Katten1227

Artikel om ägg i nya LIfe-tidningen

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF sedan början av sommaren och har gått ned 14 kg utan ansträngning och utan hunger vilket är fantastiskt då jag tidigare viktväktat och led alla helvetets kval med ständigt sug (undra på det då jag lade mina points på godis och snacks...).

Idag läste jag LIFE-tidningen 8/2019 och där finns en artikel med rubriken "Hur många ägg får man egentligen äta?" Professor Mai-Lis Hellenius manar till försiktighet då ett enda ägg kan innehålla 186 mg kolesterol. Överviktiga rökare med historia av hjärt- och kärlsjukdomar ska enligt henne vara försiktiga med ägg som inte heller är särskilt nyttiga...

Jag har ätit minst tre ägg om dagen sedan jag drog ned på kh och har aldrig mått bättre. Blev inte direkt orolig, men däremot betänksam när jag såg samma kostråd som på 1970-talet när min fettskrämda mamma gav mig ett ägg i veckan och däremellan Lätt& Lagom, smörgåsar och O'Boy gjorde på minimjölk...jag bantade första gången när jag var 13 och sedan följde 30 år med lika många kilos övervikt som ständigt kom tillbaka.

Kommentarer & synpunkter mottages tacksam då jag tydligen fortfarande står med ett ben (eller snarare en fot...) i den världen...! Farfar dog i hjärtinfarkt innan han fyllt 70, pappa och farbror bypass-opererade.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Katten1227 sade:

Jag har ätit minst tre ägg om dagen sedan jag drog ned på kh och har aldrig mått bättre

Hur mådde du innan du åt 3 ägg om dagen? Och innan du åt LCHF? Hur mår du nu? Låt det guida dig. ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Katten1227 sade:

Jag har ätit LCHF sedan början av sommaren och har gått ned 14 kg utan ansträngning och utan hunger vilket är fantastiskt då jag tidigare viktväktat och led alla helvetets kval med ständigt sug (undra på det då jag lade mina points på godis och snacks...).

Idag läste jag LIFE-tidningen 8/2019 och där finns en artikel med rubriken "Hur många ägg får man egentligen äta?" Professor Mai-Lis Hellenius manar till försiktighet då ett enda ägg kan innehålla 186 mg kolesterol. Överviktiga rökare med historia av hjärt- och kärlsjukdomar ska enligt henne vara försiktiga med ägg som inte heller är särskilt nyttiga...

Jag har ätit minst tre ägg om dagen sedan jag drog ned på kh och har aldrig mått bättre. Blev inte direkt orolig, men däremot betänksam när jag såg samma kostråd som på 1970-talet när min fettskrämda mamma gav mig ett ägg i veckan och däremellan Lätt& Lagom, smörgåsar och O'Boy gjorde på minimjölk...jag bantade första gången när jag var 13 och sedan följde 30 år med lika många kilos övervikt som ständigt kom tillbaka.

Kommentarer & synpunkter mottages tacksam då jag tydligen fortfarande står med ett ben (eller snarare en fot...) i den världen...! Farfar dog i hjärtinfarkt innan han fyllt 70, pappa och farbror bypass-opererade.

Kommentarer;

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kroppen själv tillverkar sådär 1000 mg kolesterol/dag vilket rimligtvis borde betyda att det är vad du behöver. Om du äter kolesterol tillverkar den mindre, så typ fem ägg om dagen borde ju inte vara någon fara.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu verkar vi ha två trådar som syftar på samma artikel 

Kolla kommentarerna i den för att få fler åsikter om Maj-Lis utspel. Hon är ökänd på det här forumet 😜

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DietDoctor: "So how many eggs can you eat every day? My usual answer is no more than 36 eggs, per day. You could grow tired of them." 
https://www.dietdoctor.com/the-times-more-eggs-please-cholesterol-is-ok-now

Livsmedelsverket: "Livsmedelsverket har inga specifika rekommendationer om hur många ägg barn, eller vuxna, kan äta./.../... de flesta kan äta flera ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol. Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas."
https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/agg-finns-det-nagon-grans-for-hur-manga-det-ar-bra/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg