sättet förlänga nattfastan. Är det hälsan som ska förbättras så är det ju bra att skippa frukost och på det sättet förlänga nattfastan. Ja, du fattar, jag är inne på detta med fastan. De som har övervikt och en hel del hälsoproblem har ofta förfettade inre organ som levern och bukspottskörteln. Då gör dessa timmar utan mat tricket och levern, bukspottskörteln mm mm börjar släppa på sina fettförråd. Nu kan det vara så att 16 timmar utan mat inte riktigt räcker och då får man hoppa över flera måltider i följd och testa längre fastor. Vissa är frukostmänniskor och är hungriga på morgonen då får man äta större frukost och hoppa lunch & middag för att få en längre fasta. Då kan man äta riktig lagad mat till frukost. Det intressanta i sammanhanget är att den söta flingor och yoghurt frukost är en modern uppfinning. Jag är riktig imponerad hur bra man har lyckats med marknadsföringen av flingor och hur väl man har lyckats att slå in i våra skallen att frukost måste bestå av dessa godis eller att det ska bestå av någon speciell "mat". Ägg och bacon var det innan och då fanns det hur många sätt som helst att laga ägg på. Min frukost är en halv kopp varmt vatten/silverte med salt och en kopp svart kaffe. Mannen och barnet äter löskokta ägg till frukost med fettkaffe respektive fettkakao till och lite ost och leverpastej ibland. Det har varit vår frukost i säkert 5 år nu. Om jag äter lunch beror på vad som serveras i restaurangen i närheten. Middag eller inte beror på om jag bestämmer mig att fasta längre eller ej. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 On 2019-08-20 at 21:24, Peter B sade: Jag brukar cykla lite mellan följande frukostar: * Bacon med ägg. * Lax-avocado-sallad med olivolja och vinäger * Kaffe med kokosolja och ägg ihopmixat * Precis som du tänker, Rysk yoghurt med kokosflingor och kanske några andra frön och några delar av en frukt eller lite bär (Jag tar sötningsmedel lite för ofta ändå så det undviker jag till frukost.) Långa cykelrundor blir det 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts