Jump to content

Lever cirros

Recommended Posts

Hej. Jag har sedan många år haft en kronisk leverinflamation som resulterade i att jag fick ärrvävnad på min lever (skrumplever). Som en konsekvens av detta så fick jag genomgå en encefalopati. (Det var inte på grund av grovt och långvarigt alkohol missbruk). Nu undrar jag om det finns några risker eller annat  jag bör vara medveten om vid övergång till LCHF-KOST och Keto 

• Like 1

Utan att veta nåt om nåt, speciellt inte nåt om kronisk leverinflammation, så kan jag inte tänka mig att det är skadligt med riktig mat, lagad från grunden av svenska råvaror. 🥦 🐄 🇸🇪

Men du kan ju börja försiktigt för säkerhets skull. 🙂

• Like 6

Väldigt svårt att ge råd, eftersom levercirros inte på något vis kan jämföras med fettlever(som LCHF är bra emot). Det finns liksom en orsak att ingen av LCHF-experterna går in och pratar om att behandla just levercirros med LCHF/keto. Det är ett alltför allvarligt medicinsk tillstånd och gör man fel så blir resultatet katastrofalt. Det går inte att reversera på samma sätt som fettlever med kosten, eftersom delar levern redan är död.

Jag har själv en nära anhörig med levercirros, som fått det främst pga en annan sjukdom. För denne är det inte en fråga om att följa en specifik kost, utan att äta på det sätt som ger bäst överlevnad på sikt och skjuta upp ev transplantation. Det som gäller är flera små mål per dag med mycket protein, för att behålla muskelmassa och få i sig alla näringsämnen. Socker bör självklart undvikas, eftersom fruktos sabbar levern ännu mer. Men bör också vara lite försiktig med salt, eller främst livsmedel med tillsatt salt, vid levercirros. Att t.ex ta en massa "saltsupar" som man gör inom keto/lchf, är ju främst ett råd som ges till friska, som inte har skador på levern som är irreversibla. 

Keto/LCHF är en fett-fokuserad kost. Men jag vågar inte uttala mig om den mängd fett som är ofarlig eller lämplig vid skrumplever/fettlever. Däremot är det säkerligen bra att satsa på icke kemiskt processat naturliga fetter från t.ex smör, olivolja, fet fisk, kött, nötter, avokado, kokosolja, när du väl äter fett.

• Like 5

Du kanske kan vara intresserad av det här inlägget som handlar om hur du stimulerar kroppens egen stamcellsproduktion: http://4health.se/hur-du-stimulerar-kroppens-egen-stamcellsproduktion

Stamceller är kroppens bästa reparationsmaterial och i ditt fall vill man ju att kroppen börjar reparera levern. Levern kan under de rätta förutsättningarna växa till sig. Därför har man ju kunnat donera en del av sin lever och om man är i övrigt frisk så växer levern ut igen. I blogginlägget ovan har man listat de faktorerna som bidrar till att kroppen producerar fler stamceller och dessa ligger i linje med vad vi brukar prata om här på forumet för att hjälpa kroppen att läka de skadorna en sockerstinn kost baserad på industriellt tillverkad mat kan tillfoga kroppen.

Jag vill slå ett slag för just fasta som står som nummer ett på listan. När du bara dricker vatten under en längre tid tillför du heller inte kroppen felaktig föda och ger den möjligheter att göra andra saker, dvs underhåll av skadade celler och vävnad.

• Like 2